| |
|
  |
Ovanligare häckar, Vilka har ni sett? |
|
|
|
|
23-03-2007, 09:51
|

Medlem
Antal inlägg: 287
Medlem nr: 5 931

|
Ja detta var en bra tråd, men man vill ju ha allt! gillade svedjeråg, skulle nog gå att göra ett fint trädgårdsrum av. Och lingonhäck i woodlandet bara måste jag ha känner jag. Formklippt idegran och 'Claveys Dwarf' super! Men en sån idegranshäck får man väl vänta många år på?
--------------------
Pusillus zon 3 Småland
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2007, 18:46
|

Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 9 460

|
En snabbväxande ovanlig häck .... rysk dragon. Vissnar ju visserligen på vintern men är hög (1,5-2 m) vid midsommartid.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2007, 20:21
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
På mina föräldrars gata finns det ett par som har höstaster av blandade sorter. Min kompis pappa hade en häcl med klöver, prästkragar, blåklockor och en massa andra vackra ängsväxter. Det var så frodigt och växte sig ganska så hög men skulle räknas som en låg häck.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2007, 18:48
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Lyfter upp denna tråd eftersom den innehåller så många roliga idéer om häckar!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2007, 20:19
|

Medlem
Antal inlägg: 1 429
Medlem nr: 2 441

|
Ja hjälp vilken rolig tråd. Jag skulle vilja ha tips på en lite "vild" häck, gärna lite blandad... Syren har jag tänkt på, snöbär kanske men vad mer? Jag vill inte behöva forma den så mycket, den ska ge ett lite vilt intryck (längst ner i södra Skåne, med sand, sand och sand)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
29-05-2007, 20:38
|
Gäster

|
sommar malva häck hade jag själv tänkt att skaffa ,, eller en klint häck ,,, men just nu är det en dahlia häck som jag håller på att skapa (efter att sniglarna total ätit nästan alla dahlior så får jag se vad det blir av denna häck/skärm) CITAT (Hannele @ 13-06-2005, 22:43)  Ingen klippning behövs, häck av <span style='color:green'>Svedjeråg</span> på Botaniska:   där gav du mig en ide
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2007, 20:59
|

Medlem

|
Såg en mycket snygg lösning idag - syrénhäck med pionrad strax framför. Bladverket på pionerna är ju vackert och syns starkt med syrén bakom. Också när syrénen stammar upp stig, dvs inte har blad längre ned, blir det vackert med pionerna framför.
Jag har satt ganska många friväxande blandhäckar och lärdomen är att det är bra att planera för att vissa blir breda. Man kan sätta buskarna glest och under ett antal år ha höga perenner emellan så slipper man flytta klämda buskar sedan.
Fläder och syrén tycker jag kan slåss bra med varandra både på höjden och bredden, och paradisbusken, storväxta forsythian och schersminen likaså. Lägre buskar kan man sätta längre fram så att de både kan slåss och få ljus samtidigt. I mörk- och rödbladiga friväxande häckar har jag sett små plantor av de lägre apelvarianterna sticka fram fint med sina vita blommor på våren. En gång saknade jag verkligen kameran, där växte stora parkrhododendron och rödbladig japansk fliklönn ihop. Färgerna på bladen var en färgkontrast som syntes lång väg. Lika häftig som förgkombinationen rosenrips och forsythia är på våren när båda blommar samtidigt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2007, 21:28
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
randgräshäck.jpg ( 158.14k )
Antal nedladdningar: 48 Ogräsvarning kanske... Randgräs som häck. Har inte sett den i verkligheten, bara i en bok. Tycker den är jättesnygg - och så praktisk, vissnar ner och försvinner helt under vintern för att sedan återuppstå till våren.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
29-05-2007, 21:50
|
Gäster

|
CITAT (Tesa @ 01-05-2005, 13:38)  Jag har en vinbärshäck...jättebra för barnfamiljer.... Då är vi två om det : )
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2007, 21:56
|

Medlem

|
Tesa och Stella-Polaris - kan ni fota era vinbärshäckar? Helt klart en underskattad häckväxt! Liksom alla frukthäckar är förresten...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-06-2007, 23:00
|
Medlem
Antal inlägg: 39
Medlem nr: 2 248

|
Har i dagarna planterat en rosa och vit vresroshäck med inslag av "förädlade" sorter som Hansa, Agnes, Louise Bugnet mfl. mot vägen. Åkte sedan till Plantagen som hade halva priset på alla rhodisar så lite frossa gav mig 13 plantor i olika färger och former som måste ner någonstans. Det fick bli en sån häck också... Fast runt huset. Skall bli kul att se hur det blir om några år med dessa häckar. Blir nog en höstflox häck någonstans också, för där har jag drabbats av samlarnoja. Har alldeles fullt med krukor på altanen, och någonstans måste plantorna ner snart...
--------------------
//Karin -zon 2 "Grönt är skönt!"
|
|
|
|
|
|
|
|
08-06-2007, 08:02
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Jag har en "sommar-häck" av Höstgullris. Blir hög och frodigt tidigt på sommaren och skyddar mot insyn, härlig blomning och därefter vissnar den ner helt på vintern så jag får ljus. Mycket fin!! Speciellt nu sedan jag lärt på denna site att jag skall klippa ner den innan den går i frö för att förhindra att den finns över hela tomten.
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
|
|
|
24-04-2011, 10:57
|

Medlem

|
Flyttar upp denna gamla kära tråd för alla er som ska välja häck denna säsong! Läs, inspireras och njut! Här finns bilder på en ENEHÄCK. http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=25963Smal, tät, vintergrön, dammsamlande, bullerskyddande, torktålig. Fascinerande utseende.
Redigerat av Cilla: 24-04-2011, 10:58
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-04-2011, 00:51
|

Medlem

|
Jag har numera en häck av jordärtskockor på kolonitäppan, ca 40 cm bred. Supertät på sommaren, innan skörden sent på hösten. Håller området öppet andra delar av området, bra om man inte behöver eller kan ha en permanent avskiljare. (Såg att någon annan nämnde jordärtskockhäck också.) En god, hög häck med fina gula blommor högt upp!  Lånad bild härifrånPå senare år har jag blivit svag för rosenhäckar. Påbörjat en vid samma kolonitäppa, men häcken kantas också av många andra växter och håller på att kvävas om jag inte gör något drastiskt. de som får frodas blir undersköna - och som de doftar om man använder de äldre rosenbusksorterna och väljer de som doftar starkt! Trots att min är tynande kan den ändå fylla ett stort område med doft. Här dock exempel en välorganiserad rosenhäck.  Lånad bild av Hellan
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-04-2011, 05:39
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
Häckar är helt okay för det mesta, men när det kommer till formklippa häckar då är det Bland det fulaste jag vet, så mänskligt och konstgjort. Nej tack för min del. Fast!!! med rätt inhemsk art på rätt plats är det bättre än inget alls. Men jag vill faktiskt visa en ganska intressant art att använda som häck och som förekomme rpå en del ställen hos oss. Häckar av muehlenbeckia arter. dvs flygande plättar på svenska- Kallas för Wireweed eller Wiggy-wig bush eller Shrubby tororaro på maori-eng. I det här fallet så är det en häck och en formklipp sådan av muehlenbeckia astonii. Perfekt för fåglar och ödlor och en mängd insekter ifrom av både mat och gömslen. dessutom utrotningshotad i det vilda med bara 50 individer kvar. SÅ med rätt inhemsk art på rätt plats är det bättre än inget alls.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-04-2011, 07:42
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Orkidétjuven @ 25-04-2011, 06:39)  Häckar är helt okay för det mesta, men när det kommer till formklippa häckar då är det Bland det fulaste jag vet, så mänskligt och konstgjort. Nej tack för min del. Fast!!! med rätt inhemsk art på rätt plats är det bättre än inget alls. Men jag vill faktiskt visa en ganska intressant art att använda som häck och som förekomme rpå en del ställen hos oss. Häckar av muehlenbeckia arter. dvs flygande plättar på svenska- Kallas för Wireweed eller Wiggy-wig bush eller Shrubby tororaro på maori-eng. I det här fallet så är det en häck och en formklipp sådan av muehlenbeckia astonii. Perfekt för fåglar och ödlor och en mängd insekter ifrom av både mat och gömslen. dessutom utrotningshotad i det vilda med bara 50 individer kvar. SÅ med rätt inhemsk art på rätt plats är det bättre än inget alls. Liknar buxbom, iaf  Vad är det för underbart träd i mitten? Grenverket ser så udda ut. -------------------- Ang häckar har vi precis satt elefantgräs som "häck" uppe i en slänt där vi vill ha lite insysskydd tills några syrénbuskar växt till sig. Hade turen att få stora rotklumpar av en bekant som var trött på dem, annars tar det ju ganska lång tid innan det blir massa i ruggarna. Har också satt jordärtskocka som avgränsare/insynsskydd till en annan granne. Gott och vackert, men lite ogräsvarning - satte en knöl förra vården och av denna enda knöl fick jag ut ca 15 häckplantor till mig och 6-7 st till en kompis.......... Har också lavendelhäck runt vissa rabatter, men de är ju inte så höga....
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
25-04-2011, 10:42
|
Gäster

|
senaste gången jag var nere i Broby såg jag en yucca häck (yucca filamentosa hade dom använt). det tyckte jag var väldigt snyggt!. hade tyvärr inte kameran med mig då då händerna var fylla med kopplade hundar.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-04-2011, 10:50
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
CITAT (KRT @ 25-04-2011, 08:42)  Vad är det för underbart träd i mitten? Grenverket ser så udda ut. -------------------- Jag antar att du syftar på trädet i första bilden. Det är en Puka/Pukanui, Meryta sinclairii. Ett endemiskt träd från Norra Nya zeeland. Norra delen av nordön dvs. Från Auckland och norrut. Relativt vanligt trädgårdträd över nästan hela landet tack vare sitt tropiska utseende.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-04-2011, 11:27
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Orkidétjuven @ 25-04-2011, 11:50)  Jag antar att du syftar på trädet i första bilden. Det är en Puka/Pukanui, Meryta sinclairii. Ett endemiskt träd från Norra Nya zeeland. Norra delen av nordön dvs. Från Auckland och norrut. Relativt vanligt trädgårdträd över nästan hela landet tack vare sitt tropiska utseende. Japp, precis det trädet! Fungerar förmodligen inte i Sverige, eller?
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|