Full version: Ovanligare häckar
Sidor: 1, 2
Cilla
Många frågar om häckar och det finns ju många växter som är bra... Men ibland får jag lust att se häckar av växter som inte är så vanliga.

Jag tänker på de vackra enhäckar jag sett, och på en häck av höga perenner som var 1 meter bred, blommade hela sommaren och stod med fröställningar som på en odling på vintern.
Solroshäck är ju också mycket snabbväxande och billig, om man inte vill ha den bustät.
Nu när jag ser hur malört kan bli 2 meter hög på 2 år tycker jag den kan testas att användas som avskiljare också. Silvrig och nästan vintergrön!
Roshäckar kan bli underbara särskilt om de består av olika sorters rosor.
Rosenhallonhäckar har jag sett många funderande exemplar av.
Uttjänta gamla hagtornshäckar som honungsros, kaprifol och klematis får ha som klätterställning är inte heller helt fel.
frukthäckar i lepage eller rak form för den som gillar att beskära och ha frukt i midjehöjd...

Vilka lite ovanliga häckar har ni sett?
Fenja
När jag bodde i bergslagen för många år sedan hade jag första året en häck av många olika tomater, det var jättefint och uppskattades av alla barnen som kunde palla lätt! biggrin.gif Året efter satte jag en hallonhäck, varannan gul och varannan röd.
Mvh
Fenja
Hannele
Jag har sett många vackra häckar, idegran är en av favoriterna.

Solros hade jag en sommar.
kerstin z5-6
Häckar av höga perenner är inte så ovanligt här pga klimatet
Själv har jag (-trodde den var slut men den kommer igen)smile.gif en häck av Malus sargentii som jag inte sett så många andra av
Lingonhäckar är kul runt rosor i stället för buxbom

Ibland funderar jag på en stormhatts häck i norrläge -de blir 2 meter här
eller en häck av Crambe -haha då krävs lite plats smile.gif
Cilla
Kul med tomater, hallon och solrosor!

Jag satte solros förra året, var meningen att de skulle bli ett lagom tätt staket. Istället blev det några groteskt långa saker. Men det är kul att överraskas också!

Solros från fågelfröpåsarna, inte helt rätt om man ska ha lägre staket. Ett år blev solrosorna ännu större och grövre än dessa, med fröet Russian Giant. I år satsar jag på en som ska vara garanterat lägre, en röd variant.
Cilla
Lingon istället för buxbom - varför har jag inte vetat det förr när jag försökt komma med alternativ!!! Himla bra tips.

Häcken av M Sargentii måste du fota! Låter underbart. Beskär du den?

Crambe var jag tvungen att slå upp. Ja just det ja, den har jag velat ha hos mig! Säkert fin som häck.

Gossen Ruda
Passerade idag en välklippt häck av Forsythia. Med blommor. Måste klippas strax efter blomningen.
lyckero
Jag har visserligen bara sett det på bild, men en häck av klippt rhododendron låter väl lyxigt? Finns med i boken Rhododendron av Niels Skjöldberg (sidan 35).
mvh
Lyckero
kerstin z5-6
Nej jag låter den vara friväxande -(det är bara sorken som beskär den sad.gif) -Måste man beskära ? Blir blommningen bättre då?
jag har låtit den komma upp i önskad höjd-vilket den är nu -ca 2 m -alla i stort sett likadana ,30 -40 meter lång.
Fick för mej att den kanske inte blir så mkt högre ?
jag tar bort genar som vill växa in mot miten ibland , och ev dött men annars har det fått växa som den vill
Blommade för fösta gången i förfjol -ännu bättre i fjol -nu hoppas jag på vita skyar i början juni -och de fina bären/mniäpplena är inte dumma heller för sidensvansarna tex laugh.gif
Crambe går fint att så
Lingonplantorna från egen skog har varit svåretablerade -men i torvdike"i rabattkanten växer de någorlunda bra.
Grönblomman
Tja, solrosor ser ju himla läckert ut måste jag säga! Bara den blir hyffsat tät, och inte Allt för gles rolleyes.gif

Funderade i år på att ha röda solrosor som liten avgränare till landet, men jag funderar också på ett litet staket, ev liknande hönsnät.

Men det återstår att se! Höga solrosor? Hääärligt samt MÄKtigt! tongue.gif
Cilla
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-04-2005, 20:59)
Nej jag låter den vara friväxande -(det är bara sorken som beskär den sad.gif) -Måste man beskära ? Blir blommningen bättre då?

Om prydnadsapeln:

Nej, du måste inte alls beskära och gör du det får du färre blommor! Prydnadsaplarna klarar sig allra bäst utan oss.
Big Gardener
Den häck som blir den första jag ska skapa när det blir tillfälle är klippt häck av Cercidiphyllum japonicum, Katsura. Den tar väldigt mycket tid att bygga upp, men det blir fantastisk. Ska man spetsa till det ännu mer skall man välja en mer gul/svagt rödbladig varriant: 'Aureum'.

Även en häck som inte blir så hög och blir mycket vacker med ljust mintgröna, ludna blad är Lonicera xylosteum 'Clavey's Dwarf', Låg skogstry.
Gåsis
Vi har en hel del vildväxande skogstry, skulle man kunna ta såna och göra häck av? Den har ju helt underbara ludna blad på våren, sååå mjuka wub.gif

/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
En ganska låg klippt ekhäck hade de nere på Himmelstalund i Norrköping när jag gick på blomsterskolan som låg bredvid naturbruksgymnasiet.

(Kan hålla med om att Katsura som klippt häck är väldigt fin)
Cilla
Vilka bra häckidéer ni har!

Mmm, katsurahäck skulle jag gärna vilja se. Formklippt menar du Birger? Har du bilder?

Skogstry inte dumt det heller, tror bara jag sett friväxande sådana. Hittade en bild på 'Charley's Swarf' i häck - är det den du menar? Vilken täthet!!!

Åke, vackra forsythiahäckar har jag också sett. Beskär man dem regelbundet och i rätt tid som du skriver blommar de till och med rätt ymnigt. Borde finnas fler av dessa!

Big Gardener
biggrin.gif 'Charlie's Swarf' Aldrig hört talas om.... Men det låter onekligen likt 'Clavey's Dwarf' biggrin.gif Men nej, det ser inte ut att vara samma. Den på bilden har för grova blad. 'Clavey's Dwarf' blir inte mer än 1-1,5-2 meter hög och har ljust gröna, ludna och ganska skira blad. Blommar med gula blommor och får röda bär. Den blir fantastisk som klippt häck om man håller efter den ordentligt. 2-3 klippningar per säsong kan behövas.

Fast vanlig skogstry går också som klippt häck, fast jag tror den har en tendens att bli gles.

Yes, formklippt Katsura. Klippt som häck. Har tyvärr inga bilder. Den finns som häck på södra gränsen av perennsortimentet i Alnarpsparken om du har vägarna förbi där någongång smile.gif Men tänk dig detta bladverk i en häck:

Helt OK!
Cilla
tongue.gif Det går fort och blir fel när man har roligt, det var 'Clavey's Dwarf' jag menade och det ska vara ett amerikanskt ex på häckbilden. Men vem vet, allting är större over there. Honeysuckle, inget dumt namn på try förresten!
http://www.midwestlandscapeplants.org/plan...m?speciesid=665

Den här tyska ser mer ut som du beskriver http://www.pflanzenverkauf24.de/ProductDet...5&ProductType=1

Katsura som formklippt häck måste vara helt paradisisk.

Vad mer kan vi hitta på som ovanliga häckväxter?
CGB
När vi bodde strax norr om Köpenhamn för ett antal år sedan såg jag för första gången hur vanligt det var med dubbla häckar i olika varianter. Låga och höga, olika bladverk och form i häcken innanför och häcken utanför. Imponerande. Så väl hemkomna försökte vi oss på en dubbelhäck med Berberis thunbergii, den ena är den röda låga varianten och den andra är den gröna. Emellan häckarna växer pioner och lökväxter. I synnerhet röda tulpaner gör sig bra i motljus mot den röda berberisen. Fina höstfärger,...och mycket bra spärr mot icke önskade flanörer.
zaaritha
Karagan--fast; den är väl rätt vanlig nu??
Evin
Jag vet inte om det är ovanligt, men jag har sett murgrönehäckar.
Med stängsel som stöd under.
pisanggoreng
Lite utanför ämnet, men ändå: Hur och när ska forsythia beskäras för att det ska bli en schysst häck av den..? smile.gif
Sommartorparn
Jag brukar få en 1 1/2 meter hög häck av gråbo runt hela tomten.

Inte speciellt snyggt, och inget jag har valt att ha........ Beror på att grannen har valt att plöja en halvmeter innanför den linje där han tidigare har plöjt....wacko.gif

Ovanlig är den i alla fall min gråbohäck!
Louise i Göteborg
En ovanlig, tät, hög och blommande häck är jordärtskocka 'blanche'.

Över tre meter när den blommar på sensommaren.
På vintern vissnar den förståss men den nedre metern kan stå kvar som "staket". Orkar man inte äta upp allt är det bara att låta det stå kvar, annars odlar man den som grönsak år efter år.
Cilla
Vilka roliga häckar!!

Om forsythiahäck så att den blommar: Beskär strax efter blomningen så hinner en hel del grenar bilda blomalag också efter beskärningen.

Jag ska försöka hinna att fota en forsythiahäck som av ägarna beskärs riktigt bra. Den brukar vara knallgul hela vägen, och grönskar sedan ljust och kompakt.
pisanggoreng
Beskär man mycket då..?
Cilla
För att forsythian ska bli tät som häck måste man börja beskära när plantorna är unga, jag tror inte det kan bli bra om man småhackar i en äldre buske. Kanske om man jämnar den helt med marken och den klarar det, men då är det som att börja med ett ungt exemplar.

Man bygger upp tätheten, sedan beskär man den i den form man vill ha. Om det blir mycket eller litet man skär bort beror på tillväxten av den naturlitgvis.
Tesa
Jag har en vinbärshäck...jättebra för barnfamiljer....
Heddas matte
vet inte om den är så ovanlig precis.. men jag har en körsbärshäck. Rotskott från grannens körsbärsträd som jag låtit vara kvar längs staketet och klipper som en bokhäck ungefär. Förra året fick jag första skörden (tre bär) i år har den massor med blomknoppar. smile.gif
Heddas matte
jo.. åsså har jag sett en Eldtornhäck.. eller heter det trädgårdseldtorn? Tror i alla fall att det är en sån. Vintergrön och taggig med orangea bär på hösten... Klippt och tuktad som en kompakt fyrkantig häck. Snygg faktiskt!
noora
Jag har sett en björkhäck. Björkarna var klippta och "spaljerade" till c:a 1 meters höjd. Den såg gammal ut och vid det här laget ganska gles och knotig. Snygg var den inte, men annorlunda!
Eminor
En granne har en klippt häck, ca 1,30 hög, av vanlig hägg. Den är jättefin och grönskar snabbt på våren. Vi bor i zon 4.
Cilla
Bukettapel i häck hade jag glömt bort. Varför har vi inte alla en liten snutt av sådan? tongue.gif

http://www.eplanta.com/sida_1_31.asp
Cilla
Lånar Anna NV Uppsalas bild från AOTs album...

Häck med klättrare. Väljer man storblommiga klematisar brukar häcken kunna hålla sig helt intakt. Gillar man inte häcken eller kan låta den ta lite stryk kan man låta flera mer tätväxande klematisar, ramblerrosor, kaprifol, vildvin, bokharabinda, pipranka (för skuggiga lägen), murgröna mm välla över häcken. Eller ettåriga slingerväxter som ormöga, klockranka, rosenböna...

Ölandstok med klematisklättrare
Anders zon 1
En granne har en tjusig häck av rosenapel (Malus floribunda). Särskilt fin nu när den blommar. Den sortens häck blir dock rejält stor, men har man plats så...!
Cilla
Rosenapelhäck måtte vara paradisiskt! Bukettapel kan man formklippa och få starkt blommande, se tidigare länk.

Här andra, udda häckar.
http://www.hedgelayer.freeserve.co.uk/diar0012.htm
Hannele
Ingen klippning behövs, häck av Svedjeråg på Botaniska:

snofsan
Jag har en krusbärshäck mellan två pilar.

En väldigt god häck! tongue.gif laugh.gif laugh.gif
Cilla
Den här tråden förtjänar att läsas igen av de som funderar på att sätta en lite ovanlig häck i vår!
CGB
Berberis thunbergii, i dubbla rader med den ena raden av den gröna varianten och den andra raden i den röda. Pioner i mitten. Stoppar garanterat ickeönskad tvärtrafik.
cia73
Jag brukar använda jordärtskocka som häck. Bra när man vill ha en tillfällig häck. Bra som häck och ger mat. Sen har jag också blandat olika spireor, vresros, vit syren och schersmin i häcken där vi har vår bil. Trevligt när det blommar hela sommaren. happy.gif
pusillus
Ja detta var en bra tråd, men man vill ju ha allt! gillade svedjeråg, skulle nog gå att göra ett fint trädgårdsrum av.
Och lingonhäck i woodlandet bara måste jag ha känner jag. Formklippt idegran och 'Claveys Dwarf' super!
Men en sån idegranshäck får man väl vänta många år på?
näva
En snabbväxande ovanlig häck .... rysk dragon. Vissnar ju visserligen på vintern men är hög (1,5-2 m) vid midsommartid.
Ophelia
På mina föräldrars gata finns det ett par som har höstaster av blandade sorter. Min kompis pappa hade en häcl med klöver, prästkragar, blåklockor och en massa andra vackra ängsväxter. Det var så frodigt och växte sig ganska så hög men skulle räknas som en låg häck.
Cilla
Lyfter upp denna tråd eftersom den innehåller så många roliga idéer om häckar!
vickeva
Ja hjälp vilken rolig tråd. Jag skulle vilja ha tips på en lite "vild" häck, gärna lite blandad... Syren har jag tänkt på, snöbär kanske men vad mer? Jag vill inte behöva forma den så mycket, den ska ge ett lite vilt intryck (längst ner i södra Skåne, med sand, sand och sand)
Alexander-VG-zon3
sommar malva häck hade jag själv tänkt att skaffa ,, eller en klint häck ,,, men just nu är det en dahlia häck som jag håller på att skapa (efter att sniglarna total ätit nästan alla dahlior så får jag se vad det blir av denna häck/skärm)

CITAT (Hannele @ 13-06-2005, 22:43) *
Ingen klippning behövs, häck av <span style='color:green'>Svedjeråg</span> på Botaniska:

där gav du mig en ide
Cilla
Såg en mycket snygg lösning idag - syrénhäck med pionrad strax framför. Bladverket på pionerna är ju vackert och syns starkt med syrén bakom. Också när syrénen stammar upp stig, dvs inte har blad längre ned, blir det vackert med pionerna framför.

Jag har satt ganska många friväxande blandhäckar och lärdomen är att det är bra att planera för att vissa blir breda. Man kan sätta buskarna glest och under ett antal år ha höga perenner emellan så slipper man flytta klämda buskar sedan.

Fläder och syrén tycker jag kan slåss bra med varandra både på höjden och bredden, och paradisbusken, storväxta forsythian och schersminen likaså. Lägre buskar kan man sätta längre fram så att de både kan slåss och få ljus samtidigt. I mörk- och rödbladiga friväxande häckar har jag sett små plantor av de lägre apelvarianterna sticka fram fint med sina vita blommor på våren. En gång saknade jag verkligen kameran, där växte stora parkrhododendron och rödbladig japansk fliklönn ihop. Färgerna på bladen var en färgkontrast som syntes lång väg. Lika häftig som förgkombinationen rosenrips och forsythia är på våren när båda blommar samtidigt.
Betty
[attachment=3402:randgräshäck.jpg]
Ogräsvarning kanske... Randgräs som häck. Har inte sett den i verkligheten, bara i en bok. Tycker den är jättesnygg - och så praktisk, vissnar ner och försvinner helt under vintern för att sedan återuppstå till våren.
Stella-Polaris
CITAT (Tesa @ 01-05-2005, 13:38) *
Jag har en vinbärshäck...jättebra för barnfamiljer....

Då är vi två om det : )
Cilla
Tesa och Stella-Polaris - kan ni fota era vinbärshäckar? Helt klart en underskattad häckväxt! Liksom alla frukthäckar är förresten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon