Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Därför är Lidls mat så billig!
          Anki på Öland
          Inlägg 29-04-2005, 21:41
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (andersen @ 29-04-2005, 19:31)
          Måste få komma med ett inlägg i hur Lidl anställer sin personal på del tid och att det är helt fördjävligt att det är tillåtet,

Har du i ditt fackliga arbete helt missat hur många som jobbar deltid av vårdpersonalen inom kommun och landsting....... Knappast självvalt.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 29-04-2005, 23:20
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Anki på Öland @ 29-04-2005, 22:41)
          Måste få komma med ett inlägg i hur Lidl anställer sin personal på del tid och att det är helt fördjävligt att det är tillåtet,

Har du i ditt fackliga arbete helt missat hur många som jobbar deltid av vårdpersonalen inom kommun och landsting....... Knappast självvalt.
          Anki

Om det nu var så jäkligt att anställda personal på halvtid/deltid (gäller väl alla företag då i så fall), men varför var det så långa köer till alla nyöppnade Lidl´s butiker av tjejer och killar som ville jobba där.
          Om ingen ville arbeta på de arbetstiderna så skulle väl Lidl och andra företag inte få någon personal och de som sökte stanna hemma och välja att stämpla istället eller???????????

Angående köttet på Lidl så är det inte alltid svenskt kött vi äter i de andra affärerna heller.
          Köper bonden en levande kalv eller vad det nu kan vara i ett annat land och ger honom mat i Sverige i 3 månader så är den svenskuppfödd. Behöver alltså INTE var en kalv som är född i Sverige av svensk ko, utan de får svenskt köttmedborgarskap efter 3 månader för att de ätit svenskt foder och varit i Sverige denna tid.

Instämmer med Caprice helt. Bra för konkurensen. Hos mig där jag bor har nästan allt blivit billigare både på ICA och Konsum senaste månaderna för att ta upp kampen med Lidl´s kunder.

Är det någon som vet om tyskar och finländare är mera sjuka än vi på grund av maten? De har väl ätit av denna mat i många år. Sedan har Lidl´s bra utbud på sockerfritt i alla falla där jag bor, och andra bra varor med 3 års garanti.[SIZE=1][SIZE=1][SIZE=1]

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Posse
          Inlägg 29-04-2005, 23:39
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Inga från Närke @ 30-04-2005, 00:20)
          Om ingen ville arbeta på de arbetstiderna så skulle väl Lidl och andra företag inte få någon personal och de som sökte stanna hemma och välja att stämpla istället eller???????????

huh.gif Nuförtiden lär det knappast gå att "välja att stämpla istället"....

Citera
          zaaritha
          Inlägg 30-04-2005, 00:01
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Nix!

Citera
          andersen
          Inlägg 30-04-2005, 06:12
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Anki på Öland @ 29-04-2005, 22:41)

Anki

Nej det har jag inte visstids upproret gäller even för dom!

Mvh andersen

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          andersen
          Inlägg 30-04-2005, 06:18
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Reserv @ 29-04-2005, 21:20)
          CITAT (andersen @ 29-04-2005, 21:12)
          CITAT (Reserv @ 29-04-2005, 21:05)
          CITAT (andersen @ 29-04-2005, 20:46)
          Om ni har möjlighet titta på tv2 den första maj kl 22.20 Fackklubb 459 - sista striden på Bagaren så får ni se hur mina kamrater bedriver sin kamp föra att rädda sina jobb, som dom tyväär förlorade i och med för att bageriet las ner och en del fick följa med till "gamla san remo bageriet" men tyväär så åter upprepas sig historen där med, i dagarna så inleddes det MBL förhandlingar om nedläggning av bageriet där åxå!

Ursäkta, men vad har det med Lidl att göra? Eller är du rädd att jobben på Lidl försvinner. Det är nog ingen risk, det är alltid långa köer i affärerna så kundunderlag, det har dom.

Det har i högsta grad med Lidl att göra!förstår du inte att om vi får ett sådant arbetsklimat som Lidl står för så får vi lägga ner många arbets platser i Sverige och arbeta 5timmar om dagen skall du då betala hyran så blir du tvungen att ta två jobb och då arbetar du helt plötsligt tio timmar utan rast, har du barn på dagis och är ensamstående förälder hur orkar man med det?nä så vill nog inte du ha det heller.

Mvh andersen

Så du tänker i första hand på dom anställda i typ konsum och ICA? Det är faktiskt svensk arbetskraft på Lidl också. Dessutom till 99% ungdomar som annars skulle fått gå arbetslösa, är dom inte lika mycket värda då som dom anställda på "fina butiken". Dessutom så är det mesta ohyggligt dyrt på dom affärerna, jag tycker att det funkar utmärkt att altinera inköpen hos Lidl och Willys.

Nej reserv det är inte dom som jobbar hos konsum eller ica jag värnar om, utan vi alla!förstår du inte att even du får arbeta i slut ändan för dom primiserna. Det finns bättre alternativ om man vill handla lågpris willys kan vara ett netto ett annat, dom anställda har det bättre där.

Mvh andersen

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          andersen
          Inlägg 30-04-2005, 06:35
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Fenja @ 29-04-2005, 22:07)
          CITAT (andersen @ 29-04-2005, 21:12)
          Det har i högsta grad med Lidl att göra!förstår du inte att om vi får ett sådant arbetsklimat som Lidl står för så får vi lägga ner många arbets platser i Sverige och arbeta 5timmar om dagen skall du då betala hyran så blir du tvungen att ta två jobb och då arbetar du helt plötsligt tio timmar utan rast, har du barn på dagis och är ensamstående förälder hur orkar man med det?nä så vill nog inte du ha det heller.

Mvh andersen

Hur kan det då komma sig att bemannings-, telemarketing- och call centerföretag med samma sorts avtal har funnits sedan 80-talet och fortsätter att finnas och dessutom växer?!! Jag har arbetat många år inom dessa brancher så jag vet väl vilka avtal som gäller där.

Eller är det bara intressant att svartmåla Lidl, Andersen?

Mvh
          Fenja

Ja Fenja bemanings företag växer ständigt i Sverige i tackt med globaliseringen det finns tex telefonister i andra länder som svarar kunder i Sverige, men det sker even förbättringar där Lärnia mm flera har numera hängavtal, och facken börjar att samarbeta i olika länder. Men visst fenja det är ett stort problem som borde lösas och ett sätt kan vara genom politisk samverkan.

Mvh andersen

--------------------

Citera
          Ciczi
          Inlägg 30-04-2005, 08:29
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Lidl öpnnar en ny butik i min stad om ett par veckor. Jag går nog dit och kollar av läget och ser vad de kan konkurera med. Men eftersom jag äter mängder med frukt och grönsaker (och då menar jag mängder..) kommer jag nog inte att handla det där ändå. Visst de lär väl ha bananer, äpplen och allt det andra. Men i den butiken jag brukar handla min frukt har det minst 5 olika sorters äpplen alltid. Jag tror att min valmöjlighet minskar när jag handlar på Lidl men jag vet ju inte ännu eftersom de inte har slagit upp portarna.

En annan sak när det gäller Lidl, eller egentligen matvaruaffärer överhuvudtaget. I min förhållandevis lilla stad (38 000 i kommunen) öppnar nu en affär till. Vi har sedan tidigare, ICA, Coop, AG's och Netto. Nu öppnar ytterligare en butik vilket är Lidl. Sedan har Coop planer på att bygga en stormarknad. Man kan ju undrar hur beslutsfattarna tänker när de ger bygglov till ytterligare butikskedjor. Min stad är inte så stor och hur många affärer får det plats till egentligen? Dessutom är många pendlare till Malmö och en del handlar säkert där. För där finns ju alla möjliga matkedjor som är väldigt billiga.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Airamya
          Inlägg 30-04-2005, 09:30
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Någon hoppades på att Lidl inte ska komma till Göteborg. De ska öppna i Bergsjön nu, på bekostnad av ICA-butiken där. Den läggs ner för att Lidl kommer. Så där kommer inte att finnas något alternativ.
          Vi har Lidl i Skene och jag blir mörkrädd när jag ser deras grönsaker o frukt. Päron stora som handbollar kan inte vara normalt. Mycket som skriker genmanipulerat i mina ögon och det vill jag inte ha, så jag handlar inte där. Och vem designade kassorna? När varorna passerat kassörskan så är det stopp, där finns inte plats för varorna så man måste stressa ihjäl sig med att packa ner i påsar. Verkar inte så roligt för de som jobbar i kassan heller.
          Och så vill jag ge en eloge till Andersen för att han värnar om oss wub.gif Vart tog alla svenska fackliga eldsjälar vägen? Det värmer mitt hjärta att se att ni fortfarande finns, Andersen. Men det skulle behövas en större uppslutning bland folket. Hur ska vi få det svenska folket att förena sig igen? Att kämpa?
          Var är den nya tidens Kata Dahlström?

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-04-2005, 09:43
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Genmanipulerat är det inte på Lidl för sån´t får man inte sälja, inte ens i Tyskland. Det är snarare sortval det finns päronsorter som ger ytterst stora päron, för mig är det nog tveksammare med den vanliga sorten Conference som finns i vanliga matbutiker. Har ni inte undrat över bananformen och det faktum att de har outvecklat eller inget kärnhus? Efter vad jag fått förklarat för mig så har Conference den egenskapen att de kan bilda frukter utan pollinering ifall de blir stressade och detta kan man åstadkomma genom att spruta div. ämnen på trädet.

Lidl kan aldrig ersätta en vanlig matbutik för de har ett begränsat sortiment, den typen av affär ska ses som ett komplement där man går in och köper ett fåtal varor. Efter vad jag förstått här så har det gått bättre för de vanliga butikerna sedan Lidl kom här (fler butiker på ett ställe lockar folk från andra orter)så inte verkar de lida.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Åsa - Alingsås
          Inlägg 30-04-2005, 09:56
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 177
          Medlem nr: 5 459

Har Lidl Krav-märkta varor? Det är ett måste för att jag ska handla där...
          Det intryck jag fått av Lidl är att det är ett slags stormarknadens Jysk = varje gång det genomförs kvalitetstest av varor så finns varor från båda dessa kedjor ofelbart med, varenda gång. Visst finns Ica med någon gång, eller andra möbelaffärer här och där, men dessa båda finns med varje gång. Visst måste det betyda något?

Billigt behöver ju inte vara dåligt. Ex. Ikeas barnstol (vit i plast, vet inte namn) kostar runt 200 kr och var den enda barnstolen som fick toppbetyg... Men jag måste säga att Lidl inte ger ett speciellt bra intryck!

En eloge, för övrigt, till alla ni som orkar och vågar engagera sig för att göra världen till en bättre plats! biggrin.gif

MVH, Åsa

--------------------
          Mvh, Åsa!

................................................................................
          .........................

"Each thing I do I rush through so I can do something else." - Stephen Dobyns

user posted image

Citera
          ejjan
          Inlägg 30-04-2005, 10:04
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 4 123

Lidl är billigt (inte alltid dock),
          tycker dock att man ska kolla vad det är för varor-

Allt Lidls bröd bakas i Stockholm, det är 40 mil dit härifrån!
          Jag kan inte motivera för mig själv varför jag ska köpa sånt bröd när det finns ett x antal lokala bagerier här.

Lidl (är de dock inte ensamma om) importerar vatten från Tyskland och får det att låta som att det är en bra affär att köpa det! laugh.gif

--------------------
          Alla såg äpplen falla, men det var bara Newton som frågade sig varför" B Baruch

Citera
          kristerh
          Inlägg 30-04-2005, 20:12
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,29-04-2005, 20:04)
          de skippar en massa grossister, i Sverige har det annars varit normen att varorna ska gå igenom 2-3 grossister innan de når butiken och varje grossist ska tjäna en hacka.

Tänk om fler kunde göra samma sak så kunde vi få ännu lägre matpriser, och även andra prissänkningar.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          zaaritha
          Inlägg 30-04-2005, 20:39
          Länk hit: #34

Medlem

Köper endast godis och frukt på Lidl.

Citera
          Fenja
          Inlägg 30-04-2005, 20:57
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (ejjan @ 30-04-2005, 11:04)
          Lidl (är de dock inte ensamma om) importerar vatten från Tyskland och får det att låta som att det är en bra affär att köpa det! laugh.gif

Pripps tappar kranvatten på flaska och får det att låta som om det vore en bra affär att köpa Vishy Noveau.... rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif Vad är skillnaden tro.........
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          zaaritha
          Inlägg 30-04-2005, 20:59
          Länk hit: #36

Medlem

Inte så värst stor skillnad.................... ohmy.gif

Citera
          Siri
          Inlägg 30-04-2005, 21:30
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 323
          Medlem nr: 2 034

Jag vill inte stödja affärer som inte tar moralisk/etisk ansvar för sin verksamhet och då tänker jag närmast på att Lidl inte har några KRAV eller Rättvisemärkta råvaror.
          Jag och andra kämpade för att Lidl inte skulle få fäste i västra Göteborg. De ville bygga på det sista gröna området där jag bor. 18000 m2 parkering förutom butiken. Vi skrev namnlistor och lämnade till byggnadsnämden vilket vi fick gehör för. Det kändes gott.

Citera
          nina L
          Inlägg 01-05-2005, 08:50
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 628
          Medlem nr: 399

CITAT (Fenja @ 30-04-2005, 21:57)
          CITAT (ejjan @ 30-04-2005, 11:04)

Pripps tappar kranvatten på flaska och får det att låta som om det vore en bra affär att köpa Vishy Noveau.... rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif Vad är skillnaden tro.........
          Mvh
          Fenja

Tex transportsträckan och allt det innebär för naturen.

konkurrens ger stress lägre löner och en känsla av att alltid bli lurad!
          Ja till samarbete
          nej till konkurrens!

--------------------
          Nin zon 2

Citera
          Hannele
          Inlägg 01-05-2005, 09:10
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Ralf @ 29-04-2005, 18:54)

Vaddå, Ralf? Vilken slutsats!
          I så fall finns det inga matbutiker vi han handla i!

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 11:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon