Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trädmani, på 900kvm...
          Xelma
          Inlägg 10-05-2005, 11:22
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 507
          Medlem nr: 4 322

Det är gjort i Illustrator, tyvärr har filen gått sönder så jag har inte kunnat uppdatera den på ett tag. Jag ska ta tag i att fixa den, vet bara inte hur... Jag har en äldre kopia, kanske blir till att uppdatera den.

Jag har ritat allt i olika lager, så jag kan välja att se vårblommor, träd och buskar eller perenner tex.

/Jenny

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Hannele
          Inlägg 10-05-2005, 13:04
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Det finns olika sätt att få plats med många träd i en liten yta. tongue.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Ann i Göteborg
          Inlägg 10-05-2005, 20:56
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 328
          Medlem nr: 580

Vad härligt med fler trädtokiga, jag trodde nästan(!) att jag var ensam!

I fredags blev det en Ullungrönn E för mig också! Den är nu planterad på framsidan huset intill en Rhododendron - hoppas den kommer att trivas (790kr!!)

För övrigt har vi 5 olika syréner, 1 schersmin, 6 stora Rhododendron, 4 fullvuxna äppleträd, 1 litet äppleträd, 1 litet bigarråträd (Gisela-stam), 1 bigarrå-SAm, 1 Prunus Sargentii, 1 Prunus Padus Colorata, flera häggmisplar, flera olika Aronia, alla tänkbara sorters bärbuskar, 1 Acer Pensylvanicum, 1 korkalm, 2serbiska granar, 1 abies inverta, 1 Prunus Subhirtella accolade, 1 kinesisk trollhassel, 1 ormhassel, 1 kopparlönn, 1 pärlrönn, 1 buskmagnolia, flera korallkorneller (olika), vildrönnlund(5 st), 2 riktigt stora björkar, bambu simba och jumbo...

Ja, det var i stort det hela i beståndet buskar och träd (behöver jag säga att perennrabatten minskas till förmån för ....?)

1300kvm tomt... en del framtida beskärning och borttagning - men vad gör man då det inte går att motstå fler buskar och träd????

Sen behöver jag tips på någon buske med avvikande utseende som skulle passa ihop med Ullungrönn, syren och Rhododendron - kanske något i Lime eller gult för att lysa upp i detta skuggiga hörn?!?!?!?

--------------------
          Ann i Göteborg, zon 1-2

Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. Cicero

Citera
          Åsa E
          Inlägg 11-05-2005, 13:55
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 1 409

Jaså, om man ska ta med buskar också så...
          Då är jag ännu mer tokig, för det går ju att få plats med ännu fler buskar än träd. smile.gif

Få se nu om jag kan komma ihåg allt...
          Diverse rosor, lagerhägg, syrener, olika hortensior, blodhassel, trädpion, ginst, fem schersminer, buskmagnolia, buxbom, liguster, ett antal rhododendron, paradisbuske, japansk blodlönn, järnek, azaleor i olika färger, spireor, några olika prakttry, forsythia, klätterbenved, ölandstok, olvon, syrenbuddleja, bukettapel, gulbladig och vitbrokig kornell, rödbladig smällspirea, kinesisk trollhassel, rosenrips och diverse bärbuskar.

Men jag drömmer om mer, mer, mer!

Speciellt träd. Det här vill jag ha: Brokbladig lönn 'Drummodii', gullregn, amerikansk strimlönn, gulbladig solfjäderslönn, praktmagnolia, stjärnmagnolia och junimagnolia.

Du Ann i Göteborg, gulbladig smällspirea är fin. Jag letar efter en sån just nu. Jag vet inte hur väl den gillar skugga förstås.

Citera
          Cilla
          Inlägg 11-05-2005, 16:38
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Förra året berikade jag min trädgård med ytterligare 16 träd... Det började med fyra och sedan tänkte jag att det var lika bra att fortsätta. http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...f3ecdcb0bf5f96f

I år ser jag till att ta hand om dem, gödsla och vattna. Och att sätta in rosor!

Jaså, tycker ni att buskar är LÄTTARE att få plats med? Det tycker inte jag. Träden kan man ju stamma upp och sätta tillsammans i olika "våningar" på höjdled, medan buskarna däremot är låsta i marknivå...

Mina buskplanteringar blir inte alls lika bra placerade som träden - som inte helelr alltid blir perfekt. Men iallafall - allt som växer är roligt att följa!

--------------------

Citera
          Xelma
          Inlägg 12-05-2005, 10:23
          Länk hit: #26

Medlem

Vad fint Cilla!

Har ni någon erfarenhet av Blomsterkornell Cornus 'Eddies white wonder'? Jag funderar på en sådan, trivs den i torvjord eller sandjord?

Den gulbladiga solfjäderslönnen Acer shirasawanum 'Aureum' står på inköpsetiketten att den bara blir 1 meter hög, blir inte den typ 4 meter?

Buskar håller jag på att planera. Jag vill få in något med vackra mörkgröna blad utefter solsidan på häcken, max 2 meter. Och Trollhassel, deutzia, trädpioner, azaleor, ev benved, perukbuske... mm biggrin.gif

Letar efter sorter av bambu med svart stam eller gul-grön strimmig. Lite dyrt med 950 kr för en pytteplanta...

/Jenny

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Cilla
          Inlägg 12-05-2005, 10:31
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Xelma @ 12-05-2005, 11:23)
          Den gulbladiga solfjäderslönnen Acer shirasawanum 'Aureum' står på inköpsetiketten att den bara blir 1 meter hög, blir inte den typ 4 meter?

Buskar håller jag på att planera. Jag vill få in något med vackra mörkgröna blad utefter solsidan på häcken, max 2 meter. Och Trollhassel, deutzia, trädpioner, azaleor, ev benved, perukbuske... mm   biggrin.gif

Jag blir nte klok på höjden på Aureumen heller, och det verkar som om handeln kallar flera olikbladade lönnar för exakt samma sak. Min köpt som Aureum ser inte ut i bladen som de som kallas Aureum i år...
          Här skulle behövas en rejäl E-omgång (www.eplanta.com) bland alla lönnar! Önskar att det fanns en lättare E-variant som bara var kontroll av vilken sort som var vad. Fast det är ju den delen som tar såan tid att utveckla, förstås.

Jag har satt in en del buskar hos mig också; vingad benved, kurilerkörsbär (först att blomma av alla i området), ca 7 olika korneller (förra sommaren blev körsbärskornell en faorit - gul mimosadoftande tidigt!), oxelbär av olika sorter, några berberis för hösfägring, azaleor i sol och vintergrön rhododendron som ska krama träd (som jag misslyckas med), hassel (fast inte trollassel, den vill jag hellre titta på hos andra), tibast, perukbuske (vilken färgkontrast på våren!) och lite till.

det vore ul att fälja ditt projekt i bild!

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 12-05-2005, 21:41
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Cilla @ 12-05-2005, 11:31)
          vintergrön rhododendron som ska krama träd (som jag misslyckas med)

Många fina träd och buskar, Cilla!
          Jag har sett en kramande rhodorendron.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Xelma
          Inlägg 13-05-2005, 08:34
          Länk hit: #29

Medlem

Två nya bilder på min trädgård tagna imorse !

Mot väggen ska byggas en spalje där piprankan ska klänga(grannens poolhus). I den halvrunda rabatten blandade perenner valda för bladformens skull, bla parasollblad, rodgersia, vipprams, funkia, spirstånds samt löjtnantshjärta och någon fritillaria. Marktäckare murgröna. I bakgrunden en trampnarvsgång mellan rododendron och spalje. Spaljen håller på att kläs in i klätterhortensia och vildvin. Främst gula blommor där, bla sibirisk vallmo, fackellilja, nunneört, röllika, påskliljor, rudbeckia, solrosor, spindeltulpan. Ska försöka sätta en stäpplilja igen, den förra dog.

En hörna bakom garaget som ska bli täckt med sockblomma. I mitten en hängblodbok. Hoppas på 6-7 meters höjd på den, den står i siktlinjen från vår balkong mot grannens burspråk.

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Xelma
          Inlägg 25-05-2005, 11:59
          Länk hit: #30

Medlem

Jo, nu har jag tänkt om och ska ha skenkamelian i torvpartiet på baksidan så det blir plats för en Cornus 'Eddies White Wonder' på framsidan. Är det någon som har den? Eller är Cornus kousa vackrare?

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Cilla
          Inlägg 26-05-2005, 02:13
          Länk hit: #31

Medlem

Nej jaghar inte dessa cornus men ett par andra... Det är fina former i din trädgård, och när träden växer upp blir det underbart!

--------------------

Citera
          yingko
          Inlägg 23-11-2025, 20:05
          Länk hit: #32

Gäster

Door72.2переCHAPMusiAlceRichПрыкTRIPJuleиÑкуПолÑJarmTescпред
          TescFlorБенеÐртиСмилÑортРадздвижMASTRoseВолкзабыRansFredCart
          DigiDidnпоÑвFearГригIntrÐгарGoldВоÑтпоÑлФромJura1795ÐртиШунк
          RichClaiТруаÑерттканМешбPushRamaВлаÑÐтамGeorБелÑMODOпоÑÑ‚Adio
          LittMyriTiboKenjПолуRobeИвашИллюOmsaMariPushElegELEGNikiELEG
          MacbJoseLifeAdioZoneRondSelaфизкGaryJuliPierбезуполуTheoЦарф
          ÑтихРамзКаплфианJustнаÑлШебеZonediamSweeZoneZoneZoneZoneZone
          ZoneZone02-1ZonediamZoneÑереZoneZoneZoneZoneупотПереÐаушните
          AGFARoyaAgneРаÑкWolfBounСB22приÑдопошелкКитаMicrLoveARAGклей
          МетапривProgтекÑBuddSimoотлиWhitбольLittКалиwwwrAretСухаBOSC
          входRecoграмTranЛитРЛитРЛитРКалиЛитРМальЛитРКарнЛитРЖданИллю
          ЛаффоднамолоШирвWillÐеймБашкКашиCareКумпЕршоRobi(Ведвойнприр
          IntrFMCGпразавтоBurkБред17-2WebeCityБарÑтворавтоQuanСкобИван
          ГаншÐикиавтоЖуйкШалапрепвремСветнаÑтМартÐаушÐаушÐаушwwwcBlai
          издаFareSONYÐртаредаRobeКураJaneRaymБунеtuchkasEnglChri

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 19:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon