CITAT (BengHa @ 30-05-2005, 11:26)
Öl lokar till sig sniglar. Sniglar i öl kan inte vara jätte trevligt. El avrättar dem. Varför inte ha en "platta" med trådar på och i mitten ha en öl för att locka dem dit?
Funkar säkert.
Men alltså, grejen är inte att döda maximalt med sniglar här.
Sniglar rör sig inte särskilt långa sträckor, utan gräver helst ner sig i närheten av det de blivit mätta av.
Taktiken är att först "låsa" ett område... sedan använder man andra tekniker för att rensa ut innanför.
Man inväntar en regnig dag, sedan gör man en "tokplockning" innanför, kompletterar med massor av snigel fritt.. vaktar som en hök för att ta dem som kläcks av äggen som blivit kvarlämnade..
sedan levde jag lycklig i alla mina dar innanför
Ett system som man inte ska behöva tänka på framöver helt enkelt.
Inget ölfyllande, inget plockande, inget medelspridande.. inget vittjande av fällor osv.
Får se om jag gör en "rostfri tråd konvertering" i helgen om jag får ngn timme över.
(fotnot 1: man kan trampa barfota på trådarna.. dock inte särskilt trvsamt att göra det när det är fuktigt ute så då står man ogärna kvar)
(Fotnot 2: Jaa... istället för att trampa på äckliga sniglar... så trampar man i fin härlig ankskit istället... nej, ankor går fetbort)
Trots en ganska noggrann syning ikväll efter en regnig dag, så hittades endast 20 exemplar i trädgården (varav endast 3 bröt på spanska när man tog i dem :-)
"-Det tar sig... sade mordbrännaren")