Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det var droppen.. NU ÄR DET KRIG! (sniglar)
          Maggan H
          Inlägg 23-05-2005, 20:49
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Verkligen intressant, och roligt med! Fick mig ett par goa skratt på andys bekostnad, fast det bjöd han på, eller hur? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
          Ang pelletsen funkar dom bra här med, men man måste hålla dom fuktiga, annars fungerar det inte.
          laugh.gif
          Min man har investerat i en pannlampa till mig så jag kan ha båda plockhänderna fria....Urk, vad dom är äckliga! blink.gif

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Frida H
          Inlägg 24-05-2005, 21:10
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 5 357

CITAT (lurvig @ 22-05-2005, 11:10)
          Nu är det så att sniglar HATAR koppar (metallen). Deras slem reagerar med koppar metallen och de slimar vidare bort från växterna! smile.gif

jag har gamla kopparrör liggande,långa raka fina, kan man kanske lägga dom på lämpligt ställe?

Citera
          Svante, zon 1
          Inlägg 25-05-2005, 15:51
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 5 048

CITAT (Andypandy @ 21-05-2005, 19:23)
          IdEdit: kompletterade siffran nu tidigt på morgonen med 361st till.. mestadels små.
          Alltså 902 på ett dygn är siffran man ska slå.
          laugh.gif  :(
          (min rygg är helslut nu)
          Edit, söndag: eller 1150+ på en helg går också bra att försöka slå .

Var det så många som stoppades av stängslet, eller tog de sig in trots stängslet?

Citera
          Andypandy
          Inlägg 26-05-2005, 13:40
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 5 596

CITAT (Svante @ zon 1,25-05-2005, 16:51)
          Var det så många som stoppades av stängslet, eller tog de sig in trots stängslet?

Nej de där har alltid funnits innanför.
          Det var en tokdamsugning kan jag säga, använde knäskydd och kröp runt i trdgården (grannarna måste ha trott att det stora anfallet brytit ut hos mig som kröp omkring i trädgården i duggregn.)
          Alltså när man bara står och tittar ner i gräsmattan... så ser man inga sniglar tycker man... men ställ dig på knä i en regnvåt gräsmatta... så upptäckte åtminstone jag ett myller av sniglar mellan 1 - 3cm i storlek.
          Även skogen i en remsa en meter ut från stängslet fick sig en genomsökning.. säkert 250st bara där.

I prov rabatten hittades faktiskt bara ett mindre antal jämfört mot antalet i andra areor av trädgården.

Men det verkar ha gett resultat, för när man nu går ut en sen kväll och kollar så hittas högst ett fåtal.

(om man bortser från kanten mot häcken som är gemensam mot grannen)
          Får bli en tråd där åsse... tyvärr bor det ett par söta vingårdsnäckor där som jag låtit vara ifråd än så länge... även om de är stora, så vet jag inte vad som händer om de försöker sig på att ta sig över... men det blir då ett 24v test mot den sidan av trädgården i så fall..

Ska förresten byta ut tråden till koppar ikväll har jag tänkt.

Ska se om jag kan komma med ett förslag senare här på saker så vem som helst kan bygga ett enkelt elstängsel till sig själv.

--------------------
          Krylbo, Sonnbo i Södra Dalarna

Citera
          noora
          Inlägg 26-05-2005, 14:28
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

CITAT (Andypandy @ 26-05-2005, 14:40)
          Alltså när man bara står och tittar ner i gräsmattan... så ser man inga sniglar tycker man... men ställ dig på knä i en regnvåt gräsmatta... så upptäckte åtminstone jag ett myller av sniglar mellan 1 - 3cm i storlek.

Utan att ha läst tråden allt för noga trodde jag att du hade hittat hundratals fullvuxna sniglar (såna där decimeterlånga) på en dag. Det hade varit riktigt läskigt... Hundratals småsniglar låter inte roligt det heller. Inte direkt ett rekord att sträva efter.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          shiva
          Inlägg 26-05-2005, 15:49
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 218
          Medlem nr: 5 434

Jag vill inte vara elak, men jag tror stackars Andypandy har "spårat ut" wacko.gif
          I mina ögon är han absolut den tokigaste snigel jägaren jag hört talas om biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif Kan nästan se honom framör mej sitta på golvet iförd tvångströja, och helt hysteriskt skrika- SNIGLAR, JÄVLA SNIGLAR, VAR ÄR NI? JAG SKA GRILLA ER ALLA, OM DET SÅ ÄR DET SISTA JAG GÖR!!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          Magnus

Citera
          carol
          Inlägg 27-05-2005, 12:32
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 419
          Medlem nr: 3 867

Jag tycker att han låter som en typisk ingenjör som gör allt för att lösa sitt problem. smile.gif Kanske han borde bli forskare... fast det är han ju redan, han forskar ju i hur man lättast frambringar den stora snigeldöden. biggrin.gif Och forskare/uppfinnare är väl allmänt kända för att vara lite galna... laugh.gif

Citera
          Andypandy
          Inlägg 27-05-2005, 21:47
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (carol @ 27-05-2005, 13:32)
          Jag tycker att han låter som en typisk ingenjör som gör allt för att lösa sitt problem. smile.gif Kanske han borde bli forskare... fast det är han ju redan, han forskar ju i hur man lättast frambringar den stora snigeldöden. biggrin.gif Och forskare/uppfinnare är väl allmänt kända för att vara lite galna... laugh.gif

MOuhahaha. hahahahaha hahah ha h aa ... ehhh.. ja ... ursäkta.. tongue.gif

Skillnaden mellan geni och galenskap är hårfin... *flinar*

Kan meddela att jag endast hittade 4st sådana där onämnbara ikväll på tomten i alla fall, medans det var 12 inbjudna till grillparty detta dygnet på mina fina glänsande koppartrådar.

en annan sjuk fundering.. vet ni vad... jag tror inte sniglar kan backa huh.gif
          Dels verkar de väldigt långsamma i reaktionerna... om en snigel stöter på en ledning så ryggar den snabbt tillbaka med framdelen medans bakdelen fortsätter ngn sekund. räcker att den kommer åt den ett par gånger så är snigeln så ihoptryckt att den helt enkelt inte har ngt annat val än just tråden.
          Kommer den emot den lite snett så kan den svänga undan... men kommer den rakt emot så verkar de ha problem alltså.
          Ja jag vet.. sjukt är det...

Snigel mengele over and out...

--------------------

Citera
          shiva
          Inlägg 28-05-2005, 02:34
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 218
          Medlem nr: 5 434

Andypandy, Du ÄR verkligen tok-knasig! Med en morbid teknik och jägar instingt som en rovfågel får du mig att skratta hjärtligt och mycket!!!!!
          Jag ser fram emot fler rapporter!
          Magnus

Citera
          Ophelia
          Inlägg 28-05-2005, 08:22
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Jag skulle kunna ge nästan vad som helst för att få sitat på första parkett och titta på fajterna som utspleas i din trädgård!! laugh.gif laugh.gif

Av princip så brukar jag inte vara med på vadslagning men här skulle jag faktiskt kunna göra ett undantag biggrin.gif

Helt UNDERBAR läsning!! wub.gif

Citera
          tullmejs
          Inlägg 28-05-2005, 21:16
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem nr: 3 834

"Enda skillnaden mellan mig och en galning är att jag inte är galen", sa Salvador Dali.

Citera
          Andypandy
          Inlägg 30-05-2005, 08:22
          Länk hit: #52

Medlem

Sniglar blir sura när man grillar/kokar dem !

Jepp, så är det... skitsura blir dem... tongue.gif och med så surt slem som ligger och fräter på koppartråden i 1.5 dygn innan de blir mumier om det är en feting som fastnat.. så gillas det inte av tråden kan jag säga.

Ärgröna tak på en kyrka kan väl vara snyggt kanske... på ett snigelstängsel så är det INTE!

Tyvärr blev det tydligen 2 sniglar efter varandra på precis samma övergångsställe igår på dagen... och koppartråden ärgade helt sonika av... efter bara 1 veckas drift. sad.gif

Denna kan vi således kasta i högen över vunna erfarenheter.
          Julas koppartråd

Ja hopp... Då är det bara att gå på nästa tråd då... ROSTFRITT måste det vara allt annat håller inte för den elaka fuktiga och sura miljön som verkar finnas bland sniglar där nere.
          laugh.gif

Eftersom sniglarna nu visat tecken på bristande motstånd och en vilja att kasta in handduken. (man hittar inte direkt så många längre)
          Så har ..
          1. vi handlat nya blommor till rabatten för 2000:-
          2. Inlett en ytterst stillsamm vendetta mot maskrosor i gräsmattan så länge.
          :-)

--------------------

Citera
          BengHa
          Inlägg 30-05-2005, 10:26
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 1 951

Efter att ha läst tråden så kommer jag med följande förslag. Jag har tänkt på det ett längre tag men inte kunnat prova då mina trädgårdar inte inehållit några snigel problem.

Öl lokar till sig sniglar. Sniglar i öl kan inte vara jätte trevligt. El avrättar dem. Varför inte ha en "platta" med trådar på och i mitten ha en öl för att locka dem dit?

--------------------
          Svenska nationalsången måste vara fel skriven.
          Jag vill sjunga: Jag vill leva jag vill dö i Sverige!

Citera
          Ophelia
          Inlägg 31-05-2005, 18:49
          Länk hit: #54

Medlem

*skickar Andypandy en skock med myskankor*

Blir lite orolig över dina experiment. Vad händer om du själv skulle steppa runt och råkar trampa på en elmojäng??

biggrin.gif

Citera
          Andypandy
          Inlägg 31-05-2005, 21:13
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (BengHa @ 30-05-2005, 11:26)
          Öl lokar till sig sniglar. Sniglar i öl kan inte vara jätte trevligt. El avrättar dem. Varför inte ha en "platta" med trådar på och i mitten ha en öl för att locka dem dit?

Funkar säkert.

Men alltså, grejen är inte att döda maximalt med sniglar här.
          Sniglar rör sig inte särskilt långa sträckor, utan gräver helst ner sig i närheten av det de blivit mätta av.

Taktiken är att först "låsa" ett område... sedan använder man andra tekniker för att rensa ut innanför.
          Man inväntar en regnig dag, sedan gör man en "tokplockning" innanför, kompletterar med massor av snigel fritt.. vaktar som en hök för att ta dem som kläcks av äggen som blivit kvarlämnade..
          sedan levde jag lycklig i alla mina dar innanför biggrin.gif
          Ett system som man inte ska behöva tänka på framöver helt enkelt.
          Inget ölfyllande, inget plockande, inget medelspridande.. inget vittjande av fällor osv.
          Får se om jag gör en "rostfri tråd konvertering" i helgen om jag får ngn timme över.

(fotnot 1: man kan trampa barfota på trådarna.. dock inte särskilt trvsamt att göra det när det är fuktigt ute så då står man ogärna kvar)

(Fotnot 2: Jaa... istället för att trampa på äckliga sniglar... så trampar man i fin härlig ankskit istället... nej, ankor går fetbort)

Trots en ganska noggrann syning ikväll efter en regnig dag, så hittades endast 20 exemplar i trädgården (varav endast 3 bröt på spanska när man tog i dem :-)
          "-Det tar sig... sade mordbrännaren")

--------------------

Citera
          Ophelia
          Inlägg 01-06-2005, 18:41
          Länk hit: #56

Medlem

*undrar om Andypandy skulle kunna förära forumet ett foto för att verkligen visa hur effektivt hans "sngeldödarsystem" även piggar upp en barfotagående trädgårdsentusiast i fuktig väderlek*

smile.gif

Citera
          jåj
          Inlägg 01-06-2005, 20:54
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 430
          Medlem nr: 4 152

I Danmark och Tyskland fungerar samma snigelgift som odlare använder i sverige, kostnad för att hålla en villtomt ren i 3 - 5 år ! där grannarna inte gör något ... är ca 730:- inklusive frakt och fakturerings avgifter om det köps från Danmark.

Men det är inte lagligt att använda MESUROL för hobby odlare i Sverige.

M.V.H.
          JÅJ

--------------------
          Redan nästa år skall jag odla allt som inte fik plats i år
          Sen skall jag också göra om tomten.
          Är något färdigt så är det en möjlighet att förändra.
          Det svåraste är att motstå möjligheten till possetivt arbet i trädgården!

Citera
          mattyflash
          Inlägg 02-06-2005, 08:12
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 888

Hej!

Mesurol?
          Låter riktigt intressant!
          Går det att beställa från danmark eller annat land tror du?

Mattias

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 02-06-2005, 18:03
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

Andypandy

Tur att du inte bor i värmland, för här finns inte plats på psyk:

Skojar bara, du får låna min hund. Han jagar orm och sniglar speciellt svarta skogssniglar och Vinbergssnäckor. De är lite lättare att bita och kasta iväg unsure.gif

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          BengHa
          Inlägg 02-06-2005, 21:32
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 1 951

Andypandy:

Min tanke var att innanför din avspärrning locka dem i elfällan med hjälp av öl, och därmed slippa plocka rent.

--------------------
          Svenska nationalsången måste vara fel skriven.
          Jag vill sjunga: Jag vill leva jag vill dö i Sverige!

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 06:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon