Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Tång., Vilka växter gillar det inte?
          Malin Turinna
          Inlägg 04-05-2005, 21:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 3 415

Jag har bara hört lovord om tång, och det är underbart om allt stämmer, för jag har massor! Men jag har ett svagt minne av något om, kan det vara "Bor", eller ett annat ämne som tången innehåller, som vissa växter inte tål? Vore toppen om någon visste innan jag börjar använda det, för jag är sugen på att både täckodla och gödsla med det (när den mullat till sig).

Tack /Malin

--------------------
          Malin i Stockholm

Citera
          olgak
          Inlägg 06-05-2005, 17:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

Förra året gick jag en odlar-kurs på Rosedahls trädgårdar i Stockholm. Vår lärare talade sig varm för tång och andra liknande gödselresurser. Han sa inget alls om att det inte skulle funka till vissa växter, utan bara att man skulle släpa hem så mycket man kunde om man hade chansen. Han föreslog bland annat att man skulle lägga tång i fåran där man ska odla potatis!

--------------------
          OlgaK zon II

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 31-05-2005, 18:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Så här står det skrivet om tång i "Bonniers stora bok om trädgård" från 1983:

"Tång ligger ofta i stora drivor längs havsstränderna, utan att någon bryr sig om den. Ändå är havstång rik på näringsämnen, jämförbar med stallgödsel. Därtill är det ett bra jordbörbättringsmedel. Färsk tång innehåller klor som många växter inte tål och därför är det en fördel om det först komposteras. Om tången grävs ned på hösten lakas det mesta av kloren ut till våren och i den jorden kan man sedan odla t o m så klorkänsliga växter som jordgubbar och potatis."

Sedan tror jag att man med tång menar riktig blåstång och inte dom där slemmiga algerna som tyvärr numera är vanligast på stränderna.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-06-2025, 21:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon