Malin Turinna
04-05-2005, 21:04
Jag har bara hört lovord om tång, och det är underbart om allt stämmer, för jag har massor! Men jag har ett svagt minne av något om, kan det vara "Bor", eller ett annat ämne som tången innehåller, som vissa växter inte tål? Vore toppen om någon visste innan jag börjar använda det, för jag är sugen på att både täckodla och gödsla med det (när den mullat till sig).
Tack /Malin
Förra året gick jag en odlar-kurs på Rosedahls trädgårdar i Stockholm. Vår lärare talade sig varm för tång och andra liknande gödselresurser. Han sa inget alls om att det inte skulle funka till vissa växter, utan bara att man skulle släpa hem så mycket man kunde om man hade chansen. Han föreslog bland annat att man skulle lägga tång i fåran där man ska odla potatis!
Sommartorparn
31-05-2005, 18:31
Så här står det skrivet om tång i "Bonniers stora bok om trädgård" från 1983:
"Tång ligger ofta i stora drivor längs havsstränderna, utan att någon bryr sig om den. Ändå är havstång rik på näringsämnen, jämförbar med stallgödsel. Därtill är det ett bra jordbörbättringsmedel. Färsk tång innehåller klor som många växter inte tål och därför är det en fördel om det först komposteras. Om tången grävs ned på hösten lakas det mesta av kloren ut till våren och i den jorden kan man sedan odla t o m så klorkänsliga växter som jordgubbar och potatis."
Sedan tror jag att man med tång menar riktig blåstång och inte dom där slemmiga algerna som tyvärr numera är vanligast på stränderna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.