Medlem
Antal inlägg: 725
Medlem nr: 5 697
Två år i rad har jag fått präskragar till skänks, men året därpå är de borta? Vad kan det bero på? Första året planterades de soligt i dålig jord. Andra året skuggigt i bättre jord. Men inte ett spår.
Medlem
Antal inlägg: 696
Medlem nr: 5 207
Mina jätteprästkragar försvinner år efter år! Moderplantorna är säkert 40 - 50 år och har brett ut sig och blommat rikligt. Förra året var det flera blommor som inte utvecklade vita blad, blev bara en gul förkrymt "mitt". I år är beståndet mindre än någonsin.
Bredvid prästkragarna har jag purpurklätt som däremot tagit sig mera plats. Kan de vara boven?
Nu gillar jag ju klätten väldigt mycket oxå men tråkigt om dom gamla prästkragarna skulle försvinna. Med dom finns ju ganska mycket trädgårdshistoria, men kanske tjusningen med en trädgård är dess föränderlighet?
Medlem
Antal inlägg: 95
Medlem nr: 4 084
Kan prästkragar och vallmo ta sig i en syrenhäck månne? Häcken är nyplanterad med ena änden i norr och den andra i söder och jag letar efter ett ställe för vallmo och prästkragar. (Vi har lerjord)
Klarar dessa blommor skugga under stor del av dagen (om jag måste hitta en ny plats ifall ovanstående inte fungerar)