Två år i rad har jag fått präskragar till skänks, men året därpå är de borta? Vad kan det bero på? Första året planterades de soligt i dålig jord. Andra året skuggigt i bättre jord. Men inte ett spår.
zaaritha
06-05-2005, 20:54
Lerjord!!
kerstin z5-6
06-05-2005, 21:07
Mycket konstigt -jag har lerjord o de är ett veritabelt ogräs som jag rensar bort allt vad jag orkar ...
Kattgräs
06-05-2005, 22:29
hm... de var, precis som för Kerstin, ett riktigt ogräs i lerjord där vi bodde förut.
Är det "vanliga" prästkragar eller någon specialsort som inte överlever vintern? Pröva i så fall att låta dem gå i frö och självså sig.
Det var helt vanliga präskragar. Som vuxit väldigt på sina tidigare platser.
Mina jätteprästkragar försvinner år efter år! Moderplantorna är säkert 40 - 50 år och har brett ut sig och blommat rikligt. Förra året var det flera blommor som inte utvecklade vita blad, blev bara en gul förkrymt "mitt". I år är beståndet mindre än någonsin.
Bredvid prästkragarna har jag purpurklätt som däremot tagit sig mera plats. Kan de vara boven?
Nu gillar jag ju klätten väldigt mycket oxå men tråkigt om dom gamla prästkragarna skulle försvinna. Med dom finns ju ganska mycket trädgårdshistoria, men kanske tjusningen med en trädgård är dess föränderlighet?
zaaritha
07-05-2005, 21:39
Våra "vilda" prästkragar växer överallt i vår vildvuxna trädgård, som mestadels är lerjord!
netaave
09-05-2005, 09:11
Jag får hålla efter mina som 17 för att de inte ska ta över hela trädgården. Har både uppländsk lera och sandjord.
Prästkragar som dör? Kan det vara något skadedjur? Extrem torka vid planteringen ? Både gul och prästkragar växer kraftigt här i min leriga jord.
Kan prästkragar och vallmo ta sig i en syrenhäck månne?
Häcken är nyplanterad med ena änden i norr och den andra i söder och jag letar efter ett ställe för vallmo och prästkragar.
(Vi har lerjord)
Klarar dessa blommor skugga under stor del av dagen (om jag måste hitta en ny plats ifall ovanstående inte fungerar)
Tjing/Aja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.