Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vänsterhänta korkskruvar..., en skruvad ide??
          mamamaggan
          Inlägg 10-05-2005, 15:48
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Fullt så enkelt är det inte alltid. Många som är vänsterhänta kan aldrig "tränas" till att använda högern till något som helst.

Vi försökte när vår son började gripa efter saker att " träna" honom att ta med högern. Tji fick vi! Likadant har det varit med min man.

Det kanske är så med en del att de är så " ensidiga" att den andra "sidan "
          inte funkar alls? Och då får man problem oavsett vilken hand man använder.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Pirum
          Inlägg 10-05-2005, 16:44
          Länk hit: #22

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Ja...jag har försökt "träna" mig med vänsterhanden att skriva etc...men det är stört omöjligt. Så för en del finmotorik (skriva) och brutalmotorik (sparka boll) är jag helt hopplöst ensidig. För annan finmotorik (datorspelande) är jag däremot väldigt bra. Eller, inte superbra, men minst lika bra med vänster- som med högerhanden menar jag.

Skulle vara intressant att veta vad det är som styr sådant här, när jag spelade hockey var det självklart att vänsterhanden var längst ner på klubban, samma när jag gräver med spade. Även om jag nog orkar lyfta mer med högern.

Tur att det inte är som förr iaf, att skolorna försöker tvinga folk att skriva med högern. Ok, förr hade det praktiska fördelar att skriva med höger, med tanke på bläck etc, men det är ju ett aningen mindre problem idag.

Noterar just nu förresten att jag skriver mycket snabbare med vänster hand än med höger. Beror sannolikt på att jag har bättre fingersättnig där, eftersom högern hoppar runt till delete, backspace, return etc en del. Men när jag spelar piano är jag helt talanglös med vänsterhanden.

--------------------
          zon2.5

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 10-05-2005, 18:28
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Själv är jag "ambidexter" men KAN inte skriva snyggt med någon hand... Borde kanske ha blivit receptutskrivare?? MEN för att antal år sedan hoppade jag på en Kalligrafikurs och upptäckte då att jag KAN texta rätt så hyfsat med vänster...men skriva skrivstil... nej fy för den lede..

Fråga mig inte om vilken hand jag hammrar sågar, spikar, sparkar med.... det beror helt enkelt på i vilken situation jag är...

Men jag kan inte heller automatiskt säga åt vilket håll vänster/ höger är....
          (vilket INTE innebär att jag tex KÖR på fel sida...)

Edit: Jag spelar gitarr som en högerhänt och tycker att det är bäst... min "intelligens" sitter ju i vänster hand (den som tar grepen...)

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Tesa
          Inlägg 13-05-2005, 19:11
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

CITAT (gammelnalle @ 10-05-2005, 19:28)
          Fråga mig inte om vilken hand jag hammrar  sågar, spikar, sparkar med.... det beror helt enkelt på i vilken situation jag är...

Men jag kan inte heller automatiskt säga åt vilket håll vänster/ höger är....
          (vilket INTE innebär att jag tex KÖR på fel sida...)

Kan du sparka med BÅDE höger och vänster hand?? ohmy.gif Imponerad... tongue.gif

Jag har också svårt för höger och vänster...så jag har funderat på centern... rolleyes.gif
          Kanske alla centerpartister är "amberdexteriösa"...eller vad det nu hette.. wink.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 13-05-2005, 19:14
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Jo jag kan inte sparka med vare sig eller. Snarare tvärtom !!

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 23:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon