Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stenparti, Stenparti under en björk
          Louise i Götebor...
          Inlägg 26-03-2003, 17:53
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

CITAT (cina @ 26-03-2003, 10:51)
          En fundering till, måste de vara så stora? På djupet menar jag eller kan man kanske dela dem längs med mitten. I så fall borde ju växterna ta över snabbare. Ruttnar/förmultnar blocken eller blir de kvar.

Skulle avråda från att klyva dem.
          Självklart kan man såga till dom och forma dom hursomhelst. Men att klyva dom generelt för att spara plats eller block tror jag inte är nån' bra idé.
          Jag tror dom tappar i stabilitet (välter) och hållfasthet (går sönder). Visst förmultnar de så småningom och då har förhoppningsvis växternas rötter bundit jorden. Denna process måste få ta sin tid - ett skäl till till att inte klyva blocken.

Till er som tror att det blir fult (och era fruar):
          I Götet finns trovblockspartier både i trägårdsföreningen och i botaniska trägården. Det vore konstigt om det inte fanns i andra parker etc också. Gå ut och titta rolleyes.gif

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 26-03-2003, 19:54
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag skulle också avråda från att klyva dom. Vi gjorde det när vi bygde en upphöjd rabatt och nu försvinner blocken mer och mer. Och så hjälper ju också mina kära möss till i trädgården. Dom har nu gjort ost av allt, bara hål äverallt.

Elisabeth

Citera
          Lena N
          Inlägg 26-03-2003, 23:01
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

CITAT (cina @ 26-03-2003, 10:51)
          Kanske kan man lägga stenar framför så att torvblocken inte syns så mycket. En fundering till, måste de vara så stora? På djupet menar jag eller kan man kanske dela dem längs med mitten. I så fall borde ju växterna ta över snabbare. Ruttnar/förmultnar blocken eller blir de kvar.

Fortfarande fundersam.

Du har ju stenar som du vill använda. I din situation skulle jag använda stenarna och fylla mellanrummen med tillsågade torvblock. Men frestas inte att göra kanten så smal att den blir ostadig. Hur snabbt växterna tar över beror mer på vilka växter du väljer än på kantens bredd. Spara några fina stenar till dekoration uppe i rabatten också.

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-03-2026, 11:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon