Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Handla med renare samvete! :D, Vad som är bra att köpa!
          Diabolique
          Inlägg 12-05-2005, 17:45
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

CITAT (pejori @ 12-05-2005, 18:41)
          CITAT (Hannele @ 12-05-2005, 17:07)
          Om jag inte har pengar, köper jag det billigaste,
          helst något "okänt" märke, som inte slöser pengar på TV-reklam!

samma här smile.gif smile.gif smile.gif
          har jag dåligt med pengar köper jag det som är billigast...både på willys och lidl wub.gif wub.gif

Samma här, men just mjölk försöker jag undvika från Lidl, och jag handlar bara där i nödfall...

Men nu måste jag bara säga att det verkar ju mycket lättare att bojkotta de stora "bovarna" än att leta med ljus och lykta efter de bra produkterna.
          Det är jättebra om man köper dem också, men de är dyrare, färre och svårare att hitta...

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 12-05-2005, 22:29
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Diabolique @ 12-05-2005, 18:45)
          Samma här, men just mjölk försöker jag undvika från Lidl, och jag handlar bara där i nödfall...

Nu har jag ingen Lidl eller liknande affär i närheten, men om jag förstått saken rätt så är det tysk mjölk Lidl säljer. Om den nu smakar likadant som svensk mjölk, så det inte är för smakens skull man väljer bort den, är det då inte i princip samma sak som om jag köper en Volkwagn istället för en Saab eller Volvo???
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Pirum
          Inlägg 12-05-2005, 22:37
          Länk hit: #43

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

En skillnad är att Sverige behöver fler djur som går omkring i vår natur, åtminstone om man inte har veganska åsikter, medan tyskland redan är överpopulerat vad gäller kreatur smile.gif Samt att det blir onödiga transporter. (dock har mejerinäringen i Sverige också onödigt långa transporter numera, Diesel är för billigt helt enkelt, eller lastbilstransporter åtminstone:) )

Underligt förresten att vi är så intresserade av svensk mjölk, men inte av svenskt kött. Det upptäcks exempelvis flera nya galnakosjuke-fall varje vecka i EU, men, det skriver media mycket lite om.

CITAT
          Kontrollerna av nötkreatur trappades upp för fyra år sedan, då nya testmetoder plötsligt avslöjade att Galna Kosjukan var betydligt mera utbredd än man dittills trott. Sedan dess provtas och kontrolleras alla djur innan de förs till slakt, enligt ett gemensamt fastställt program som gäller i hela EU.

Den senast tillgängliga statistiken visar att år 2003 registrerades fortfarande 614 nya brittiska fall. I resten av unionen varierade antalet fall från 185 i Irland till 0 i Sverige, Finland, Österrike, Grekland och Luxemburg.

Sammanlagt avslöjades 1.364 fall av Galna Kosjukan inom EU det året. Den siffran väntas dock stiga när resultaten från de tio nya medlemsländerna kommer in.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=1

--------------------
          zon2.5

Citera
          Bettson
          Inlägg 13-05-2005, 07:51
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Pirum @ 12-05-2005, 13:54)
          Det är möjligt att kontrollen på det KRAV-märkta inte är 100% framgångsrik.Men kontrollen är åtminstone hårdare än på omodernt odlade grödor, där vi speciellt för importerad mat har i det närmaste ingen aning alls om förhållanden vad gäller odling och arbetare.

Köper man KRAV- eller Rättvisemärkt får man en produkt som sannolikt är producerad på ett sätt som (jag inbillar mig) är bättre. Köper man billigaste möjliga så är det istället den som betalat ut lägst löner, och exploaterat naturen mest som man gynnar i första hand. De flesta konventionella bönder förlorar på denna rovdrift på människor och natur, det förhindrar en förbättring av det konventionella lantbruket så mycket som man kunde önska. Lösningen blir alltså att dela upp lantbruket i ekologiskt kontrollerad (Krav, Max Havelaar, och allt vad di heter) och övrig (i praktiken) icke-kontrollerad odling.

Jag vill också säga att det FINNS konventionella bönder som odlar jättebra, tänker på djuren, etc, men på marknaden säljs deras produkter i samma "binge" som alla andra konventionella odlares. Det är därför jag menar dessa "goda" bönder, om än icke KRAV-märkta, måste profilera sig.  Det finns exempel på sådan profilering, "Svenskt Sigill" exempelvis. Jag är inte så insatt i vad den märkningen innebär, men det innebär väl att de åtminstone säger sig följa lagar och regler, och att detta kontrolleras noggrannare än för en del andra bönder.

Du glömmer nog en sak.

Bönder lever på sitt arbete precis som vilken företagare som helst.

Sigill tex är inte lönsamt. Följa lagar och regler måste bönder göra utan att vara med i Sigill. Sigill går kut på att du skall vara lite nogrannare men det betalar sig inte kommer de flesta på som varit med om det ett tag.

Likaså är det så att även KRAV-odlarbönder lever på vad de producerar.
          I dag har du högre pris på KRAV för att tillgången understiger efterfrågan.

Skulle alla gå över till KRAV så är det inte så utan den merbetalning KRavbonden behöver för att ta en lägre skörd uteblir. Varför det? Jo för att flertalet konsumenter hellre tar billiga produkter producerade i utlandet som är producerade på ett miljömässigt mycket aggresivare sätt än den konventionella odlingen i Sverige.

Sedan att fastighetspriserna skulle vara höga pga häga bidrag och skattelättnader är ju inte riktigt sant.

Priserna är höga för att det finns folk utan lantbruksanknytning som betalar överpriser för fastigheter av andra skäl.

Bidragen är starkt kopplade till motprestationer och de nya bidragen för lantbruken linar alltmera slavkonstrakt.

Citera
          netaave
          Inlägg 13-05-2005, 09:26
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Anki på Öland @ 12-05-2005, 23:29)

Nu har jag ingen Lidl eller liknande affär i närheten, men om jag förstått saken rätt så är det tysk mjölk Lidl säljer. Om den nu smakar likadant som svensk mjölk, så det inte är för smakens skull man väljer bort den, är det då inte i princip samma sak som om jag köper en Volkwagn istället för en Saab eller Volvo???
          Anki

Det är finsk mjölk som exporteras till och förpackas i Tyskland, som därefter exporterar den vidare till bland annat Sverige.

--------------------

Citera
          carol
          Inlägg 13-05-2005, 10:56
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 419
          Medlem nr: 3 867

Men nu måste jag bara säga att det verkar ju mycket lättare att bojkotta de stora "bovarna" än att leta med ljus och lykta efter de bra produkterna.
          Det är jättebra om man köper dem också, men de är dyrare, färre och svårare att hitta...

Hur vet man vilka som är de "stora bovarna" då? unsure.gif Och var drar man gränsen mellan stor och liten bov? Jag visste inte att Nestlé var en stor bov förrän du skrev det här. (Har gjort en del mer research nu och har slutat köpa After Eight och Kitkat. smile.gif ) Personligen tycker inte jag om när mat transporteras onödigt långt och när produkter förpackas flera gånger om i mer eller mindre miljöfarliga embalage. Jag gillar inte heller företag som utnyttjar barnarbete eller har dålig personalpolitik, eller de som lurar konsumenterna genom sin marknadsföring. Men hur får man veta det? Alltså sällar jag mig också till de som gärna vill ha tips på bra produkter, men också vill veta vilka som är riktiga skurkar.

Citera
          Diabolique
          Inlägg 13-05-2005, 11:08
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (carol @ 13-05-2005, 11:56)

Hur vet man vilka som är de "stora bovarna" då? unsure.gif Och var drar man gränsen mellan stor och liten bov? Jag visste inte att Nestlé var en stor bov förrän du skrev det här. (Har gjort en del mer research nu och har slutat köpa After Eight och Kitkat. smile.gif ) Personligen tycker inte jag om när mat transporteras onödigt långt och när produkter förpackas flera gånger om i mer eller mindre miljöfarliga embalage. Jag gillar inte heller företag som utnyttjar barnarbete eller har dålig personalpolitik, eller de som lurar konsumenterna genom sin marknadsföring. Men hur får man veta det? Alltså sällar jag mig också till de som gärna vill ha tips på bra produkter, men också vill veta vilka som är riktiga skurkar.

Nestlé är världens största livsmedelsföretag...
          De är onekligen en "stor bov", som blir större ju mer vi handlar av dem.
          Man kan tycka att de borde ha råd att sköta sig bättre.

Självklart är det bra att veta vilka som inte är bovar!

--------------------
          /Hanna

Citera
          ejjan
          Inlägg 13-05-2005, 17:33
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 4 123

När vi är inne på ämnet hoppas jag på hjälp smile.gif . Vet inte vilka ägg jag ska köpa längre.... Alltid köpt sprättägg men har nu hört att hönorna går alldeles för många på liten yta - vad händer?? Hönorna hackar ihjäl varann. Är detta ett större lidande än att sitta i bur?? HJÄLP!

--------------------
          Alla såg äpplen falla, men det var bara Newton som frågade sig varför" B Baruch

Citera
          Diabolique
          Inlägg 13-05-2005, 18:14
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (ejjan @ 13-05-2005, 18:33)
          När vi är inne på ämnet hoppas jag på hjälp smile.gif . Vet inte vilka ägg jag ska köpa längre.... Alltid köpt sprättägg men har nu hört att hönorna går alldeles för många på liten yta - vad händer?? Hönorna hackar ihjäl varann. Är detta ett större lidande än att sitta i bur?? HJÄLP!

Nej, jag skulle nog vilja påstå att det är mycket bättre än att sitta i en pytteliten bur.

Dels har de större yta att röra sig på och dessutom har de större chanser att springa ifrån de som eventuellt försöker hacka på dem...

Det finns gradet i helvetet.
          De omärkta äggkartongerna är de värsta. Nästan garanterat från burhöns...

Kravmärkta är absolut bäst!

--------------------
          /Hanna

Citera
          Reserv
          Inlägg 13-05-2005, 18:22
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Diabolique @ 13-05-2005, 19:14)
          När vi är inne på ämnet hoppas jag på hjälp  :) . Vet inte vilka ägg jag ska köpa längre.... Alltid köpt sprättägg men har nu hört att hönorna går alldeles för många på liten yta - vad händer?? Hönorna hackar ihjäl varann. Är detta ett större lidande än att sitta i bur?? HJÄLP!

Nej, jag skulle nog vilja påstå att det är mycket bättre än att sitta i en pytteliten bur.

Dels har de större yta att röra sig på och dessutom har de större chanser att springa ifrån de som eventuellt försöker hacka på dem...

Har du över huvud taget sett frigående höns? unsure.gif blink.gif Om dom små trånga burarna ska vara så hemska så lär dom sig i alla fall att leva med varann där inne. Dom frigående hönsen har inte så mycket mera plats per höna att leva på dom heller, och att det ska finnas plats för hackhönsen att kunna gömma sig på?? ohmy.gif glöm det, inte en chans. Dom hackas ihjäl, sånt är livet, det är lika trångt och jä**igt där som i småburarna. Enda skillnaden är då möjligtvis att frigående höns kan få andas relativt frisk luft nån gång.

Citera
          *solis*
          Inlägg 13-05-2005, 18:45
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 1 749
          Medlem nr: 5 033

CITAT (Reserv @ 13-05-2005, 19:22)
          När vi är inne på ämnet hoppas jag på hjälp  smile.gif . Vet inte vilka ägg jag ska köpa längre.... Alltid köpt sprättägg men har nu hört att hönorna går alldeles för många på liten yta - vad händer?? Hönorna hackar ihjäl varann. Är detta ett större lidande än att sitta i bur?? HJÄLP!

Har du över huvud taget sett frigående höns? unsure.gif blink.gif Om dom små trånga burarna ska vara så hemska så lär dom sig i alla fall att leva med varann där inne. Dom frigående hönsen har inte så mycket mera plats per höna att leva på dom heller, och att det ska finnas plats för hackhönsen att kunna gömma sig på?? ohmy.gif glöm det, inte en chans. Dom hackas ihjäl, sånt är livet, det är lika trångt och jä**igt där som i småburarna. Enda skillnaden är då möjligtvis att frigående höns kan få andas relativt frisk luft nån gång.

För dig skulle det vara nyttigt att sitta i en bur på en meter eller så tillsammans med mig och 2 till!

Citera
          Reserv
          Inlägg 13-05-2005, 18:49
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (solis @ 13-05-2005, 19:45)
          När vi är inne på ämnet hoppas jag på hjälp  smile.gif . Vet inte vilka ägg jag ska köpa längre.... Alltid köpt sprättägg men har nu hört att hönorna går alldeles för många på liten yta - vad händer?? Hönorna hackar ihjäl varann. Är detta ett större lidande än att sitta i bur?? HJÄLP!

För dig skulle det vara nyttigt att sitta i en bur på en meter eller så tillsammans med mig och 2 till!

Jag tror hönslukten är att föredra framför dina och dina bekantas "brakskitar". Om jag talar om hur burhöns/frigående höns har det egentligen, så behöver du inte vara syrlig tillbaka. Det var faktiskt bara en fråga, om hon över huvud taget sett frigående höns, och hur trångt och mobbande det är. Sen var väl inte heller frågan ställd till dig heller, för den delen. sleep.gif

Citera
          *solis*
          Inlägg 13-05-2005, 18:54
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Reserv @ 13-05-2005, 19:49)

Jag tror hönslukten är att föredra framför dina och dina bekantas "brakskitar". Om jag talar om hur burhöns/frigående höns har det egentligen, så behöver du inte vara syrlig tillbaka. Det var faktiskt bara en fråga, om hon över huvud taget sett frigående höns, och hur trångt och mobbande det är. Sen var väl inte heller frågan ställd till dig heller, för den delen. sleep.gif

Nämen Reserv,jag trodde att ALLA fick delta i alla diskussioner ohmy.gif

Varför skulle mina ord vara syrliga;nejdå inte det minsta den tanken la du dit alldeles själv tongue.gif

Vad det gäller mina brakskitar så tycks du har fått dem på hjärnan tongue.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 13-05-2005, 18:58
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

om du nu inte hade ett syfte med det svaret, så måste det vara du som ger uttrycket "dum som en höna" ett ansikte sad.gif
          på vilket sätt skulle det vara nyttigt att sitta i bur med dej? ohmy.gif
          är du en hakkare eller? wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          ejjan
          Inlägg 13-05-2005, 18:59
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 4 123

Vilka ägg var bäst nu då??? unsure.gif smile.gif unsure.gif blink.gif

--------------------
          Alla såg äpplen falla, men det var bara Newton som frågade sig varför" B Baruch

Citera
          Reserv
          Inlägg 13-05-2005, 19:01
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (ejjan @ 13-05-2005, 19:59)
          Vilka ägg var bäst nu då??? unsure.gif smile.gif unsure.gif blink.gif

Frigående är bäst, men dom hönorna lider också, fast på ett annat sätt. Det är mera en naturlig uppfödning av dom. Jag köper oftast från frigående. Om du kan få tag i ägg från privata hönsägare så får du mycket godare ägg. wub.gif

Citera
          *solis*
          Inlägg 13-05-2005, 19:03
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (pejori @ 13-05-2005, 19:58)

om du nu inte hade ett syfte med det svaret, så måste det vara du som ger uttrycket "dum som en höna" ett ansikte sad.gif

Okej; nu skall jag försöka förklara.
          Jag menade endast att det måste vara fruktansvärt för dessa burhönor att sitta i de små burar!Det är väl 4 hönor i varje bur om jag mins rätt.
          Jag kunde lika gärna har skrivit att Reserv kunde sitta i en bur med 3 andra människor för att känna hur hemskt det skulle vara.

Förresten vad vet jag;jag skulle säkert kunna utvecklas till en hackare i en sådan liten bur.

Citera
          pejori
          Inlägg 13-05-2005, 19:05
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

är hon en höna i bur, så är hon född där och har inget att jämföra med. wub.gif wub.gif

så den liknesen faller sad.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *solis*
          Inlägg 13-05-2005, 19:05
          Länk hit: #59

Medlem

Och förresten jag är mer än väl dum som en höna för hönor är underbara djur,bra mycket bättre en många av oss människor smile.gif smile.gif wub.gif

Citera
          Reserv
          Inlägg 13-05-2005, 19:08
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (solis @ 13-05-2005, 20:05)

Och förresten jag är mer än väl dum som en höna för hönor är underbara djur,bra mycket bättre en många av oss människor smile.gif smile.gif wub.gif

Åh, herre gud, det säger väl allt. Det finns nog inget mer att tillägga om det. unsure.gif huh.gif

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 04:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon