Låter som typiska spinnkvalster! De lever på växten och troligen även i jorden De är mycket svårutrotade. Lever på att suga växtsaft ur bladen, "spindelväven" spinner de i bladveck och på bladundersidor. Jag vet inte om de lägger ägg och larver i den eller som det bara är för att skydda dem mot fiender. Bladen blir bruna och faller av. Naturliga fiender verkar de inte ha några i en lägenhet. Jag har provat att förgifta dem med "provado plus"-spray (Den utan "plus" dödar inte kvalster). Men jag har inte blivit av med dem på så sätt, men det är värt att prova. Ett tips kan vara att isolera de besmittade växterna, men de sprider sig blixtsnabbt så det kan vara försent. Vissa växter verkar helt imuna (monstera, ampellilja, pelargon, gummiträd). andra är extremt lättpåverkade (hibiskus, benjaminfikus, granatäpple, citrus, m.m) Det mest verksamma jag har kommit på i mitt krig är att duscha växterna noga och ofta, var annan dag ungefär! Särskillt de som visat symptom. På detta sätt kan man hålla nere spinnpopulationerna och hindra stora utbrott. ...Lycka till
|