Ior
I dag när jag skulle vattna mina hibiskus upptäckte jag att en av blommorna var helt prickig av små äckliga kryp.ohmy.gif
Det ser ut som små gråsvarta löss. De finns på bladen och stammen med. Det är även som lite spindel trådar mellan bladen.
Vad kan det vara och framförallt hur blir jag av med dem?
Än ser jag inga kryp på de andra hibiskusarna men de står alldeles intill varandra.
Tacksam för svar!
Fenja
Kolla på Växtdoktorn så kanske du kan komma fram till vad det är. Provadopinnar och provado plusspray fungerar mot flera ohyror.
Mvh
Fenja
Scout
Låter som typiska spinnkvalster! De lever på växten och troligen även i jorden De är mycket svårutrotade. Lever på att suga växtsaft ur bladen, "spindelväven" spinner de i bladveck och på bladundersidor. Jag vet inte om de lägger ägg och larver i den eller som det bara är för att skydda dem mot fiender. Bladen blir bruna och faller av.
Naturliga fiender verkar de inte ha några i en lägenhet. Jag har provat att förgifta dem med "provado plus"-spray (Den utan "plus" dödar inte kvalster). Men jag har inte blivit av med dem på så sätt, men det är värt att prova.
Ett tips kan vara att isolera de besmittade växterna, men de sprider sig blixtsnabbt så det kan vara försent.
Vissa växter verkar helt imuna (monstera, ampellilja, pelargon, gummiträd). andra är extremt lättpåverkade (hibiskus, benjaminfikus, granatäpple, citrus, m.m)
Det mest verksamma jag har kommit på i mitt krig är att duscha växterna noga och ofta, var annan dag ungefär! Särskillt de som visat symptom. På detta sätt kan man hålla nere spinnpopulationerna och hindra stora utbrott.
...Lycka till
Sulawesii
Har också hört att spinn inte gillar duschning. Men vad jag inte fått klart för mig är om dom ska in i duschen eller om det räcker med att duscha med en blomspruta??
Ior
Tack så mycket för länken och svaren!
Tyvärr hittar jag inte "mina" kryp på den sidan.
Nu har jag duschat av växten ordentligt.
Ska se om jag hittar något medel i affären i morgon.
Dessa kryp är väldigt aktiva och kryper omkring.
Ska ta och duscha av de andra hibiskusarna ordentligt också.
Sulawesii
Även om inte det där som springer runt är spinn, så har du nog spinn också, eftersom du har som spindeltrådar i Hibiscusen.
Fy för spinn..... sleep.gif
Em_I_Am
kan det kanske vara spinn o vanliga bladlöss? det finns ju både gröna o svartgrå bladlöss. jag har fått dem gröna på en orchidé o en vandrande jude. Radar insektsspray fixade dem galant. Det köpte jag på ica. Spraya-låt verka o sen duscha av blomman i duschen ordentligt eftersom det säkert inte är så bra om radarn är kvar på växtens blad. Repetera en gång o sen är lössen döda.
Kanske funkar bra på dem lite mer "oömma" växterna.
Ior
Bladlöss är det nog inte. "Mina" är grå, runda och aktiva. Bladlöss har väl vingar? Jag kan inte se några vingar på dessa.
Em_I_Am
bladlöss får vingar men det har dem inte först. en bladlus genomgår en förvandling med flera olika stadier. som nya är dem pyttesmå. men det kan så klart vara något annat.
Xelma
Låter som spinn. Brukar min hibiscus få ibland, speciellt om den blivit väl torr. Pyrex spray 2-3 ggr med någon dags mellanrum och duschning av hela plantan, glöm inte jordytan.
Ciczi
Om du nu hade andra hibiskusar stående brevid som inte är angripna så flytta dem där ifrån illa kvickt. Både spinn och löss har en otrolig förmåga att sprida sig. De plantorna du flyttar bör du kolla och även duscha dem.

Ciczi
Ior
Jag har sköljt av alla ordentligt. Den angripna bor för tillfället i badrummet. Hoppas att krypen förvinner.
Tack för alla svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon