Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > mytomaner
          Ophelia
          Inlägg 15-05-2005, 20:42
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
          Drottning Kristina

Fördelarna med vår tid: ingenting är sant och allt är tillåtet.
          Friedrich Nietzsche

Jaja....vi alla är olika. Jag ljuger lite och friserar ibland men känner mig trots allt ganska "vanlig" rolleyes.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 15-05-2005, 20:46
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Ophelia @ 15-05-2005, 21:42)
          Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
          Drottning Kristina

Fördelarna med vår tid: ingenting är sant och allt är tillåtet.
          Friedrich Nietzsche

Jaja....vi alla är olika. Jag ljuger lite och friserar ibland men känner mig trots allt ganska "vanlig" rolleyes.gif

Jag skulle inte heller svara på fråga om hur jag mår. tongue.gif

Så klart är du "vanlig" även om du friserar när det behövs... var inget illa menat från min sida. wub.gif

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 15-05-2005, 20:46
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

När jag var yngre och min pappa blev arg på mig sa han ofta "Du är så jä...la lik din mamma, du är så jä....la ärlig" Jag tog det som en komplimang redan då.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Pirum
          Inlägg 15-05-2005, 20:58
          Länk hit: #44

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag tror att det ljugs mindre på ett trädgårdsforum än på många andra fora...jag menar, vad ska man ljuga om? "Jag fick morötter som var 30cm, det fick inte ni, haha!" ? smile.gif

Men visst, här i småpratet kanske det kan bli lite friseringar, halvsanningar och undvikningar. Men det är som vid vilket fikabord som helst. Inte att se som mytomani. Själv talar jag sanning, eller tiger, jag skulle aldrig orka lägga energi på att hitta på saker. Däremot kanske jag ändrar små oviktiga detaljer i eventuella berättelser, för att skydda de oskyldiga, etc rolleyes.gif Nej, men jag menar, om jag har en granne som massakrerat ett äppelträd...då vill jag ju inte peka ut denne på ett forum och posta bilder. Då kanske jag säger att jag i andra änden av stan såg ett träd som massakrerats...osv.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Ophelia
          Inlägg 15-05-2005, 21:00
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Ingen fara. Är ingen patologisk lögnare eller en oärlig person men jag kan inte säga att jag alltid är ärlig eller aldrig friserar sanningen för det skulle då innebära för mig att allt det jag säger skulle vara 100 % ärligt och korrekt.

Det där med hur jag skulle svara gällande mitt mående var bara ett exempel.

"En bra lögn kan gå från Bagdad till Konstantinopel medan sanningen letar efter sina tofflor."
          Arabiskt ordspråk

rolleyes.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 15-05-2005, 21:09
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

jag tror att alla friserar saningen, för om inte annat undvika att såra någon medvetet. wub.gif wub.gif
          det är bara "vän av ordning, som "säger sanningen" oavsett vem som såras. unsure.gif unsure.gif
          den som friserar och ljuger lite är inte så grym, utan lindar/ljuger lite wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Smed
          Inlägg 15-05-2005, 22:32
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem nr: 2 264

Mytomani är ju en psykisk åkomma som den drabbade själv är omedveten om, och de personerna ljuger notorisk. Ofta om saker som helt klart kan bevisas som osanna. Har själv arbetat tillsammas med två sådanna, varav den ene har sprängt fyra silverfärgade mercedes i luften åt maffian, varit ihop med Louise Hoffsten i flera år och rest genom ryssland i långtradare med 25 kulsprutor monterade utefter sidorna för att ge igen på väg-rånare för att ge några exempel. Enl. vår företagsläkare så fick vi inte påpeka för mytomanen att vederbörande ljög då detta kunde ytterligare skulle sänka deras redan minimala självkänsla.

Om nu någon här skulle undanhålla sanningen (vilket vissa anser vara ett sätt att ljuga) eller ljuga om småsaker för att rädda sig ur vissa situationer, kan inte anses vara mytomani.

--------------------
          user posted image

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 15-05-2005, 23:45
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Ophelia @ 15-05-2005, 22:00)
          "En bra lögn kan gå från Bagdad till Konstantinopel medan sanningen letar efter sina tofflor."
          Arabiskt ordspråk

rolleyes.gif

Det där var ett bra ( och sant?) ordspråk.

Kom att tänka på en del tidningar när jag läste det. Är det egentligen mytomani de håller på med? " Jag såg den och den kändisen som gjorde det och det så ni kan ta erat ointressanta liv och slänga er i väggen".

wink.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          yla
          Inlägg 15-05-2005, 23:56
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

hm hm nu kommer jag me men jag ska strax gå o lägga mej skulle gjort de för länge sedan sa de då
          men ljög nog antagligen nåja
          NEJ jag ljuger inte för jag har alldeles för dåligt minne för o ljuga
          tongue.gif
          de e sant
          och ja jag undanhåller sanningen men då svarar jag nej eller jag vet inte för som sagt ljuga kan jag inte
          redan som liten så sa min bror att jag skulle säga sioså om vart vi vart men de resulterade i stryk för inte fan kunde jag stå där o berätta en historia vi hittat på nehe
          så ljuga nej
          men undanhålla sanning för att inte såra ja men om någon frågar rakt på sak o jag inte längre kan slingra mej då säger jag sanningen för de e ändå de sannaste

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Biggan_
          Inlägg 16-05-2005, 00:18
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (oldwolfie @ 16-05-2005, 00:56)
          hm hm  nu  kommer jag me  men jag ska strax  gå o lägga mej  skulle  gjort de för länge sedan sa  de  då
          men ljög nog  antagligen nåja
          NEJ  jag ljuger inte  för  jag har alldeles  för  dåligt minne  för  o ljuga
          tongue.gif
          de e  sant
          och ja  jag undanhåller sanningen  men då svarar   jag nej eller jag vet inte för  som sagt ljuga  kan jag inte
          redan som liten  så  sa min  bror att jag skulle  säga  sioså om vart vi vart  men de  resulterade  i stryk  för inte fan kunde jag stå där o berätta  en  historia  vi hittat på nehe
          så ljuga  nej
          men undanhålla sanning  för att inte såra ja men  om  någon frågar rakt på sak o jag inte längre kan slingra mej  då säger jag sanningen  för  de  e  ändå de sannaste

Men om du undanhåller sanningen, och svarar vet inte, då ljuger du ju!!!! biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
          Själv har jag suttit och krängt en hel ananas vid tv:n ikväll och det är nästan sant, för jag orkade inte hela biggrin.gif rolleyes.gif rolleyes.gif wub.gif
          Här kan man ju ljuga hej vilt utan att det syns i ögonen blink.gif blink.gif blink.gif
          men jag förstår inte nyttan med det.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          yla
          Inlägg 16-05-2005, 09:33
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

CITAT (Birgitta P @ 16-05-2005, 01:18)
          CITAT (oldwolfie @ 16-05-2005, 00:56)
          hm hm  nu  kommer jag me  men jag ska strax  gå o lägga mej  skulle  gjort de för länge sedan sa  de  då
          men ljög nog  antagligen nåja
          NEJ  jag ljuger inte  för  jag har alldeles  för  dåligt minne  för  o ljuga
          tongue.gif
          de e  sant
          och ja  jag undanhåller sanningen  men då svarar   jag nej eller jag vet inte för  som sagt ljuga  kan jag inte
          redan som liten  så  sa min  bror att jag skulle  säga  sioså om vart vi vart  men de  resulterade  i stryk  för inte fan kunde jag stå där o berätta  en  historia  vi hittat på nehe
          så ljuga  nej
          men undanhålla sanning  för att inte såra ja men  om  någon frågar rakt på sak o jag inte längre kan slingra mej  då säger jag sanningen  för  de  e  ändå de sannaste

Men om du undanhåller sanningen, och svarar vet inte, då ljuger du ju!!!! biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
          Själv har jag suttit och krängt en hel ananas vid tv:n ikväll och det är nästan sant, för jag orkade inte hela biggrin.gif rolleyes.gif rolleyes.gif wub.gif
          Här kan man ju ljuga hej vilt utan att det syns i ögonen blink.gif blink.gif blink.gif
          men jag förstår inte nyttan med det.

nä just de jag förstår inte heller nyttan av att ljuga
          men jag kan förtså nyttan av att undanhålla en del sanningar
          om det är för att inte såra eller hur
          fast de e nog inte alltid så solklart kanske

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Bettson
          Inlägg 16-05-2005, 10:09
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Jag förstår inte riktigt vaörför Virgo ställer frågan.

När det gäller sjuklig mytomani så har personen ingen sjukdomsinsikt. Alltså kan de inte svara på om de är en mytoman eller inte.

Vad gäller sanning och lögn i övrigt. Ja så finns det alltid dubbla bottnar.
          Alltifrån till att alltid hålla sig till sanningen vilket vi alla tycker att man skall göra till att uppvisa social kompetnens.

I stället för att såra kan man ju väja att hålla tyst, vissa anser det är att ljuga det också.

Riktig oönskad lögn är när någon framhäver sig själv på andras bekostnad eller tilltvingar sig fördelar med lögnen. Att man är opålitlig, ej håller löften sårar andra människor eller manipulerar dom till handlignar de egentligen inte vill.

Annan lögn är att inte alltid säga vad man tycker i stället för att såra, att försöka gjuta lite olja på vågorna vid konfkliker, att inte tala om allt man vet för att inte ställa till problem. Det tycker jag nog inte faller under rubriken lögn utan mera som social kompetens.

Jag menar ungeför så här:

Om någon kommer hem till mig och pratar om att han har problem för att frun vill skiljas så kanske jag inte säger allt jag tycker. jag kanske tycker att personen i fråga är en kvalificerad skitstövel som varken skulle ha fru eller barn. Det hjälper ju varken honom frun eller barnen. I stället kanske man försöker få honom att förstå att han skall ändra på vissa saker för att göra frun nöjdare mend tillvaron. Helst på ett fint sätt för att han inte skall känna sig hotat ( svaga personer för ofta det) utan att han har en mölighet att göra något för att få kontroll på situationen. Frun kanske också suttit i mitt kök och pratat så jag vet mer än jag talar om.

Inte tycker jag att jag ljuger bara för att jag inte säger allt vad jag tycker och att jag inte berättar allt jag vet.

Sedan finns den sk lögnen pga av att man vill bevara någons integritet.

Den använder jag mig själv ofta av när jag skriver här. Man kan berätta en historia utan att ändra något i dess innebörd men man maskerar identiteten på de man berättar om just pga av nätet är så offentligt.

Det tycker jag man skall göra.

Sedan finns det nästa fråga om sk kallat historieberättande. En historia kan vara alldeles fullkomligt sann men den kan beroende på vem som berättar den vara alldaglig eller jätterolig. Själv läser jag gärna en väl berättad historia. Ett gott skratt förlänger näämligen livet och jag bjuder gärna på ett gott skratt också. Fast inte på andras bekostnad.

wub.gif

Citera
          *solis*
          Inlägg 16-05-2005, 10:13
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 1 749
          Medlem nr: 5 033

Bettson:de var kloka ord av dig smile.gif

Citera
          farbror B
          Inlägg 16-05-2005, 10:16
          Länk hit: #54

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

Alltså det där med mytomaner är hemskt, att en del kan hitta på vad som helst egentligen.. blink.gif

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera
          farbror B
          Inlägg 16-05-2005, 10:21
          Länk hit: #55

Gäster

[B][FONT=Arial]

Mytomaner är nästan nästan lika jobbiga som dom där skidåkarna

Om inte jag själv initierat tanken på skidåkning, detta stillsamma glidande över det vita snötäcket en solig morgon på ett tyst fjäll, så är det alltid nån kompis som försöker dra med en på "en utmaning", dvs Öppet spår, Vasaloppet, Trondheim-Östersund eller något liknande.

Utmaning förresten? varför används det ordet när det egentligen oftast handlar om ren tortyr, ren galenskap eller sådana risktaganden som de flesta försäkringsbolag har med i undantagsklausulerna för utbetalning (tillsammans med orkanvindar, blixtnedslag och spontan självförbränning) De utmaningar jag hittills lurats att vara med på kommer antagligen att nämnas vid namn för särskilda undtantag i framtiden.

Traktorkastning, anakonda-brottning och jakrakning har varit återkommande inslag, medan några mer ovanliga aktiviteter också förekommit på dagordningen, såsom sanddykning, Paris-Dakar på kickboard samt paintballs. Ingen utmaning? kolla stavningen igen, "paintballs" går ut på att med en pensel och Tigerbalsam försöka måla kulorna på elefanttjurar.
          Det provar jag aldrig mer, kan jag tillägga! Jag vill inte gå in på detaljer, mer än att säja att vissa kroppsdelar av Håkan, min polare, fortfarande saknas. För två år sedan skulle vi "gå på tur" i de norska fjällen. Ingen utmaning? Beror på om man kör vårt koncept, man startar från en förutbestämd punkt, förses med ögonbindel, snurras hundra varv och får sen sätta av i vilken riktning som helst. Sen gäller det att gå på "tur", dvs hoppas man inte faller ner från nåt fjäll, kommer bort eller träffar på danskar eller något annat grymt öde.

Håkan och jag hade tur, medan vår bekantskapskrets hastigt minskades med hundra procent, eftersom vi sen den dagen inte har sett varken Sven-Glenn eller Kjell-Anders igen. Ett envist rykte i valdalen talar om en blind tiggare på skidor, men trots fjällräddningens insatser har ännu ingen återfunnits. Inte heller Bo-Hans har setts sen 1994, då vi var i Afrika på gorillaretning och då tillbringade vi ändå två månader på intensivavdelningen i Kampala.
          Man tycker att han kunde ha hälsat på oss, men inte då. Han var också en ganska självisk typ. Jag minns en av hans tidigare eskapader ( han ska då alltid hitta på såna dumma saker att göra) när han skulle paddla badkar till Spanien. Efter en kollision i Biscayabukten låg han på ett sjukhusfartyg och tyckte synd om sej själv, utan att ens ha frågat hur det gick för besättningen på oljetankern han kolliderat med.
          I år ligger i alla fall marken kal och grå, inget snötäcke som ska skottas bort, inga skidor som ska vallas. Vallning förresten, är en underskattad sport. Vi bygger isvallar i slalombackarna och försöker med hjälp av dom studsa oss i mål. Ibland går det dåligt, ibland sämre. Fjällbyarnas läkarstationer sponsras numer ofta enbart av våra utmaningsförsök, eftersom det då finns alla möjligheter att studera mer ovanliga frakturer och andra skador. ånej, nu ringde min kusin, Per-Åke och ville att jag skulle vara med på puckla på en kamel.. Suck! ja, ja vi får höras en annan gång ...

--------------------

Citera
          Rossi
          Inlägg 16-05-2005, 10:22
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Och så finns det gamla hederliga skrävlare också! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          farbror B
          Inlägg 16-05-2005, 10:27
          Länk hit: #57

Gäster

Gör det? tongue.gif

--------------------

Citera
          Bettson
          Inlägg 16-05-2005, 10:28
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Visst kan de göra det. Har själv en person i min omgivning som är mytoman. Bland annat har han varit testpilot åt Windows och provkört deras program innan realease. Denna person kan med knapphet spara en fil på datorn.

Vederbörande manipulerar sin omgivning och fullkomligt älskar att ställa till konfliker vilket ibland fått ganska förödande konsekvenser.

Det är ett sjukligt beteende och kan även göra omgivningen sjuk ifall de inte har förmågan att ålla distans och skydda sig. Ibland kan man vara tvungen att säga upp bekantskapen med en sådan person för att själv inte gå under.

Ju ensammare de blir desto mer ljuger de för att stärka sin person, så man får aldrig ordning på dom. Tyvärr.

Citera
          farbror B
          Inlägg 16-05-2005, 10:29
          Länk hit: #59

Gäster

tur man mest håller sej till sanningen då sleep.gif laugh.gif

--------------------

Citera
          Rossi
          Inlägg 16-05-2005, 10:30
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Vi har också en mytoman på jobbet. Om man berättar någonting som har hänt så har hon ALLTID varit med om sju resor värre. Riktiga rövarhistorier drar hon.

Men vi tar henne för vad hon är. Hon är alltid god och glad så man sitter där och skrattar med. Nu hör till saken att jag bara träffar henne på rasterna. Kan ju vara jobbigt att ha att göra med en sådan person dagarna i ända.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-06-2026, 18:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon