Full version: mytomaner
Sidor: 1, 2, 3
Virgo
Hur många mytomaner finns det här?
zaaritha
Vad menar du? Hur många som ljuger?????
mamamaggan
Tja, hur många medlemmar finns det?

Tror uppriktigt sagt inte att det vimlar av mytomaner varken här eller på andra ställen.
zaaritha
Hoppas verkligen att vi är ärliga, så gott vi kan........
Virgo
CITAT (zaaritha @ 15-05-2005, 00:56)
Vad menar du? Hur många som ljuger?????

ungefär

nedanstående är en förklaring

"En mytoman (myt + mani) är en person som ljuger mer eller mindre tvångsmässigt, det vill säga utan att det finns någon tydlig orsak till lögnen. Mytomani är i sig självt ingen psykiatrisk diagnos. Ibland kan den härledas till narcissism, paranoia eller schizofreni, ibland till olika tvångssyndrom. En mytoman känner ingen skuld när han ljuger, det blir en "sport" att testa om omgivningen tror på ens lögner, även om de egentligen är betydelselösa. Många mytomaner skapar en myt om sig själva som de ständigt jobbar på, det kan handla om allt möjligt, varifrån de kommer, hur deras uppväxt har varit, hur mycket pengar de har, vad de jobbar med osv. Orsakerna kan vara flera, dels att verka mer intressant, dels att väcka omgivningens medlidande etc. Vissa mytomaner tror själva på sina lögner, andra gör det inte.
Vad som händer när man avslöjar en mytoman är olika beroende på personlighet och bakomliggande orsaker till beteendet. Man bör dock vara försiktig, avslöjandet kan ibland utlösa våldsutbrott, ibland självdestruktiva eller depessiva beteenden."
zaaritha
Men--usch!
Jag hoppas--som sagt--att vi här på forumet är ärliga!
zaaritha
Och; förresten: vad fick dej att fråga detta???
ninnisky
CITAT (Virgo @ 15-05-2005, 00:55)
Hur många mytomaner finns det här?

En liten fråga från mig - vad föranleder din fråga? Det är jag så himla nyfiken på smile.gif
Inga från Närke
Tror du Virgo att det är någon isåfall som erkänner om de är det eller inte.

I detta forumet är det ju det som är lite spännande att man inte vet riktigt om personen är den den utger sig för att vara om man inte träffas personligen förståss.
Det är väl samma överallt där man kan sitta bakom en dator, gömma sig och att många otäcka saker händer med unga flickor som träffar någon via nätet t.ex.

Nu tror jag att de flesta är det dom säger men att profilen kan "ljuga" lite för att inte bli igenkänd fullt och helt.

Vi kan ju se på nicknamnen om de har sina egna namn eller påhittade. Det vet vi ju inget om heller. Jag vet bara att jag heter Inga även i det verkliga livet så där är det inte något ljug i alla fall.
Virgo
CITAT
Och; förresten: vad fick dej att fråga detta???
CITAT
En liten fråga från mig - vad föranleder din fråga? Det är jag så himla nyfiken på  

Jag pratade med en sådan häromdagen och kom på att eftersom jag läser nästan alla inlägg här, så tror jag att av alla dessa forumister här borde det finnas några mytomaner enligt statistiken.
mamamaggan
Jamen det vet du väl hur det är med statistik............ rolleyes.gif unsure.gif .
ninnisky
.. enligt statistiken borde också var nionde vara alkoholist rolleyes.gif rolleyes.gif och var tredje vänsterhänt rolleyes.gif rolleyes.gif

men, jag har tummen mitt i handen, jag! biggrin.gif biggrin.gif
mamamaggan
.....och jag har tre vänsterhänder....i alla fall när jag dricker alkohol tongue.gif rolleyes.gif
zaaritha
Jag har inte mitt dopnamn som signatur, men är nog inte mytoman, för det........
Förhoppningsvis! unsure.gif
Virgo
CITAT
men, jag har tummen mitt i handen, jag!

Du är inte ensammen!
Det är säkert 75% som lider av samma problem.
mamamaggan
Finns det statistik på det tongue.gif rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif ?
amaira
... och så var det familjen som hade tre barn, men inte tordes skaffa sitt fjärde, för enligt statistiken är vart fjärde barn som föds: kines.
*tihi* smile.gif
pejori
jag tror nog att det finns en hel del mytomaner här. smile.gif smile.gif
i datorns anonyma värld, finns det säkert en och annan som skriver saker som dom inte skulle ha sagt öga mot öga. smile.gif smile.gif
och det finns nog en och annan som inte hålt sig till sanningen alla gånger,utan "friserat" sina berättelser lite. rolleyes.gif rolleyes.gif
men om det inte skadar någon annan så har det väl ingen betydelse om man är mytoman? blink.gif
huvudsaken är väl att det dom säger är intressant och underhållande. wub.gif
Fröis
Ja, på nätet vet man inte vad som är sant eller ej. Men jag hoppas de tips och råd jag får här är sanna iaf. Annars kan det gå galet ohmy.gif
pejori
CITAT (Fröis @ 15-05-2005, 10:13)
Ja, på nätet vet man inte vad som är sant eller ej. Men jag hoppas de tips och råd jag får här är sanna iaf. Annars kan det gå galet ohmy.gif

ja DOM kan du lita på laugh.gif laugh.gif
Fröis
Puh, tack för det. Blev lite orolig rolleyes.gif
*solis*
Jag skulle aldrig våga ljuga och inte ens vilja göra det!
Jag har till och med lärt mina barn att sanningen skall man alltid hålla sig till wub.gif
*Felix matte*
Jag har aldrig förstått varför man skulle ljuga.... vare sig i "det riktiga" eller på nätet. Vad tjänar man på en lögn?
Redan som liten fick jag lära mig att det är bäst att hålla sig till sanningen för om man ljög så skulle det bli så svårt att minnas vad man sa och det tar bara onödigt mycket energi att hålla reda på.

Hoppas verkligen att här inte finns några mytomaner... men om.... ja då tycker jag väldigt synd om dem.
Ophelia
Händer att jag ljuger och friserar sanningen. Drar mig inte för att vare sig frisera sanningen eller låta en lögn pluppa fram om jag exempelvis inte ser någon anledning att redogöra för händelser som andra inte har med att göra och som inte fattar att de ska backa och sluta tjata. Eller för att inte slänga skit i ansiktet på en vän som mår dåligt och som inte behöver höra den nakna sanningen vid tillfället. kan även frisera sannningen om jag helt enkelt inte minns hur det var.

Är som människor är mest, talar sanning, kan fara med en lögn, friserar sanning och är ärlig. smile.gif
Ophelia
Ville även tala om att jag INTE klassificeras som en mytoman då jag enkelt uttryckt inte lider av någon patologisk lust att få omgivningens odelade uppmärksamhet.
pejori
CITAT (Ophelia @ 15-05-2005, 19:35)
Händer att jag ljuger och friserar sanningen. Drar mig inte för att vare sig frisera sanningen eller låta en lögn pluppa fram om jag exempelvis inte ser någon anledning att redogöra för händelser som andra inte har med att göra och som inte fattar att de ska backa och sluta tjata. Eller för att inte slänga skit i ansiktet på en vän som mår dåligt och som inte behöver höra den nakna sanningen vid tillfället. kan även frisera sannningen om jag helt enkelt inte minns hur det var.

Är som människor är mest, talar sanning, kan fara med en lögn, friserar sanning och är ärlig. smile.gif

precis vad jag menade smile.gif
pejori
CITAT (Felix matte @ 15-05-2005, 10:58)
Jag har aldrig förstått varför man skulle ljuga.... vare sig i "det riktiga" eller på nätet. Vad tjänar man på en lögn?
Redan som liten fick jag lära mig att det är bäst att hålla sig till sanningen för om man ljög så skulle det bli så svårt att minnas vad man sa och det tar bara onödigt mycket energi att hålla reda på.

Hoppas verkligen att här inte finns några mytomaner... men om.... ja då tycker jag väldigt synd om dem.

förstår vad du menar, men min tanke är att det kan finnas ett behov av att göra sig lite intressantare. och skapa ett intresse som man inte vågar "live" wub.gif wub.gif
det är kanske en "vit lögn eller en frisserad sanning, för att inte såra någon
Ophelia
Undrar om nån skulle tro mig om jag skrev att jag egentligen är en berömd och vacker filmstjärna och ingen 37-årig kvinna som sitter i en liten håla och inte är det minsta glamorös biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Ähhhhhh.....folk får tro vad de vill.

laugh.gif
*solis*
CITAT (Ophelia @ 15-05-2005, 20:09)
Undrar om nån skulle tro mig om jag skrev att jag egentligen är en berömd och vacker filmstjärna och ingen 37-årig kvinna som sitter i en liten håla och inte är det minsta glamorös biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

laugh.gif

Precis.folk får tro vad de vill biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
pejori
CITAT (Ophelia @ 15-05-2005, 19:37)
Ville även tala om att jag INTE klassificeras som en mytoman då jag enkelt uttryckt inte lider av någon patologisk lust att få omgivningens odelade uppmärksamhet.

men är det inte skillnad på real life och internet?
smile.gif smile.gif jag tror att på internet "fuskas" det mer än i verkligheten laugh.gif
ingen vet ju vem du är där. wub.gif
pejori
CITAT (Ophelia @ 15-05-2005, 20:09)

laugh.gif

klart du är en firad skådis laugh.gif laugh.gif laugh.gif
det vet ju alla som var med i dina filmer wub.gif wub.gif
jag såg nog hur du klängde på den dära killen i .....
vad f**an hette den nu igen? blink.gif
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 15-05-2005, 20:03)
förstår vad du menar, men min tanke är att det kan finnas ett behov av att göra sig lite intressantare. och skapa ett intresse som man inte vågar "live" wub.gif wub.gif

Men tänk så hemskt då när man träffar en forumist och lögnen uppdagas ohmy.gif
Nej... jag håller mig till sanningen. biggrin.gif
*solis*
CITAT (Felix matte @ 15-05-2005, 20:22)
CITAT (pejori @ 15-05-2005, 20:03)

förstår vad du menar, men min tanke är att det kan finnas ett behov av att göra sig lite intressantare. och skapa ett intresse som man inte vågar "live" wub.gif  :wub:

Men tänk så hemskt då när man träffar en forumist och lögnen uppdagas ohmy.gif
Nej... jag håller mig till sanningen. biggrin.gif

Jag med wub.gif
Ophelia
Klart att sanningen kan vara det bästa...ibland. Skulle inte vilja såra en god vän bara för att sanningen nödvändigtvis måste komma fram.

Tror absolut att det friseras och ljugs både här och där...och definitivt här på nätet. Har chattat en del och har förstått att de mest framträdande människorna var ganska blyga och inte alls så framåt på riktigt.

Skulle man sedan träffa på någon från nätet och framställt sig som en riktig "pangbrud" så är det sånt som kan hända. Jag kanske anser mig vara den jag framställer mig som men uppfattas inte alls så av andra som träffar mig.

Sedan är vi väl lite så när vi är ute och träffat någon, nog vill vi försöka imponera lite på något sätt. Jag vill varjefall försöka lyfta fram det bästa av mig om jag träffar folk, inte vill jag väl visa mina sämsta sidor!!

Detta är ju ganska normala handlingar som de flesta använder sig av. Lärde mig en sak när jag pluggade. När vi inhämtade information gällande en del undersökningar (enkäter) inom psykologi använde vi oss av vissa frågor som återkom i enkäten. Frågorna som ställdes var bl a om man hade ljugit eller om man alltid var ärlig. Svarande man att man aldrig ljög och alltid var ärlig så betecknades svaren från dem som icke pålitliga. Personligen har jag aldrig träffat på en människa som alltid är ärlig och som aldrig ljuger.

Har även träffat på människor där en av problembilderna har varit att de är mytomaner och de är vanligare än man tror. Vad som är sanning och lögn för en sådan människa är irrelevant.
*Felix matte*
CITAT (Ophelia @ 15-05-2005, 20:47)
Klart att sanningen kan vara det bästa...ibland. Skulle inte vilja såra en god vän bara för att sanningen nödvändigtvis måste komma fram.

Tror absolut att det friseras och ljugs både här och där...och definitivt här på nätet. Har chattat en del och har förstått att de mest framträdande människorna var ganska blyga och inte alls så framåt på riktigt.

Skulle man sedan träffa på någon från nätet och framställt sig som en riktig "pangbrud" så är det sånt som kan hända. Jag kanske anser mig vara den jag framställer mig som men uppfattas inte alls så av andra som träffar mig.

Sedan är vi väl lite så när vi är ute och träffat någon, nog vill vi försöka imponera lite på något sätt. Jag vill varjefall försöka lyfta fram det bästa av mig om jag träffar folk, inte vill jag väl visa mina sämsta sidor!!

Detta är ju ganska normala handlingar som de flesta använder sig av. Lärde mig en sak när jag pluggade. När vi inhämtade information gällande en del undersökningar (enkäter) inom psykologi använde vi oss av vissa frågor som återkom i enkäten. Frågorna som ställdes var bl a om man hade ljugit eller om man alltid var ärlig. Svarande man att man aldrig ljög och alltid var ärlig så betecknades svaren från dem som icke pålitliga. Personligen har jag aldrig träffat på en människa som alltid är ärlig och som aldrig ljuger.

Har även träffat på människor där en av problembilderna har varit att de är mytomaner och de är vanligare än man tror. Vad som är sanning och lögn för en sådan människa är irrelevant.

Så klart har jag också undanhållit sanningen... det jag bäst minns är när barnen kommit med en bunt maskrosblommor "utan skaft" och jag berömt dem och sagt att blommorna var såååå fina.

Om jag hade ljugit om mig själv här på Odla så skulle jag aldrig våga träffa någon av forumisterna.

Men... jag vidhåller att man inte alls behöver ljuga... Du kan låta bli att svara alls på fråga som kanske är av så privat eller känslig karaktär att du inte vill berätta.
Det är alltid bättre än en lögn.
Ophelia
Alla är vi olika och beter oss olika i olika situationer. Jag är tyvärr inte mer än människa och ibland händer det att det helt enkelt är bättre med en lögn än med sanningen. Exempelvis skulle jag aldrig i dagsläget svara ärligt på en fråga om hur jag mår. rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Ophelia @ 15-05-2005, 21:04)
Exempelvis skulle jag aldrig i dagsläget svara ärligt på en fråga om hur jag mår. rolleyes.gif

Jag ska inte fråga dig varför... men istället för att "ljuga" så kan du välja att ignorera frågan. wub.gif
Ophelia
Och det skulle vara bättre?? Ne...det tror jag inte.
pejori
CITAT (Ophelia @ 15-05-2005, 21:04)
Alla är vi olika och beter oss olika i olika situationer. Jag är tyvärr inte mer än människa och ibland händer det att det helt enkelt är bättre med en lögn än med sanningen. Exempelvis skulle jag aldrig i dagsläget svara ärligt på en fråga om hur jag mår. rolleyes.gif

så sant...så rätt.... wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Ophelia @ 15-05-2005, 21:14)
Och det skulle vara bättre?? Ne...det tror jag inte.

Varför inte?

Även om vi väljer att vara ärliga så behöver vi inte "blotta oss" helt och hållet. Privat och känsligt behöver inte alla veta om... det kan vi dela bara med dem vi känner förtroende för.... eller hur?
Ophelia
Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
Drottning Kristina

Fördelarna med vår tid: ingenting är sant och allt är tillåtet.
Friedrich Nietzsche

Jaja....vi alla är olika. Jag ljuger lite och friserar ibland men känner mig trots allt ganska "vanlig" rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Ophelia @ 15-05-2005, 21:42)
Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
Drottning Kristina

Fördelarna med vår tid: ingenting är sant och allt är tillåtet.
Friedrich Nietzsche

Jaja....vi alla är olika. Jag ljuger lite och friserar ibland men känner mig trots allt ganska "vanlig" rolleyes.gif

Jag skulle inte heller svara på fråga om hur jag mår. tongue.gif

Så klart är du "vanlig" även om du friserar när det behövs... var inget illa menat från min sida. wub.gif
Anki på Öland
När jag var yngre och min pappa blev arg på mig sa han ofta "Du är så jä...la lik din mamma, du är så jä....la ärlig" Jag tog det som en komplimang redan då.
Anki
Pirum
Jag tror att det ljugs mindre på ett trädgårdsforum än på många andra fora...jag menar, vad ska man ljuga om? "Jag fick morötter som var 30cm, det fick inte ni, haha!" ? smile.gif

Men visst, här i småpratet kanske det kan bli lite friseringar, halvsanningar och undvikningar. Men det är som vid vilket fikabord som helst. Inte att se som mytomani. Själv talar jag sanning, eller tiger, jag skulle aldrig orka lägga energi på att hitta på saker. Däremot kanske jag ändrar små oviktiga detaljer i eventuella berättelser, för att skydda de oskyldiga, etc rolleyes.gif Nej, men jag menar, om jag har en granne som massakrerat ett äppelträd...då vill jag ju inte peka ut denne på ett forum och posta bilder. Då kanske jag säger att jag i andra änden av stan såg ett träd som massakrerats...osv.
Ophelia
Ingen fara. Är ingen patologisk lögnare eller en oärlig person men jag kan inte säga att jag alltid är ärlig eller aldrig friserar sanningen för det skulle då innebära för mig att allt det jag säger skulle vara 100 % ärligt och korrekt.

Det där med hur jag skulle svara gällande mitt mående var bara ett exempel.

"En bra lögn kan gå från Bagdad till Konstantinopel medan sanningen letar efter sina tofflor."
Arabiskt ordspråk

rolleyes.gif
pejori
jag tror att alla friserar saningen, för om inte annat undvika att såra någon medvetet. wub.gif wub.gif
det är bara "vän av ordning, som "säger sanningen" oavsett vem som såras. unsure.gif unsure.gif
den som friserar och ljuger lite är inte så grym, utan lindar/ljuger lite wub.gif
Smed
Mytomani är ju en psykisk åkomma som den drabbade själv är omedveten om, och de personerna ljuger notorisk. Ofta om saker som helt klart kan bevisas som osanna. Har själv arbetat tillsammas med två sådanna, varav den ene har sprängt fyra silverfärgade mercedes i luften åt maffian, varit ihop med Louise Hoffsten i flera år och rest genom ryssland i långtradare med 25 kulsprutor monterade utefter sidorna för att ge igen på väg-rånare för att ge några exempel. Enl. vår företagsläkare så fick vi inte påpeka för mytomanen att vederbörande ljög då detta kunde ytterligare skulle sänka deras redan minimala självkänsla.

Om nu någon här skulle undanhålla sanningen (vilket vissa anser vara ett sätt att ljuga) eller ljuga om småsaker för att rädda sig ur vissa situationer, kan inte anses vara mytomani.
mamamaggan
CITAT (Ophelia @ 15-05-2005, 22:00)
"En bra lögn kan gå från Bagdad till Konstantinopel medan sanningen letar efter sina tofflor."
Arabiskt ordspråk

rolleyes.gif

Det där var ett bra ( och sant?) ordspråk.

Kom att tänka på en del tidningar när jag läste det. Är det egentligen mytomani de håller på med? " Jag såg den och den kändisen som gjorde det och det så ni kan ta erat ointressanta liv och slänga er i väggen".

wink.gif
yla
hm hm nu kommer jag me men jag ska strax gå o lägga mej skulle gjort de för länge sedan sa de då
men ljög nog antagligen nåja
NEJ jag ljuger inte för jag har alldeles för dåligt minne för o ljuga
tongue.gif
de e sant
och ja jag undanhåller sanningen men då svarar jag nej eller jag vet inte för som sagt ljuga kan jag inte
redan som liten så sa min bror att jag skulle säga sioså om vart vi vart men de resulterade i stryk för inte fan kunde jag stå där o berätta en historia vi hittat på nehe
så ljuga nej
men undanhålla sanning för att inte såra ja men om någon frågar rakt på sak o jag inte längre kan slingra mej då säger jag sanningen för de e ändå de sannaste
Biggan_
CITAT (oldwolfie @ 16-05-2005, 00:56)
hm hm  nu  kommer jag me  men jag ska strax  gå o lägga mej  skulle  gjort de för länge sedan sa  de  då
men ljög nog  antagligen nåja
NEJ  jag ljuger inte  för  jag har alldeles  för  dåligt minne  för  o ljuga
tongue.gif
de e  sant
och ja  jag undanhåller sanningen  men då svarar   jag nej eller jag vet inte för  som sagt ljuga  kan jag inte
redan som liten  så  sa min  bror att jag skulle  säga  sioså om vart vi vart  men de  resulterade  i stryk  för inte fan kunde jag stå där o berätta  en  historia  vi hittat på nehe
så ljuga  nej
men undanhålla sanning  för att inte såra ja men  om  någon frågar rakt på sak o jag inte längre kan slingra mej  då säger jag sanningen  för  de  e  ändå de sannaste

Men om du undanhåller sanningen, och svarar vet inte, då ljuger du ju!!!! biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Själv har jag suttit och krängt en hel ananas vid tv:n ikväll och det är nästan sant, för jag orkade inte hela biggrin.gif rolleyes.gif rolleyes.gif wub.gif
Här kan man ju ljuga hej vilt utan att det syns i ögonen blink.gif blink.gif blink.gif
men jag förstår inte nyttan med det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon