Jag tycker att trädgårdsprogrammen alltför lite handlar om mat....

Visst, de visar väl lite om potatis ibland, sätt din egen vitlök, kryddkrukor, och det ena med det andra. Kanske en äppelspecial på hösten. Men oftast är det blommor, fantastiska trädgårdar vid herresäten, spaljéer och annat som visserligen är fint, men som är svårt att tugga på.
Men jag tycker faktiskt att ett 30min-program per vecka som uteslutande handlar om köksträdgården vore bra. Skulle inte bli svårt att fylla med material. Mer självhushållning är nog dessutom bra, både för egna hälsan (inte minst för att man rör på sig), och för naturen. Ökar dessutom förståelsen för maten hoppas jag. Vem vill egentligen importera äpplen från andra sidan jorden när man så enkelt kan ha egna äpplen, som är både godare och nyttigare, långt efter jul? (med riktig jordkällare, och lite tur med skörden)
Jag tycker dessutom att odling av mat för eget bruk verkar "ligga i tiden"? För äldre folk, eller lantisar (som jag), kanske det inte är så uppseendeväckande att odla potatis som räcker nästan hela året. Men kompisar i staden tycker att det verkar mycket exotiskt och pittoreskt. Och intressant. (även om en del nog önskar att jag tjatade mindre om äpplen och potäter;) )
Jag har förresten förståelse för att alla inte har ytor som krävs för större köksträdgård, och själv bor jag för tillfället i en studentcell där jag knappt har plats för en basilika i fönstret. Turligt nog har jag släktingar inte alltför långt bort där jag kan kapa lite köksträdgårdsmark

Jag har för övrigt funderat på att "piratodla" lite potatis etc i diverse avlägsna skogsbackar etc

Inte främst för att skörda och äta, utan för att det verkar kul...att se om det fungerar etc. Sen kan man ju rekommendera det för vänner som inte har mark...ut i ödebygden och plantera...