Full version: Fundering
Filleville
Har funderat på varför det aldrig sänts något trädgårdsprogram för oss med alldeles för stor trädgård och som på sina ställen mest liknar en djungel (tidigare ägare) och där man funderar i vilken ände man egentligen ska börja.

Och det är likadant med trädårdstidningarna.... massa tips om hur man gör iordning koloniträdgården, balkongen, "den lilla" täppan osv..
OBS! Jag missunnar ingen med liten trädgård att inte få iordning på sin trädgård, jag behöver bara hjälp! sad.gif

Jag kan väl inte vara ensam om denna fundering? rolleyes.gif
jendah
CITAT (Filleville @ 16-05-2005, 22:37)
Jag kan väl inte vara ensam om denna fundering? rolleyes.gif

Nejdå... jag skriver på smile.gif
Det är svårt att planera en stor trädgård...
carol
Men var det inte en familj eller ett par som var är med på Gröna rum och som har stor trädgård som dom försöker få fason på. Jag tänker på hon med så stort grönsaksland. Där ges det väl lite tips kanske? Annars får man väl mera rikta in sig på var sak för sig och leta efter råd och inspiration, tex vad gör man med de vildavuxna träden, häcken osv istället för att försöka hitta tips om hela trädgården, annars blir du väl nästan tvungen att anlita ett proffs som kan komma och titta på hur helheten ser ut.

Mitt enda tips är (jag som inte har egen trädgård biggrin.gif ) att tänk på hur du själv vill ha det och bry dig inte om hur andra tycker att det "ska" vara. smile.gif
Hannele
Lite konstig rubrik? unsure.gif
Vill du ha åsikter om TV-program - eller tips för stor trädgård?
Besök biblioteket, det finns massa bra böcker.

Du kan börja med Trädgårdens rum.
kristerh
Men på gröna rum hade de ett par som hade köpt ett hus med en jätteträdgård, som numera var vildvuxen men paret som köpte huset hade fått tag i ritningar på hur trädgården hade sett ut ursprungligen så de skulle renovera trädgården enligt ritningarna, men eftersom trädgården var så stor kunde de bara ta en bit i taget och det är väl ett bra tips även om man inte har någon ritning att gå efter wink.gif unsure.gif alltså ta en bit i taget och ha ingen brådska.
krister
Hannele
CITAT (kristerh @ 17-05-2005, 09:37)
Men på gröna rum hade de ett par som hade köpt ett hus med en jätteträdgård

Ja, mycket bra program. Filleville kanske tittar på fel program?
Hannu Sarenströms trädgård är också väldigt stor, ett helt program i Gröna Rum.
Och den där familjen, som köpt en stor handelsträdgård och flyttat dit.
Killensomvillhagrönafingrar
Känns inte alla trädgårdar väldigt stora ibland? rolleyes.gif

Kunde inte låta bli att reflektera över vad som är stor trädgård och inte. Min är oftast stor när jag är stressad och trött. Dock så är den lagom när solen skiner och man går och påtar efter en god grillning.
För liten blir den oftast lagom i tid till att solen håller på att gå ner och maten(samt nåt glas rött) från grillen är uppäten.

Jag tycker att det finns en heldel böcker om planering av trädgårdar och även större. Dock så antar jag att det är svårt att göra ett tv-program av det då det är ett såpass stort projekt att det inte går att beskriva på 30-45 min.
Tesa
Jo...jag förstår din tanke Filleville...
Nog kan man säkert göra ett program om hur man ska börja få ordning...basics liksom...i vilken ände borde man börja...vad är viktigt att tänka på osv...både vid nyanläggning och rensning i gammalt...
Tycker allt att det är trevligt att titta på alla sorters trädgårdsprogram (tom URs "Klorofyll" för barn.. rolleyes.gif ) men det är svårt att ta till sig små pyttiga saker och få det att funka bra i en stor trädgård...

...och jag antar att rubriken handlar om att du vill ha en annan sorts program än de som finns...
Pirum
Jag tycker att trädgårdsprogrammen alltför lite handlar om mat....smile.gif Visst, de visar väl lite om potatis ibland, sätt din egen vitlök, kryddkrukor, och det ena med det andra. Kanske en äppelspecial på hösten. Men oftast är det blommor, fantastiska trädgårdar vid herresäten, spaljéer och annat som visserligen är fint, men som är svårt att tugga på.

Men jag tycker faktiskt att ett 30min-program per vecka som uteslutande handlar om köksträdgården vore bra. Skulle inte bli svårt att fylla med material. Mer självhushållning är nog dessutom bra, både för egna hälsan (inte minst för att man rör på sig), och för naturen. Ökar dessutom förståelsen för maten hoppas jag. Vem vill egentligen importera äpplen från andra sidan jorden när man så enkelt kan ha egna äpplen, som är både godare och nyttigare, långt efter jul? (med riktig jordkällare, och lite tur med skörden)

Jag tycker dessutom att odling av mat för eget bruk verkar "ligga i tiden"? För äldre folk, eller lantisar (som jag), kanske det inte är så uppseendeväckande att odla potatis som räcker nästan hela året. Men kompisar i staden tycker att det verkar mycket exotiskt och pittoreskt. Och intressant. (även om en del nog önskar att jag tjatade mindre om äpplen och potäter;) )

Jag har förresten förståelse för att alla inte har ytor som krävs för större köksträdgård, och själv bor jag för tillfället i en studentcell där jag knappt har plats för en basilika i fönstret. Turligt nog har jag släktingar inte alltför långt bort där jag kan kapa lite köksträdgårdsmark tongue.gif

Jag har för övrigt funderat på att "piratodla" lite potatis etc i diverse avlägsna skogsbackar etc wub.gif Inte främst för att skörda och äta, utan för att det verkar kul...att se om det fungerar etc. Sen kan man ju rekommendera det för vänner som inte har mark...ut i ödebygden och plantera... laugh.gif
Filleville
Tesa; det är nog nåt sånt jag är ute efter. Svårt att specifiera exakt men basic är ett bra ord.
Hade jag haft gott om pengar hade jag ringt en trädgårdsanläggare och sagt "fixa det här" åt mig. Men nu är det ju inte så.

Ja , det finns en massa bra böcker (har läst många) i ämnet att planera sin trädgård men jag är inte där ännu. I det där roliga att anlägga små rum, perennrabatter mm. Vi (jag och min man) gör ju lite sånt också.
Men det handlar mest om att ta fram motorsågen, stubbfräsen och jag vet inte hur många timmar jag och kompisen röjsågen har delat.

Och sen fundera på vad man ska ta tillvara på, hur det varit förr, varför växer det liljor i syrenerna, vad gör jag med grodorna i ankdammen om vi gör om den till trädgårdsdamm och sånt där.

Jag ber inte om att få svaret av er - jag bara funderar....
unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon