Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hackspettskydd för fågelhol, snabba tips behövs nu
          Jan af Lisö
          Inlägg 18-05-2005, 09:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Såg något ytterst otrevligt i söndags, det kom en hackspett till en av mina fågelholkar där det finns små Blåmesungar och genom ingångshålet plockade han en unge och flög iväg med ungen i näbben... Två minuter senare hände samma sak, även denna gång var föräldrarna borta och hackspetten kom iväg med ännu en fågelunge i näbben. Hemskt !!!

Såg att den även försökte anfalla andra holkar med talgoxar i, men jag tror att dessa har inga ungar ännu och det verkade att de hade lyckats värna sig...

Nu undrar jag, finns det något bra sätt att skydda sig mot denna mördarhackspett ?? Det är en sk större hackspett, svartvitt. Läste på nätet att den livnär sig på småfågelungar och är dessvärre fridlyst.

Själv har jag funderat på ekplanka (15 mm eller 22 mm) runt ingångshålet. Kanske ta risken och skruva fast den redan nu under häckningssäsongen på alla mina sju bebodda holkar. Alla andra tips tas mycket tacksamt emot.

[man kan undra om denna fråga hör hemma i ett trädgårdsforum men holkarna är ju till för att småfåglarna skall bekämpa insekter i mïn trädgård]

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 06:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon