Jan af Lisö
Såg något ytterst otrevligt i söndags, det kom en hackspett till en av mina fågelholkar där det finns små Blåmesungar och genom ingångshålet plockade han en unge och flög iväg med ungen i näbben... Två minuter senare hände samma sak, även denna gång var föräldrarna borta och hackspetten kom iväg med ännu en fågelunge i näbben. Hemskt !!!

Såg att den även försökte anfalla andra holkar med talgoxar i, men jag tror att dessa har inga ungar ännu och det verkade att de hade lyckats värna sig...

Nu undrar jag, finns det något bra sätt att skydda sig mot denna mördarhackspett ?? Det är en sk större hackspett, svartvitt. Läste på nätet att den livnär sig på småfågelungar och är dessvärre fridlyst.

Själv har jag funderat på ekplanka (15 mm eller 22 mm) runt ingångshålet. Kanske ta risken och skruva fast den redan nu under häckningssäsongen på alla mina sju bebodda holkar. Alla andra tips tas mycket tacksamt emot.

[man kan undra om denna fråga hör hemma i ett trädgårdsforum men holkarna är ju till för att småfåglarna skall bekämpa insekter i mïn trädgård]
Gossen Ruda
Jag har ringar runt hålen på alla mina holkar så att hackspetten inte kan hacka upp hålet och komma in. Det är ett stålrör som är kapat i 3 mm tunna skivor som sen putsats till. Kommer tyvärr inte ihåg innerdiametern men 32 mm låter bekant.
Gunvor Nilsson
Vira ett kycklingnät om holk och träd! Blåmesen kommer in men inte hackspetten.

I höst kan du ta ner holkarna och slå i pappspik tätt, tätt runt ingångshålet då kan inte hackspetten hacka upp hålet.

/Gunvor
KURT
Det finns också plast eller plåtbrickor med hål i som man kan spika dit, eller så kan man sätta en ringa med nubb runt öppningen, om man vill hindra den från att utvidga ingångshålet. Ofta är fågelholkar också alltför grunda, vore de lite djupare så skulle ekorrar/hackspettar/mårdar ha svårare att "fiska" ut ungar. Men samtidigt så bör holken vara ojämn på insidan, så att ungarna kan klättra upp till öppningen.
gammelnalle
se bara till att nubbarna (nubben?) INTE går igenom och då kan skada fåglarna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon