Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mitt blodtryck är skyhögt
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 20-05-2005, 07:01
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Yrsel kan även tyda på LÅGT blodtryck - tänkte mest för dem som läser den här tråden och int ehar mätt sig.....och kan också ge samma symptom att när man reser sig snabbt så får man yrsel....

Citera
          Biggan_
          Inlägg 20-05-2005, 07:39
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Simning och vattengympa är väl bra och skonsamt för lederna? Det finns ju varmvattenbassänger, men det kanske inte är till för allmäheten? Men du borde ju kunna få gå på rehabträning?

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          netaave
          Inlägg 20-05-2005, 08:45
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Birgitta P @ 20-05-2005, 08:39)
          Simning och vattengympa är väl bra och skonsamt för lederna? Det finns ju varmvattenbassänger, men det kanske inte är till för allmäheten? Men du borde ju kunna få gå på rehabträning?

Det går jag på men det är ju över för terminen nu.
          I morse vaknade jag med hjärtklappning igen, men konstigt nog går det över när jag går upp.
          Ids inte mycket, är inte direkt yr men har som ett tryck på skallen men ingen värk.
          Ska gå ut och dra lite maskrosor få se om det blir bättre, sonens 30-årskalas i morgon gör ju att jag är lite stressad också.

--------------------

Citera
          Malvia
          Inlägg 20-05-2005, 09:16
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Ja, stress får upp trycket, det har jag fått erfara. Haft högt blodtryck sen jag var 21 år och gravid. I 6:e månaden och heltidsjobb i storkök, mycket före jul både i jobbet och hemma. Plötsligt blev jag tomatröd i ansiktet och som tur var hade vi en företagsläkare som kunde kolla trycket. 250/150 var det! Direkt till akuten blev det, men där fick jag sitta 3 tim. Men sen blev jag inlagd i en vecka för undersökning. Sedan dess har jag ätit blodtrycksänkande. Båda mina föräldrar har högt blodtryck och de hittade en defekt på ena njuren.
          När jag stressar så vet jag att trycket gärna vill stiga, så det försöker jag unvika. Promenade är bra, det gäller att ta sig den tiden bara.
          Skaffa dig en mätare och håll koll själv. Min far har en som han köpt på Rusta.
          Sköt om dig!

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          netaave
          Inlägg 20-05-2005, 11:17
          Länk hit: #25

Medlem

Nu har jag bakat 200 knäckflarn, skulle gjort det häromdan men iddes inte. Nu ska jag bara göra roliga saker resten av dagen och åka och dansa till Micke Ahlgrens i kväll på Liljekonvaljeholmen som är lika fin som namnet antyder.
          Kerstin skrev ju att det inte var så farligt och hon är sköterska har jag för mig.

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-05-2005, 19:59
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Allt du gillar är bra .. baka 200 knäckflarn .. då fick jag nog läggas in däremot smile.gif
          jag bakar till jul o har huvudvärk hela tiden ..
          Trycket i huvudetkänslan är en varning om att allt inte är ok .. när du känner den ska du ta det lugnt! .....hör du det ... smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 20-05-2005, 21:58
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Som en del redan vet har jag ju högt blodtryck. Äter medecin för detta. Man bör inte äta grapfrukt om man äter blodtrycksänkande medecin för det kan bli för mycket.
          Ditt blodtryck är det bara undertrycket som är för högt enligt det som jag erfarit från min läkare. Runt 120-140/60-80 säger de är normalt. Har man högt blodtryck så visar sig inte det med yrsel utan det är lågt säger han också, därför svårare att märka att man har högt.
          Mitt var 200/80 när jag var inlagd i höstas för mina näsblödningar då märkte de att jag hade högt annars led jag inget av det personligen. Det var p.g.a min näsblödning de upptäckte det och menade då att eftersom jag hade en skör ven eller åder i näsan så orkade den inte hålla trycket därför började jag blöda.
          Har just idag kommit hem efter en vecka igen på USÖ för näsblödning men nu har de hittat problemet tror de och skall tillbaka 2 juni på en liten operation om det inte böjrar blöda igen före dess.
          Högt undertryck är lite svårare att bli av med så jag tycker du skall kontakta dit husläkare om detta.
          Min inforamtion är kanske inte helt rätt men eftersom jag nyss fått veta lite mera om mig själ ville jag dela med mig.

PS. Lågt blodtryck är bra om man får hjärtproblem sa de till min sambo i höstas när han fick hjärtflimmer han hade 135/70. DS

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 20-05-2005, 22:58
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Inga från Närke @ 20-05-2005, 22:58)
          Som en del redan vet har jag ju högt blodtryck. Äter medecin för detta. Man bör inte äta grapfrukt om man äter blodtrycksänkande medecin för det kan bli för mycket.
          Ditt blodtryck är det bara undertrycket som är för högt enligt det som jag erfarit från min läkare. Runt 120-140/60-80 säger de är normalt. Har man högt blodtryck så visar sig inte det med yrsel utan det är lågt säger han också, därför svårare att märka att man har högt.
          Mitt var 200/80 när jag var inlagd i höstas för mina näsblödningar då märkte de att jag hade högt annars led jag inget av det personligen. Det var p.g.a min näsblödning de upptäckte det och menade då att eftersom jag hade en skör ven eller åder i näsan så orkade den inte hålla trycket därför började jag blöda.
          Har just idag kommit hem efter en vecka igen på USÖ för näsblödning men nu har de hittat problemet tror de och skall tillbaka 2 juni på en liten operation om det inte böjrar blöda igen före dess.
          Högt undertryck är lite svårare att bli av med så jag tycker du skall kontakta dit husläkare om detta.
          Min inforamtion är kanske inte helt rätt men eftersom jag nyss fått veta lite mera om mig själ ville jag dela med mig.

PS. Lågt blodtryck är bra om man får hjärtproblem sa de till min sambo i höstas när han fick hjärtflimmer han hade 135/70. DS

Håller med dig... Diastoliskt är det man ska hålla koll på... Systoliskt är det som kan öka vid bl.a oro och är inte lika viktigt.

Jag har lågt tryck.. som ibland tenderar att bli alltför lågt... t.ex 84/53 för inte så länge sedan... men jag vet också att det inte är farligt alls...tvärtemot vad högt kan vara wub.gif

Hoppas att du får hjälp så att du slipper blödningar.
          wub.gif

Krya på dig! wub.gif

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 21-05-2005, 08:14
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

Någon här sade att medicineringen varar hela livet om man börjar,
          men får du ner trycket kan man börja trappa ned om det håller i sig.
          Tänk om färre vägrade medicinera sitt skyhöga blodtryck, då skulle stroke-avdelningarna ha mindre med patienter.

Tänk också på att någon med lågt bt kan ha hypertoni vid ett normalt tryck.

Mindre med salt, kaffe, mer vatten och ha mer roligt.

Netaave, om du har smärtor i lederna förstår jag att ditt tryck går upp-
          det är inte lätt att må bra när kroppen inte gör det.
          Kämpa på och håll igång. smile.gif
          Anita

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          MB1965
          Inlägg 21-05-2005, 16:46
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

över 140 är högt, över 160 är direkt till läkaren och leta fram en bra medicin. testa olika tills det fungerar som det skall.
          på "nedsidan" är över 90-95 högt.

minska på salt osv är alla bra tips.

CITAT
          Tänk om färre vägrade medicinera sitt skyhöga blodtryck

Det vore tragiskt. Människor som dör eller blir handikappade/vårdpaket i onödan.

Mvh

Citera
          netaave
          Inlägg 21-05-2005, 17:39
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 20-05-2005, 20:59)
          Allt du gillar är bra .. baka 200 knäckflarn .. då fick jag nog läggas in däremot smile.gif
          jag bakar till jul o har huvudvärk hela tiden ..
          Trycket i huvudetkänslan är en varning om att allt inte är ok .. när du känner den ska du ta det lugnt! .....hör du det ... smile.gif

Ja jag lovar Kerstin! wub.gif

Konstig nog så i natt efter dansen, där jag hade himla kul och bara dansade foxtrot igår, så var trycket helt normalt när jag kom hem, då hade jag visserligen suttit en timme i bilen.
          Idag känner jag att det är högre igen efter att ha varit "kaffekokerska" m.m. på sonens 30-årskalas.
          Så nu ska jag lägga mig på soffan och bara slappa resten av kvällen. smile.gif

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-05-2005, 17:43
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Bra ! Du verkar följa ordinationer laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          Fint att trycket kändes bra efter dansen -dans är livet !

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          netaave
          Inlägg 22-05-2005, 10:53
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 21-05-2005, 18:43)
          Bra ! Du verkar följa ordinationer laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          Fint att trycket kändes bra efter dansen -dans är livet !

Dans är friskvård

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 23-05-2005, 18:23
          Länk hit: #34

Medlem

Idag var det jätthögt igen och jag kände den där konstiga trycket över skallen, så jag for upp till akuten.
          Jag hade ju tagit det regelbundet sen i torsdags och skrivit upp efter vilka aktiviteter.
          Vi konstaterade doktorn och jag att jag är en pendlare och han trodde inte det var någon överhängande fara om jag bara är uppmarksam på signalerna och försöker ta det lugnt då.
          Att det var nästan normalt efter dansen förklarade han med att det är något jag tycker om att göra och då stressar jag av, så det tyckte han absolut jag skulle fortsätta med.

Jag fick t.o.m. ett recept på dans på kul av honom, gissa om jag ska sticka det under näsan på gubben när han inte orkar! tongue.gif

--------------------

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 23-05-2005, 18:48
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Det är ju bra, men var försiktig. Se på mig som har åkt in och ut på lasarettet ( 3 ggr i höstas) och en gång nu, kom hem i fredags för näsblödningar p.g.a. stress och därav högt blodtryck på över 200/90-100.

Men det är ju andra orsaker också som att en ven eller åder är för tunn och orkar inte med det höga blodtrycket därav näsblödningen eftersom den då går sönder.
          Blev ordinerad vila och promenader absolut inget tungt och ansträngande.

Tycker ändå det är konstigt att du inget fått mot högt blodtryck eftersom det inte är bra i längden, men det kanske är skillnad på när undertrycket är högt.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          netaave
          Inlägg 23-05-2005, 21:03
          Länk hit: #36

Medlem

Jo jag fick nåt sk-t jag skulle ta, men jag gillar inte det, vet sen tidigare att jag blir så trött av blodtrycksmedicinen.
          Tror mer på att jag tar det lugnt och dansar lite lagom, samt håller koll själv.

--------------------

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 23-05-2005, 21:10
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Måste nog säga att om det där du kallar skit är blodtrycksmedisin, så bör du nog ta det unsure.gif Tar det själv regelbundet, om jag så icke hade gjort, hade jag inte levat idag .......

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 23-05-2005, 21:15
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Snöflinga @ 23-05-2005, 22:10)
          Måste nog säga att om det där du kallar skit är blodtrycksmedisin, så bör du nog ta det unsure.gif Tar det själv regelbundet, om jag så icke hade gjort, hade jag inte levat idag .......

Instämmer... maken hade nog inte klarat sig utan blodtrycksmedicinen. smile.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 24-05-2005, 09:38
          Länk hit: #39

Medlem

Jodå jag har hämtat ut det, men jag har doktorns tillåtelse att försöka utan först.
          Ni som äter det redan har inte trötthetssymtom?
          Är på jobbet nu så jag kan inte titta vad den heter.

--------------------

Citera
          ninnisky
          Inlägg 24-05-2005, 09:42
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Har ätit en liten dos (50 mg) av Tenormin i åratal. Känner inte av någon trötthet, men kommer däremot inte ihåg hur det var i början. Vet bara att jag fick byta preparat efter ett tag eftersom det första gav mig huvudvärk!

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-12-2025, 14:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon