Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför beskärning?, Efterlyst diskussion
          Sommartorparn
          Inlägg 03-06-2005, 17:52
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Varför beskärning?

Jag har i alla fall levt i tron att fruktträd, p.g.a. de är kulturväxter, mår dåligt av att inte beskäras varje år. Att de slutar bära frukt, att de får sjukdomar av att kronan är för tät, ja, att dom helt enkelt riskerar att föråldras och tyna bort om dom inte får sin årliga beskärning..... Jag har haft ångest över detta de år som jag inte har haft möjlighet att beskära, och jag har jämfört mina egna risiga trädkronor med fruktodlarnas stramt ansade och kännt mig misslyckad....
          unsure.gif

Om ni nu säger att allt detta inte är nödvändigt så är det ju en befrielse, en börda mindre att bära i livet!
          rolleyes.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Cilla
          Inlägg 03-06-2005, 22:06
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Det är bara att andas ut och börja njuta... tongue.gif Kulturaplarna har fler likheter med sina vilda släktingar än med något annat.

Vuxna äppelträd i våra trädgårdar behöver inte alls beskäras varje år för att frukten ska bli bra eller träden leva friskt och länge. Tvärtom är det en fördel om man med det uppvuxna trädet kan komma i balans med det så att man inte behöver göra nya sårytor varje år.

Äppelträd för trädgårdsbruk kan också bli mycket tätare och bära god, hållbar frukt, än vad många tror. (Inte ens i kommersiella odlingen där man prioriterar högt att frukten ska bli stor kan man kasta hattar genom träden.) Tvärtom behöver ett vuxet träd både många grenar och blad för att må bra.

Har man skorv på äpplena är det en annan sak, då är det bra att göra träden lite glesare så att kronan torkar ut snabbare efter regn. Men lika viktigt är att kratta upp löven på hösten för att svampsporerna inte ska leva vidare.

Det hjälper att titta på tillväxten i ens träd för att avgöra hur och hur mycket man ska beskära. Normalt är att ett vuxet, friskt, välmående äppelträd i 40-60årsåldern växer med ca 20 cm per år i snitt. Växer det mer har man ofta klippt för mycket, då stressar det fram vattenskott och man kan upphöra med beskärning under något elelr några år och sedan långsamt gallra i JAS. Växer det mindre än 10 cm per år är det bra att stressa det lite med vårbeskärning, men lika viktigt att gröngödsla vid rötterna.

Vuxna päron tycker jag oftast endast behöver lätt underhållsbeskärning där man tar bort död och mycket gammal ved, stabiliserar det genom att lätta i tunga grenpartier och ta bort fruktgrenar där infästningarna verkar dåliga mm.

Stenfrukt osm körsbär och plommon tycker jag inte behöver mycket beskärning alls i normala fall. Mina egna plommonträd har jag kanske gjort 5-6 snitt i på 10 år, och det har mest varit död ved. Körsbären stammar jag endast upp.

Men det går att beskära på annat sätt också. Men inte med syftet att de ska leva friskt och länge. Det klarar de själva.

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 00:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon