Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > män som slår kvinnor!, nu får det va nog!
          Ophelia
          Inlägg 22-05-2005, 14:07
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (wolkenkrabber @ 22-05-2005, 14:21)
          CITAT (Ophelia @ 22-05-2005, 14:11)
          CITAT (wolkenkrabber @ 22-05-2005, 14:08)
          ajja okej du har vunnit debatte men nu får vi ge upp innan det blir bråk eller trådkapning

Herregud så fånigt.

fånigt? trå¨den var inte om vilka sortes feminsiter dte finns den är om män som misshandöar kvinnor, jag orkar inte hålla på att tjaffsa om vad som är rätt eller fel eller dra alla över en kam

Nepp

Citera
          Magdis
          Inlägg 22-05-2005, 17:14
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag tycker inte att feminismen hör hit överhuvudtaget, för man behöver minsann inte vara feminist för att tycka att det är fel att slå kvinnor sönder och samman.

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 22-05-2005, 18:06
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

så sant så magdis smile.gif något som gör mig mer irriterad är att folk inget gör, bara det inte går för långt, som att alla män ska betala för att vissa män slår kvinnor

Citera
          susan.e
          Inlägg 22-05-2005, 18:35
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 206
          Medlem nr: 5 130

Ni som är män, PRATA om det här. Skulle hjälpa en bit på väg. Prata HÖGT. Tala om för varandra att det är ruttet, att det är FEL. Kvinnor pratar om det.

Citera
          Ophelia
          Inlägg 22-05-2005, 18:46
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Ett av de stora problemen är att det fortfarande är skambelagt att säga att "jag blir slagen", att det fortfarande ses som om att det är den slagnes fel som stannar kvar.

Att bli slagen är en kränkande handling oavsett vem som slår. Har en granne som hade för vana att slå på sin sambo när de hade druckit för mycket. Tvekade aldrig att ringa polisen. Nu är det lugnt och hon har flyttat. Får se om han har sina fyllefester igen i sommar och slår på någon kvinna. Då får han påhälsning av polisen.

Citera
          Reserv
          Inlägg 22-05-2005, 19:12
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Som sagt var, Ophelia säger det också men beskriver det bättre längre upp i tråden, våld föder inte våld. Våldet finns där hos vissa oavsett bakgrund och uppväxtförhållanden, det enda som kanske skulle få gärningsmännen att fatta är att få känna på samma sak själv. Då finns det betydligt bättre passande formuleringar "öga för öga, tand för tand". sleep.gif

Citera
          Wera
          Inlägg 22-05-2005, 19:19
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem nr: 5 643

Måste bara säga att det är lätt att ha åsikter om saken då man står utanför. Jag ser fördärvet på nära håll med min svägerska och hennes man (de väntar barn nu också). Hon har lämnat honom en gång och gått tillbaka till honom... Det är inte det lättaste att se på och inte kunna påverka tillräckligt... Så vad skall man göra då man redan provat allt. mad.gif mad.gif mad.gif
          Och på tal om hur j---a ska bestraffas så anser jag HÅRT!!!

Citera
          Reserv
          Inlägg 22-05-2005, 19:36
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Wera @ 22-05-2005, 20:19)
          Måste bara säga att det är lätt att ha åsikter om saken då man står utanför. Jag ser fördärvet på nära håll med min svägerska och hennes man (de väntar barn nu också). Hon har lämnat honom en gång och gått tillbaka till honom... Det är inte det lättaste att se på och inte kunna påverka tillräckligt... Så vad skall man göra då man redan provat allt. mad.gif mad.gif mad.gif
          Och på tal om hur j---a ska bestraffas så anser jag HÅRT!!!

Jag är uppväxt mitt upp i skiten, så jag vet vad jag snackar om. Hade farsan fått en rejäl jävel av nån som brytt sig så hade han kanske inte slagit morsan sönder och samman för jämnan, utan kanske tänkt sig för när han själv skulle fått känna på samma behandling. sad.gif

Citera
          Wera
          Inlägg 22-05-2005, 19:46
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem nr: 5 643

Ja ibland undrar man om det inte borde sättas hårt mot hårt ändå... Hos oss lider relationerna oerhört av allt detta. Ingen accepterar ju hennes val av livspartner, eftersom han inte håller nävarna i styr.

Det finns ju inget man kan göra egentligen då hon vill vara kvar. Om hon säger att det blivit bättre så måste vi ju tro henne.. Men inte tål jag honom för det...

Lider med dej Reserv, hoppas att barnet de väntar inte behöver se familjevåldet NÅGONSIN EVER som du gjorde... sad.gif

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 22-05-2005, 21:05
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Håller med shiva och Reserv ....... någon måste ju sätta gränserna och det är tydligen det enda språk som dessa kvinnomisshandlare förstår mad.gif

Glad att män reagerar, önskar det fanns fler .........

Citera
          Pirum
          Inlägg 22-05-2005, 21:31
          Länk hit: #31

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Tatuera fähundarna (åtminstone återfallsförbrytarna) i pannan med lämplig varning. "Hustrumisshandlare", "Våldtäktsman", etc. Detta blir ett straff de får bära med sig resten av livet. Om de avlägsnar tatueringen bör de få gå direkt i fängelse. Hårt? Tja. Det är väl inte orimligt att tro att var och ett av dessa svin hinner plåga ett otal kvinnor på sin jordefärd, om denna varning kan rädda några så kanske det är värt det.

Jag har extremt låg tolerans gentemot misshandlare och knölar, eftersom en god vän till mig nära nog strök med. Snubben fick ett skrattretande straff. (mer säger jag inte om den saken)

När det är sagt, kvinnor som misshandlar barn, och kvinnor som slår män (sådana finns ju faktiskt, även om det sällan leder till lika dystra konsekvenser som vid omvända fallet) bör också behandlas hårt.

För övrigt tror jag inte jag känner några män som misshandlar kvinnor, men hoppas (och tror) jag har mod att ingripa om jag ser något sådant.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Ljusalfheim
          Inlägg 22-05-2005, 22:06
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 308
          Medlem nr: 869

ämnet får mig att tänka på Så som i himmelen...
          uuuuunderbar film!:wub:

en allmän visning av den vorde väl få hustrumisshandlarna att tänka om?
          eller så skulle de kanske bara bli sporrade att fortsätta unsure.gif sad.gif

--------------------
          Martin, Umeå

Tycker du om Orkidéer?
          En hemsida om hur du med enkla medel mikroförökar tropiska orkidéer (frösådd, kloning, etcetera).

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 22-05-2005, 22:10
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

I min värld finns ingen misshandel...varken fysisk eller psykisk... Alltså... jag skulle aldrig tillåta att min partner slog eller ens hotade mig.

Skulle han bara antytt att han ville ge mig en smocka så hade han fått byta adress.

Men jag har full förståelse för dem som inte orkar ta sig ur ett sjukt förhållande...detta efter att ha läst ett antal berättelser från "slagna" kvinnor.

I Sverige är vi alltför snara till att tycka synd om skurken... Stackars han som haft sååå taskig uppväxt osv. och samtidigt glömmer vi offret.

Kastrera varje kvinnomisshandlare och våldtäktsman eller lås in dem för tid och evighet! mad.gif

Citera
          amaira
          Inlägg 23-05-2005, 06:38
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Så "lustigt" debatter kan falla ut till svart eller vitt... ohmy.gif

Ge kvinnomisshandlarna rejält med stryk och märk dem för resten av deras liv.

Kontra

dalta med kvinnomisshandlarna och tyck synd om dem och skit i kvinnorna.

????????????????????????????

*känner mig perplext ställd inför vändningen*

Två motsata poler. Och ... aldrig mötas de tu...???

Man behöver inte ”tycka synd om”, för att uttrycka ett problem i dess helhet.

Man behöver inte ”välja sida”, för att inse att ett problem är komplext.

Att inte använda våld, är INTE detsamma som att inte använda KRAFTTAG!!!

Det här ämnet var uppe på nyheterna igår. I Norge har man andra lagar, och den intervjuade mannen sa det så bra, när han sa: ”Man kan tänka på flera olika vis, samtidigt.”
          De HJÄLPER upp till 70% av dessa män som slår, genom behandling.

Det betyder ju inte att man inte ska hjälpa KVINNORNA som far illa, eller hur!???

Håller med Ophelia i hennes mer varierade inlägg kring denna svåra och sammansatta fråga.

Våld föder definivt våld! Och utan att vilja vara elak Reserv, så får jag det nog till att våldet i ditt förflutna skapar viljan till våld inom dig nu.

(I övrigt beklagar jag DJUPT att omgivning, grannar och samhälle inte räckte till (inte hade förmågan) att hjälpa och skydda er mot er egen hustyrann.)

Att hamna i ett misshandelsförhållande, är mycket lättare än man kan tänka sig.
          Ett sådant förhållande startar inte med en smäll!!!
          Även dessa relationer följer vissa psykologiska mönster, där våldet samtidigt både "normaliseras" och "trappas upp".

Det är så lätt att säga Aldrig!
          Det är det alltid - om vad andra människor gör eller inte gör. !!!
          Eftersom man då slipper känslorna bakom, som styr ens sätt att tänka och handla.

Känslorna är Livets styrkraft.

Men de väljer inte alltid ut en bra riktning åt en. Oavsett vem man är eller var man står i livet (även oavsett misshandlare eller misshandlad) behöver man nog fundera två gånger över, vilka känslorna är
          bakom de beslut jag tar.

Det gör skillnad.
          Det GÖR skillnad!

Det finns ALLTID "orsak och verkan" !!!!!

Ju mer kunskap man kan skaffa sig om orsak och verkan, desto större chans att lyckas LÖSA ett problem, på bred front.

Man kan ju aldrig lösa ett problem som inte formuleras rätt, eller hur!???

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Reserv
          Inlägg 23-05-2005, 07:03
          Länk hit: #35

Medlem

Amaira, att du påstår att våldet i min barndom/uppväxt skulle vara roten till att jag vill ge dom en omgång, och att det är därför "det skulle skapa våld inom mig" blink.gif Hallå! Har du suttit i en glasbubbla hela ditt liv, eller sitter du bara där just nu? Det skulle aldrig falla mig in att spöa upp min familj, eller nån annan heller för den delen. Att jag skulle vilja ge misshandlarna en jävla omgång är beroende på vad dom gör, det är inte utan anledning dom skulle få känna på sin egen medicin. "Våld föder våld" wink.gif Njäe, inte ett dugg, går inte att skylla på såna faktorer heller, jag är inte ett lysande undantag som inte ger mig på min omgivning utan anledning. Dom som spöar upp sina kvinnor förtsätter just för att detta resonemang finns, att det finns bakomliggande orsaker till deras beteende. vad är då dom bakomliggande orsakerna? unsure.gif wink.gif Jo, dåligt självförtroende, för bra självförtroende, taskig barndom med våld i familjen, taskig barndom med missbruk i familjen, eget missbruk, svartsjuka och många fler orsaker som jag inte kommer på just nu. Ska det vara nån jävla ursäkt för att få spöa kvinnor? wacko.gif blink.gif wink.gif Att "debatten" bara är svart eller vit, näe, det håller jag inte med om. Du Amaira har tydligt talat om att du håller dig i gråzonen, det är där dom flesta håller till med resonemanget att det där inte angår dom så länge dom själva inte är drabbade. En misshandlad kvinna skulle spy över såna resonemang, det finns bara svart eller vitt här i den här frågan, antingen godtar man att dom håller på eller så statuerar man exempel och hänger ut dom på nåt sätt. Man kan inte sitta och vela emellan och tycka att "våld föder våld", och om det nu så skulle vara, så är det väl ändå dessa män som gav födelse åt våldet? sleep.gif

Citera
          amaira
          Inlägg 23-05-2005, 07:24
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Reserv @ 23-05-2005, 08:03)
          Du Amaira har tydligt talat om att du håller dig i gråzonen, det är där dom flesta håller till med resonemanget att det där inte angår dom så länge dom själva inte är drabbade.

Tror du?

Okej, tror du.

kram ändå wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          shiva
          Inlägg 23-05-2005, 09:27
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 218
          Medlem nr: 5 434

OK, jag känner min skyldig att bryta in här då det var jag som startade debatten och förklara vad jag menade.

Måste säga att jag fått läsa många vettiga vinklingar som fått mej att tänka.
          Ophelia och Amaira låter som mycket trevliga kvinnor med stora hjärtan! wub.gif

Det jar menade var inte att dom skulle "botas " ! Det vet jag inte om någon kan. Nej, jag ville bara typ slå dom i huhet med en ganska stor kakelugn, kasta Pyrex i ögonen eller kanske sputa upp en hel tub wasabi i rumpan på dom för att dom gjort sig förtjänta av det!!! blink.gif
          Magnus

Citera
          farbror B
          Inlägg 23-05-2005, 09:31
          Länk hit: #38

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

Alla som ska dömas för allvarliga brott har rätt till psykologisk undersökning.

Jag anser att en man som slår en kvinna/ett barn/annan försvarslös person
          ska klassa som sinnesförvirrad/mentalt störd/psyksjuk och ska sättas på psykisk vård tills han är frisk !

INGEN ska tala om för mej att en man som upprepat kan slå, misshandla en annan person är frisk!

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera
          Christoffer
          Inlägg 23-05-2005, 09:35
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem nr: 439

Finns det statistik på hur många personer som misshandlar blivit botade genom behandling? (och då icke-fysisk)

Citera
          farbror B
          Inlägg 23-05-2005, 09:54
          Länk hit: #40

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

Nej !
          Har då i alla fall inte hört talas om nån statistik.
          Jag menade inte heller att jag tycker synd om dessa män, eller vill att de ska ha kortare eller lindrigare straff på något sätt, bara vill att vi andra kan markera för dom att det inte bara är brottsligt, det är sinnesjukt att vilja dominera och slå sina nära och kära....

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-01-2026, 20:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon