Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ullungsrönnen, är vissen!
          snofsan
          Inlägg 13-06-2005, 22:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 376
          Medlem nr: 5 078

Heja Cilla! Varumärkes-stölder avskyr jag. E-planta är ju ett varumärke, en kvalitetsstämpel. Sådant får man inom branschen inte fuska med. Sådant får man aldrig fuska med - det brukar bli påföljder. tongue.gif

--------------------
          Snofsan, Zon 1

Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. (Cicero)

Citera
          Xelma
          Inlägg 14-06-2005, 08:38
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 507
          Medlem nr: 4 322

Men det ursprungliga, vissna, trädet var ju ingen specialbeställning, så varför hade inte det e-plantaetiketten? Låter skumt.

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-06-2005, 08:38
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Japp, jag håller med. Om trädet hade både handelns egengjorda etikett med prisuppgift och E-uppgift SAMT etiketten från odlaren som bevisar att det verkligen är en E-planta är det en annan sak. Men endast en etikett där handeln själv satt på E-et duger inte.

Och det visade sig här - det är inte möjligt att kontrollera om trädet verkligen är E-märkt eller inte. Kvalitetsstämplar som man inte kan kontrollera är värdelösa. Lika värdelösa som handelns egna etiketter om "virusfritt material" mm på dessa träd http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...rid=6242&page=3.

Det är dumt för alla parter när det slarvas med detta, för om både odlaren och butiken verkligen är seriösa så lägger det onödig misstanke mot dem.

Om du vill fortsätta att söka Xelma - ring till Splendorplant. De vet vilken odlare som iallafall träd nr 2 kommer ifrån och du kan fråga dem om certifikatet, samt om orsakerna till att de säljer kvalitetsträd utan att märka upp dem som sådana. Passa på att fråga om de har några ullungrönnar inne från Tyskland också, det lär vara brist i Sverige för tillfället.

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-06-2005, 09:02
          Länk hit: #24

Medlem

Jag kunde inte låta bli, ringde Splendor Plant som är himla bra att tala med.

Där klargjordes att
          - E-certifikat alltid följer med deras leveranser av E-märkta träd. Detta är ett papper som kommer med fakturan mm.
          - Enskilda ögleetiketer (vita plastremsan) med E-logan bara skickas med om butiken är med i E-gruppen.
          - Ödåkra-butiken köpt 3 ullungrönnar som var E-märkta. Ersättningsträdet kunde inte hittas, eller ville inte Splendor ge ut. Det är inte meningen att Splendor ska ge ut information om sina kunder, utan butiken ska kunna ge slutkunder information och kunna visa certifikat mm.
          - Om ett träd inte kan visas vara E-märkt genom ögeleetikett med loga eller genom att certifikatet kan uppvisas kan man inte säga att det är ett E-märkt träd.

Spendorplant rådde kunden att gå tillbaka till butiken och be att få se certifikatet, som följer med varje leverans från dem, också med ersättningsträd. Finns där inget certifikat att visa upp kan man som sagt inte säga att det är ett E-märkt träd.

--------------------

Citera
          Xelma
          Inlägg 14-06-2005, 09:39
          Länk hit: #25

Medlem

Cilla jag mailade dig precis och skrev bl a:

Hur vet man att certifikatet hör ihop med ett visst träd?

Om det är brist på svenska ullungrönnar, e-planta, låter det konstigt att de kunde fixa ett så stort träd på en vecka.

Jag får väl ta kontakt med butiken igen.

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-06-2005, 09:48
          Länk hit: #26

Medlem

Hej Xelma,
          Jag har fullt i min brevbox här och har låtit det vara så eftersom jag inte kan svara på alla mail. Men skriv till mig på min ordinarie adress om du vill nå mig!

Splendor ville/kunde inte svara på om de hade tyska ullungrönnar inne. Däremot är det helt klart att även snabbskickade ersättningsplantor får ett E-certifikat med följesedeln och fakturan (även om fakturan är noll kr). Om det är en E-planta, vill säga.

Det certifikatet är inte svårt att koppla till det individuella trädet genom datum mm. Om bara Ödåkrabutiken hade ansträngt sig att plocka fram det för dig eller för mig hade denna historia kunnat vara avklarad. Så länge de inte gör det kan man inte utgå ifrån att plantan är en E-planta.

ja ta kontakt med butiken igen och be dem skingra alla frågetecken genom att helt enkelt visa dig certifikatet. det är ju därför det finns till, för att kunna visa slutkunden vad det är för något vi köper!

--------------------

Citera
          Xelma
          Inlägg 14-06-2005, 10:01
          Länk hit: #27

Medlem

Det är bra att de kollas så blir de kanske bättre på e-märkningen. Många med mig tror säkert att det räcker med "E" efter namnet. Man litar på dem.

Hoppas att de kan tänka sig att ge mig ett nytt om de inte kan bevisa att det är en e-planta... Jag har inte plats för två och vill ha den röda färgen. Annars kan jag avvakta hösten och se hur det blir.

tack för hjälpen!

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Xelma
          Inlägg 14-06-2005, 10:17
          Länk hit: #28

Medlem

Så eftersom jag reklammerade trädet 24/5 och fick det nya 3/6 borde certifikatet vara utställt under denna tiden, de skrivs aldrig i förväg? Bara så jag vet om de inte visar ett certifikat som hör ihop med det första trädet jag köpte i början på maj.

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-06-2005, 10:23
          Länk hit: #29

Medlem

Det kan verka som petitesser detta, men det är i själva verket en viktig fråga du tar upp. Just detta att MAN SKA OCH VILL KUNNA LITA PÅ SIN PLANTBUTIK!

Och för att man ska kunna det måste de också kunna visa tydligt att man kan det. De ska givetvis kunna ta fram papper på att det är E-märkta plantor om det blir frågetecken kring det. Och man ska kunna lita på att de tar bort sjuka plantor i butiken så att man själv inte behöver vara sjukdomsexpert för att handla.

Jag tycker inte man ska behöva vara biolog, E-plantexpert eller journalist för att kunna handla en bra växt. Man ska kunna lita på att handeln kan det här, att det är bra grejor de säljer och att de informerar rätt.

När de inte gör det måste man reagera om det ska bli bättring. Det ska kosta att felmärka, sälja sjuka plantor och växter som egentligen vill växa i helt andra klimat.

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-06-2005, 10:26
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Xelma @ 14-06-2005, 11:17)
          Så eftersom jag reklammerade trädet 24/5 och fick det nya 3/6 borde certifikatet vara utställt under denna tiden, de skrivs aldrig i förväg? Bara så jag vet om de inte visar ett certifikat som hör ihop med det första trädet jag köpte i början på maj.

Ja, enligt Splendor Plant som din butik köpte trädet av så kommer alltid en följesedel med trädet, oavsett om det är ett snabbskickat ersättningsträd eller ej, och oavsett om det står 500 kr eller 0 på fakturan. Med följesedeln kommer certifikatet om det är ett E-träd.

Det är följesedeln och certifikatet för just det här trädet du ska be om.
          De tre träd Ödåkra handlade in tidigare varav du fick ett med för lite rötter var E-märkta träd enligt Splendor Plant.

--------------------

Citera
          jegi
          Inlägg 14-06-2005, 11:15
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Måste bara säga att du är en verklig tillgång för forumet Cilla.

Hur hinner du med?

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-06-2005, 11:20
          Länk hit: #32

Medlem

Tack Jerker!
          Hinner gör jag egentligen inte, det mesta sker i pauser som jag måste ta allt oftare eftersom mina jobb är rätt hektiska. Dessutom är jag brinnande intresserad av detta med kvalitet i handeln. Alla som vill dra sitt strå till stacken som Xelma bör veta att de har stöd!

--------------------

Citera
          Xelma
          Inlägg 14-06-2005, 13:51
          Länk hit: #33

Medlem

Nu har jag varit förbi och frågat efter certifikat. De sa återigen att det är en e-planta, men jag sa att jag då gärna vill se det. De ska ringa mig när de har letat fram certet, vilket de inte kunde göra när jag var där, antar att chefen får ta hand om det.

Hoppas att de har rent mjöl i påsen. Och att de inte "slängt" certet.

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-06-2005, 14:11
          Länk hit: #34

Medlem

Ja det hoppas jag också, så att din rönnhistoria får ett gott slut!

Jag tänker ibland att hela denna enorma apparat vi har kring växter, alla dessa papper, nummer och märken på växterna, alla krav på certifikat, bokföring och följesedlar hit och dit - och så är det så svårt att ta fram dem när de verkligen behövs...

--------------------

Citera
          Xelma
          Inlägg 15-06-2005, 10:18
          Länk hit: #35

Medlem

Nu har de ringt och jag kan komma och titta på certifikatet! Hoppas det är rätt så jag kan rentvå dem. Gillar inte riktigt att skriva ut namn offentligt, men de borde ha bättre koll och det kanske de har framöver.

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Xelma
          Inlägg 16-06-2005, 08:22
          Länk hit: #36

Medlem

Jag var ju och hämtade certet igår och citerar lite vad som utspelade sig...

Det var utställt 050420. Jag lämnade tillbaks det vissna 050524 och då hade de inget inne, 050603 ringde de och meddelade att det nya ersättningsträdet kommit.

Så jag sa att det kan väl inte vara cert för mitt träd. Svaret blev: "Jag letade bara fram ett cert, kollade inte vilket det hörde till." !!!! Men det hjälper inte mig om certet inte hör ihop med mitt träd. Inget svar.

Hon började prata om det jag reklammerat och att det var konstigt att det bara vissnade (precis som om det var mitt fel). Jag sa att det hade för hårt beskurna rötter. "De växer i kruka så de beskär man ej". Jo, när man krukar om dem, annars hade ett så stort träd haft rotsnurr i en så liten kruka. "Ja, då kan man ha gjort det..." huh.gif "Men det var alldeles för mycket vattnat" (som om jag gjort det). Jag har sandjord, sa jag. "Ja, jag menade inte att du gjort det, utan att det beror på droppbevattningen, så det har aldrig behövt utveckla rötter". (Är verkligen en odlare av e-plantor så dålig?)

Hon släppte äntligen det när hon insåg att jag kunde lite.

Jag sa att enligt SplendorPlant får man inte kalla något e-planta om man inte har ett cert, det är ett skyddat varumärke. "Ja, men det är en e-planta" Hur ska jag veta det, certet hör antagligen inte ihop med mitt träd. "Odlaren har bara e-plantor, det är en e-planta det vet jag". Men ullungrönnbristen gör att många köper in från Tyskland och då är det inte e-planta. "Det är en e-planta"

Datumet på certet är för gammal, det kan inte höra till mitt träd. "Jo, det hade vi redan här". Jamen ni hade ju inget inne när jag lämnade det första, det var den anställde säker på. "Vi hade precis flyttat dem, så det fanns här" Varför tog det då 10 dagar innan ni ringde? "Vi skulle bara utreda varför" Hon som ringde sa att mitt ersättningträd kommit, hade ni verkligen redan ett e-plantaträd som stod som en omärkt e-planta? Det är ju till nackdel för er själv att inte marknadsföra det rätt, speciellt när det är brist på e-plantor? Inget svar.

Alltså kunde jag bara åka därifrån och hoppas att höstfärgerna bevisar att hon har rätt... Eller vad tror ni? Otroligt att bara leta fram något cert som kanske inte alls har med mitt träd att göra!

KANSKE hade de trädet redan inne, så det verkligen är rätt certifikat. Men VARFÖR märker man det då inte rätt??? Visst, man kan slarva, men deras historier verkar tunna. Och varför står det inte framme i plantskolan när man inte har några andra plantor framme av ullungrönn blink.gif

Och varför sa de till dig Cilla
          CITAT
          Enligt butiken är den det, men certifikatet går inte att hitta pga att det är en ersättningsplanta uppges det. (Certifikatet är pappret som handlaren får med fakturan mm.) Butiken köpte trädet från Splendorplant som i sin tur uppger att de köpt den från en svensk E-plantodlare.

Anledningen till att den inte hade den vita etiketten med E-märket på uppges också vara pga att det var en specialbeställning. Samma förklaring till att certifikatet inte hittas, det är för att trädet var ett ersättningsträd från Splendor till plantbutiken.
          om det nu var ett träd de hade var det ju ingen specialbeställning...

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-06-2005, 20:27
          Länk hit: #37

Medlem

Usch Xelma, det här är inte så man ska bli behandlad när man är en seriös och engagerad köpare som du. Bara det att du ska behöva åka fram och tillbaka för att ta reda på vad det är du köpt är fel. Och detta för att få så oklara och konstiga svar.

Här på forumet tipsar vi ju ofta om bra ställen, bra växter och roliga utställningar. Vi måste också tipsa och varandra om det som är dåligt ibland. Jag kommer att föra detta vidare.

Så här ska det inte gå till när man säljer eller påstår sig sälja de plantor som har allra bäst kvalitet i handeln! HÅLL E-MÄRKNINGEN REN!

Din butik köpte 3 ullungrönnar i våras av Splendor plant. På Splendor kunde inte hitta en följesedel som visade att ett ytterligare träd köpts in senare, men jag bad dem inte att ägna mängder av tid till att leta.

Verkar vara så att din butik antingen ljög för dig först om att de inte hade ullungrönnar inne, funderade på om de skulle ersätta dig eller inte, ringde Splendorplant för att kolla om andra hade haft samma problem som du, fick svaret att ja, den här odlaren är inte bra på rotbeskärning, och därför beslöt sig för att ersätta dig. Då tog de en annan Splendorplanta de hade haft inne hela tiden, ringde dig och sade att "nu har den kommit". I sådana fall är det en E-planta.

Eller så hade de ingen inne när ditt ex vissnade, beslöt sig av någon anledning för att inte köpa av Splendorplant, tog en annan ullungrönn från någonstans, ringde dig och sade att du kunde hämta den. Då kan det vara vad som helst.

--------------------

Citera
          Jif
          Inlägg 21-06-2005, 03:14
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 5 914

Ullungrönnar är bland de finaste träd som finns tycker jag. Lycka till med den!

Citera
          Xelma
          Inlägg 22-06-2005, 10:12
          Länk hit: #39

Medlem

Om de bara köpt 3 st E-Ullungrönnar i år undrar jag varifrån de har fått de andra. De har hela tiden träd inne som står som e-planta. Certet jag fick var för 3 st 175-200 träd och de har haft både mindre och större inne som varit e-märkta.

Det ser fint ut nu i alla fall. Hoppas på en röd höst!

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          yingko
          Inlägg 24-11-2025, 08:58
          Länk hit: #40

Gäster

magi288.1PerfBettБрюлCharВладСотнпеÑнThisJewelivrGreeBarcLosi
          издаMastЗакотекÑLindZoneхороHenrХан-БолдЯробwwwiTempПетр(189
          ТимоСедоИванPleuнадпArtiЦареШабаRafaSlimПереавтоБиишEthePhil
          CourXVIIÑодеучреРубаВороCoreпразВороFourLakaFallТрухКафеИльк
          МоиÑПушкThomСодеFredСмирМиклавтоNealиздаРапаКоваIsabнаучПури
          EdwiКапуЩербопубÑтенЛурьГрибRockИванКороподрдельGottPaulApoc
          GiacÑпецZoneZoneBeyoArmiZoneБаÑаГуанДонбКанеВайÑZoneМакÑМоро
          JoycкульZoneКоршмаÑÑТуинГаррZoneXIIIBillJohnСанкдобрEC-8Euro
          ГладBekoПроиWindОÑипинÑтЕмелКозюГуркMistFastRenzValgAUTO(Мак
          РеживнутFreeSonsBraiEducHighActiкомпШабаWindЧеваBoomEsseDyso
          BrauCafeMonAXVIIWalkRussMumiЛитРEasyМатвГармЛитРКупрDreaSmok
          ЛьвоGiusразнXIIIГолуКоноBrutКонÑГончМогиЗаха1991OrdeпроиJewe
          Flig1953уровКочаУтроThroРычкСидоиноÑГераGoinПреоИванAlexÑтих
          творшколSideЧубуМанаJaneСпекSecrMoraÑобÑEC-8EC-8EC-8DaniИван
          ВаÑиÑтатВолкBlitМакаÐлекБезгdoloРадчСтарtuchkasкульМейÑ

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 19:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon