Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vem f-n är Paris Hilton?, Vem är snygg/sexig/tilldragande?
          magdas
          Inlägg 26-05-2005, 15:28
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 5 865

Sorry att jag lägger mig i....men är det inte så att en av alla anledningar som finns till att fetma och anorexi ökar , är ju just kravet på att man ska ha en snygg kropp - i bägge fallen??? Och det är inte menat att klanka på varke de smala eller tjocka. Men denna hysteri om snygga kroppar skapar ju ätstörningar (som man kan klassa som typ av sjukdom) hos vem som helst! Och de kan i sin tur leda till både anorexi och fetma....vilket bantning oxå kan göra i bägge fallen.
          De kan väl visa upp normala kroppar istället - med födelsemärken, ärr, åderbrock o allt, sedan spelar väl inga kilon åt ena eller andra hållet någon roll!!?? Bara man kan se att det är en riktig människa, och att den människan kan vara stolt över det.... Det skulle väl vara en bra förebild?

Att det är exempel på att smala skapar ätstörningar som tas upp, är ju förmodligen för att det knappast är sumobrottartypen som visas upp som förebilder och lyckade människor i tidningar, utan just smala tjejer med enorma bröst o läppar, bortopererade revben m.m. JA, jag vet, inte i alla fallen, men jag tog en ytterlighet. Man kanske ska skapa modemagasin med modell xxxxl ala sumobrottare, så kanske idealet kan bli något däremellan...... unsure.gif
          Att vikt är en känslig sak är det ju ingen tvekan om...

Var snälla mot varandra nu wink.gif

smile.gif /Magda

Citera
          stina
          Inlägg 26-05-2005, 15:48
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Håller med i det mesta du skriver. MEN jag tror att "snabbmatskulturen" är en stor bov i den ökade fetmaproblematiken. Vi lever helt enkelt på ett annat sätt nu för tiden och framför allt barnen rör sig allt mindre. Gymnastiken tas bort, datorerna är ett stort intresse, familjerna sitter för sällan ner tillsammans och äter hemlagad kvällsmat etc, etc.... Jag klandrar ingen för detta fenomen - konstaterar bara vad jag tror är en bov i dramat. När jag var liten var den snabbmat som fanns "Sibyllakorvkiosken". Datorer fanns inte för privatpersoner och vi hade 2 tv-kanaler. Man var ute och lekte efter skolan och min mamma jobbade deltid och lagade husmanskost till oss på kvällen.

Sén är ju anorexi och utseendefixeringen ett annat problem.

/Stina

Citera
          Pirum
          Inlägg 26-05-2005, 15:54
          Länk hit: #83

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Godis och sockrad mat är mycket vanligare nu tycks det. När jag växte upp (på stenåldern känns det som, 70-talet) så fanns det inte speciellt många frukostflingor i de flesta affärer. Corn Flakes och Havreflarn typ. Idag äter ju ungarna lördagsgodis till frukost.

Läskeblask köpte vi en gång i veckan max, till helgen. Coca Cola i glasflaska. Tung att bära hem. smile.gif

I skolan serverades 1 maträtt per dag, om man inte var diabetiker. De flesta barnen åt endast knäckebröd till lunch smile.gif Några godisautomater eller kiosker fanns inte. Dock brukade folk gå 20 minuter till ett konditori ibland. Men då tror jag att promenaden funkade som lite motion smile.gif

Kan orera länge om hur mycket bättre allt var förr... smile.gif Eftersom minnet är selektivt osv...men det får bli en annan sak. Råriset jag kokat är klart nu, här ska man äta hälsosamt wink.gif

(Jag måste äta innan jag handlar...annars kommer jag hem med massa skräpmat)

--------------------
          zon2.5

Citera
          Magdis
          Inlägg 26-05-2005, 19:57
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Helt klart är det så att de flesta överviktiga människor är överviktiga på grund av vad de stoppar i sig. Ett litet antal lider av nån ämnesomsättningssjukdom men försök inte slå i mig att alla överviktiga gör det. Själv lider jag av en ämnesomsättningssjukdom och har i hela mitt liv varit underviktig. Det har gjort att folk, både för mig kända och okända, har tyckt sig ha rätt att spy ur sig sin avsky över hur smal jag är. I dagens läge väger jag 45 kilo till mina 164 cm och jag får inte längre höra saker som "fy f*n, j***a vandrade pinne" och liknande och det är ju skönt. Men visst är det så att folk anser sig ha rätt att klaga på smala. Jag tycker naturligtvis inte man ska klaga på feta heller, det är absolut inte OK.

Citera
          magdas
          Inlägg 26-05-2005, 21:01
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 5 865

Jepp! Hålller med om att snabbmaten är ett problem. Borde även finnas många fler nyttigare alternativ att välja mellan då man ska handla sin lunch. Tycker själv det är toppen med tex gröna nyckelhålsmärkning på lunchmatsedeln.
          Och det där med läsk....det existerade knappt hemma hos oss heller då jag växte upp. Bara om det var något speciellt tillfälle så fick vi det. Nu verkar ju barnen få läsk hela tiden. Och numera så håller jag mig alltid till lightläst om jag dricker någon.....

/M

Citera
          katinka
          Inlägg 26-05-2005, 22:13
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 4 055

Hejhopp!

Jag är överviktig och är säkert "en rulta". Jag har alltid varit överviktig,
          även som nyfödd och skolläkarna har alltid jagat mig med deras diagram
          om var man ska ligga någonstans viktmässigt i förhållande till längden
          för att det ska vara bra. Hur kul är det på en skala?

Min bror är raka motsatsen, har alltid varit smal och legat "under" i
          skolsköterskornas kurvor o. dyl.

Vi båda äter nästan exakt samma mat (vegan), med skillnaden att
          min bror faktiskt äter mer än mig, men det märks inte, samtidigt
          som jag bara behöver titta på något sött och går upp. Han äter bra
          mycket mer godis än mig, men inte märks det.

Själv måste jag säga att jag inte har upplevt att inte är mindre "accepterat"
          att kommentera folks övervikt nedsättande än folks undervikt, ur min
          egen synvinkel måste jag nog säga att det varit ungefär samma...

Jag minns när jag gick i skolan och hoppade hopprep (två andra höll i)
          med en annan tjej som också var överviktigt och två (smala) tjejer
          ropar till oss "haha, där hoppar två tjocka", varav jag blir förbannad
          och ropar tillbaka "haha, där står två smala". Dessa två börjar gråta
          och går till vår klasslärare, varpå jag får en utskällning/skarp tillsägelse,
          men inte dessa två tjejer... Än idag minns jag denna incident och det var
          nog åtminstone 19 år sen... Kalla mig långsint, men så är det...

Hur som helst, precis som de flesta påpekat, är det viktigast att
          man mår bra och inte hur mycket eller lite man väger som spelar
          roll! smile.gif Jag är äntligen, relativt, nöjd med mig själv och mina
          extrakilon, men jag mår bra och får alltid utmärkta värden när
          jag kollar min hälsa (blodtryck, blodvärden, andning osv)...

Nåväl, nu har jag fått gnälla/klaga av mig en stund...
          Och långt blev det.

Godnatt!

--------------------
          mvh
          Celina

Norra Storstockholm zon 4.

"You put a baby in a crib with an apple and a rabbit. If it eats the rabbit and plays with the apple, I'll buy you a new car." - Harvey Diamond

"I know, in my soul, that to eat a creature who is raised to be eaten, and who never has a chance to be a real being, is unhealthy. It's like...you're just eating misery. You're eating a bitter life." - Alice Walker, author and poet

Citera
          Pirum
          Inlägg 26-05-2005, 22:23
          Länk hit: #87

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (katinka @ 26-05-2005, 23:13)
          Hur som helst, precis som de flesta påpekat, är det viktigast att man mår bra och inte hur mycket eller lite man väger som spelar roll! smile.gif Jag är äntligen, relativt, nöjd med mig själv och mina extrakilon

Låter jättebra smile.gif Jag tror att de flesta förresten ser "bäst" ut när de nått en slags "jämviktsvikt". Folk är skapta olika helt enkelt. Finns folk som ser bra ut och mår bra av att vara magra, samtidigt som det finns sådana som mår bra och ser bra ut när de har några extrakilon. Jag själv är enligt BMI-skalor aningen plusviktig, men skulle jag försöka gå ner så vore det främst av hälsoskäl, inte utseendeskäl.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Magdis
          Inlägg 26-05-2005, 22:50
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Pirum @ 26-05-2005, 23:23)
          CITAT (katinka @ 26-05-2005, 23:13)
          Hur som helst, precis som de flesta påpekat, är det viktigast att man mår bra och inte hur mycket eller lite man väger som spelar roll! smile.gif Jag är äntligen, relativt, nöjd med mig själv och mina extrakilon

Låter jättebra smile.gif Jag tror att de flesta förresten ser "bäst" ut när de nått en slags "jämviktsvikt". Folk är skapta olika helt enkelt. Finns folk som ser bra ut och mår bra av att vara magra, samtidigt som det finns sådana som mår bra och ser bra ut när de har några extrakilon. Jag själv är enligt BMI-skalor aningen plusviktig, men skulle jag försöka gå ner så vore det främst av hälsoskäl, inte utseendeskäl.

Exakt! Man kan inte bara gå efter vikten, "grundstommen" kan ju vara så olika på olika människor. Ser man bilder på mig som liten så ser jag ut som en rulta trots att viktkurvan pekade ner i botten. En del människor som tycker att de själva är tjocka är helt enkelt kraftigt byggda och skulle se väldigt konstiga ut om de bantade ner sig jättemycket.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 26-05-2005, 23:51
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Egentligen; är det synd om Paris Hilton o hennes syster! De är stormrika, men VAR är deras föräldrar?? Har de ärliga vänner?
          Lionel Richie´s dotter har stadgat sej, blivit vän med sin far.......

Citera
          Jill-Ulrika
          Inlägg 29-05-2005, 15:36
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 3 819

CITAT (farbror B @ 24-05-2005, 10:44)
          Det är ett väldigt tjat om Paris Hilton!

Jag måste säja att jag har aldrig sett nån film, eller nåt program där hon varit med (åtminstone vad jag vet). Såg henne på reportaget om filmfestivalen i Cannes och har sett bilder på henne i expressen osv.. men vadå är hon snygg????

Jag fattar inte, hon ser helt konstgjord ut, som viktoria silvstedt och i en scen från en cannesfilm, verkade hon ha lika mycket sex appeal som en gammal strumpa.
          Hur kan såna människor bli sexsymboler egentligen?

TV och film är fulla av tvålfagra, opererade "skönhetsdrottningar" som jag verkligen inte tycker är fina alls. Tacka vet jag tjejer med en naturligare, lite speciell look!

Måste hålla med dig, däremot har hon en hund vars söthetsfaktor bräcker henne med hästlängder laugh.gif

--------------------
          Sävedalen zon I-II
          Min trädgårdsblogg

Citera
          farbror B
          Inlägg 30-05-2005, 09:58
          Länk hit: #91

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

CITAT
          Måste hålla med dig, däremot har hon en hund vars söthetsfaktor bräcker henne med hästlängder

Gäller detta Martin Stenmark också kanske?

Jag har småpratat med honom (himla trevlig) och gullat med hans ursöta hund, Elling smile.gif

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 30-05-2005, 10:39
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Hos mig förlorar alltid männsikan mot djuren. Det är ju så underbart med djur!

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          farbror B
          Inlägg 30-05-2005, 10:58
          Länk hit: #93

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

coolt, Sulawesii att du och jag har samma svårighet med att stava ordet människa skriver fel varannan gång...

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 30-05-2005, 15:43
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Tja..... några måste ju göra det också! tongue.gif

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 00:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon