Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hopplös jord i trädgården
          Magdis
          Inlägg 24-05-2005, 10:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Vi anlade en liten oas på norrsidan av vårt hus igår. Vi hade nästan inga växter där, bara en stackars ensam rönn. Vi började förstås med att gräva bort grästorven och under det var det enbart tung hård lera med en massa enorma stenbumlingar i. Inget matjordslager överhuvudtaget. Det var ett tungt jobb att gräva om leran och luckra så djupt det nu gick och det blev inte så speciellt djupt. Sen kärrade jag ner flera lass lövkompost och blandade om och till sist lite kogödsel. När jag sedan planterade växterna så grävde jag dessutom bort den befintliga jorden i planteringsgropen och ersatte med bättre jord. Jag planterade bl.a en Rhododendron och två olika låga barrväxter och till dem hade jag 100 liter rododendronjord.
          Hoppas det blev tillräckligt bra jord. Rododendron vill väl absolut inte ha lerjord! Det är en Haaga som ska klara -36 grader men om den står i lera så hjälper det ju inte. Men lerjorden ska väl inte kunna krypa in till rötterna när jag grävde ut så pass mycket och ersatte? Finns det mer man kan göra för att hjälpa den klara vintern?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 11:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon