Vi anlade en liten oas på norrsidan av vårt hus igår. Vi hade nästan inga växter där, bara en stackars ensam rönn. Vi började förstås med att gräva bort grästorven och under det var det enbart tung hård lera med en massa enorma stenbumlingar i. Inget matjordslager överhuvudtaget. Det var ett tungt jobb att gräva om leran och luckra så djupt det nu gick och det blev inte så speciellt djupt. Sen kärrade jag ner flera lass lövkompost och blandade om och till sist lite kogödsel. När jag sedan planterade växterna så grävde jag dessutom bort den befintliga jorden i planteringsgropen och ersatte med bättre jord. Jag planterade bl.a en Rhododendron och två olika låga barrväxter och till dem hade jag 100 liter rododendronjord.
Hoppas det blev tillräckligt bra jord. Rododendron vill väl absolut inte ha lerjord! Det är en Haaga som ska klara -36 grader men om den står i lera så hjälper det ju inte. Men lerjorden ska väl inte kunna krypa in till rötterna när jag grävde ut så pass mycket och ersatte? Finns det mer man kan göra för att hjälpa den klara vintern?
Ös på löv och gärna barr. Istället för rhododendronjord så kan man använda barrförna (översta lagret i barrskog), det är luckert och surt.
Anders zon 1
24-05-2005, 23:44
Nix, styv lerjord är rena döden för rhododendron! Köpt rhododendronjord är säkert helt ok men precis som Kurt säger så skadar det inte att fylla på med löv och barr också. Det kan vara rätt trixigt och fixa en bra miljö för rhododendron om man har styv lera på tomten. Tyvärr är det inte särskilt lyckat att gräva en grop i leran och sedan fylla på med bra jord och sätta buskarna. En grop med lucker jord i leran kan i värsta fall fungera som ett "badkar" där vatten samlas och efter hand dränker det man planterat. Riktigt styv lera är i princip vattentät! Bättre är då att bygga en upphöjd bädd av bra jord ovanpå leran (till exempel med torvblock i kanten). Man kan lägga en sådan plantering direkt ovanpå marken utan att gräva och då blir det ju inte särskilt arbetsamt. I ett tämligen kallt klimat som i Norrbotten är en upphöjd bädd också bra genom att tjälen där förmodligen släpper snabbare på våren än i en grop i marken. Stark vårsol och tjäle som stannar länge är ju ingen bra kombination för vintergröna växter som till exempel rhododendron. Tjälen försvinner också snabbare om man blandar in sand och grus i rhododendronjorden. Om det inte passar med en upphöjd bädd på platsen så bör du åtminstone lägga ordentligt med sand eller grus i botten på planteringsgropen för att underlätta dräneringen och se till att fylla på med så pass mycket jord att planteringen hamnar något högre än omkringliggande mark.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.