Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Posten, jag har lessnat på dem!, Vad tycker ni?
          Hannele
          Inlägg 24-05-2005, 22:01
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Felix matte @ 24-05-2005, 22:46)
          Javisst! biggrin.gif  Min finns på OK/Q8... 2km härifrån smile.gif
          Jag var in där i em och köpte frimärken. tongue.gif

Vilken lyx! Vi får åka 8 km för att hämta paket... wacko.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 24-05-2005, 22:10
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Bettson @ 24-05-2005, 23:01)
          Man kan nog inte skälla på posten personal. De gör så gott de kan.

Men dom där som tog ifrån oss vår riktiga post dom har jag inte mycket till övers för.

Kommer ni ihåg reklamfilmen som skulle göra sig löjlig över gubben som ville ha en "riktig post".

Snarare gjorde sig posten löjlig över sig själv med den filmen. Det var då nedmonsteringen av postservicen började.

Jag hanterar mycket brev. Jag har kunnat konstatera att den pressrealease som posten gick ut med om framtida vision, att breven inte skulle gå fram över natten och att man inte skulle ha postutdelning varje dag, den är redan här fast det vill man inte erkänna.

För ett år sedan tog ca 7 % av de brev jag skickade längre tid än en dag. Ungefär 1 % kom inte fram alls.

Nu tar breven nästan alltid minst två dagar. De 7 % som tog två dagar förut har nu blivit ca 10% men med den skillnaden att i stället för två dagar då tar de tre till åtta dagar. Det händer tom att fakturor förfallit innan de kommer fram. Ca 3 % kommer över huvud taget inte fram. Undrar var de tar vägen.

Andra bekanta jag känner säger att deras lantbrevbärare inte kör varje dag. Ungefär två dagar i veckan finns det inte minsta lilla reklamlapp i brevlådan en gång. Sedan när posten kommer så är det massor med reklam och gamla brev. De tänker nu vid semestern kolla om brevbäraren verkligen kommer varje dag. De tror han bara kör varannan.

Postens personal säger att brevmängden minskar men att de fullkomligen drunknar i reklam. Förmodligen är det så att reklamen är lönsammare än breven. Posten har ju gjort många driver i Tv-reklam för att vinna mera reklamuppdrag. Förra året så dumpade posten priset på utdelning av telefonkataloger. Man mer eller mindre  slog ut flera företag som levde på att distribuera telefonkataloger.

Man kan verkligen undra ifall reklam är postens huvuduppdrag. Det kan nog lätt bli så med alla omorganiseringar som sliter på personal att de mer eller mindre ledsnar och börjar betrakta breven som reklam. Därav att inte breven kommer fram som de skall.

Posten har nu fått en ny personaldirektör och jag hoppas hon kan ta hand om personalen ordentligt. Fast bollen är ju inte bara hennes tyvärr.

Direktören för posten talar om att den minskade brevmängden gör att portotaket skall tas bort samt att man inte vill dela ut breven varje dag.

Undrar i mitt stilla sinne om han egentligen inte fått uppdraget att lägga ner posten. Jag menar företagspost väntar ju inte. De flesta företag tillämpar idag färre dagar som betalningsvillkor, då kan man inte ha en snigelpost som går ännu längsammare.  Vad gör man då. Jo man låter sina affärsbrev ta andra vägar, EDI är ju på¨stark frammarsch.

Det innebär att postens brevvolymer kommer att minska ännu snabbare så posten ekonomiska läge kommer ytterligare att förvärras.

Nej jag  säger som gubben i reklamfilmen;

Tacka vet jag en redi post. tongue.gif

All post som jag stoppat i lådan före kl.17.30 idag.. har kommit fram till son m.fam i Västergötland påföljande dag.

Många gånger har jag skickat torrkött och frysta livsmedel och än har det aldrig felat... allt har kommit fram över natten.

Bettson.. jag läste inte igenom hela ditt inlägg tongue.gif wub.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 24-05-2005, 22:17
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (Hannele @ 24-05-2005, 23:01)
          CITAT (Felix matte @ 24-05-2005, 22:46)
          Javisst! biggrin.gif  Min finns på OK/Q8... 2km härifrån smile.gif
          Jag var in där i em och köpte frimärken. tongue.gif

Vilken lyx! Vi får åka 8 km för att hämta paket... wacko.gif

Men fy så tråkigt! 8 Km ohmy.gif mad.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 24-05-2005, 22:43
          Länk hit: #44

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Morsan får åka över två mil smile.gif Och då bor hon ändå inte helt avsides. Hon bor i en kommun där det för inte alltför länge sedan fanns 4 riktiga postkontor. Idag finns det nästan ett.

(Det går tydligen att ta med en avi till den lokale handlaren som då kan rekvirera fram paketet från centralorten, men, då tar det minst 2 dagar extra)

--------------------
          zon2.5

Citera
          ninnisky
          Inlägg 24-05-2005, 22:52
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Tror jag ska ge vår brevbärare en kram härnäst och tala om för honom igen hur uppskattad han är smile.gif smile.gif smile.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 24-05-2005, 23:09
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har verkligen tröttnat på Posten. Bor inne i tätort ( 10.000 invånare) . Får posten på eftermiddagarna , 12.30 - 14.30. Ibland har det hänt att jag inte fått någon post alls fast jag vet att jag ska få. När jag ringt till Posten har svaret blivit att just jag inte haft någon post och att det varit väldigt lite post till mitt område just den dagen.

Efter att jag pratat med grannarna har vi kommit fram till att Posten helt enkelt struntat i att dela ut post till oss eftersom de inte ids bära ut " så lite post". Det kan rimligtvis inte vara så att 10 - 15 hushåll inte skulle ha någon som helst post samma dag.

Sedan irriterar jag mig på hur det går till på vårt postkontor nuförtiden. För ett tag sedan skulle jag skicka något , minns inte riktigt varför jag var tvungen att gå till Posten men så var det i a f. Då fanns det inga " adresslappar" framme utan jag måste köa för att få ut en lapp, gå till skrivbordet och fylla i den , köa på nytt för att få lämna in. Idiotiskt mad.gif .

När man ska hämta/lämna paket i affären tycker jag att det fungerar mycket sämre än den " gamla" Posten. Ofta vet inte personalen tillräckligt eller ids inte leta ordentligt. En del affärer har samma kassa för postärenden som det " vanliga" och då kan det blir långa, långa köer med irriterade människor .

Det har flera gånger hänt oss att paketen inte finns hos " vår " affär ". Då kan man få åka runt till flera olika för att efterlysa paketen. Tänk de som inte har bil, eller har svårt att gå sad.gif .

Förr visste man i a f var posten/paketen fanns. Hos Posten!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Bettson
          Inlägg 25-05-2005, 07:06
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Felix matte @ 24-05-2005, 23:10)
          All post som jag stoppat i lådan före kl.17.30 idag.. har kommit fram till son m.fam i Västergötland påföljande dag.

Många gånger har jag skickat torrkött och  frysta livsmedel och än har det aldrig felat... allt har kommit fram över natten.

Bettson.. jag läste inte igenom hela ditt inlägg  :P  :wub:

Förstår att du inte orkade läsa hela. Posten och dess utförda arbete eller inte utförda arbete kan göra mig lite...... engagerad. laugh.gif

Förut tog jag emot ungefär etthundra kontoutdrag från post och bankgiro i veckan. Hur många som missade att komma fram är jag fruktansvärt medveten om. Man måste ju beställa kopior á fyrtio kronor samt vänta på dessa varje gång ett kontoutdrag är borta. Sedan tillkommer problemet att man inte kan skicka påminnelser till kundernas kunder utan aktuella kontoutdrag. Det innebär att man antingen riskerar bråka med kunders kunder om pengar de redan betalat eller att kunderna blir utan pengar på sina bankkonton pga dåliga betalare. När det sedan närmar sig lön och skattedeklaration så blir det mycket extra arbete för att fixa pengar.

Därför övergår jag mer och mer till att hämta sådant över nätet.

Så har vi det där med skickad post. Jag skickade ofta brev förut till tex Jönköping med etiketter till varor som skulle distribueras därifrån . Om jag skickade två kuvert som var postade på torsdagen innan 18.00 så kom inget fram till på fredagen. Ett kuvert kom fram på måndagen och ett annat på torsdagen veckan därpå. Det har tom hänt att ett sådant kuvert tagit åtta veckor. Det här har gjort att varorna inte distribueras, säljaren mister sin trovädighet mot kund, jag här fått skäll för att min kund inte trott jag postat grejorna osv. Irriterande minst sagt.

Förra året postade jag sex deklarationer till Stockholm för påskrift av kund så att kunden själv kunde skicka till Skattemyndigheten. En deklaration kom fram. De andra fem försvann. Nu har jag ändrade rutiner. Alla kunder skriver på sin deklaration när de lämnar den. Sedan lämnar jag originalblanketten över disk på skattemyndigheten och får kvittens på inlämnad deklaration. Törs inget annat helt enkelt.

Jag jobbar stenhårt med att de kunder som har någon datavana skall lämna sina deklarationer för moms och skatt via internet. Varje försent inlämnad deklaration kostar 500 kr i avgift nämligen och med den fart posten har för att lämna brev så blir de inte ovanliga tyvärr.

Vad posten inte förstår är att hela infrastrukturen kommer att förändras om posten inte fungerar.

Själv är jag beroende av bredband, fax, och telefon och post. FUngerar det inte så måste jag hitta andra vägar eller flytta.

Så jag blir lite...... engagerad

laugh.gif tongue.gif wub.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 25-05-2005, 07:10
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (Bettson @ 25-05-2005, 08:06)
          Jag jobbar stenhårt med att de kunder som har någon datavana skall lämna sina deklarationer för moms och skatt via internet. Varje försent inlämnad deklaration kostar 500 kr i avgift nämligen och med den fart posten har för att lämna brev så blir de inte ovanliga tyvärr.

Jag hade kunnat deklarera via nätet men eftersom min man inte uppfyller kraven för dator-deklaration så FÅR inte jag lämna in min deklaration via nätet eftersom vi är sambeskattade. mad.gif

Nog hade jag vågat att skicka deklarationen via posten. Har man bara kopia och säger att man har skickat den så behöver man inte betala förseningsavgiften på 500 kronor om inte brevet skulle nå fram. Skattemyndigheten kan ju lika gärna ha försnillat handlingen.

Fast jag åker direkt till Skattemyndigheten och slänger in min deklaration i deras brevinkast.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Bettson
          Inlägg 25-05-2005, 07:14
          Länk hit: #49

Medlem

De flesta företagare kan deklarera över nätet idag. Åtminstone huvudbilagan. Även enklare näringsbilagor och kapitalbilagor. Men det kräver en e-legitimation det räcker inte med inloggning och godkännande.

Sedan kan man komplettera med bilagor man måste lämna på papper.

Nu yrade jagi nattmössan. Måste man lämna papperbilagor så skall även huvudblanketten in på papper.

Men för at vara tydlig. Har du e-leg så deklarerar du för dig själv även om du är sambeskattad.

Citera
          Rossi
          Inlägg 25-05-2005, 07:18
          Länk hit: #50

Medlem

Vad som stör mig är när jag för ett tag sedan skulle hämta ut ett paket på Kassaservice. Det var mot postförskott så lantbrevbäraren kunde inte bara lämna paketet hemma hos oss. Det var ett ganska högt belopp så jag betalade med mitt kort. Då visar det sig att det kostar 40 kronor i avgift hos Kassaservice! Det är inte som att använda kortet i vilken butik som helst utan de anser att det är ett kontantuttag och tar då som sagt 40 kronor i avgift! Ocker!

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Reserv
          Inlägg 25-05-2005, 07:24
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Rossi @ 25-05-2005, 08:10)
          CITAT (Bettson @ 25-05-2005, 08:06)

Jag hade kunnat deklarera via nätet men eftersom min man inte uppfyller kraven för dator-deklaration så FÅR inte jag lämna in min deklaration via nätet eftersom vi är sambeskattade. mad.gif

Nog hade jag vågat att skicka deklarationen via posten. Har man bara kopia och säger att man har skickat den så behöver man inte betala förseningsavgiften på 500 kronor om inte brevet skulle nå fram. Skattemyndigheten kan ju lika gärna ha försnillat handlingen.

Fast jag åker direkt till Skattemyndigheten och slänger in min deklaration i deras brevinkast.

Om det vore så enkelt så skulle ingen behöva lämna in sin deklaration, det är bara att säga : Jag har lämnat in den. blink.gif Det är inte så enkelt, då måste du skicka deklarationen med rek. Det är enda chansen för att bevisa att du lämnat in den i tid. Jag tycker att det var jättebra att man kan deklarera elektroniskt (fast inte gjorde man klar deklarationen tidigare för det, nej, sista dan som vanligt) Man kan bevisa att man lämnat in den i tid via datorn, eller att man åker in till skattemyndigheten med den. sleep.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 25-05-2005, 07:27
          Länk hit: #52

Medlem

Om jag beställer något per postorder där postenär leverantör så kan jag se på nätet när varan finns i affären 150m från mig. Dettar vanligtvis två dagar. Där kan den ligga ett till två dygn innan avin som jag behöver för att hämta ut paketet kommer i min brevlåda.

Vad jag inte förstår är hur posten tänker sig det hela. Ifall man sköter paketservicen korrekt och varan är framme blixtsnabbt skall då kunden ändå behöva vänta på varan för att posten inte delar ut brev alla dagar.

Då lägger man ju krokben för sitt eget paketföretag. wacko.gif

Men det är väl som gubben i Lorry:

" Tänkte inte på det" wink.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 25-05-2005, 07:32
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Reserv @ 25-05-2005, 08:24)

Om det vore så enkelt så skulle ingen behöva lämna in sin deklaration, det är bara att säga : Jag har lämnat in den. blink.gif Det är inte så enkelt, då måste du skicka deklarationen med rek. Det är enda chansen för att bevisa att du lämnat in den i tid. Jag tycker att det var jättebra att man kan deklarera elektroniskt (fast inte gjorde man klar deklarationen tidigare för det, nej, sista dan som vanligt) Man kan bevisa att man lämnat in den i tid via datorn, eller att man åker in till skattemyndigheten med den. sleep.gif

Tyvärr så förekommer det också att papper inlämnade till skattemyndigheten sägs ha kommit bort eller inte nått skattemyndigheten.
          KOnstigt nog så om du lägger två ärenden i samma kuvert så kan de ena ha behandlats och det andra sägs inte ha nått skattemyndigheten. Jag litar därför enbart på mig själv och kvittenser.

Därför lämnar jag alltid in en bunt deklarationer på en gång och så får personalen kvittera deklarationerna och bilagorna.

Det bästa med eletronisk deklaration är att man vet de kommit fram.

Citera
          Rossi
          Inlägg 25-05-2005, 07:43
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Reserv @ 25-05-2005, 08:24)

Fast jag vet flera stycken som har sluppit förseningsavgiften när de sagt att de HAR skickat deklarationen. Skattemyndigheten brukar faktiskt vara ganska flexibla.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Rossi
          Inlägg 25-05-2005, 07:44
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Bettson @ 25-05-2005, 08:27)
          Om jag beställer något per postorder där postenär leverantör så kan jag se på nätet när varan finns i affären 150m från mig. Dettar vanligtvis två dagar. Där kan den ligga ett till två dygn innan avin som jag behöver för att hämta ut paketet kommer i min brevlåda.

Vad jag inte förstår är hur posten tänker sig det hela. Ifall man sköter paketservicen korrekt och varan är framme blixtsnabbt skall då kunden ändå behöva vänta på varan för att posten inte delar ut brev alla dagar.

Då lägger man ju krokben för sitt eget paketföretag. wacko.gif

Men det är väl som gubben i Lorry:

" Tänkte inte på det" wink.gif

Ett tips: Du behöver inte avin för att hämta ut paketet. Du behöver inte ens kollinummer. Jag kan gå till kassaservice - säga mitt postnummer och legitimera mig så får jag ut mitt paket.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Hannele
          Inlägg 25-05-2005, 08:09
          Länk hit: #56

Medlem

Många gånger har jag skickat torrkött och frysta livsmedel och än har det aldrig felat... allt har kommit fram över natten

Vilket kilopris på maten det måtte ha blivit!
          Har du verkligen råd....? blink.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Hannele
          Inlägg 25-05-2005, 08:11
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Felix matte @ 24-05-2005, 23:17)
          CITAT (Hannele @ 24-05-2005, 23:01)

Vilken lyx! Vi får åka 8 km för att hämta paket...    :wacko:

Men fy så tråkigt! 8 Km ohmy.gif mad.gif

Skicka ingen mat till mej i alla fall, Felix matte.
          Vi har närmare till affären. tongue.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 25-05-2005, 08:35
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Hannele @ 25-05-2005, 09:09)
          Många gånger har jag skickat torrkött och  frysta livsmedel och än har det aldrig felat... allt har kommit fram över natten

Vilket kilopris på maten det måtte ha blivit!
          Har du verkligen råd....? blink.gif

Egentligen inte tongue.gif ... men vad gör man inte för sina barn wub.gif

nej skämt åsido... skickar man som brev så kostar det ingen förmögenhet
          och torkat kött är redan så svindyrt så några kronor till porto spelar ingen större roll.

Någon som kommer ihåg att det förr fanns Bokpåsar på posten... de kostade kring 20 kronor... var perfekta att skicka kött i. biggrin.gif

Citera
          kristerh
          Inlägg 25-05-2005, 10:14
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Pirum @ 24-05-2005, 21:35)
          Hm, ja, lördagsutdelning och tvågångersutdelning är nog bra att inte ha med tanke på arbetarna

Vaffödådå? tänk på att det skapas fler arbetstillfällen, något som verkar vara en bristvara nuförtiden.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Magnolia
          Inlägg 25-05-2005, 10:32
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 3 743

Jag tror, som Bettson var inne på, att Posten vill avskaffa sig själv.

Posten vill inte sälja frimärken.
          Posten vill inte ha postkontor.
          Posten vill inte dela ut brev.

Kan någon svara på detta: vad vill Posten göra?!?!? Annonsera?!?!?

--------------------
          En trädgård! Lycka!

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 04:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon