CITAT (Felix matte @ 24-05-2005, 23:10)
All post som jag stoppat i lådan före kl.17.30 idag.. har kommit fram till son m.fam i Västergötland påföljande dag.
Många gånger har jag skickat torrkött och frysta livsmedel och än har det aldrig felat... allt har kommit fram över natten.
Bettson.. jag läste inte igenom hela ditt inlägg :P :wub:
Förstår att du inte orkade läsa hela. Posten och dess utförda arbete eller inte utförda arbete kan göra mig lite...... engagerad.
Förut tog jag emot ungefär etthundra kontoutdrag från post och bankgiro i veckan. Hur många som missade att komma fram är jag fruktansvärt medveten om. Man måste ju beställa kopior á fyrtio kronor samt vänta på dessa varje gång ett kontoutdrag är borta. Sedan tillkommer problemet att man inte kan skicka påminnelser till kundernas kunder utan aktuella kontoutdrag. Det innebär att man antingen riskerar bråka med kunders kunder om pengar de redan betalat eller att kunderna blir utan pengar på sina bankkonton pga dåliga betalare. När det sedan närmar sig lön och skattedeklaration så blir det mycket extra arbete för att fixa pengar.
Därför övergår jag mer och mer till att hämta sådant över nätet.
Så har vi det där med skickad post. Jag skickade ofta brev förut till tex Jönköping med etiketter till varor som skulle distribueras därifrån . Om jag skickade två kuvert som var postade på torsdagen innan 18.00 så kom inget fram till på fredagen. Ett kuvert kom fram på måndagen och ett annat på torsdagen veckan därpå. Det har tom hänt att ett sådant kuvert tagit åtta veckor. Det här har gjort att varorna inte distribueras, säljaren mister sin trovädighet mot kund, jag här fått skäll för att min kund inte trott jag postat grejorna osv. Irriterande minst sagt.
Förra året postade jag sex deklarationer till Stockholm för påskrift av kund så att kunden själv kunde skicka till Skattemyndigheten. En deklaration kom fram. De andra fem försvann. Nu har jag ändrade rutiner. Alla kunder skriver på sin deklaration när de lämnar den. Sedan lämnar jag originalblanketten över disk på skattemyndigheten och får kvittens på inlämnad deklaration. Törs inget annat helt enkelt.
Jag jobbar stenhårt med att de kunder som har någon datavana skall lämna sina deklarationer för moms och skatt via internet. Varje försent inlämnad deklaration kostar 500 kr i avgift nämligen och med den fart posten har för att lämna brev så blir de inte ovanliga tyvärr.
Vad posten inte förstår är att hela infrastrukturen kommer att förändras om posten inte fungerar.
Själv är jag beroende av bredband, fax, och telefon och post. FUngerar det inte så måste jag hitta andra vägar eller flytta.
Så jag blir lite...... engagerad