Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Extremfeministerna, Satanismideologi
          Reserv
          Inlägg 31-05-2005, 20:40
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Dzad @ 31-05-2005, 20:41)
          Ja, Jendah, det var bara en frågeställning. Antagligen har du mer rätt än mig, men om man inte ska få brainstorma, slänga ur sig alla möjliga argument, utan att folk tar det personligt och blir arga eller tar det som om alla argument som skrivs är det samma som åsikter blir det inte trevligt att diskutera och diskussionerna tar inga nya vändningar utan blir statiska. Många diskuterar genom att först bestämma sig om en åsikt och sen bygga upp den med argument. Jag diskuterar ibland genom att föra fram argument och sen bilda mig en åsikt... kanske det är det som gör folk upprörda. Men det är just genom ett sådant sätt att forska i saker som jag tycker man får den mest mångfasetterade bilden/åsikten.

CITAT
          Hmm, jag tror väl inte att kvinnor har större lön i barnomsorgen än männen, eller?  Kvinnor borde rimligtvis vara mera van med barnaskötandet än männen (om man nu ska gå efter Dzad's resonenabg) och då borde dom därefter ha en högre lön för sitt jobb. Finns det nån yrkesgrupp där kvinnorna tjänar mer än männen föresten?

Jadå, stämmer bra det. Man kan i och för sig fråga sig om kvinnor är bättre på barnomsorg än män. Kan hända de är det i medeltal, fast de män som gått mot strömmen och utbildat sig till något så enligt samhället omanligt kanske ändå har ett stort intresse och kanske därmed är vana vid barnomsorg...?
          Enligt vissa här finns det dock inte egenskapliga skillnader mellan kvinnor och män så därför vågar jag inte diskutera om kvinnor är bättre på barnomsorg än män mer än så.

Nja, jag tänkte nu närmast då på det här med tekniken och så. Om en grabb skulle vara bättre funtad på tekniska grejer för att han skulle ha ett typ medfött intresse, än en tjej. Samma skulle väl då gälla för tjejer, dom borde då rimligtvis vara bättre på att ta hand om barn. Nu sa jag inte att det var så för det finns riktiga skräcködlor som skrämmer skiten ur ungarna på dagiset, och en manlig barnskötare uppskattas oftast mer än en kvinnlig, inte minst av barnen själva. Detta beror nog troligast på att dom kanske inte alltid har en fadersfigur som engagerar sig tillräckligt med dom. Håller forfarande fast i att det borde vara ett praktisk prov för att kolla var lönenivåerna borde ligga.

Citera
          Heddas matte
          Inlägg 31-05-2005, 22:12
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem nr: 3 696

CITAT (Dzad @ 30-05-2005, 13:10)
          För mig verkar det som om män i generellt kan skapa en större hängivelse för något än kvinnor och är det kanske detta som gör att de får högre lön...?

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          det enda dom i såna fall känner större hängivelse för - är den högre lönen!!

--------------------
          Mälaröarna, zon 2

Citera
          Magdis
          Inlägg 31-05-2005, 22:57
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Förutom att jag är förfärad över Dzad´s uttalande om varför män och kvinnor ska ha olika lön för samma arbete så tycker jag det är skrämmande att han tar upp det som ett exempel på extremfeminism. Det är ju ett oerhört bra exempel på att kvinnorörelelsen faktiskt behövs.

Citera
          tomas99
          Inlägg 01-06-2005, 06:48
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-05-2005, 23:57)
          Förutom att jag är förfärad över Dzad´s uttalande om varför män och kvinnor ska ha olika lön för samma arbete så tycker jag det är skrämmande att han tar upp det som ett exempel på extremfeminism. Det är ju ett oerhört bra exempel på att kvinnorörelelsen faktiskt behövs.

Dzad är nog bara ute för att få uppmärksamhet, det är vad jag tror!

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-06-2005, 07:11
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (tomas99 @ 01-06-2005, 07:48)

Och det skall du säga! rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Reserv
          Inlägg 01-06-2005, 09:39
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (tomas99 @ 01-06-2005, 07:48)

Som man känner sig själv känner man andra, Tomas rolleyes.gif

Citera
          Dzad
          Inlägg 01-06-2005, 12:59
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 818
          Medlem nr: 4 116

Haha. Ok, vi säger väl att jag vill ha uppmärsamhet då. Spelar ingen större roll för mig vad ni tror. smile.gif

CITAT

Det var bara en frågeställning och du bör tolka det som det också. I princip alla argument jag framfört har jag framfört som frågeställningar; varför måste ni tolka dem som klara åsikter och orubbliga förhållningssätt?
          Varför förfärar du dig över ett argument?
          Är förresten långt ifrån någon förespråkare för marknadssekonomins sätt att föredela faktorbetalningar. Tycker sådant borde vara en öppen fråga i samhället.

Men ok. Jag är beredd att gå med på, och det var jag redan innan denna diskussion, att samhället inte är jämlikt och att om det ligger i människors intresse att göra det jämlikt på alla plan, får man väl kämpa för det också. Men det vore barnsligt om man inte fick ifrågasätta själva grundantagandet.
          Sverige är, om jag inte kommer ihåg rätt från en rapport som kom ut för några veckor sedan, världens mest jämlika land... fast det betyder ju inte att man inte kan göra det ännu jämlikare eller att man ska ta efter andra. Men det ger en ändå lite perspektiv på saker och ting.

Samtidigt, om ni är vana med en mer filosofisk, mycket djup syn på samhällets jämlikhet, måste man börja med att fråga sig om själva samhällskontraktet är jämlikt och rättvist. Samhället med dess ägandeförhållande och t.ex. det som Marx kritiserade, att kapitalägarna erhåller mervärdet av produktionen, är grundläggande problem som man kanske allra först borde begrunda.

--------------------
          Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 14:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon