Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Apoteksmonopolet avskaffas, Klart idag
          Magnolia
          Inlägg 31-05-2005, 15:59
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 3 743

CITAT (andersen @ 31-05-2005, 16:53)
          CITAT (Magnolia @ 31-05-2005, 16:49)
          CITAT (andersen @ 31-05-2005, 16:37)
          Hon menar att läkemedel som Alvedon och Panodil absolut ska ha 18-års gräns på samma sätt som det i dag finns åldersgräns för inköp av sprit och cigaretter.

Källa: Dagens Nyheters nätupplaga 050425

Visst skulle man kunna ha det ÄVEN på ICA. Det är ju trots allt ICA som säljer öl och tobak.

Med åldersgräns ja men det är det väll inte tal om utan man pratar om att sälja det fritt om jag har förstått det rätt.

I nuläget säljs ju dessa läkemedel fritt även på Apoteket. Om man inför en åldersgräns krävs en lagändring och då gäller ju den lagen oavsett vem som säljer.

--------------------
          En trädgård! Lycka!

Citera
          andersen
          Inlägg 31-05-2005, 16:02
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (kristerh @ 31-05-2005, 16:55)
          CITAT (Hannele @ 31-05-2005, 16:36)
          Sverige ska behålla både Systemet och Apoteket.
          Det garanterar både kvalité och bra priser.

?? bra priser, och medicinen är nog samma kvalitet var den än säljs wink.gif
          krister

Monopol gynnar bra priser och kvalite,titta på dom exempel där man har tagit bort monopol hur dyr har inte el blivit och hur dyr och dålig har inte kollektivtrafiken blivit, jag vet inget som har blivit bättre av att man har tagit bort monopol.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          andersen
          Inlägg 31-05-2005, 16:08
          Länk hit: #43

Medlem

Magnolia du har en poäng i det du säjer, men jag tror att det är en viss skildnad av att det är apotekspersonal som säljer värktabletter,än att det blir en vara i flygbladet på KONSUM.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Reserv
          Inlägg 31-05-2005, 16:57
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (andersen @ 31-05-2005, 15:59)
          Hemskt hur är det möjligt?det kan inte vara rätt att ICA och KONSUM får sälja mediciner det är bara för mycke! och hur blir det med tystnads plikten? jag menar så här är det meningen att personalen kan skrika ut att antabus är färdig till andersen?och är det så att i flygbladet så kommer det att finnas veckans erbjudande bland mediciner?.

Är det verkligen så nu då? Att apotekspersonalen ropar att din antabus är klar? ohmy.gif Nähä, skulle inte tro det va'. Dom ropar namnet, intevad du handlat. Jag håller med, snacka om att måla fan på väggen. Och hur kan monopolet gynna priser och kvalitet? Kvalitéten kommer det inte bli nån skillnad på då det ska säljas samma läkemedel, och priserna kan om möjligt bli billigare. Vad det gäller 18 års åldersgräns så har dom haft det i Sundsvall i flera år, dessutom att man bara får köpa en kartong värktabletter åt gången. unsure.gif

Citera
          andersen
          Inlägg 31-05-2005, 17:11
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Reserv @ 31-05-2005, 17:57)
          CITAT (andersen @ 31-05-2005, 15:59)
          Hemskt hur är det möjligt?det kan inte vara rätt att ICA och KONSUM får sälja mediciner det är bara för mycke! och hur blir det med tystnads plikten? jag menar så här är det meningen att personalen kan skrika ut att antabus är färdig till andersen?och är det så att i flygbladet så kommer det att finnas veckans erbjudande bland mediciner?.

Är det verkligen så nu då? Att apotekspersonalen ropar att din antabus är klar? ohmy.gif Nähä, skulle inte tro det va'. Dom ropar namnet, intevad du handlat. Jag håller med, snacka om att måla fan på väggen. Och hur kan monopolet gynna priser och kvalitet? Kvalitéten kommer det inte bli nån skillnad på då det ska säljas samma läkemedel, och priserna kan om möjligt bli billigare. Vad det gäller 18 års åldersgräns så har dom haft det i Sundsvall i flera år, dessutom att man bara får köpa en kartong värktabletter åt gången. unsure.gif

Reserv, var skriver jag att det är så på apoteket i dag?har dom andra regler på apoteket i sundsvall ang ålders gräns? det borde vara samma regler i hela landet!.

--------------------

Citera
          Reserv
          Inlägg 31-05-2005, 17:13
          Länk hit: #46

Medlem

Inte vet jag, det har vart så i många år unsure.gif

Citera
          andersen
          Inlägg 31-05-2005, 17:23
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Reserv @ 31-05-2005, 18:13)
          Inte vet jag, det har vart så i många år unsure.gif

Konstigt det står inget om sådana regler hos socialstyrelsen och det borde det göra tycker jag. http://www.sos.se/fulltext/126/2002-126-9/.../2002-126-9.htm

men jag tycker att det är fel att sälja medicin i mat affären och konkurent utsätta dom som jobbar på apoteket.Det finns många risker med det.

--------------------

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 31-05-2005, 17:28
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Jag kommer att fortsätta gå till Apoteket.
          Och har jag drömt att vissa affärer säljer receptfritt?

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          ninnisky
          Inlägg 31-05-2005, 17:49
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

I grund och botten handlar det om läkemedelsföretagens konkurrens med varandra. Det finns mängder av läkemedel idag som inte får en chans hos oss eftersom de är för dyra för apoteket att köpa in. Fri konkurrens blir aktuellt först vid ett avskaffat monopol.
          Helt säkert kommer vi även i fortsättnigen att ha ett fungerande "apotek" med sekretess och kunniga pharmacepter? och kunna köpa receptfritt på ICA.

Ingen f..n på väggen här inte biggrin.gif biggrin.gif

Förresten var på apoteket idag för att köpa värkpiller... ,vilken f.... kö före mig, samtliga skulle ha något receptfritt. Tänk om jag varit på ICA - då hade jag skannat det direkt ner i kassen wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Christoffer
          Inlägg 31-05-2005, 20:26
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem nr: 439

CITAT (Rossi @ 31-05-2005, 10:52)
          CITAT (Christoffer @ 31-05-2005, 10:50)
          Jag har redan sett butiker som drivs av invandrare som säljer Treo.

Menar du då att det inte är de sedvanliga förpackningarna där det står att Treo innehåller acetylsalicylsyra?

Jag menar, när jag köper Treo på apoteket så är det aldrig någon som informerar mig om att det inte är bra för mig att ta acetylsalicylsyra om jag nu skulle vara allergisk.

Jodå, vanliga Treo från det svenska apoteket.

Och det är så sant, jag har aldrig blivit informerad om Treos biverkningar, men jag har hört andra få den lektionen.

Patient-FASS är också lite av ett skämt, då den bara tar upp lite allmänt
          om mediciner, skrapar på ytan.

Citera
          Pirum
          Inlägg 31-05-2005, 22:23
          Länk hit: #51

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Hm, ja, man har ju själv varit sur när man på lördag eftermiddag känner förkylningen, och inte kan få tag på näsdroppar förrän måndag lunchrast.

Men jag tror inte det är bra med mediciner i vanliga livsmedelsbutiker. Livsmedelsbutiker klarar idag inte av att hålla ordning på försäljningen av cigaretter och folköl, kan inte tänka mig att de ska klara försäljningen av läkemedel.

Och vad gäller att "det fungerar bra i andra länder", visst, det verkar fungera jättebra med kontrollen med tanke på hur mycket läkemedelsreklam man får i mailboxen...

Om apoteket nu avskaffas så hoppas jag att det ställs rimliga krav på affärerna som ska sälja läkemedel, även receptfria sådana (som koffeintabletter, värtabletter, etc). Lämpliga krav kan exempelvis vara att en behörig apotekare (eller vad nu titeln är) finns tillgänglig när försäljning sker. Då lär vi knappast få se sömntabletter säljas på bensinstationer iaf... smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          tomas99
          Inlägg 01-06-2005, 06:42
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

Vilket elände, man tar sig för pannan.Drog liberalerna har segrat i Sverige! jag undrar hur "mitt"parti (miljöpartiet)har röstat i frågan, någon som vet?

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          Rossi
          Inlägg 01-06-2005, 06:56
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (Pirum @ 31-05-2005, 23:23)
          Om apoteket nu avskaffas så hoppas jag att det ställs rimliga krav på affärerna som ska sälja läkemedel, även receptfria sådana (som koffeintabletter, värtabletter, etc).

Apoteket ska inte AVSKAFFAS men förlorar sin ENSAMRÄTT. De får alltså konkurrens.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          kristerh
          Inlägg 01-06-2005, 09:01
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (tomas99 @ 01-06-2005, 07:42)
          Vilket elände, man tar sig för pannan.Drog liberalerna har segrat i Sverige! jag undrar hur "mitt"parti (miljöpartiet)har röstat i frågan, någon som vet?

Det är väl ingenting någon röstat om vad jag vet, det är pga att någon handlare sålde nikotinplåster i en hälsokostaffär och blev pga det dömd i svenska domstolar, (förskräckligt att sälja nikotinplåster) wink.gif blink.gif
          och överklagade till EU domstolen och där vann, och den svenska regeringen har bara att acceptera domen.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Biggan_
          Inlägg 01-06-2005, 10:16
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Jag tycker att cigaretter skulle säljas på apoteket och nikotinplåster i affären. tongue.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          tomas99
          Inlägg 03-06-2005, 06:24
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

CITAT (kristerh @ 31-05-2005, 09:53)
          Nu har domen kommit om apoteksmonopolet, och det blev så att monopolet avskaffas både på recept och receptfria mediciner.
          Bra tycker jag, så nu kan man snart hämta ut sin medicin på stormarknader och i vanliga affärer, men man får anta att butikerna måste hålla med utbildad personal,
          Jag tycker som sagt att det är bra, vad tycker ni andra?
          krister

Som tur är så blir det inte så säjer regeringen. MONOPOLET BLIR KVAR!!!! HURRA. Vi har en bra regering.

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          Reserv
          Inlägg 03-06-2005, 06:27
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (tomas99 @ 03-06-2005, 07:24)
          CITAT (kristerh @ 31-05-2005, 09:53)
          Nu har domen kommit om apoteksmonopolet, och det blev så att monopolet avskaffas både på recept och receptfria mediciner.
          Bra tycker jag, så nu kan man snart hämta ut sin medicin på stormarknader och i vanliga affärer, men man får anta att butikerna måste hålla med utbildad personal,
          Jag tycker som sagt att det är bra, vad tycker ni andra?
          krister

Som tur är så blir det inte så säjer regeringen. MONOPOLET BLIR KVAR!!!! HURRA. Vi har en bra regering.

Det är bara en tidsfråga hur länge det kan få vara monopol på Apoteket, precis som för Systembolaget, det kommer att säljas alkohol i vanliga affärer så småning om också. Den som väntar på nåt gott väntar inte förgäves rolleyes.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 11:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon