Sidor: 1, 2
kristerh
Nu har domen kommit om apoteksmonopolet, och det blev så att monopolet avskaffas både på recept och receptfria mediciner.
Bra tycker jag, så nu kan man snart hämta ut sin medicin på stormarknader och i vanliga affärer, men man får anta att butikerna måste hålla med utbildad personal,
Jag tycker som sagt att det är bra, vad tycker ni andra?
krister
Reserv
CITAT (kristerh @ 31-05-2005, 09:53)
Nu har domen kommit om apoteksmonopolet, och det blev så att monopolet avskaffas både på recept och receptfria mediciner.
Bra tycker jag, så nu kan man snart hämta ut sin medicin på stormarknader och i vanliga affärer, men man får anta att butikerna måste hålla med utbildad personal,
Jag tycker som sagt att det är bra, vad tycker ni andra?
krister

Njaäe,............ wacko.gif blink.gif wink.gif attans, nu vart det svårt. unsure.gif Både och kanske rolleyes.gif Att man ska kunna köpa värktabletter och annat som är receptfritt är bra, men det receptbelagda kan väl ändå få vara kvar på apoteket. sleep.gif
kristerh
varför skulle man inte kunna hämta ut sina mediciner på tex ica, av legitimerad personal förståss, lämna in receptet när du går in o handlar o hämtar ut medicinen när du går, hur bekvämt som helst,
om det fungerar i andra länder så borde det gå här i förmynderisverige oxså.
krister
Reserv
CITAT (kristerh @ 31-05-2005, 10:00)
varför skulle man inte kunna hämta ut sina mediciner på tex ica, av legitimerad personal förståss, lämna in receptet när du går in o handlar o hämtar ut medicinen när du går, hur bekvämt som helst,
om det fungerar i andra länder så borde det gå här i förmynderisverige oxså.
krister

Det går även i andra länder att handla en vinare till biffen man köpte på affären. Det går inte heller här, Sverige kommer för alltid att vara ett överförmyndarland. sad.gif
Gossen Ruda
Jovisst, man kan gå in och köpa exemplevis antibiotika hur som helst. Det är därifrån alla resistenta bakteriestammar kommer. Toppenfint.
kristerh
CITAT (Reserv @ 31-05-2005, 10:06)
Det går även i andra länder att handla en vinare till biffen man köpte på affären. Det går inte heller här, Sverige kommer för alltid att vara ett överförmyndarland. sad.gif

Förhoppningsvis kommer det oxså att avskaffas, men politikerna verkar livrädda att släppa alla slags monopol wink.gif
fast det är klart de tänker väl på ekonomin, apoteksbolaget blir ju mindre värt och får in mindre vinster nu när monopolet avskaffas, det är samma sak med "bolaget" de drar in stora pengar till statskassan varje år.
krister
Reserv
CITAT (Gossen Ruda @ 31-05-2005, 10:07)
Jovisst, man kan gå in och köpa exemplevis antibiotika hur som helst. Det är därifrån alla resistenta bakteriestammar kommer. Toppenfint.

unsure.gif Men nu var det väl inte tänkt att allt skulle vara receptfritt heller? Det är fortfarande läkarna som ska skriva ut medicinerna......tror jag väl....eller hoppas jag blink.gif unsure.gif
Magnolia

Oavsett vem som säljer produkten så tar jag för givet att tex antibiotika fortfarande kommer vara receptbelagt i Sverige. Det tror jag inte kommer ändras.
Magnolia
Oj reserv, du hann före!
kristerh

Hur som helst wink.gif jag trodde att man behövde ett recept på antibiotika unsure.gif receptet kommer väl alltid att finnas, det är själva utlämningsstället det gäller.
krister
Gossen Ruda
Varför skall läkarna ha monopol på att skriva ut recept. Sånt behövs inte i Spanien t.ex. Det är snart här.
KURT
Det är ju inte så att apotekspersonalen "bara" lämnar ut det som läkaren förskrivit. Det kan ju vara så att läkaren (eller om patienten har flera läkare) skrivit ut flera läkemedel som inte bör kombineras. Dessutom kan apotekspersonalen ofta ge förslag på alternativa preparat med samma aktiva substans, men med annan biverkningsprofil. Men sådant kan säker kassapersonalen på ICA göra också, de lär i alla fall vara experter på smärtstillande läkemedel.
Gossen Ruda
Det tar flera år att läsa till apotekstekniker. Knappast troligt att ICA´s kassa personal skickas på sån utbildning. (Medveten särskrivning, dock inte riktad till någon speciell) rolleyes.gif
160kvm stort hus
ÄNtligen!!! För att citera Gert fylking...

JAg avskyr när man har en helvetes huvud, mens, rygg, vad somhelst värk och apoteket är stängt.

Vem fan orkar åka ända in till sthlms innerstad när man har sån menskramp att man inte ens kan stå upp bara för att få köpa ut lite alvedon...??

Däremot så ska det väl fortfarande vara läkare som skriver ut starka recept?

Systembolaget kunde dom ju ta bort för längre sen.. Det enda negativa är väl att "ica" bara tar in de viner som folk dricker mest av. De lite mer sällsynta lär ju försvinna.. Om det inte kommer upp specialaffärer för det oxå.
Det lär det väl göra.

Bort med monopolsverige!!

Tycker dom kan börja med sl däremot.. Morr.
Magnolia
Receptfria läkemedel är väl ganska oproblematiskt: det kan lika gärna säljas på ICA tycker jag.

Läkemedel på recept bör lämnas ut av en utbildad apotekare. Jag har själv blivit räddad från en allvarlig förgiftning när en uppmärksam apotekare upptäckte att min usla läkare ordinerat dubbel dos. Men utbildade apotekare behöver ju inte jobba på ett staligt apotek! De kan väl driva eget, kanske i anslutning till ICA. Så är det ju tydligen i Norge.
Rossi
Bara för att monopolet försvinner så betyder ju inte det att Apoteket försvinner - bara att de får konkurrens. Så här står det, bl.a., på DN:s hemsida:

"Apoteket har förberett sig för konkurrens. Med 20 nya apotek, 60 nya butiker, 100 hälsotorg bemannade med sjuksköterskor, en rad nya skönhetsprodukter och förlängda öppettider rustar Apoteket för en avveckling av apoteksmonopolet."
farbror B
Vi har sedan länge ett apoteksskåp i byns ena affär, där vi
kunnat köpa näsdroppar, salvor och huvudvärkstabletter.

Tillgängligheten kommer att öka om även mindre orters affärer får möjlighet att tillhandahålla en del varor.

Apoteket måste däremot finnas kvar, så att man kan söka kvalificerad hjälp när det behövs.
Christoffer
Jag har redan sett butiker som drivs av invandrare som säljer Treo.
Det tyckte jag var bra, men de som inte kan något om mediciner och tex är allergiska mot acetylsalicylsyra, och köper därifrån utan att bli informerade om riskerna, de är det synd om.

Vissa asiatiska butiker har tom sålt tabletter med bland annat efedrin och dextrometorphan i, och det är inte bra om någon person har högt blodtryck eller går på någon opassande medicin som interagerar med dessa.
Rossi
CITAT (Christoffer @ 31-05-2005, 10:50)

Menar du då att det inte är de sedvanliga förpackningarna där det står att Treo innehåller acetylsalicylsyra?

Jag menar, när jag köper Treo på apoteket så är det aldrig någon som informerar mig om att det inte är bra för mig att ta acetylsalicylsyra om jag nu skulle vara allergisk.
farbror B

Jag tror /hoppas att dom som är allergiska mot acetylsalicylsyra är förståndiga nog att känna till vad dom klarar av att använda, alternativt kan läsa på förpackningarna, precis som de flesta nötallergiker, även barn, snabbt vet att söka efter "nötämnen/nötolja" på innehållsdeklarationen.
netaave
Men narkotiska preparat, gift och sömnmedel, ska det verkligen säljas utan kontroll. ohmy.gif
farbror B
CITAT
Men narkotiska preparat, gift och sömnmedel

Gillar din blandning=)

Nej, recept skall fortsätta användas naturligtvis!
I England har Boots avtal med läkarna, så där finns kvalificerad personal och receptuthämtning. Sannolikt kommer man att verifiera alla recept i framtiden, med hjälp av telefonen. Man ringer helt enkelt och kollar om läkaren har skrivit ut denna medicin till denna person
Åsa - Alingsås
I USA (har bott där) säljer de medicin i mataffären. Då fungerar det så att man köper receptfritt i hyllorna precis som alla andra varor, medan de har som ett litet apotek inne i affären där man lämnar in (och sedan hämtar) sitt recept till en person bakom disk. Receptbelagd medicin finns alltså inte tillgänglig för allmänheten, och personalen i "apoteket" i mataffären måste vara utbildad.
Däremot så trycker de ju gärna i sig antibiotika för minsta snuva, men recepten får de fortfarande från läkare, men det är en annan historia.

Överlag tycker jag väl att det fungerade ok med det systemet, men som svensk och uppvuxen med Apoteket skulle det kännas konstigt att gå till Ica. Kanske att man skulle handla typ Alvedon där, men annars känns det bra att veta att personalen på Apoteket är utbildade, och som någon sa förhoppningsvis skulle fånga upp eventuella fel med dosering o.s.v.
Rossi
CITAT (farbror B @ 31-05-2005, 11:06)
Sannolikt kommer man att verifiera alla recept i framtiden, med hjälp av telefonen. Man ringer helt enkelt och kollar om läkaren har skrivit ut denna medicin till denna person

Jisses, då kommer det att bli ännu svårare för en själv att komma fram till läkaren via telefon ......
kristerh
CITAT (KURT @ 31-05-2005, 10:20)
Men sådant kan säker kassapersonalen på ICA göra också, de lär i alla fall vara experter på smärtstillande läkemedel.

Har du missat nåt med flit wink.gif det är ju inte tal om att kassapersonalen skall lämna ut receptmedicin, utan det skall ju utbildad personal göra.
krister
mamamaggan
Nyss hade vi en tråd om Posten. Där var det många som var irriterade över att servicen försämrats p g a att Posten numera fanns i " vanliga" affärer och affärerna t ex inte tillhandahöll utbildad personal.

Är väl ingen försvarare av monopol. Men läkemedel är läkemedel. Så för mig är det viktigt att det finns personal med rätt utbildning där jag ska inhandla mina läkemedel.

Har inte läst eller hört hur det är tänkt att fungera i fortsättningen men jag hoppas verkligen att det kommer att finnas krav på personal med rätt utbildning. Och att det sedan inte " missbrukas" av affärerna så att de t ex sätter in någon utan utbildning den dagen " apotekaren" är sjuk e d.
Credo
Instämmer med mamamaggan. Jag tänker i alla fall fortsätta gå till Apoteket och inhandla mina läkemedel.
farbror B
jag vill nog också att utbildad personal handhar mina recept, så at inte 100 mg blir 100 g eller nåt annat hemskt
Jasmin
CITAT (kristerh @ 31-05-2005, 10:12)

Hur som helst wink.gif jag trodde att man behövde ett recept på antibiotika unsure.gif receptet kommer väl alltid att finnas, det är själva utlämningsstället det gäller.
krister

Finns ju dom som stjäl och förfalskar recept! Hur ska ica exempelvis kunna veta skillnad på äkta eller falskt. Känner mig lite bekymmrad. sad.gif
andersen
Hemskt hur är det möjligt?det kan inte vara rätt att ICA och KONSUM får sälja mediciner det är bara för mycke! och hur blir det med tystnads plikten? jag menar så här är det meningen att personalen kan skrika ut att antabus är färdig till andersen?och är det så att i flygbladet så kommer det att finnas veckans erbjudande bland mediciner?.
ninnisky
"Regeringens tolkning är att domen inte innebär fritt fram för livsmedelshandlare som vill börja sälja nässprej och andra receptfria läkemedel. Däremot ska det bli lättare att köpa den typen av varor, men på apoteken."

Så bl a enligt Göteborgs Posten idag. ???? Enligt min mening säljs det alltför mycket på Apoteket som skulle kunna säljas i daglighandeln, med långa köer till följd.

Fram för ett Apotek där man enbart säljer läkemedel på recept, resten sköter daglighandeln biggrin.gif biggrin.gif
kristerh
Jag förstår inte att det är så många som målar fan på väggen wink.gif
fortfarande kommer det endast att vara utbildad personal som lämnar ut medicin på recept wink.gif var ligger skillnaden? bara för att de har en annan butik som har hand det så är det ju samma tystnadsplikt , det är säkert en del av apotekspersonalen som köps över till de nya ställena.
krister
Magnolia
CITAT (kristerh @ 31-05-2005, 16:18)
fortfarande kommer det endast att vara utbildad personal som lämnar ut medicin på recept wink.gif var ligger skillnaden? bara för att de har en annan butik som har hand det så är det ju samma tystnadsplikt , det är säkert en del av apotekspersonalen som köps över till de nya ställena.
krister

Jag håller med!

Det är väl för övrigt konstigt att det är lättare att få tag på cigaretter än rökavvänjningsmedel...
andersen
CITAT (kristerh @ 31-05-2005, 16:18)
krister

Personalen på KONSUM skall alltså få tystnadsplikt?knappast, och fattar inget ting bara för någon vecka sedan så var det stora blänkare i tidningar om att det borde vara 18år gräns på huvudvärks tabletter och i dag pratar man om att släppa det fritt med ökad risk för döds fall i samband av blandmissbruk. Vart är vi på vägg igentligen och vem tar ansvar över ungdomar som kommer att dö i förtid!! detta måste stoppas!!!
Hannele
Sverige ska behålla både Systemet och Apoteket.
Det garanterar både kvalité och bra priser.
andersen
Läkare föreslår 18-års gräns för Alvedon

Läkare inom barn- och ungdomspsykiatrin i Stockholm vill att en åldersgräns införs för köp av värktabletter som Alvedon. Ett stort antal unga människor försöker ta sina liv med den typen av preparat, har det visat sig. Enligt överläkare Ylva Forsheden har det blivit en av de huvudsakliga uppgifterna för det team hon arbetar i att ta hand om barn och ungdomar som intagit stora mängder Alvedon i syfte att ta sina liv. Hon menar att läkemedel som Alvedon och Panodil absolut ska ha 18-års gräns på samma sätt som det i dag finns åldersgräns för inköp av sprit och cigaretter.

Källa: Dagens Nyheters nätupplaga 050425
Magnolia
CITAT (andersen @ 31-05-2005, 16:37)
Hon menar att läkemedel som Alvedon och Panodil absolut ska ha 18-års gräns på samma sätt som det i dag finns åldersgräns för inköp av sprit och cigaretter.

Visst skulle man kunna ha det ÄVEN på ICA. Det är ju trots allt ICA som säljer öl och tobak.
andersen
CITAT (Magnolia @ 31-05-2005, 16:49)
Hon menar att läkemedel som Alvedon och Panodil absolut ska ha 18-års gräns på samma sätt som det i dag finns åldersgräns för inköp av sprit och cigaretter.

Visst skulle man kunna ha det ÄVEN på ICA. Det är ju trots allt ICA som säljer öl och tobak.

Med åldersgräns ja men det är det väll inte tal om utan man pratar om att sälja det fritt om jag har förstått det rätt.
kristerh
CITAT (Hannele @ 31-05-2005, 16:36)

?? bra priser, och medicinen är nog samma kvalitet var den än säljs wink.gif
krister
kristerh
CITAT (andersen @ 31-05-2005, 16:33)
[Personalen på KONSUM skall alltså få tystnadsplikt?knappast,

Men HALLÅ det är fortfarande pharmacepter (stavning) alltså utbildad personal som handhar recept, inte de som sitter i kassan eller packar upp frukt.
krister
Magnolia
CITAT (andersen @ 31-05-2005, 16:53)
CITAT (Magnolia @ 31-05-2005, 16:49)

Med åldersgräns ja men det är det väll inte tal om utan man pratar om att sälja det fritt om jag har förstått det rätt.

I nuläget säljs ju dessa läkemedel fritt även på Apoteket. Om man inför en åldersgräns krävs en lagändring och då gäller ju den lagen oavsett vem som säljer.
andersen
CITAT (kristerh @ 31-05-2005, 16:55)
CITAT (Hannele @ 31-05-2005, 16:36)

?? bra priser, och medicinen är nog samma kvalitet var den än säljs wink.gif
krister

Monopol gynnar bra priser och kvalite,titta på dom exempel där man har tagit bort monopol hur dyr har inte el blivit och hur dyr och dålig har inte kollektivtrafiken blivit, jag vet inget som har blivit bättre av att man har tagit bort monopol.
andersen
Magnolia du har en poäng i det du säjer, men jag tror att det är en viss skildnad av att det är apotekspersonal som säljer värktabletter,än att det blir en vara i flygbladet på KONSUM.
Reserv
CITAT (andersen @ 31-05-2005, 15:59)
Hemskt hur är det möjligt?det kan inte vara rätt att ICA och KONSUM får sälja mediciner det är bara för mycke! och hur blir det med tystnads plikten? jag menar så här är det meningen att personalen kan skrika ut att antabus är färdig till andersen?och är det så att i flygbladet så kommer det att finnas veckans erbjudande bland mediciner?.

Är det verkligen så nu då? Att apotekspersonalen ropar att din antabus är klar? ohmy.gif Nähä, skulle inte tro det va'. Dom ropar namnet, intevad du handlat. Jag håller med, snacka om att måla fan på väggen. Och hur kan monopolet gynna priser och kvalitet? Kvalitéten kommer det inte bli nån skillnad på då det ska säljas samma läkemedel, och priserna kan om möjligt bli billigare. Vad det gäller 18 års åldersgräns så har dom haft det i Sundsvall i flera år, dessutom att man bara får köpa en kartong värktabletter åt gången. unsure.gif
andersen
CITAT (Reserv @ 31-05-2005, 17:57)
CITAT (andersen @ 31-05-2005, 15:59)

Är det verkligen så nu då? Att apotekspersonalen ropar att din antabus är klar? ohmy.gif Nähä, skulle inte tro det va'. Dom ropar namnet, intevad du handlat. Jag håller med, snacka om att måla fan på väggen. Och hur kan monopolet gynna priser och kvalitet? Kvalitéten kommer det inte bli nån skillnad på då det ska säljas samma läkemedel, och priserna kan om möjligt bli billigare. Vad det gäller 18 års åldersgräns så har dom haft det i Sundsvall i flera år, dessutom att man bara får köpa en kartong värktabletter åt gången. unsure.gif

Reserv, var skriver jag att det är så på apoteket i dag?har dom andra regler på apoteket i sundsvall ang ålders gräns? det borde vara samma regler i hela landet!.
Reserv
Inte vet jag, det har vart så i många år unsure.gif
andersen
CITAT (Reserv @ 31-05-2005, 18:13)
Inte vet jag, det har vart så i många år unsure.gif

Konstigt det står inget om sådana regler hos socialstyrelsen och det borde det göra tycker jag. http://www.sos.se/fulltext/126/2002-126-9/.../2002-126-9.htm

men jag tycker att det är fel att sälja medicin i mat affären och konkurent utsätta dom som jobbar på apoteket.Det finns många risker med det.
Sulawesii
Jag kommer att fortsätta gå till Apoteket.
Och har jag drömt att vissa affärer säljer receptfritt?
ninnisky
I grund och botten handlar det om läkemedelsföretagens konkurrens med varandra. Det finns mängder av läkemedel idag som inte får en chans hos oss eftersom de är för dyra för apoteket att köpa in. Fri konkurrens blir aktuellt först vid ett avskaffat monopol.
Helt säkert kommer vi även i fortsättnigen att ha ett fungerande "apotek" med sekretess och kunniga pharmacepter? och kunna köpa receptfritt på ICA.

Ingen f..n på väggen här inte biggrin.gif biggrin.gif

Förresten var på apoteket idag för att köpa värkpiller... ,vilken f.... kö före mig, samtliga skulle ha något receptfritt. Tänk om jag varit på ICA - då hade jag skannat det direkt ner i kassen wub.gif wub.gif wub.gif
Christoffer
CITAT (Rossi @ 31-05-2005, 10:52)
CITAT (Christoffer @ 31-05-2005, 10:50)

Menar du då att det inte är de sedvanliga förpackningarna där det står att Treo innehåller acetylsalicylsyra?

Jag menar, när jag köper Treo på apoteket så är det aldrig någon som informerar mig om att det inte är bra för mig att ta acetylsalicylsyra om jag nu skulle vara allergisk.

Jodå, vanliga Treo från det svenska apoteket.

Och det är så sant, jag har aldrig blivit informerad om Treos biverkningar, men jag har hört andra få den lektionen.

Patient-FASS är också lite av ett skämt, då den bara tar upp lite allmänt
om mediciner, skrapar på ytan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon