Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Planer!, Experterna, vad tror ni?
          Anders zon 1
          Inlägg 09-06-2005, 21:15
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Snyggt! Håller dock med om att den Manchuriska valnöten står för nära huset. Den blir som sagt stor och yvig om den trivs. En liten brasklapp också för mullbäret 'Mulle' som kanske också skulle behöva ha mer plats. Åtminstone här i Skåne så växer Mulle snabbt och blir antagligen rätt stor med tiden. Mitt 4-åriga exemplar (30 cm när det planterades) är snart 2 meter högt och lika brett och tillväxthastigheten visar inga tecken på att avta. Mulle växer dock antagligen betydligt långsammare i Östersund. Ett problem som du nog får räkna med som zonknäckare i Östersund är att sommarvärmen många gånger inte räcker till för att växterna ska hinna avmogna ordentligt inför vintern vilket kan leda till att nytillväxten på en del buskar och träd fryser även om de normalt klarar mycket låga temperaturer. Östersund har ju tyvärr rätt kyliga somrar. Medeltemperaturen under sommaren (juni-augusti) är nästan 2 grader lägre än i Luleå och närmare 4 grader lägre än i Stockholm. Kan tänka mig att både persikan och Zilga kan få problem med att hinna sätta mogen frukt. Men man kan ju inte säkert veta hur det går utan att prova och ett gott mikroklimat kan betyda mycket så lycka till!!

Citera
          BLÅKORN
          Inlägg 10-06-2005, 19:04
          Länk hit: #22

Gäster

Persikan Riga kan din plantskola ta hem från Stångby plantskola i skåne, men den kommer nog inte i handeln förren nästa år.
          Men se upp, det ryktas att detta bara är ett arbetsnamn, den kanske heter något annat i handeln.

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 13-06-2005, 11:17
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 3 773

Vissa stensorter är bättre på att hålla värme än andra. Valnöt gillar ju kalk och kalksten håller värme bra så blanda in kalkkross/sten i jorden/sanden vid valnöten. Min far har en 5m valnöt som ger frukt och självsår sig vid Indalsälven zon 5 så jag tror det kommer gå bra för dig. Dock väger väl vad en klyktattare säger lätt för en jämte?

Citera
          Heddas matte
          Inlägg 13-06-2005, 15:33
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem nr: 3 696

CITAT (Ludvig Johansson @ 13-06-2005, 12:17)
          Vissa stensorter är bättre på att hålla värme än andra.

nu blev jag nyfiken, hur vet man vilka stenar som håller hur mycket värme? jag har massor med såna där rosa/grå spräckliga. är det granit? håller det värme bra, jämfört med tex flinta?

--------------------
          Mälaröarna, zon 2

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 10-08-2005, 13:09
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

Ajja såhär ser det ut nu, magnolian ser bättre ut i verkligheten än på bil, vart udda färger,

som ni ser har jordärtskockan tagit över men den satte jag bara för att jag hade plats där iår, sen har jag satt ditt ett smoltron som nog får vara kvar och en billig bambuplanta från Bauhuas, Timjanplantan har blivigt Ca 8 gnger störe, lyftläkten trivs, sen har ajg satt dit en hortensia som vi får se vad det händer med

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 05:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon