Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inget ljud utan lyssnare!?, det finns inga dumma frågor eller.....
          råse-marie
          Inlägg 06-06-2005, 06:13
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

För min del så finns ljudet där även om det inte finns en människa där .

Jag var men min kontakt person som är döv på mödravården och dom skulle kolla hjärtljudet på bäbisen .
          Hon hörde inte ljudet men jag kom på att om honsatte foten mot högtalaren kunde hon "höra ljudet ändå "
          Gissa om hon blev glad smile.gif

Citera
          *solis*
          Inlägg 06-06-2005, 07:55
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 749
          Medlem nr: 5 033

CITAT (AndreasBlomquist @ 06-06-2005, 01:12)
          Det spelar ingen roll hur mycket man än analyserar Solis så kommer man nog inte fram till hur kvinnan är funtad. Fast det är klart, har man 12.7 inlägg om dagen i genomsnitt och 97 procent av inläggen (12.32) är i småprat och flertalet av hennes inlägg där faller under kategorin "dumma frågeställningar" så börjar man ju undra liksom... wacko.gif

Du som älskar bergsklättrning och då tror jag att du bara måste ha sett underbara saker och händelse i världen!
          Kan du då inte förstår en människa (mig) som vill förstå och ser världen på sitt eget vis ohmy.gif

Citera
          *solis*
          Inlägg 06-06-2005, 07:56
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (råse-marie @ 06-06-2005, 07:13)
          För min del så finns ljudet där även om det inte finns en människa där .

Jag var men min kontakt person som är döv på mödravården och dom skulle kolla hjärtljudet på bäbisen .
          Hon hörde inte ljudet men jag kom på att om honsatte foten mot högtalaren kunde hon "höra ljudet ändå "
          Gissa om hon blev glad smile.gif

Härligt uppfinningsrik du är wub.gif

Citera
          *solis*
          Inlägg 06-06-2005, 08:10
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (AndreasBlomquist @ 06-06-2005, 01:12)
          Det spelar ingen roll hur mycket man än analyserar Solis så kommer man nog inte fram till hur kvinnan är funtad. Fast det är klart, har man 12.7 inlägg om dagen i genomsnitt och 97 procent av inläggen (12.32) är i småprat och flertalet av hennes inlägg där faller under kategorin "dumma frågeställningar" så börjar man ju undra liksom... wacko.gif

Vet du vad:jag är nog funtad som andra människor!
          Men jag kanske är mer vetgirik än många andra "vuxna" biggrin.gif

Jag har så att säga inte ännu fastnat i den vuxna rollen som vet allting.

Jag är fortfarande som ett barn som är nyfiken och ställer massor av frågor wub.gif

Det finns inga dumma frågor;bara människor som inte klarar av frågorna!

Hade inte någon börjat ställa frågor så hade vi kanske fortfarande suttit i en grotta sad.gif

Citera
          amaira
          Inlägg 06-06-2005, 08:32
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Sorry Anders, men den som "blottar sin dumhet" i skrift i den här tråden, är nog du tongue.gif .

Allting är inte "dumt" för att man själv inte förstår.

Frågeställningen är SVÅR, och detta är frågor som man kan läsa inom filosofin på universitetsnivå wub.gif , och som har sysselsatt flera stora filosofer genom tiderna. (Världserkänt stora!)

Filosofi är en av de stora vetenskaperna. En vetenskap som FRIGÖR människans tänkande, eftersom vi människor alltför lätt fastnar i fyrkantiga mönster och övertygelser, t.ex. att världen är platt (dåligt exempel, men i alla fall) och utvecklar konservativa ståndpunkter fria från vidare utveckling.

Heja Solis!! Dina frågor stimulerar!

Det är ju genom att undra och ifrågasätta, wub.gif wub.gif

äh, orkar inte rätta, hinenri nte heller, kram alla

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          *solis*
          Inlägg 06-06-2005, 08:37
          Länk hit: #46

Medlem

Hej Amaira wub.gif
          Vi människor behöver verkligen stimuleras smile.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 06-06-2005, 09:12
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

I själva verket ställer alla dessa vetenskaper egentligen samma fråga: Finns våra "jag"? Och, i så fall, var?

Saxat från NOVA

Alla har vi väl frågor och funderingar som kanske inte alltid uppfattas som "normala" av en del. tongue.gif

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 06-06-2005, 10:12
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Förstår inte alls varför solis fråga skulle vara så dum?! Frågor är väl aldrig dumma? Får man svar har man lärt sig något nytt, och kunskap är underbart och viktigt.
          Och just den här frågan; kan någon svara sanningsenligt på den? Jag kan det inte. Jag får ta mig sjutton ont i huvudet när jag försöker lista ut hur det ligger till!

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Magdis
          Inlägg 06-06-2005, 10:22
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag tycker faktiskt också att det var en oerhört intressant fråga. Jag har aldrig tänkt på det viset förut. Frågor av den typen tyder då definivt inte på dumhet enligt min mening.

Citera
          Airamya
          Inlägg 06-06-2005, 10:46
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Nej, Solis frågor är inte dumma. De är mycket djupt filosofiska och gamla. Jag vet inte varifrån de kommer för henne, men ibland får jag känslan av att hon läst en filosofi-bok eller två en gång i tiden och nu börjar de frågeställningar hon stötte på där dyka upp i tankarna men hon lyckas inte reda ut dem riktigt. Så hon delar med sig av dem istället.

Så upplever jag det. Och HELT 'off topic' tycker jag inte att det är här heller... Mina djupaste, filosofiska funderingar har jag ofta när jag påtar i trädgården. Det är många tanketrådar jag följt med hjälp av kvickrotens rötter... wink.gif rolleyes.gif laugh.gif tongue.gif

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          *solis*
          Inlägg 06-06-2005, 11:32
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Airamya @ 06-06-2005, 11:46)
          Nej, Solis frågor är inte dumma. De är mycket djupt filosofiska och gamla. Jag vet inte varifrån de kommer för henne, men ibland får jag känslan av att hon läst en filosofi-bok eller två en gång i tiden och nu börjar de frågeställningar hon stötte på där dyka upp i tankarna men hon lyckas inte reda ut dem riktigt. Så hon delar med sig av dem istället.

Så upplever jag det. Och HELT 'off topic' tycker jag inte att det är här heller... Mina djupaste, filosofiska funderingar har jag ofta när jag påtar i trädgården. Det är många tanketrådar jag följt med hjälp av kvickrotens rötter... wink.gif rolleyes.gif laugh.gif tongue.gif

Så sant så wub.gif

Citera
          niklaswik
          Inlägg 06-06-2005, 12:57
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

CITAT (AndreasBlomquist @ 06-06-2005, 01:25)
          Tycker dock det är lite kul att läsa hennes inlägg och gång på gång förundras över hennes naitivitet och okunskap (dumhet, ignorans).. som sagt, ibland är frågeställningarna så j-vla dumma att man har svårt att veta om hon är seriös eller ej.

Nog för att solis är lite konstig ibland men trots det borde kanske herr Andreas Blomqvist ha något bättre att göra än att slänga skit på henne för det?

Förmodligen har herr Blomqvist ett lika stort behov av uppmärksamhet som den treårige sonen och tar illa upp av att solis tar sån plats på forumet?

Visst får man tycka vad man vill men man får inte alltid SÄGA vad man tycker. Man kan snacka om yttrandefrihet osv men den friheten är väldigt instängd s.a.s.

PS. Jag tycker det var bra att du skrev så där för nu ska jag hålla otrolig koll på dig och så fort du säger nåt dumt så ska jag trycka ner dig för det så du inser hur mycket det kan svida.

--------------------
          //Niklas

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 06-06-2005, 15:42
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 1 237
          Medlem nr: 4 935

CITAT (niklaswik @ 06-06-2005, 13:57)
          Nog för att solis är lite konstig ibland men trots det borde kanske herr Andreas Blomqvist ha något bättre att göra än att slänga skit på henne för det?

Förmodligen har herr Blomqvist ett lika stort behov av uppmärksamhet som den treårige sonen och tar illa upp av att solis tar sån plats på forumet?

Visst får man tycka vad man vill men man får inte alltid SÄGA vad man tycker. Man kan snacka om yttrandefrihet osv men den friheten är väldigt instängd s.a.s.

PS. Jag tycker det var bra att du skrev så där för nu ska jag hålla otrolig koll på dig och så fort du säger nåt dumt så ska jag trycka ner dig för det så du inser hur mycket det kan svida.

Om du hade läst hela tråden så hade du märkt att allt jag skrev inte var skit.

3-årig son har jag ingen, men väl en 3-årig dotter... Jag har absolut ingenting emot att Solis tar stor plats på forumet. För min del får hon posta hur mycket som helst. Jag kan ju faktiskt välja att stå över att läsa dem.

Jag skrev också i ett inlägg att jag tycker det är helt befogat att ställa dumma frågor någon gång då och då, det är så utveckling framåt sker... men att ställa dumma frågor hela tiden, ja kanske finns det någon charm i det? Är det dock inte säker på om det ingick i inlägget där som jag sedan raderade för att jag klämde en och annan otrevlighet också.

Niklas, om du vill lägga din tid på att nu jaga mig på forumet och lägga in syrliga kommentarer så varsågod. Jag tar inte åt mig åt saker som skrivs på ett forum om det är personliga påhopp!

--------------------

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 06-06-2005, 17:06
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

SLUTA NU

Tillbaka till frågan...

tinnitusljud hörs bara av den drabbade och kan inte bevisas i verkligheten

Finns de då ändå?

Frågar Anita med symfoniorkestern i öronen

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 06-06-2005, 17:38
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Går bet på den med!

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 06-06-2005, 17:48
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (lilla mamma @ 06-06-2005, 18:06)
          SLUTA NU

Tillbaka till frågan...

tinnitusljud hörs bara av den drabbade och kan inte bevisas i verkligheten

Finns de då ändå?

Frågar Anita med symfoniorkestern i öronen

Så klart de finns... vet väl jag som hör brummande flygplan 24h/dygn sen juli 1985.

Citera
          JonasQ
          Inlägg 07-06-2005, 10:18
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem nr: 3 435

CITAT (solis @ 01-06-2005, 21:27)
          Annlouice

Jag tänkte så här; om ett träd faller med ett stort brak i skogen och det finns inga människor eller djur i skogen;låter det ändå av braket av det fallande trädet!?! wacko.gif

Om en kvinna står å skäller i skogen å hennes man inte hör, har han ändå fel? tongue.gif

Citera
          farbror B
          Inlägg 07-06-2005, 10:19
          Länk hit: #58

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

CITAT (JonasQ @ 07-06-2005, 11:18)
          Om en kvinna står å skäller i skogen å hennes man inte hör, har han ändå fel? tongue.gif

Haha himla kul vändning! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera
          carol
          Inlägg 07-06-2005, 11:10
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 419
          Medlem nr: 3 867

CITAT (solis @ 01-06-2005, 21:27)
          CITAT (Annlo @ 01-06-2005, 21:21)
          Det som Gosatta säger håller jag med om! (vad ljud egentligen är)
          Men det solis funderar över är nog mer en definitionsfråga över ordet "ljud"!

Eftersom det är någon som hörs så borde någon behöva uppfatta det för att det ska kallas ljud!

Nåt i den stilen menar jag... blink.gif

Oj, oj det känns som man blir snurrig av att försöka sätta konstiga tankar på pränt! wacko.gif

Annlouice

Jag tänkte så här; om ett träd faller med ett stort brak i skogen och det finns inga människor eller djur i skogen;låter det ändå av braket av det fallande trädet!?! wacko.gif

Då kan man ju lika gärna undra om trädet finns alls eftersom ingen är där som ser det, eller?

Det har ju med våra sinnen att göra, ljud i form av vibrationer finns alltid, men för att det ska bli det som vi uppfattar som ljud måste vi ha öron som översätter åt oss. Har man inga öron som kan göra det, kan man känna vibrationerna i luften. Utan våra sinnen kan vi inte uppfatta världen omkring oss, vilket är en nödvändighet för att vi ska överleva. (Om inte ett sinnesorgan fungerar klarar man sig oftast på de andra, men utan alla tror jag inte att det går.) Alltså beror det på vad man menar med ordet "låter". Menar man det som hjärnan uppfattar som ljud efter att det tagits upp och översatts av örat låter det ju inte om trädet om det inte finns några öron (och hjärnor) som kan översätta vibrationerna, men vibbarna finns ju där oavsett.

Citera
          farbror B
          Inlägg 07-06-2005, 11:22
          Länk hit: #60

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

... och om du släcker ljuset i ditt sovrum, har tapeterna samma färg då?
          Jag menar , ingen kan ju se färgerna i mörkret....

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 13:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon