Nu vill jag också vara med!
Farfar kommer från Småland, och farmor från NK.

Sa jag när jag var liten, för farmor jobbade på NK när de träffades. NK (i Stockholm) var i stort sett nyöppnat då.
Farmor var stockholms-tös alltså. Om de sprang uppför de stora backarna där spårvagnarna satte till extrahästar, så kunde de få rida nerför backen igen! När hon var liten tös alltså.
Tänka sig, det är snart hundra år sen.
Sedan gifte de sig och flyttade till Haparanda och hade en manufakturaffär. Där föddes min pappa och hans bröder, och växte upp.
Mormor var finska. Morfar var född i finland med svensk medborgare, om jag minnns det hela rätt.
Morfars efternamn var Anundi. Enligt vad jag hört (och inte alls vet sanninghalten av, med det sägs så) härstammade han från en son till Kung Anund på 800-talet. Denne som lär ha varit "familjens svarta får" och utvisad till norrland...Men ... "svart får" ... bland kungarna på
den tiden

?? Hur bar man sig åt
då? Då det var vardagsmat bland kungarna att innebränna, lura, mörda och bära sig gräsligt åt...
Mormor var sömmerska och morfar? det vet jag inte. De bodde i Anerika många år, men flyttade tillbaka till Finland så mamma är född i finland. De hade en gård i Vojakkala, med "strandtomt" intill älven (Torne älv).
Själva huset finns kvar i släkten, men markerna är sålda.
Själv är jag infödd mälaröbo, fyra dagar gammal när jag flyttad in i mitt hus.