Full version: Varifrån kommer ni?
Sidor: 1, 2
JonasQ
Verkar som vi är många finlandssvenskar sverigefinländare här. Vågar ni ge er till känna?
Summersun
Hej! Jag är helt ny här, har nog läst här en tid men inte registrerat mig förrän idag. Jag bor i södra Finland, Hangö. Nån annan som bor här i närheten?

Mvh: "Summersun" smile.gif
*solis*
Jag är finska och kom till Sverige 1968 och då kunde jag inte svenska alls.
Betty
CITAT (JonasQ @ 03-06-2005, 08:39)
Verkar som vi är många finlandssvenskar sverigefinländare här. Vågar ni ge er till känna?

Var i de tusen sjöarnas land återfinns du då Jonas?

...undrar en nyfiken Jakobstadfödd Lulebo... tongue.gif
amaira
helsvensk amaira med finskfödd (Tornedalen) mamma önskar nya Summersun Välkommen till forumet!
Summersun
Tack tack amaira smile.gif
Annika Ljunggren
Är ålänning som bor i Sundsvall sedan 6 år tillbaka.
Tjosan
Är svensk och har en spansk mormor... Född och uppvuxen i Stockholm, bor nu sen många år på en ö i Norlland smile.gif
Rossi
Jag är skåning men det har väl knappast undgått någon! laugh.gif
farbror B
näe, skorrar ju ända hit ju wink.gif
Rossi
Mmm, skönsång för dina öron farbrorn!
kristerh
Mina föräldrar är från finland, pappa från tornedalen pello och mamma från kuopio, själv är jag född o uppvuxen i stockholm.
krister
netaave
Jag är något så unikt som infödd Uppsalabo, numera bor jag två mil norr om stan men fortfarande i kommunen.
Fenja

Tror bestämt att frågan gällde VILKA som är finlandssvenskar/sverigefinländare.... rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Mvh
Fenja
Lulle
Hjärtat tillhör Finland (Tack vare min envisa far!)men är född och uppvuxen här i Eskilstuna.
Mina föräldrar kom till Sverige under 60-talet.
Pratar finska men jag kan inte skriva rätt och inte läsa så bra.
Kanske ska ta och börja träna upp skrivandet och läsandet.

Suss
Lassila
Numera Umeå bo, men rötterna i Liminka utanför Uleåborg sleep.gif
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 03-06-2005, 11:08)
helsvensk amaira med finskfödd (Tornedalen) mamma önskar nya Summersun Välkommen till forumet!

Finns det ett Tornedalen i Finland också?

Kristerh... kommer din pappa från Finska Pello.. det finns nämligen en på var sida om älven.
kristerh
CITAT (Felix matte @ 03-06-2005, 14:16)
Kristerh... kommer din pappa från Finska Pello.. det finns nämligen en på var sida om älven.

Jo det stämmer, finska sidan.
krister
Betty

Ja, finska tornedalen. Torneälven har ju en dal på finska sidan med. biggrin.gif
Tjosan
CITAT (Fenja @ 03-06-2005, 12:27)

Tror bestämt att frågan gällde VILKA som är finlandssvenskar/sverigefinländare.... rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Mvh
Fenja

men där har du fel.. Rubriken säger "Varifrån kommer ni?"
Står inget om Finland där..
blink.gif tongue.gif
Chrihanna
Här är en till! Född i sverige av finska föräldrar. Pratar och skriver flytande! *lite mallig*
ninnisky
Född i Prag av österikiska/tyska föräldrar. Är väldigt stolt över att vara kosmopolit med göteborgsdialekt biggrin.gif biggrin.gif
brittmarie
Pappa från Österbotten, mamma från Roslagen är själv född i Stockholm men bor nu i Uppsala
Klinta
HELFINNE född i Finland, hitflyttad av mina föräldrar 1973. (vid en ålder av 11 är) Inget jag rekommenderar någon förälder att göra.
LadyAdina
Född & uppvuxen i Sverige av svenska föräldrar (med asiatiskt, samiskt och kanske polskt ursprung förutom det "vanliga" svenska) men sedan nästan exakt 2 år tillbaka (9 juni 2003 kom jag hit om jag minns datumet rätt) bosatt mellan Hangö och Ekenäs i Finland. Hör till Hangö kommun (bor typ 300 m innanför gränsen) men uträttar alla ärenden m.m. i Ekenäs.

Fick så sent som i går höra att "va? Är du rikssvensk? Du har nog lagt dig till med västnyländska". Lite har jag nog snappat upp, men själv tycker jag att det hörs direkt att jag inte är infödd.

Finska har jag läst i två omgångar - en grund- och en fortsättningskurs. Förstår text hyfsat bra och skriver hyfsat bra, förstår tal om det inte är alltför avancerat och - framför allt - om personen talar tydligt och inte för fort. Mutta kyllä se on tosi vaikea!!! tongue.gif
Ljusalfheim
mor från finland
far från sverige
jag kan ingen finska sad.gif
och stundom kan jag ingen svenska heller laugh.gif
Summersun
CITAT (LadyAdina @ 03-06-2005, 19:01)
bosatt mellan Hangö och Ekenäs i Finland. Hör till Hangö kommun (bor typ 300 m innanför gränsen) men uträttar alla ärenden m.m. i Ekenäs.

Det verkar som du Lady Adina bor närmast mig smile.gif
Och jag kommer från den byn du bor i men har flyttat till "stan". Och min pappa bor kvar där smile.gif
Ophelia
Är en Svennelina. Född av en österbottnisk mor (ej finsktalande) och en tvättäkta bondsk far från landet utanför Köping. rolleyes.gif
LadyAdina
Summersun: Skojigt! Jag bor i radhusen vid butiken. Har hört att det förr i tiden var "röj-ock-stök"-område (med pub vid butiken, om jag förstått saken rätt), men nu är det riktigt toppen! Jag som inte är party-människa trivs perfekt bland pensionärer och annat skötsamt folk. tongue.gif Kunde inte ha det bättre (utom om jag hade haft lyckan att bo riktigt ute på landet, förstås...)! wub.gif
zaaritha
Mor föddes i Vasa.
Far i Lidköping.
Jag i Karlstad.
astrid.m.s
Det var en karl (onykter!) som sa till mig: Håll käften, jävla utlänning! Blev så snopen att jag bara skrattade. Det har säkert fler svenskar fått höra, alla är inte blonda! (Som liten var jag ljushårig)

Båda mina föräldrar kommer från samma lilla by där jag även har växt upp och har massor av släkt här runtomkring då mina föräldrar kommer från stora barnkullar. En liten by i norra Ångermanland. Nu kommer min dotter på 22 år att få hyra ett hus i den byn.
Själv har jag flyttat ca 8 km "hemifrån" till en annan by.
JonasQ
CITAT (Betty @ 03-06-2005, 11:02)

Var i de tusen sjöarnas land återfinns du då Jonas?

...undrar en nyfiken Jakobstadfödd Lulebo... tongue.gif

Närpes men odlar i Henriksdal.
JonasQ
CITAT (brittmarie @ 03-06-2005, 18:17)
Pappa från Österbotten, mamma från Roslagen är själv född i Stockholm men bor nu i Uppsala

Varifrån i Österbotten om mna får vara nyfiken?
lilla mamma
En Närpesbo på nätet.!! Om du börjar prata dialekt kommer INGEN att förstå,
säger Anita med pappa från Vexala och hela tjocka släkten kvar förutom farbror Håkan på Nagu,
Jag bor nu i Nybble resten av familjen är utspridd i Kristinehamn
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 03-06-2005, 17:47)

Ja, finska tornedalen. Torneälven har ju en dal på finska sidan med. biggrin.gif

Ja där ser man... jag har bara hört Toornionlaakso och har alltså inte tänkt på att det är.... laugh.gif sleep.gif
JonasQ
Va? Ingen att förstå? Vi pratar ju grundspråket här! All svenskas moder smile.gif. Ni vet väl förresten att världens svenskaste kommun faktist finns i Finland och inte i Sverige?

"Kommunen Korsnäs i Österbotten (http://www.korsnas.fi) räknas som världens svenskaste kommun (statistik från år 2001), med över 96 % svenskspråkig befolkning. Korsnäs har t o m mer procentenheter svenskspråkiga än någon kommun i Sverige."

från http://susning.nu/Finlandssvenska

Relativt bra dialektexempel finns på http://susning.nu/%D6sterbottniska
Inga från Närke
Min far kommer från Rödby i Danmark, mor är närkingska så även jag. Sambon kommer från Iisalmi i Finland. Sambons son född i Finland men bor nu m familj lite utanför Oslo, min dotter är född närking och bor kvar i kommunen där vi bor några mil utanför Örebro.
Som ni ser är vi en nordisk familj med släkt i Danmark.Finland och Norge.
lilla mamma
JAG VET Jonas. Därför hör ingen att far är finne. Att ursvenskan finns i Österbotten. Men de förstår inte mig när jag pratar värmländska med dem. laugh.gif

Anita
Tapio
Halaj!

Född -66 i Helsingfors, hitflyttad till Göteborg -70.
Inga band med Helsinki. Mina föräldrar kommer från Kurikka, så där ligger mitt Finland!

Bott hela mitt liv i Göteborg, utom 1999-2001 i Roswell, New Mexico.

//T
amaira
Nu vill jag också vara med!

Farfar kommer från Småland, och farmor från NK.

rolleyes.gif tongue.gif Sa jag när jag var liten, för farmor jobbade på NK när de träffades. NK (i Stockholm) var i stort sett nyöppnat då.

Farmor var stockholms-tös alltså. Om de sprang uppför de stora backarna där spårvagnarna satte till extrahästar, så kunde de få rida nerför backen igen! När hon var liten tös alltså. wub.gif
Tänka sig, det är snart hundra år sen.

Sedan gifte de sig och flyttade till Haparanda och hade en manufakturaffär. Där föddes min pappa och hans bröder, och växte upp.

Mormor var finska. Morfar var född i finland med svensk medborgare, om jag minnns det hela rätt.
Morfars efternamn var Anundi. Enligt vad jag hört (och inte alls vet sanninghalten av, med det sägs så) härstammade han från en son till Kung Anund på 800-talet. Denne som lär ha varit "familjens svarta får" och utvisad till norrland...Men ... "svart får" ... bland kungarna på den tiden ohmy.gif ?? Hur bar man sig åt ? Då det var vardagsmat bland kungarna att innebränna, lura, mörda och bära sig gräsligt åt...

Mormor var sömmerska och morfar? det vet jag inte. De bodde i Anerika många år, men flyttade tillbaka till Finland så mamma är född i finland. De hade en gård i Vojakkala, med "strandtomt" intill älven (Torne älv).

Själva huset finns kvar i släkten, men markerna är sålda.

Själv är jag infödd mälaröbo, fyra dagar gammal när jag flyttad in i mitt hus. wub.gif wub.gif
yenny
ja lite finskt blod är det i mej med... mamma är född strax utanför vasa.. pappa min är född i stockholm...o jag med!
Tapio
Halaj!

Nu när saken ändå är uppe; varifrån kommer ordet hurri egentligen?

Känsligt ämne kanske, men jag är faktiskt nyfiken. Jag är ju en själv.

//T
brittmarie
CITAT (JonasQ @ 04-06-2005, 08:51)
CITAT (brittmarie @ 03-06-2005, 18:17)

Varifrån i Österbotten om mna får vara nyfiken?

Min pappa kommer från Närpes, så jag tillbringade mina somrar där. När jag inte bodde hos min faster, farbror och kusiner så var vi i en liten stuga på Fagerö.
Betty
CITAT (Tapio @ 04-06-2005, 19:47)
Halaj!

//T

HÄR finns det lite fakta om skällsordet.
Tapio
CITAT (Betty @ 04-06-2005, 20:51)
CITAT (Tapio @ 04-06-2005, 19:47)
Halaj!

//T

HÄR finns det lite fakta om skällsordet.

Halaj!

Oj, vilken språkskatt det gömde sig från startsidan på den där länken!

Tackar så hemskt! Kiitti!

//T
mulle
Vasablod från mammas sida, Åboblod från pappas. Jag bor på Åland och är gift med en man från de mörkaste karelska skogarna...
Jag har också bott i Helsingfors och i Stockholm.
Och så måste jag ju skryta lite och berätta att jag härstammar från Rudbeckius. Gissa vad jag har i rabatten....! tongue.gif
Mulle
snofsan
Mor och far från Vasa, född och uppvuxen i Helsingfors, flyttade ensam till jobb i södra Sverige och blev kvar. Kan uruselt finska (läst som första "främmande" språk) trots att jag är finländare. tongue.gif
Dzad
Jag bor just brevid Vasa... på väg att flytta ner till Åbo i sommar/höst.

Intressant att det finns så många finlandssvenskar här.
Hannele
CITAT (Dzad @ 08-06-2005, 17:21)
Intressant att det finns så många finlandssvenskar här.

Jag är riktig finne - inte findlandssvensk - och kom till Sverige 1971 och kunde jag inte svenska då.
Jag var inte myndig, när jag flyttade från Åbo. Nu är jag lokalpatriot på Hisingen. tongue.gif
*solis*
CITAT (Hannele @ 08-06-2005, 17:44)
Jag är riktig finne och kom till Sverige 1971 och kunde jag inte svenska då.
Nu är jag lokalpatriot på Hisingen. tongue.gif

No,hei terve mitä kuuluu? minun tytär asuuu samassa kaupungissa wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon