Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Björn i Skaraborg!
          Klinta
          Inlägg 06-06-2005, 19:32
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 3 077

Bettsson, jag framförde bara MIN egen åsikt.....fast det kanske inte alla får här på forumet.

Citera
          Lilla Selma
          Inlägg 06-06-2005, 20:34
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 340
          Medlem nr: 4 804

CITAT (Berith @ 06-06-2005, 16:35)
          Det var väl nånstans i närheten av Borås. Dom intervjuade en kille på radion - han och hans tjej hade sett en björn häromkvällen. Reportern frågade om dom var säkra på att det verkligen var en björn. "Jaadå" sa killen "vi kollade i en bok när vi kom hem". blink.gif

Herregud - Borås är inte beläget i Skaraborg! Det ligger i gamla Älvsborgs län, juh! wacko.gif

Västra Götaland kan jag gå med på! rolleyes.gif

Hälsar Selma

Citera
          gunvor
          Inlägg 06-06-2005, 21:08
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

CITAT (Lilla Selma @ 06-06-2005, 16:28)
          CITAT (gunvor @ 06-06-2005, 07:47)
          Ja det är nog så att de flesta vill ha kvar en stark och frisk rovdjursstam - men "helst inte just här där jag bor"
          Björn i Skaraborg - var?? Här?

Ja just det - VAR DÅ NÅNSTANS I SKARABORG???

Måste vara beredd med kameran...

Hälsar Selma spänt

I april såg jag nära E20 - ca 1 mil före Vara fr Göteborgshållet en vildsvinshona med stor kull ungar. Maffig syn - men jag villinte ha ut dom på vägen. Det lär vara mycket viltolyckor i det området. Att krocka med etts tort vildsvin är som att köra in i en betongvägg säger dom som överlevt!

Citera
          KURT
          Inlägg 07-06-2005, 06:16
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Bettson @ 06-06-2005, 14:40)
          Tycker inte det är så mycket att bli förbannad för. Eller på någon.

Jag har inte något som helst emot levande djur. Men jaktlagstifningnen som säger att jag inte får försvara mina egna djur från att grymt bli skadade eller uppätna, den har jag en hel del emot.

Eller är det så att det är bara de fria levande rovdjuren som skall ha fripass. Är inte de tama djuren som hästar, hundar och får något värda. Om de lider när de blir offer för något rovdjur så är desas lidande mindre värt en det rovdjur som jagas.

För att man inte vill att de skall vara runt mina bopålar eller hagar så innebär det inte att jag vill att de skall utrotas.

Och åsikten är fri. wub.gif

Älgen är det verkliga rovdjuret.

Man får inte ens försvara sitt eget liv! Jag skulle t ex vilja skjuta alla älgar som kommer i närheten av vägar och det får man inte! Älgar dödar varje år ca 15 människor och många fler skadas allvarligt, ändå så tillåts de springa lösa och det finns ingen debatt om att man borde ha rätt att försvara sig när en älg närmar sig vägen!

Eller är det så att det är bara de fria levande älgarna som skall ha fripass? Är inte människor något värda? Om människor lider när de blir offer för älgar så är desas lidande mindre värt älgar.

Det finns ju älgar i alla svenska djurparker och det borde väl räcka, dessutom finns det gott om älgar i övriga delar av världen, så vi behöver väl inte ha dem i befolkade områden.

Naturligtvis gäller samma sak med rådjuren, de dödar visserligen inte mer än kanske ett par människor per år, men de attackerar ju trädgårdarna, så de kan vi också ha i djurparker.

Citera
          Reserv
          Inlägg 07-06-2005, 06:35
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (KURT @ 07-06-2005, 07:16)
          Man får inte ens försvara sitt eget liv! Jag skulle t ex vilja skjuta alla älgar som kommer i närheten av vägar och det får man inte! Älgar dödar varje år ca 15 människor och många fler skadas allvarligt, ändå så tillåts de springa lösa och det finns ingen debatt om att man borde ha rätt att försvara sig när en älg närmar sig vägen!

Eller är det så att det är bara de fria levande älgarna som skall ha fripass? Är inte människor något värda? Om människor lider när de blir offer för älgar så är desas lidande mindre värt älgar.

Det finns ju älgar i alla svenska djurparker och det borde väl räcka, dessutom finns det gott om älgar i övriga delar av världen, så vi behöver väl inte ha dem i befolkade områden.

Naturligtvis gäller samma sak med rådjuren, de dödar visserligen inte mer än kanske ett par människor per år, men de attackerar ju trädgårdarna, så de kan vi också ha i djurparker.

blink.gif Rätta mig gärna om jag har fel, men nog är det väl ändå vi människor som kör på Älgarna? huh.gif Det är väl snarare så då att det är bilarna som dödar människorna när dom blåser på i 70-110 knyck på vägarna och inte hinner bromsa. Eller menar du kanske att ett barn som springer ut på vägen för att hämta en boll som rullar iväg, är skyldig till bucklan på bilen, när du kört på barnet så att det dör? Det går väl för faen inte att jämföra skogens vilda djur och dom som ränner på vägarna, (nu menar jag inte barnen) Älgarna "dödar" inte människan med vilje, det gör en trängd och skrämd Björn. sleep.gif

Citera
          gunvor
          Inlägg 07-06-2005, 06:58
          Länk hit: #26

Medlem

Hoppsan nu grälar pojkarna - det är fart på det här snackforumet.
          Hur man än vänder och vrider på det så var faktiskt både älgar och björnar och allt det andra "eländet "
          här innan vi ens hade uppfunnit hjulet, vilket så småningom ledde fram till bilarna m m.
          Visst dör folk i älgolyckor - men ännu fler dör av rattfylla och allmän brist på trafikvett!

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-06-2005, 07:02
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Klinta @ 06-06-2005, 20:32)
          Bettsson, jag framförde bara MIN egen åsikt.....fast det kanske inte alla får här på forumet.

Snälla Klintan.

Jag tycker nog att det är just det man skall få göra, att framföra sin åsikt här på forat.

Jag tycker nog också att man skall försöka tänka på hur. Det är önskvärt att skilja på sak och person.

Det är önskvärt att man kan ha olika åsikter men ändå visa varandra respekt.

Likaså så kan man säga sorry när man gör fel.

Jag upplevde din första kommentar som ganska magsur och blev faktiskt lite illa berörd. Du tyckte ju inte om att man ständigt och jämt framhävde sin åsikt.

Sedan i nästa kommentar så förbehåller du dig rätten att framföra DIN åsikt med efterföljande syra.

Retar du dig på mig av någon anledning så kan jag uppriktigt säga att det inte är med mening jag sagt något som träffat dig. Jag är inte en sådan person som blixtrar till i första taget och jag biter hellre i köksbordet än är elak. Fast ibland slipprar det även grodor ur min mun.Jag ber i så fall om ursäkt.

I annat fall så kan du väl vara lite mera tolerant och mjukare i tonen.

Kram på dig och ha en bra dag
          wub.gif

Citera
          Reserv
          Inlägg 07-06-2005, 07:05
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (gunvor @ 07-06-2005, 07:58)
          Hoppsan nu grälar pojkarna - det är fart på det här snackforumet.
          Hur man än vänder och vrider på det så var faktiskt både älgar och björnar och allt det andra "eländet "
          här innan vi ens hade uppfunnit hjulet, vilket så småningom ledde fram till bilarna m m.
          Visst dör folk i älgolyckor - men ännu fler dör av rattfylla och allmän brist på trafikvett!

Visst, det fanns djur innan människan kom över huvud taget också. Men inte tycker väl du att vi ska sitta i bur för det? Utvecklingen gör att det kanske inte passar så bra att ha en lös Björn springandes lös i granngårn. Det finns inte längre det stora utrymmet som Björnarna och andra vilda djur hade en gång i tiden, man får anpassa djurens antal till vad som är realistiskt till deras revirutrymme. Tyvär så blir det på bekostnad av att det avlivas några Björnar och annat vilt, men sån är utvecklingen. sad.gif

Citera
          gunvor
          Inlägg 07-06-2005, 07:05
          Länk hit: #29

Medlem

Bettson

Vilken härlig kommentar

"jag biter hellre i köksbordet än....."

Den tänker jag lägga på minnet!

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-06-2005, 07:10
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (gunvor @ 07-06-2005, 08:05)
          Bettson

Vilken härlig kommentar

"jag biter hellre i köksbordet än....."

Den tänker jag lägga på minnet!

Kom till på den tiden när barnen matvägrade och jag upptäckte att jag tjatade på dom att äta, vilket egentligen var upphovet till problemet. tongue.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-10-2025, 20:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon