CITAT (Kat @ 06-06-2006, 09:47)
Jag slår på stort genom att sätta ut (den urblekta) fasadflaggan!
Jag hävdar fortfarande att midsommar är vår nationaldag. Så det så!
Jag håller egentligen med dig, Kat! Midsommarafton vore nog en mer follkligt förankrad nationaldag. Och då inte bara pga nutidens sill och nubbe och små grodor, nej Midsommar har faktiskt firats i långliga tider i Sverige. Det är troligen den allra äldsta icke kyrkliga helgen vi har, och som vi fortfarande firar så intensivt.
Ett exempel som ger en djup historisk klang till detta påstående:
Det stora raset i Falu Koppargruva som inträffade 1687 (som bildade det jättelika dagbrottet "Stora Stöten"), kunde ha blivit en enorm katastrof i spillda människoliv. Men försynen gjorde att hela gruvan rasade in på självaste Midsommarafton 1687. Och Midsommarafton jämte Julafton var de enda två dagar på hela året som alla gruvdrängar var lediga! Enligt dåtidens källor dog inte en enda människa i raset, vilket var rätt otroligt med tanke på att troligen uppåt tusen personer jobbade där alla andra dagar på året. (Även den ansenliga mängd av brottslingar och krigsfångar som slet i gruvan som straff var lediga dessa två dagar, vilket vittnar om hur djupt rotad Midsommar är i den svenska folksjälen.)
Så mycket talar för att redan när Gustav Wasa sprang omkring i kolt och hosor, så var Midsommarafton redan en uråldrig starkt etablerad tradition i vårt land. Och i praktiken är det väl de facto den mest svenska tradition vi har, och som vi alla älskar att fira, eller hur!?

Väl värdig att kallas SVeriges nationaldag!
(Men nu är den ju inte det, så jag hissar flaggan och är en glad svensk 6 Juni också! Ju fler festliga traditioner desto bättre!

)
Zon 5, i hjärtat av Dalarna.
"Avsluta alltid vad du har påbörj "