Full version: Sveriges nationaldag
Sidor: 1, 2
Hannele
Sveriges nationaldag heter det ju nu!
Sverige firar det för första gången i historien idag.
En röd dag, men inte vilodag, utan gå ut på stan och fira och lyssna på musik! biggrin.gif
(Vi har inte flaggstång på berget, men vi har musiserande söner.)

Tänker ni fira?
*Felix matte*
Vad är det vi ska fira unsure.gif och varför skulle vi börja fira just nu när Sverige håller på att "försvinna"... ska ju ges bort mer och mer beslutanderätt till maffian i Bryssel.

Lite sent påtänkt med röd nationaldag... tycker jag.
Hannele
CITAT (Felix matte @ 06-06-2005, 10:02)
varför skulle vi börja fira just nu när Sverige håller på att "försvinna"

Just därför! laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 06-06-2005, 10:05)
varför skulle vi börja fira just nu när Sverige håller på att "försvinna"

Just därför! laugh.gif

Kanske det... ska ta mig en funderare. tongue.gif

Sjung med! biggrin.gif wub.gif
Ciczi
Nej fira nationaldagen har jag aldrig gjort och kommer aldrig att göra. I hjärtat kommer jag alltid att vara Skåning! wub.gif
Men jag har full respekt för andra som vill fira nationaldagen.

Ciczi
Sulawesii
Jag är inte mycket för att fira vare sig Valborg, Midsommar (om jag inte är i Dalarna, för där vet de hur man firar Midsommar!) eller Sveriges Nationaldag. Är väl för lat.

Kan hålla med om att i dessa tider behöver vi verkligen ta tillbaka hedern i att vara svensk, efter alla år av "får inte hissa flaggan" och "får inte sjunga nationalsången".
Det ska varken vara fult att vara t ex afrikan eller svensk!
Reserv
CITAT (Sulawesii @ 06-06-2005, 10:59)
Jag är inte mycket för att fira vare sig Valborg, Midsommar (om jag inte är i Dalarna, för där vet de hur man firar Midsommar!) eller Sveriges Nationaldag. Är väl för lat.

Kan hålla med om att i dessa tider behöver vi verkligen ta tillbaka hedern i att vara svensk, efter alla år av "får inte hissa flaggan" och "får inte sjunga nationalsången".

Om man inte får visa att man är svensk på skolavslutningen med sånger, hur ska vi då fira nationaldagen? unsure.gif wink.gif Gå runt med världens alla flaggor och sjunga "mångkulturella" sånger? sleep.gif
netaave
Det är klart man ska fira! Jag hoppas också att alla som har en flaggstång med tillhörande flagga verkligen firar idag. Jag är dagen till ära klädd i folkdräkt, Häverö, den enda (tillsammans med Väddös som är sommarvarianten) uppländska bygdedräkten som finns, de andra är komponerade.
Här har vi gjort lite fint med flaggor på borden, Sverigedräktsklädda figurer, och ska äta gott såsmåningom.
Men först ska jag ut och spela lite.
Sulawesii
CITAT (Reserv @ 06-06-2005, 12:04)

Om man inte får visa att man är svensk på skolavslutningen med sånger, hur ska vi då fira nationaldagen? unsure.gif wink.gif Gå runt med världens alla flaggor och sjunga "mångkulturella" sånger? sleep.gif

Regerade du på mitt "det ska varken vara fult att vara t ex afrikan eller svensk!"?
Reserv
CITAT (Sulawesii @ 06-06-2005, 12:26)
CITAT (Reserv @ 06-06-2005, 12:04)

Regerade du på mitt "det ska varken vara fult att vara t ex afrikan eller svensk!"?

Näe, jag har inte alltid en pik åt andra, jag har egna åsikter också tongue.gif Men när barnen var små så var det fult att sjunga du gamla du fria på skolgården och vifta med flaggan på skolavslutningar. Och alla tjatar hela tiden om att Sverige minsan är mångkulturellt så vad är det dom vill egentligen? Ha en extra dag att vara lediga från jobbet? För att fira att man är svensk har jag i alla år fått mig åthutat att det är rasistiskt. Men dom som idag firar vänder kappan efter vinden (och faen vad det blåser ute idag tongue.gif ) och i morgon så är det lika fult som vanligt att vara stolt att man är svensk. Hela dan är ett rent hyckleri tycker jag som sitter hemma och firar att JAG är svensk, i mitt SVENSKA hem, utan att behöva skämmas för att känna så. sleep.gif
Posse
Vad är det vi ska fira unsure.gif och varför skulle vi börja fira just nu när Sverige håller på att "försvinna"... ska ju ges bort mer och mer beslutanderätt till maffian i Bryssel.

Lite sent påtänkt med röd nationaldag... tycker jag.

Instämmer!

Hörde något i ett radioprogram - troligen igår - att riksdagsledamöterna röstat bort Annandag Pingst som helgdag och istället förvandlat Nationaldagen till en, för att typ stärka den "nationella gemenskapen".
Men under EMU-kampanjen smutskastades ihärdigt den majoritet av NEJ-sägare som fanns, som vidriga nationalister.

Samtidigt tycks majoriteten i riksdagen vilja göra allt för att EU ska få allt mer makt över Sverige. Och nu vill man godkänna den nya EU-grundlagen över våra huvuden, trots att svenska folket säkerligen skulle förkasta den, om vi tilläts folkomrösta om saken.

Motiven till manövern med flyttandet av helgdagsglorian kan jag tänka mig vara bl.a:

Att försöka blanda bort det fakum att Sveriges självbestämmande urholkas allt mer och att smygvägen reducera mängden lediga dagar pga helgdag - ibland infaller ju Nationaldagen på en redan tidigare röd dag
Sulawesii
CITAT (Reserv @ 06-06-2005, 12:42)
Men när barnen var små så var det fult att sjunga du gamla du fria på skolgården och vifta med flaggan på skolavslutningar.........För att fira att man är svensk har jag i alla år fått mig åthutat att det är rasistiskt.

Jag skulle aldrig skämmas över att jag är stolt över att vara svensk! Det är jag 365 dagar om året!!
Och det löser inte rasismen att ge avkall på vår kultur och historia. Så sorgligt att vissa tycker så.... sad.gif . Dessutom tror jag snarare att det är tvärtom.

CITAT
Näe, jag har inte alltid en pik åt andra, jag har egna åsikter också tongue.gif  
tongue.gif
Eva i Skåne
Det förväntas visst bråk idag, och har redan varit en del, mellan vänster och högerextremister sad.gif

Tråkigt att dagen ska behöva bli ytterligare en politisk konfliktdag.

Min man är ute och är demonstrationsvakt för att hålla vänsterns tåg fredat. Synd att det ska behövas.
Sulawesii
Varför blir man inte förvånad? Men, trött på´t, det blir jag....
niklaswik
Vem behöver en nationaldag? Inte Sverige och dess befolkning i alla fall, det är en annan sak med länder som kanske slagit sig fria från ett annat land som Norge eller liknande.
Däremot har vi ju inget att fira i Sverige.. Isåfall möjligen att andra världskriget tog slut så vi kunde sluta slicka nazisterna i *****....
Hannele
Vårbukett dagen till ära.
*Felix matte*
Det blev lite firande iaf biggrin.gif Tre döttrar och två små töser (barnbarn) kom och överraskade med fika. wub.gif

Varmt och gott inne i stugvärmen... ute öste regnet ner och blåste kallt, bara 5 plusgrader.

fast vi glömde ta fram bordsflaggan tongue.gif
Posse
CITAT (Hannele @ 06-06-2005, 16:53)
Vårbukett dagen till ära.

Blå-gul förstås! smile.gif
Hannele
Vi har varit på Götaplatsen, hört salut och lyssnat på ungdomsorkestrar
(våra tre söner spelade "Du gamla du fria"), lugnt, soligt och trevligt.

lotta_
Vi bjöd in våra grannar på middag. Dags att skaffa en ny tradition; Sveriges nationaldag. Oavsett vad vi tycker så har vi chans att vara med och bestämma hur den ska firas. Hurra! laugh.gif rolleyes.gif laugh.gif
yenny
Ja jag var på jobbet och muttrade över att dom snuvat oss på storhelgs tillägget på annadag pingst... o ersatt med vanligt helgtillägg idag...
Fast våra boende tyckte om musiken dom spelade på tv från firandet på skansen smile.gif
Hannele
Och idag firar Norge, att de sluppit Sverige 100 år. tongue.gif
cic
CITAT (Hannele @ 06-06-2005, 09:54)
Sveriges nationaldag heter det ju nu!
Sverige firar det för första gången i historien idag.

Det var väl inte sant.. Det är första gången det är en helgdag, men officiell nationaldag har det varit sen 1983. Svenska flaggans dag sen 1916.

Själv jobbade jag hela dagen. Eftersom jag jobbar på "det stora möbelföretaget" är mina arbetskläder blåa och gula. Så jag viftade lite på mig själv då och då. Ibland vajade jag en smula i vinden.. biggrin.gif tongue.gif
farbror B

Firade i den svenska naturen, genom att kameraförsedd smyga längs den lilla skogsån på bäverjakt.
Björkarna ligger som ett väldigt plockepinn, med hundratals träd kors och tvärs. Bara jag och naturen kändes det som=)
Bävern kom inte, men väl en kniphona med sina tre småttingar simmade förbi.
Pirum
CITAT (niklaswik @ 06-06-2005, 14:00)
Vem behöver en nationaldag? Inte Sverige och dess befolkning i alla fall, det är en annan sak med länder som kanske slagit sig fria från ett annat land som Norge eller liknande.

Men Gustav Vasa var kanske den viktigaste orsaken (men bara en av många) till att vi skickade hem danskarna. Kanske hade Sverige inte existerat idag annars. Kanske inte Norge, Island eller Finland heller. Kanske hade vi ännu varit i en danskdominerad union.
Så visst kan vi fira 6 juni som självständighetsdag. (möjligen kan man hävda att vi i praktiken varit relativt självständiga redan under Kalmarunionen, men, det är en annan historia)

Det är dock inte Gustav Vasa i sig som bör firas, han hade säkert många otrevliga drag.
farbror B

Sen kan man ju hävda att även under Gustav vasas tid var stora delar av Sverige ockuperat av Danmark i alla fall. Älvsborg, Skåne,Småland, delar av dalarna och Härjedalen fick vi långt senare.

Gustav var dessutom ingen vidare krigsherre. Ett antal gånger försökte han slänga ut dansken, vilket endast resutlerade i att vi fick betala mer krigsskadestånd. Detta var orsaken att kungen lät de största klockorna ur kyrktornen, i brist på metall...

Karl den tionde var den som besegrade dansken till sist, 100 år senare.
pisanggoreng
Dagens boktips:

"The Invention of Tradition", Cambridge University Press, 1992. Eric J. Hobsbawm & Terence Ranger.

ISBN: 0521437733
Hannele
CITAT (Reserv @ 06-06-2005, 11:04)

Varför inte? laugh.gif
Reserv
CITAT (Hannele @ 05-02-2006, 14:08)
CITAT (Reserv @ 06-06-2005, 11:04)
Om man inte får visa att man är svensk på skolavslutningen med sånger, hur ska vi då fira nationaldagen? unsure.gif  ;) Gå runt med världens alla flaggor och sjunga "mångkulturella" sånger? sleep.gif

Varför inte? laugh.gif

Korkade jag har inte insett förrän nu att du bara försöker provocera mig wink.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 05-02-2006, 14:14)
Korkade jag har inte insett förrän nu att du bara försöker provocera mig wink.gif
Tja, egentligen inte.

Men hur firar du, att du är svensk?
Jag skickade våra tre söner att spela "Du gamla du fria" på Nationaldagen.

AnitaO
Avdelning: "Aktuella debatter" rolleyes.gif laugh.gif
Det är kanske tunt på nyhetsfronten så man får rota djupt i arkiven.
Hannele
CITAT (AnitaGg @ 05-02-2006, 17:21)
Avdelning: "Aktuella debatter" rolleyes.gif laugh.gif

Ja, mycket svenskhet som kommit att debateras i dagarna.
AnitaO
CITAT (Hannele @ 05-02-2006, 17:59)
CITAT (AnitaGg @ 05-02-2006, 17:21)
Avdelning: "Aktuella debatter"  :rolleyes:  :lol:

Ja, mycket svenskhet som kommit att debateras i dagarna.

Jag har nog aldrig tänkt på det som att man "firar" att man är svensk.
Man firar väl en flaggdag t.ex. på så sätt att man hissar en flagga.
Men det är väl snarare att fira nationen än att fira "att man är svensk".
Hannele
CITAT (AnitaGg @ 05-02-2006, 19:24)

Norrmän firar i alla fall att de inte är svenskar. laugh.gif
Hannele
PÅ Götaplatsen kan man höra fin musik och flera orkestrar nu på tisdag.
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 05-02-2006, 22:38)

Men hit kommer Norrmännen varje år 6 juni med sin Musikkorps från Narvik
...kanske är vi här i norr mer vänligt sinnade gentemot varann. wub.gif
Hannele
CITAT (Felix matte @ 04-06-2006, 22:29)
mer vänligt sinnade gentemot varann. wub.gif

? unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 04-06-2006, 22:37)
CITAT (Felix matte @ 04-06-2006, 22:29)
mer vänligt sinnade gentemot varann. wub.gif

? unsure.gif

CITAT (Hannele @ 05-02-2006, 22:38)

... smile.gif
Hannele
Men ingen är ovänligt sinnad! sleep.gif
Hannele
Om du inte går ut och sjunger och viftar med flaggan,
så bjud familjen på blå-gul middag! laugh.gif

Blå kingo-potatis.
Kat
Jag slår på stort genom att sätta ut (den urblekta) fasadflaggan! biggrin.gif

Jag hävdar fortfarande att midsommar är vår nationaldag. Så det så!
Månskensbonden
CITAT (Kat @ 06-06-2006, 09:47)
Jag slår på stort genom att sätta ut (den urblekta) fasadflaggan! biggrin.gif

Jag håller egentligen med dig, Kat! Midsommarafton vore nog en mer follkligt förankrad nationaldag. Och då inte bara pga nutidens sill och nubbe och små grodor, nej Midsommar har faktiskt firats i långliga tider i Sverige. Det är troligen den allra äldsta icke kyrkliga helgen vi har, och som vi fortfarande firar så intensivt.
Ett exempel som ger en djup historisk klang till detta påstående:
Det stora raset i Falu Koppargruva som inträffade 1687 (som bildade det jättelika dagbrottet "Stora Stöten"), kunde ha blivit en enorm katastrof i spillda människoliv. Men försynen gjorde att hela gruvan rasade in på självaste Midsommarafton 1687. Och Midsommarafton jämte Julafton var de enda två dagar på hela året som alla gruvdrängar var lediga! Enligt dåtidens källor dog inte en enda människa i raset, vilket var rätt otroligt med tanke på att troligen uppåt tusen personer jobbade där alla andra dagar på året. (Även den ansenliga mängd av brottslingar och krigsfångar som slet i gruvan som straff var lediga dessa två dagar, vilket vittnar om hur djupt rotad Midsommar är i den svenska folksjälen.)
Så mycket talar för att redan när Gustav Wasa sprang omkring i kolt och hosor, så var Midsommarafton redan en uråldrig starkt etablerad tradition i vårt land. Och i praktiken är det väl de facto den mest svenska tradition vi har, och som vi alla älskar att fira, eller hur!? smile.gif Väl värdig att kallas SVeriges nationaldag!

(Men nu är den ju inte det, så jag hissar flaggan och är en glad svensk 6 Juni också! Ju fler festliga traditioner desto bättre! biggrin.gif )
ninnisky
CITAT (Kat @ 06-06-2006, 09:47)

SÅ DET SÅ! Jag tycker midsommar /sommarsolståndet ska firas på den dag det infaller, d v s 21 juni och inte som nu närmste fredag - det hade varit en fin helgdag/nationaldag det! Men man kan ju tycka biggrin.gif biggrin.gif

6. Juni betyder bl a för oss vårt yngsta barns andra "födelsedag." Han räddades till livet -3 veckor gammal - genom en unik operation för 36 år sedan. Det blir familjemiddag i eftermiddag! wub.gif
cic
CITAT (Månskensbonden @ 06-06-2006, 10:21)
Det är troligen den allra äldsta icke kyrkliga helgen vi har, och som vi fortfarande firar så intensivt.

Jo, midsommar har ju firats länge, men precis som med julen (midvinterblot innan vi "blev kristna") är midsommar en kristen helgdag.

CITAT
I det förkristna Skandinavien var midsommartiden förknippad med offerfester i fruktsamhetens tecken, på många sätt motsvarande första majfirandet i andra västeuropeiska länder. Den kristna kyrkan tog över tidpunkten för denna midsommarfest och knöt den till Den Helige Johannes Döparens dag den 24 juni. På olika språk kallas helgen för Johannesdagen, men på svenska med flera språk kallas den alltjämt midsommar.

Hämtat från Wikipedia

Men jag håller generellt med om att midsommar är väldigt svenskt.

Den enda helgdag vi har som inte är kristen är 1 maj.
Ralf
Läste i någon dagstidning häromdagen att upprinnelsen till dagens nationaldag var en statskupp i början av 1800-talet då kungen avsattes. Efter det skrevs det nya statspapper och dom skrevs visst på idag. Skribenten tyckte dock att kuppdagen borde var nationaldagen, för då startade ju allt.
Eller dagen då Sveriges tryckfrihetsförordning skrevs på. Den första i världen för övrigt.
Varför firar vi ingen av dessa dagar? Jo den ena händelsen skedde i början på april och den andra i början på december. Inga trevliga dagar att vara utomhus, men mycket mera viktiga händelse.

För övrigt har jag byggt detta idag:
LadyG
CITAT (Ralf @ 06-06-2006, 14:21)
Läste i någon dagstidning häromdagen att upprinnelsen till dagens nationaldag var en statskupp i början av 1800-talet då kungen avsattes. Efter det skrevs det nya statspapper och dom skrevs visst på idag. Skribenten tyckte dock att kuppdagen borde var nationaldagen, för då startade ju allt.
Eller dagen då Sveriges tryckfrihetsförordning skrevs på. Den första i världen för övrigt.
Varför firar vi ingen av dessa dagar? Jo den ena händelsen skedde i början på april och den andra i början på december. Inga trevliga dagar att vara utomhus, men mycket mera viktiga händelse.

För övrigt har jag byggt detta idag:

Kupp och kupp vet jag inte, de flyttade kronan från ett huvud till en annan (från Gustaf IV Adolf som avsattes den 10 maj till Karl XIII som kröntes den 6 juni) men så här säger Nationaldagen.a.se om saken:

CITAT
Varför just den 6 juni?
Historiskt var det den dagen 1523 som Gustav Vasa valdes till kung. Därmed lades grunden till ett svenskt nationellt rike. Den 6 juni antogs dessutom 1809 års regeringsform, som fastslog de medborgerliga fri- och rättigheterna med bl.a. religions-, tryck- och yttrandefrihet.

http://www.nationaldagen.a.se
Hannele
Sveriges nationaldag firas för andra gången i historien idag. smile.gif
cosmos
Inte bryr jag mej om flaggor..eller behöver nån speciell dag för att trivas med att vara svensk!!
För mej är dom dagar nationaldagar där vi njuter av våren och sommaren,vår underbara natur i dess blomstring..som Valborgsmässoafton ,Kristi flygare,Pingst och Midsommar!! smile.gif smile.gif smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 06-06-2006, 14:22)
Sveriges nationaldag firas för andra gången i historien idag.  smile.gif

Idag firar vi Sveriges Nationaldag för 24:e gången. smile.gif

Officiell helgdag är det däremot för andra året. smile.gif
Ciczi
Fira ni, jag måste tentaplugga... fast som skåning så viftar jag lite lagom med den blågula... den rödgula är ändå närmast hjärtat. wub.gif

Ser dessutom från mitt fönster att den skånska flaggan som vajar i hamnen (postkontorets tak) inte halats till förmån för den blågula.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon