Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > tonåsdöttrar
          Pia-Maria
          Inlägg 07-06-2005, 11:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 937

Hej!
          Finns här någon som kan komma med ett glatt tillrop och ett tröstande ord?
          Jag har tre tonårsdöttrar och lever med lyckligt gift, men ej med deras pappa. Jag inbillar mej att jag som mamma borde veta vad som är bäst för mina barn. Men icke! De verkar tror om sej själva att de besitter all den livserfarenhet som krävs för att fatta stora beslut och för attkunna uttala sej om vad som är bäst för dem. Allt jag säger verkar komma från en annan planet. Vi har bott här nu i snart 6 år och jag känner att i i grund och botten har vi det bra, sen kan det finnas brister men det finns det väl i alla familjer eller är det bara här?
          Jag börjar känna mej så matt, jag vet inte vart jag ska vända mej. Och samtidigt så känner jag att detta är en övergående fas och at jag bara ska igenom den.
          Jag handlar efter min magkänsla, men den är inte mycket värd i mina barns ögon. Jag går hemma på dagarna pga min Fibro och har i och med det mycket tid att tänka, kanske för mycket?
          Finns det nån som kan peppe mej lite.
          Har ni gått igenom något lliknande?
          Kram fån en trött liten mamma

Citera
          stina
          Inlägg 07-06-2005, 12:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Hej!

Tyvärr har jag inget tröstande ord att ge dig - däremot om det tröstar dej så kan jag tala om att du är långt ifrån ensam. Jag har inga barn själv, men en brorsdotter (14 år) som är totalt oregerlig emellanåt. Hon gör precis som hon vill, bor borta hos sin kille flera dygn i sträck och vägrar komma hem, skriker och gapar emellanåt att ingen fattar något och ingen bryr sig. Och bryr oss det är precis det vi gör!!! Hela släkten är engagerad och försöker lotsa henne genom livet så att det inte ska hända något illa innan hon blivit stor nog att begripa nå't själv.

Nu är jag lite hård och elak, men jag fick precis ett ledset mail från hennes mamma. I nästa stund är hon världens gulligaste tjej....

/faster Stina

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-06-2005, 12:14
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Du genomlever dina döttrars frigörelseprocess. Det gör dom starka och självständiga.

Ju närmare band man har desto jobbigare att klippa och desto bättre blir det efteråt.

Gör klart för ungarna att det är normalt att tycka att mamma är en idiot som inget begriper. Det ingår i processen att bli vuxen.

Men det är inte normalt att säga det, för då är man elak och det bevisar bara att man är mindre vuxen än man själv tror.

Med det argumentet målar du in dom i ett hörn att uppföra sig väl.

Sedan skall du låta dom komma med välunderbyggda argument när de vill att du skall ändra på något. Väl underbyggda argument är inte att du är gammal och dum som inget begriper och att de är så erfarna att de begriper allt. Då idiotförklarar de bara sig själv.

Visa att du tar till dig väl underbyggda argument framförda på ett sakligt och trevligt sätt. Då belönar du dom att verkligen tänka innan de gör något.

Fortsätt att gå på din magkänsla. Den brukar aldrig slå fel. Det är fullt normalt att ungar snor runt, bråkar, testar och kollar var gränserna går. Med mera erfarenhet lär de sig att göra det på ett socialt bättre sätt.

Och känna av gränser det behöver vi ju göra hela livet.

Fast ibland brukar svägerskan och jag skoja om att det fanns något pensionat som hette "Mors Vila" förr i tiden. Undrar om de har lagt ner det.

Citera
          Hannele
          Inlägg 07-06-2005, 12:21
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Pia-Maria @ 07-06-2005, 12:49)
          Jag har tre tonårsdöttrar
          Vi har tre pojkar och en dotter, och tycker att pojkar är lättare.
          Nu har jag nästan glömt, hur det var, under ett par år, med dottern.
          I dag är vi dock bästa kompisar, tränar tillsammans, reser, går på teater, allt.
          Du säger själv, att det är övergående period.

Beslut ska man låta ungarna fatta i ganska stor utsträckning själva.
          De äldsta barnen försökte vi få välja "vanlig" utbildning, men
          med de yngsta har vi fattat, att viktigaste är att ungarna trivs.
          Kläder får det bestämma själva. Konstigt, om de hade samma smak som jag? sleep.gif

Jag tänker inte ta ansvar för deras vuxenliv och styra och ställa för dem.
          Därför är det väldigt bra, om barnen själva vet, vad det vill.
          Visst kan de göra misstag, det gör även vuxna.
          Då får vi väl finnas där och stödja.

Det är inte nödvändigtvis fullt normalt att ungar snor runt, bråkar, testar och kollar var gränserna går. Men det är bra, om man kan prata med varandra. Vi har en regel; vi ska leva så att alla i familjen trivs, vi måste ta vanlig normal hänsyn och inte slänga ur sej vad som helst (det gör man inte efter att ha fyllt 3 år). Lite vuxenbeteende kan man begära. Det utesluter inte, att man inte får gräla, vara arg och osams.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-06-2005, 12:31
          Länk hit: #5

Medlem

Nu var det kanske inte kläder, utbildning och intressen som jag tänkte på.

Det tycker nog också jag att ungarna skall bestämma själva.

Jag tänker nog mer på:

Hur länge man skall vara ute om kvällarna.
          Bruket av alkohol
          Hur gammal flickvännen skall vara för att få sova över.
          Hur man uppför sig mot andra.
          Hur man handskas med pengar
          Att man är en ärlig person
          Att man behöver lära sig ta ansvar och hjälpa till hemma.
          Att man sköter sin skola (prioritet hos oss)
          Att lära sig bedömma personer och välja sitt umgänge.
          Att lära sig tänka på vad ett beslut innebär längsiktigt. Tex en tatuering.
          Att hålla en socialt accepterad dygnrytm så man kan behålla ett arbete.

Jag har alltid strävat efter att få ungen att må så bra att de tänker på att det finns en framtid. Många ungdomar gör ju inte det utan lever i nuet.

Citera
          Jill-Ulrika
          Inlägg 07-06-2005, 12:48
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 3 819

Vem har inte varit tonåring och nån gång tyckt att "morsan och farsan varit ena riktiga nötter"? Det går över och även tonnåringar växer upp. Jag vet hur elak en tonåring kan vara men jag är ganska säker på att de skäms när de beter sig illa, det gjorde iallafall jag.

Vet inte säkert men ibland undrar jag om inte tillvaron för dagens tonåringar är ganska hård men på ett mer psykiskt plan än tidigare? Det finns hårda krav på hur man som tonåring ska se ut och vara samtidigt som man ska styra upp sin utbildning och sina betyg, vara till lags, vara med vänner och ha ordentliga intressen. wacko.gif
          Kombinera det med hormoner som flödar över alla breddar så har du helt klart ordentlig "sprängdeg" blink.gif

Skulle man ha det så även som vuxen skulle man nog snart behöva sjukskriva sig för utbrändhet.

--------------------
          Sävedalen zon I-II
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Hannele
          Inlägg 07-06-2005, 13:02
          Länk hit: #7

Medlem

Barn är väldigt individuella, det vet alla som har fler än ett barn.

Bruket av alkohol
          Man kan inom familjen sätta en gräns, att når man fyller 18, firar man det med vin till maten?
          (Varför föräldrar langar till sina barn är ofta rädsla, att de ska få tag på hemkört.)
          Föräldrar måste kanske ibland våga vara föräldrar och ta obekväma beslut.
          Skulle ungen ändå komma hem full, då är det för sent att skälla, då stödjer man.
          Tidigt måste man se till att "få" starka barn, som vågar ha avvikande åsikt från sina kompisar.
          Då måste man låta dem även ha avvikande åsikter från sina föräldrar, lärare, stödja dem, om de inte alltid ha samma åsikt som en själv. Starka barn klarar kamrattryck.

Du har ju flickor? Flickvännens föräldrar bestämmer åldern.
          Våra barn har varit scouter, sovit ofta borta och i tält med kompisar.
          Det är inte alltid sex det handlar om, utan kamratskap och närhet, när man sover ihop.
          Huvudsken är, att man är öppen och kan prata med varandra.

Man ska inte tillåta vad som helst. Man måste uppföra sej hemma, som man gör borta. Inga fula tilltal ska vara tillåtet, varken mot syskon eller mot föräldrar. Om vi vuxna inte lär våra barn uppföra sej, vem ska då göra det?

Ungar är väldigt olika. Men barnen ska vara införstådda med, vilken ekonomi familjen har och att alla har ett ansvar. Om man förklarar, så är inte barnen dumma. Sedan ska de väl få lov att göra lite dummheter med sin egen månadspeng?

Att man är en ärlig person
          Förädrar ska också vara ärliga, man är ju förebild.
          (Jag har förklarat för barnen, att jag har för dåligt minne, för att kunna ljuga. sleep.gif )

Det är självklart. Men ställer ni alltid upp som på hotell, så...
          Man kan inte börja med de med tonåringar, man måste stå ut med 3-åringar, som ska "hjälpa till", man måste ha tålamod, även när man har bråttom och inte göra om, om allt inte blev "perfekt". Barnen måste få göra på sitt eget sätt. Vi har aldrig betalat för städning av eget rum, tvättsortering, disk, toa (men ibland kan man få extraslant, om man städar klädkammaren eller liknande).

Skola är barnen arbete, det måste dom sköta. Men dom behöver föräldrars hjälp, många gånger. Skolan idag ger inte mycket tid för individuell hjälp eller hjälp med studieteknik.

Småbarn kan mans styra... men tånåringar är det svärare med. Bjud in barnens kompisar, lär känna dem.
          Kanske de inte är så "farliga" som du tror? smile.gif

Vi har haft diskussioner, jag hade redan gett tillåtelse, men dottern hade ändrat sej.
          Visa din egen mage och fråga, om tatuering blir snyggt där! biggrin.gif
          (Själv fick jag skäll för att gör avanliga hål i örönen.)

Vi har sagt till ungarna, att när förädrar jobbar,och går upp tidigt på morgonen, ska de ha någorlunda normal dygnsrytm, även på sommarlovet. De kan i alla fall inte störa, för det handlar om vanligt hänsyn, så alla kan leva normalt i familjen.

Man ska prata och alla ska ta hänsyn, till båda hållen, men det är faktikst föräldrarna som bestämmer.
          Enkelt! rolleyes.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-06-2005, 13:16
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Hannele @ 07-06-2005, 14:02)
          Enkelt! rolleyes.gif

Näe! rolleyes.gif

Kan var skitjobbigt för det. IBland vill man bara packa stänga och gå och lägga sig somtonårsförälder. tongue.gif

Citera
          Jill-Ulrika
          Inlägg 07-06-2005, 13:26
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 3 819

En sak till. Det finns präktiga tonårsföräldrar som uppfattar sig vara närmast perfekta i sitt sätt och som gärna slår sig för bröstet över hur duktiga de är på att sätta regler och hålla på dessa. Jag säger bara en sak, glöm dem
          tongue.gif

Tonåringarna i min umgängeskrets med "perfekt" kärnfamilj och präktiga föräldrar som höll på sina tydliga regler om bl.a. alkohol, uteliv och sex var de som sprängde flest gränser. Om det kan vara till någon tröst kan mindre "perfekta" föräldrar ha ordningssamma tonåringar, ibland utan att ens veta om det. Samtidigt som föräldrar med duktighetstendenser kan ha de störigaste tonåringarna, utan att veta om det. sleep.gif

--------------------
          Sävedalen zon I-II
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Hannele
          Inlägg 07-06-2005, 13:31
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Jill-Ulrika @ 07-06-2005, 14:26)
          präktiga föräldrar som höll på sina tydliga regler om bl.a. alkohol, uteliv och sex var de som sprängde flest gränser. Om det kan vara till någon tröst kan mindre "perfekta" föräldrar ha ordningssamma tonåringar, ibland utan att ens veta om det.

Ja, det stämde många gånger.
          Själv är jag slarvig och barnen försöker hålla ordning på mej. tongue.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 07-06-2005, 13:31
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Bettson @ 07-06-2005, 13:31)
          Nu var det kanske inte kläder, utbildning och intressen som jag tänkte på.

Det tycker nog också jag att ungarna skall bestämma själva.

Jag tänker nog mer på:

Hur länge man skall vara ute om kvällarna.
          Bruket av alkohol
          Att man är  en ärlig person

Jag har alltid strävat efter att få ungen att må så bra att de tänker på att det finns en framtid. Många ungdomar gör ju inte det utan lever i nuet.

Har inte några döttrar men två vuxna söner och visst är det jobbigt med tonåringar.

Om jag försöker beta av din lista

Bestämda klockslag när man ska vara hemma har vi haft. Funkade inte helt och hållet men höll hårt på det ändå. De var tvungna att ringa hem om de blev försenade men skulle ändå komma hem.

Accepterade INTE att de drack förrän de var vuxna.

Att sova med flickvän accpeteras inte av lagen om man är under 15 år. Sedan måste det nog bedömas från fall till fall. Hur länge har de varit tillsammans, hur mogna är de , preventivmedel m m.

Uppförande mot andra diskuterades utifrån hur de tyckte att andra skulle uppföra sig mot dem.

När det gäller att handskas med pengar gjorde vi så att , om det inte var för stora summor, de fick bestämma själva men kunde heller inte komma och gnälla om mer när de insåg att de gjort slut på dem på sk-tsaker. Vi hade den tanken att man lär sig bäst genom sina misstag.

Ärlighet kan vara ett problem . Antar att du menar att de ljuger var de varit o s v. Vi försökte att inte bli arga för då blir det bara ändå värre. Försökte diskutera varför de kände sig " tvungna" att ljuga.

Ansvar är något som hör vuxenlivet till så vill man vara vuxen måste man ta ansvar. Svårt när man inte är vuxen men det har funkat att argumentera så med våra söner. Hjälpa till hemma samma sak.

När det gäller skolan har båda våra söner haft downperioder men kommit tillbaka med råge när det " värsta" är över. Vi har inte tvingat dem mer än nödvändigt under downperioden så att de inte ska "hysa agg" mot att gå i skolan.

Att välja sitt umgänge och kunna bedöma andra kan man väl bara göra genom att testa. Nu menar jag inte att man ska låta sina barn umgås med " värstingar" men vår filosofi har varit att de måste få lära sig själva. Och , javisst de har gått på nitar men inte värre än att de kunnat dra lärdom av det.

När det gäller att fatta beslut som kommer att påverka dig hela livet så har vi argumenterat typ " och hur tycker du det skulle se ut om en 50-åring har sin första pojkväns namn tatuerat i pannan". Man kan också föröska få dem att inse att t ex tatuering är en modegrej som är häftig bara just nu och inte om 10 år. Då är det bara sååå uuute.

Dygnsrytm har vi försökt hålla genom att väcka dem i " normal" tid även om de varit ute till 5 på morgonen. Jobbigt men har visat sig effektivt i längden.

Hoppas att du kan hitta något matnyttigt i vad jag skrivit . Det ÄR svårt med tonåringar men man måste komma ihåg att de håller på att hitta sig själva och det är inte det lättaste.

Såg nu att flera andra svarat under tiden jag skrivit mitt svar men lägger in det ändå.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-06-2005, 13:32
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Jill-Ulrika @ 07-06-2005, 14:26)
          En sak till. Det finns präktiga tonårsföräldrar som uppfattar sig vara närmast perfekta i sitt sätt och som gärna slår sig för bröstet över hur duktiga de är på att sätta regler och hålla på dessa. Jag säger bara en sak, glöm dem
          tongue.gif

Tonåringarna i min umgängeskrets med "perfekt" kärnfamilj och präktiga föräldrar som höll på sina tydliga regler om bl.a. alkohol, uteliv och sex var de som sprängde flest gränser. Om det kan vara  till någon tröst kan mindre "perfekta" föräldrar ha ordningssamma tonåringar, ibland utan att ens veta om det. Samtidigt som föräldrar med duktighetstendenser kan ha de störigaste tonåringarna, utan att veta om det.  -_-

Samtidigt som två ungar fostrade på exaktsamma sätt med exakt samma regler kan bete sig helt olika.

Ungar är nämligen individer.

Egentligen så är man inte kompetent att fostra tonåringar förrän man tränat på några stycken. Sedan har man ingen ork kvar, utan är tackam att den perioden är över.

I de flesta fall går det bra ändå.

Själv är jag så stolt över att mina gängliga ungar börjar utvecklas till "män". wub.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 07-06-2005, 13:57
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Bettson @ 07-06-2005, 14:32)
          Samtidigt som två ungar fostrade på exaktsamma sätt med exakt samma regler kan bete sig helt olika.

Ungar är nämligen individer.

CITAT (Hannele @ 07-06-2005, 14:02)
          Barn är väldigt individuella, det vet alla som har fler än ett barn.
          Citerar mej själv. laugh.gif

Oftast får den yngsta minst "regler". Livet är inte rättvist...

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 07-06-2005, 16:29
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Här har du en till ,ibland uppgiven, tonårsmamma (har en son). Så jag har inga råd att ge.
          Men en dag är det över och då är jag helt säker på att dina döttrar och min son har utvecklats till underbara vuxna människor som vi kommer att vara stolta över!

Måste tacka Jill-Ulrika för detta:
          CITAT

Kändes skönt att läsa! För jag är ingen perfekt mamma.... ojoj.... långt ifrån sad.gif

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Tesa
          Inlägg 07-06-2005, 22:14
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Kompromissa....prata med dem..var ärlig och förklara varför man har vissa regler...
          "Därför" är det sämsta svar en unge kan få...tycker jag

Man kan inte prata nog med sina barn....och visa dem nog med respekt...
          ...och jag säger till dem att "prata med mig"...för även om jag får ett utbrott och blir helförbannad så brukar jag lugna mig och kunna prata om saker och ting....för oftast finns det ju nån orsak till att de så gärna vill göra det där man förbjuder...kompistryck, osäkerhet, rädsla osv...eller helt enkelt att det är såååå mycket roligare än vi kan förstå...(dom fattar nog inte hur kul det är med växtmarknader heller...)

Jag brukar säga till mina barn att jag har dem i sånt där koppel man kan släppa efter på ganska långt men strama åt lätt...
          Så länge de sköter sig så matar jag ut mer och mer koppel men klantar dom sig så får de gå stramare igen...
          Min 17-åring springer lös nu...men kopplet sitter på och jag är beredd att springa i fatt och trampa på det om det bär iväg....

Men först och främst måste man nog inse att ens barn är egna individer och inte bitar av en själv...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-06-2005, 22:36
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Tesa @ 07-06-2005, 23:14)
          Kompromissa....prata med dem..var ärlig och förklara varför man har vissa regler...
          "Därför" är det sämsta svar en unge kan få...tycker jag

Kan inte nog hålla med.

Hade min först blodpropp när ungarna var 4 coh 6 år. Efter den betan så har jag stenhårt gått in för att lära dom att klara sig själv så tidigt som möjligt i livet.

Ibland har detta mynnat i konflikter. Kom ihop mig med äldste sonen angående städning. När jag så förklarade varför så fick jag svaret:

Jamen då är det ju OK. Jag trodde bara att du var arg på mig eller ville jävlas.

Det var den tonårsrevolten det. Den andra har varit mycket jobbigare.

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 08-06-2005, 10:18
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Barn är olika. Min son är son jag var i den åldern. Vill han inte, så finns det ingenting i världen som kan få honom till det. Inte ens mutor (har tyvärr aldrig funkat på honom).
          Har dock märkt att något som iallafall påverkar honom till viss del är att jag visar att jag blir ledsen. Att det egentligen inte är arg jag är, fastatt jag gormar.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          netaave
          Inlägg 08-06-2005, 10:36
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men jag har en 12-åring som börjar bli hemsk nu, än så länge går det att spänna ögonen i henne och säga till på skarpen, men jag vet ju vad som väntar och vad jag ska igenom, blir såååå trött.......

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 08-06-2005, 11:17
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Har tre stycken som nu alla är vuxna och utflugna... fast just idag är alla här och vi ska äta lunch tillsammans... också de två små barnbarnstöserna så klart.

sex tjejer och så maken ensam kille tongue.gif

Minnet är barmhärtigt... inte minns jag några speciellt jobbiga stunder. tongue.gif laugh.gif wub.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 08-06-2005, 11:33
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Felix matte @ 08-06-2005, 12:17)
          Minnet är barmhärtigt... inte minns jag några speciellt jobbiga stunder. tongue.gif  :lol:  :wub:

Visst är det väl så.

Annars skulle varje familj förmodligen inte ha mer än ett barn.

Jag menar man förträngde den första förlossningen och kom inte ihåg den förrän man stod i dörren till BB och skulle till igen. tongue.gif

Och inte vill man komma ihåg alla gångerna när man i stort sett ville stoppa tillbaka ungarna där de kom ifrån, men det kunde man ju inte.

Inte heller vill man minnas när de var till salu med återköpsrätt till kvällen.

Man lever på de lyckliga minnena blott resten kan man glömma. wub.gif

Fast lite kan man ju tala om. Annars kan ju de stackarna som sitter i smeten just nu och sliter sitt hår, känna att de är ensamma och misslyckade när de egentligen är just normala föräldrar.

FAst jag skrattade så gott åt just..... Minnet är barnhärtigt laugh.gif laugh.gif

Rätta ordet.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 21:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon