Ja du, jag känner igen vissa bitar. Jag undrar - är du ensamstående eller har du någon att dela "bördan" med?
För 4 år sedan byggde vi nytt och tomten var f.d. åker. Styv lerjord. För tre år sedan började vi anlägga tomten. Själva tomten är på knappa 2000 kvm. Min man var tjänstledig ett par veckor i samband med att vi skulle jämna till tomten, plocka sten och så gräs. Sen dess har vi slitit .... Visst har vi fått det fint på de här tre åren men det finns fortfarande mycket att göra men nu är det främst underhållsarbetet.
Vi bodde i ett annat hus tidigare med uppvuxen trädgård och den var mycket lättare att underhålla. Där fanns ju inga fria ytor i rabatterna där ogräset kunda frodas. Så jag tror och hoppas att det blir bättre med åren.
Vi har mycket gräsmatta nu men också mycket rabatter och ett stort grönsaksland.
Ett tips - minska på grönsakslandet eller slopa det helt. Ha marktäckare så att du slipper rensa så mycket ogräs i rabatterna. Rensa det ogräs som behöver rensas så tidigt som möjligt på våren så att det inte hinner fröa av sig.
Jag kan också känna mig stressad ibland - speciellt som vi frösår alla våra perenner själva och det är lite jobb med det. Men det blir ju fint så småningom.
Jag älskar vår trädgård men ibland kallar jag det för arbetslägret. Och jag är inte heller 40 fyllda (snart - men inte än!

). Ett tips är ändå att ibland bara blunda för allt som behöver göras. Sätt dig på uteplatsen och bara njut.
Jag tycker att vi har massor som inte är gjort men som borde göras men om vi jämför med våra grannar så har vi det faktiskt ganska fint. De tycker att vi alltid är ute och påtar i jorden, kan mycket om trädgård och har det fint. Vi tycker att vissa av dem har det direkt ovårdat i trädgården ....
Lycka till och hör av dig om du behöver diskutera mer!