Full version: Redan trött
rödluvan
Kära entusiaster,
jag är själv en i skaran som älskar min trädgård. Men den tar all min ork och trots att jag inte ens är fyllda 40 år så sliter den ut mig varje sommar.
Jag börjar tvivla på mitt projekt. Varje ledig stund behöver läggas på trädgårdsarbetet, alltid är det nåt som ska göras. Trädgården är 3 år, som ett litet barn, blir det bångstyrigare med åren eller kan jag se framemot att trappa ner på slitet? Jag trodde första året skulle vara värst, men det är alltid nåt som ska grävas. Jag vill inte sälja men ett tvivel att infunnit sig och säsongen har knappt börjat. Gräsklippningen tar för mycket tid, jag vill anlägga mer rabatter eller gruspartier - är det lösningen?
Snälla ge mig kloka råd ni som byggt upp nåt från början. Kanske är jag för petig, men jag vill vara stolt över min trädgård som är mitt i en fritidsby där alla tittar och beundrar.... jag skäms att skriva det, min tomt är väldigt liten och man tror den borde kunna skötas med vänsterhanden. Sen är det förstås hus också som kräver sitt, och jag har inga "hantlangare". Hur planerar jag långsiktigt med snabbt resultat utan slit? En omöjlig ekvation?
unsure.gif
Rossi
Ja du, jag känner igen vissa bitar. Jag undrar - är du ensamstående eller har du någon att dela "bördan" med?

För 4 år sedan byggde vi nytt och tomten var f.d. åker. Styv lerjord. För tre år sedan började vi anlägga tomten. Själva tomten är på knappa 2000 kvm. Min man var tjänstledig ett par veckor i samband med att vi skulle jämna till tomten, plocka sten och så gräs. Sen dess har vi slitit .... Visst har vi fått det fint på de här tre åren men det finns fortfarande mycket att göra men nu är det främst underhållsarbetet.

Vi bodde i ett annat hus tidigare med uppvuxen trädgård och den var mycket lättare att underhålla. Där fanns ju inga fria ytor i rabatterna där ogräset kunda frodas. Så jag tror och hoppas att det blir bättre med åren.

Vi har mycket gräsmatta nu men också mycket rabatter och ett stort grönsaksland.

Ett tips - minska på grönsakslandet eller slopa det helt. Ha marktäckare så att du slipper rensa så mycket ogräs i rabatterna. Rensa det ogräs som behöver rensas så tidigt som möjligt på våren så att det inte hinner fröa av sig.

Jag kan också känna mig stressad ibland - speciellt som vi frösår alla våra perenner själva och det är lite jobb med det. Men det blir ju fint så småningom.

Jag älskar vår trädgård men ibland kallar jag det för arbetslägret. Och jag är inte heller 40 fyllda (snart - men inte än! laugh.gif ). Ett tips är ändå att ibland bara blunda för allt som behöver göras. Sätt dig på uteplatsen och bara njut.

Jag tycker att vi har massor som inte är gjort men som borde göras men om vi jämför med våra grannar så har vi det faktiskt ganska fint. De tycker att vi alltid är ute och påtar i jorden, kan mycket om trädgård och har det fint. Vi tycker att vissa av dem har det direkt ovårdat i trädgården ....

Lycka till och hör av dig om du behöver diskutera mer!
Malvia
Precis så är det, hinner inte alls med i den omfattningen som behövs. Heltidsjobb, föreningsliv, barnens aktiviteter, tiden för trädgården är minimal. Hela tiden prio, gör det som är mest akut - viktigast.
Alla liljor som fortfarande står kvar i krukor för att jag inte hunnit gräva rabatter till dem. All ogräs som växer så det knakar. Har lagt ut presseningar på de värsta ställen. Så ska man hinna klippa gräset mellan regnskurarna. Alla frösådder som väntar på att få komma i krukor, pallkragar. Den kalla våren som gjort att allt fått stå inne. Men det kunde varit värre, får tänka på allt jag gjort hittils. smile.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Känner igen din sitvasion, man vill mycket men hinner ingenting (känns det som)

Jag och min fru har tagit ett beslut för att kunna koppla av och samtidigt hinna få lite gjort.
Vi bryr oss inte om de "hörn" av tomten som vi inte hinner, de får se ut som sjutton helt enkelt.
Men de delarna som vi bestämt oss för att fixa de gör vi ordentligt. Dvs vi ser till att göra dem rejält fina och så lättsköta som bara går. Ex geotextil och täckbark i rabatterna, kantsten utmed huset, kantsten runt alla träd.

På så sätt går det relativt snabbt att klippa gräset och plocka upp det lilla ogräset som kommer.
Och gör man lite varje år så kommer snart hela trädgården bli klar.

Men innan dess får man helt enkelt inte titta åt det där hållet där ens dåliga samvete ligger *sneglar mot trädgårdslandet med mina ögräsövertäckta sparris*

Det viktigaste är att man unnar sig att njuta idag och inte skjuter upp det till imorgon för då kanske man är så trött att man inte längre orkar njuta
Xelma
Satsa på marktäckare och gör i ordning den delen som du ser mest. Kantstenar och som tidigare nämnt tidig ogräsrensning är underlättande. Hinner du inte ta allt ogräs så ta bara bort blommor och frökapslar.

Släng ut t ex solrosfröer på någon kvadratmeter, de håller borta mycket.
mulle
Jag sliter nästan bara med nyanläggningarna - det som jag har planterat tidigare sköter mer eller mindre helt sig själv och trots att jag har en ganska rejäl grönsaksodling tar den inte så mycket tid alls.

Här är mina tips:
- Plantera tätt, tätare än plantskolorna rekommenderar och plantera marktäckare mellan perenner och buskar. Jag har precis varit på en trädgårdsresa till England och där slogs jag av hur extremt mycket de klämde in på samma yta. Där fanns inte en millimeter bar jord för ett ogräs att gro i!
- Plantera rätt. Om växterna står där de trivs växer de mycket snabbare. På ett år blir rabatten lättskött.
- Om du har bara ytor i rabatterna, lägg tidningspapper på dem och ogräsfri mylla eller gräsklipp på. Eller peta ner potatis som faktiskt är en ganska vacker grön planta att ha som utfyllnad och ogräsknekt. Eller så persisk klöver som gror inom en vecka och som dessutom fungerar som gröngödslare.
- Jag har också tidningspapper och gräsklipp eller bark runt mina träd och under de buskar som är knöliga att rensa.
- Många av mina rabatter har jag anlagt direkt på befintlig mark genom att först täcka med tidningar och sedan lägga kompost och ny mylla på. Det är lättare än att gräva.
- I mars/april lägger jag markduk över grönsakslanden och den får ligga kvar tills jag börjar klippa gräset då klippet ersätter duken. Ogräsfritt! Sånt som ska sås tidigare får bo i pallkragar och i mindre odlingsrutor.
- Jag struntar i maskrosor och mossa i gräsmattan eftersom jag ser det som samma sak som att slåss mot väderkvarnar.
- Jag försöker ta bara en bit i taget så att det alltid känns som att något har blivit klart.
- Jag har tränat ögat att se det som är som vackrast och filtrera bort sånt som måste göras. Det är en konst som faktiskt går att träna upp!
- Då jag ska klippa gräset (ett jobb jag avskyr) belönar jag mig själv med att placera ut en öl eller ett glas vin på ungefär den plats där jag bör stanna motorn för att fylla på bensin...

Lycka till!

Mulle
Sulawesii
Herrgud, slit inte ihjäl dig! Blir det för mycket, så ta en paus (kan vara precis hur lång som helst)!
Det är ju meningen att trädgården ska njutas av! Visst, slit ingår, men man måste ju hinna njuta också!

För ca en vecka sedan upptäckte jag att det exploderat av hemskt ogräs här hemma. Det är verkligen precis överallt. Jag blev superstressad. Tills jag bestämde mig för att jag tar det när jag orkar. De har inte kommit ur jorden än, men kommer nog att ta det idag. Och idag känns det helt ok att ta itu med det, ingen stress alls.
SaraS
"men jag vill vara stolt över min trädgård" är lite farligt. Risken blir att du bara ser det du inte gjort, och gör för andras lyst mer än din egen. Tycker Mulle och Killensomvillhagrönafingrar är mycket kloka med att man ska lämna det man inte hinner, både mentalt och med blicken.

Ha lagom mål, lägg upp trädgårdsprojektet på lång sikt. Gör en grovplanering för vad du vill göra, men dela upp arbetet på flera år. Om man har allt i huvudet hela tiden så drunknar man i måsten, och tanken på det man inte hinner tynger.

Vi har gjort en rangordning av projekten för i år. Resten struntar vi i.

Trädgårdslandet sköter sig självmed hjälp av den metod som Mulle också tillämpar. En del rensar vi, frösår och täcker med fiberduk. Resten kvävs. Även om det tar åtskilliga säsonger att döda allt rotogräs så hjälper det verkligen, de blir svagare och svagare. Alternativet att lägga igen landen ett par säsonger och kväva allt under med markduk fungerar också bra, om man inte har ett starkt behov av nyskördade grönsaker, förstås... smile.gif

Sen är som sagt ALL täckodling bra för att slippa rensa. Det är märkligt att det är så ovanligt ändå... wub.gif
rödluvan
Vilka fina råd, många helt nya för mig, och jag har fått en massa ny energi!Framför allt är jag inte ensam om tankarna som åker berg-och-dalbana, pendlande mellan positiva och negativa känslor för trädgården.

I sommar har jag inga fler projekt på gång, jag har planterat häcken och ett träd och det får räcka för i år (säger jag nu...).
Men underhållet tar mer tid än jag trott, och jag får väl ta på mig större skygglappar när det känns tungt och låta gräs och ogräs leva livet.

Tusen tack alla gröna vänner.
Rossi
Nej, du är inte ensam och det är ju alltid skönt att veta. Jag och min man har bott i huset länge och visste innan vi skaffade stor tomt vad det skulle innebära men jag kan berätta för dig att vi har ett par grannar som kommer från stan och som följde med den gröna vågen och flyttade ut på landet och de visste definitivt inte vad det innebar att ha trädgård .... De vill mest ha en plätt där de kan grilla och sitta och läsa och det fungerar inte riktigt så med stora tomter.
anklar
Hej

En trädgård ska ju vara en njutning och en lust. Jag gör det jag känner för, försöker underlätta för mig själv och tänker att ogräs är ju också växter som är gröna och fina.
Tar en kopp kaffe och känner på dofterna
Det kommer ju en ny dag imorgon

Anklar rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon