Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur reagerar NI på "annorlundaskap"?
          Magnolia
          Inlägg 08-06-2005, 12:37
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 3 743

CITAT (Rossi @ 08-06-2005, 11:31)
          Annorlunda är ett väldigt vitt begrepp. Du får nog precisera dig om jag ska kunna svara. Jag reagerar säkert hela olika beroende på vilket sätt något/någon är annorlunda. Allt beror ju på om det annorlunda är positivt eller negativt för en själv.

Jag håller med. ALLT kan ju vara annorlunda beroende på sammanhanget.

Jag tycker att det är bra att alla är olika. Däremot så måste ALLA vara beredd att ta konsekvenserna av sitt handlande. Att bara säga: "Så här är jag för jag är annorlunda och därför måste alla acceptera mitt beteende" tycker jag inte är ok. Om man väljer att tex vara socialt avvikande så kan man inte räkna med att alla ska vilja umgås med en tex.

Däremot så ska givetvis alla människor respekteras som människor.

--------------------
          En trädgård! Lycka!

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 08-06-2005, 12:45
          Länk hit: #22

Gäster

Finns det inte en risk med att fokusera för mycket på detta med annorlundaskap också? Om vi t ex möter en lätt handikappad människa, är det då handikappet vi tänker på först? Borde vi inte försöka koncentrera oss på LIKHETERNA i stället, t ex "både han och jag gillar att påta i trädgården", "både hon och jag lyssnar gärna på klassisk musik", "både han och jag gillar skogspromenader" o s v? Eller är det lika omöjligt som att inte genast tänka "invandrare" när vi möter den mörkhyade Ali Muhammed, oavsett hur länge han har bott i Sverige och hur bra svenska han pratar?

Olle

Citera
          amaira
          Inlägg 08-06-2005, 12:49
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Vad tycker JAG om "annorlundaskap" då ...

Jag måste nog erkänna att jag har lika svårt som många andra, i vissa fall.
          Jag tycker inte heller om aggressiva människor, och inte om otrevligt påstridiga (och jag pratar inte heller om forumet nu, utan allmännt), men även DET bottnar ju i ett "annorlundaskap", men det kan jag inte hantera.

Det är lätt att ta någon som är sårbar, och som tillåter det, under sina vingar. Men man tar inte gärna någon som "spottar och fräser" under sina vingar. Försöker man får man i alla fall gå vidare sedan, med blåtiror tongue.gif .

Men, man behöver ju inte "ta under vingarna", inte beskydda för att uppföra sig respektfullt. Det försöker jag, även gentemot "de spottande och fräsande".

Det ligger på min heder, att bete mig respektfullt. Det ska väl inte bero på andra människor.

Så tänker jag, så fungerar jag inte alltid.

EN sak VET jag! Och det är, att när jag blir "arg", "förbannad" eller "irriterad", så beror det allra oftast på att jag INTE VET!

VAD jag inte vet, det vet jag ju inte, men om jag hade hela historien framför mig, då skulle jag inte längre vara arg.
          Troligtvis skulle jag istället vara mycket ledsen eller sorgsen, kanske skulle jag inse vikten av HANDLING, för att förstå är inte detsamma som att acceptera.

Ja, det var lite om det "annorlundaskapet" som JAG har svårast att fördra: angripande människor.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 08-06-2005, 12:55
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Där har du en poäng Olle. Vi är ju människor allihop och man borde bli bemött som en sådan och inte utifrån det ena eller andra " handikappet".

Men jag , envis som jag är , reserverar mig fortfarande när det gäller förtryckare. Det kanske i en dels ögon är mitt "annorlundaskap"?!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          amaira
          Inlägg 08-06-2005, 13:02
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Magnolia @ 08-06-2005, 13:37)
          Om man väljer att tex vara socialt avvikande ...

... "Väljer??

Jaa, om man väljer att vara socialt avvikande - så instämmer jag.

Men ... när man inte väljer själv då?
          Vilket är EN grundläggande hörnsten i många former av "annorlundaskap".

CITAT
          Finns det inte en risk med att fokusera för mycket på detta med annorlundaskap också? Om vi t ex möter en lätt handikappad människa, är det då handikappet vi tänker på först? Borde vi inte försöka koncentrera oss på LIKHETERNA i stället...

Så rätt så rätt.
          Och med en rullstolsbunden blir det så "enkelt" (hmmm, borde vara, hmmm), för det SYNS! Förklaringen varför en person inte GÅR finns ju där, ingen kan missta sig på det.

Men varför blir det så att människor inte FÖRSTÅR när någon är annorlunda, utan "väljer" att tolka den andra människan beteenden som elaka, dumma, provocerande, irriterande ... upprörande ... tolka att den andra VÄLJER - inte att det kan finnas ett annat sätt att tänka på, ett annat sätt att se välrden på.

I upprörda känslor finns ju ingen plats för likheterna...
          Och inte heller någon plats för att SE ... allt det fascinerande, spännande, roliga, unika, osv.

Det blir en låsning som slutar med "Dra åt helvete!" Och INGEN av partena förstår vad som hände, eller varför. Men alla är upprörda, arga eller ledsna.

Och förlorare, är ALLA.

wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          pejori
          Inlägg 08-06-2005, 13:06
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

det är helt okay att känna sig annorlunda och utanför wub.gif
          det är också okay att fundera över detta ämne, men MÅSTE man göra det i tråd efter tråd tills ingen orkar läsa eller kommentera det mera? wub.gif wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          farbror B
          Inlägg 08-06-2005, 13:40
          Länk hit: #27

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

Innerst inne tror jag alla känner sej utanför.
          Tror inte nån känner sej som centrum i alla sammanhang, utan funderar precis som vi andra över livet, kärleken och sånt.

Säkert har alla sett sej i spegeln och sett nåt annorlunda, som känns konstigt. Säkert har alla varit deprimerad, mått dåligt eller annat och tänkt
          -Det måste bara vara jag som kan vara såhär knäpp!

Men så är det inte, jag lovar! wub.gif

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera
          Magnolia
          Inlägg 08-06-2005, 13:46
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 3 743

CITAT (amaira @ 08-06-2005, 14:02)
          CITAT (Magnolia @ 08-06-2005, 13:37)
          Om man väljer att tex vara socialt avvikande ...

... "Väljer??

Jaa, om man väljer att vara socialt avvikande - så instämmer jag.

Men ... när man inte väljer själv då?
          Vilket är EN grundläggande hörnsten i många former av "annorlundaskap".

:

Jag uttrycker mig lite klumpigt idag AMAIRA som du har märkt... wub.gif

Om jag börjar med att säga att jag tycker att det är stor skillnad på hur man hanterar annorlundaskap bland främlingar än bland människor som står en nära. En okänd människa kan man inte förvänta sig att "förstå" så de få minuter man interagerar får man försöka göra sitt bästa att vara beredd på att han eller hon kanske agerar annorlunda än jag förväntar mig. I en nära relation är det viktigare att förstå VARFÖR någon gör som de gör.

Det är sant att man inte alltid kan välja sitt beteende. Om jag retar mig på någons beteende tycker jag därför att jag är skyldig att tala om för den personen vad som retar mig. Först därefter kan personen välja att INTE göra så, eller i alla fall tala om varför han eller hon INTE KAN VÄLJA att inte göra så.

Vi kan låtsas att det finns en forummedlem som retar sig på att vi diskuterar annorlundaskap för mycket... biggrin.gif Om denna medlem talar om för oss i tex denna tråd att vi borde sluta och vi ändå fortsätter så tycker jag att medlemmen har rätt att i fortsättningen ignorera våra inlägg rolleyes.gif biggrin.gif

--------------------
          En trädgård! Lycka!

Citera
          pejori
          Inlägg 08-06-2005, 13:55
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

svårt att undvika, när alla inlägg handlar om samma sak laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Heddas matte
          Inlägg 08-06-2005, 14:19
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem nr: 3 696

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 08-06-2005, 13:45)
          Finns det inte en risk med att fokusera för mycket på detta med annorlundaskap också? Om vi t ex möter en lätt handikappad människa, är det då handikappet vi tänker på först? Borde vi inte försöka koncentrera oss på LIKHETERNA i stället, t ex "både han och jag gillar att påta i trädgården", "både hon och jag lyssnar gärna på klassisk musik", "både han och jag gillar skogspromenader" o s v? Eller är det lika omöjligt som att inte genast tänka "invandrare" när vi möter den mörkhyade Ali Muhammed, oavsett hur länge han har bott i Sverige och hur bra svenska han pratar?

Olle

Applåd! bästa inlägget idag..

--------------------
          Mälaröarna, zon 2

Citera
          carol
          Inlägg 08-06-2005, 15:17
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 419
          Medlem nr: 3 867

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 08-06-2005, 13:45)

Olle

Hmm... men om jag möter en handikappad vet ju inte jag vad vi två har gemensamt förrän vi pratat med varandra och jämfört intressen, däremot kan jag se (om det syns) att han/hon är handikappad och det vet jag att vi inte har gemensamt. Sen drar jag en slutsats om hur jag tror att den personen är grundad på min egna lilla erfarenhet och kunskap om handikappade som förmodligen mest bygger på fördomar. Inte konstigt att det inte gör verkligheten rättvisa, men det är väl så man gör. unsure.gif sleep.gif

Och det gäller ju även för invandrare, har jag inte pratat med Muhammed vet jag ju inte att han är svensk för han ser ju inte "svensk" ut och eftersom jag ser "svensk" ut (dvs blond och ljushyad till skillnad från hans kanske mörka hy och svarta hår) tycker jag automatiskt att han är annorlunda. Min erfarenhet säger mig då att personer som ser ut som honom oftast talar ett annat språk, tillhör en annan religion, är van vid annat klimat, annan kultur osv Det gör att jag tror att han är annorlunda än jag, att vi inte har så mycket gemensamt, men det behöver ju inte vara negativt ändå. Jag kan ju ändå vara öppen för att jag kan ha fel om jag får en chans att lära känna honom (henne...). Om jag däremot klamrar mig fast vid att mina fördomar alltid är rätt, då tycker jag att man är lite ute och cyklar. wacko.gif

Men annars tycker jag att du har helt rätt Olle, man borde inte döma efter utseende, tyvärr är det det vi gör.

Citera
          Kalinsi
          Inlägg 08-06-2005, 17:11
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 355
          Medlem nr: 5 034

CITAT
          EN sak VET jag! Och det är, att när jag blir "arg", "förbannad" eller "irriterad", så beror det allra oftast på att jag INTE VET!

VAD jag inte vet, det vet jag ju inte, men om jag hade hela historien framför mig, då skulle jag inte längre vara arg.
          Troligtvis skulle jag istället vara mycket ledsen eller sorgsen, kanske skulle jag inse vikten av HANDLING, för att förstå är inte detsamma som att acceptera.

Jättefint och klokt skrivet!

--------------------
          user posted image
          ...Varför tillfoga smärta - när kärlek är det enda som består...

Citera
          Hannele
          Inlägg 08-06-2005, 17:32
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Jag har under åren hunnit jobba med alla möjliga sorters människor; från mentalsjukhus till riktiga jetsettare, och vänner har jag av alla möjliga nationaliteter, med olika handikapp och annat, så jag reagerar inte på särskilt sätt.

Men nånting som gör mej väldigt glad och stolt är, hur våra barn behandlar olika människor med vänlighet och respekt. De tilltalar och svarar vänligt till uteliggare och hjälper hem gamla tanter, som ramlat och annat. De behandlar alla lika och det gör mej glad. sleep.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Kathy
          Inlägg 08-06-2005, 17:40
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Vi inom mitt yrke pratar inte om handikappade utan om funktionshinder.
          Ett funktionshinder kan göra att vissa saker blir svårare att klara av, som att t.ex vara rullstolsburen.
          Att vara handikappad har mer med omgivningen att göra.
          Ex: Placera en person (som inte kan japanska) i Japan, så blir den personen handikappad.

Citera
          Hannele
          Inlägg 08-06-2005, 17:49
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Scrollan @ 08-06-2005, 18:40)

Min blinda kompis (säg inte nu att det heter synskadad wacko.gif) har inga hinder,
          han kan göra precis allt utom köra bil.

(Att jag använder "fel" fackuttryck, beror på att mitt vokabulär är från 70-talet.)

Scrollan, det är såna som du, som gör oss "vanliga" osäkra, för ni inom ditt yrke vet bäst och
          vi vågar inte oss ens närma oss och börja prata, för vi kommer säkert att göra "fel" och anväda "fel" ord? wacko.gif sad.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 08-06-2005, 17:57
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (Hannele @ 08-06-2005, 18:49)
          Scrollan, det är såna som du, som gör oss "vanliga" osäkra, för ni inom ditt yrke vet bäst och
          vi vågar inte oss ens närma oss och börja prata, för vi kommer säkert att göra "fel" och anväda "fel" ord?  :wacko:  :(

Äh, tror jag inte ett dugg på!

*//* Att dom flesta tycker, alltså.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          *solis*
          Inlägg 08-06-2005, 18:02
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 1 749
          Medlem nr: 5 033

CITAT (Hannele @ 08-06-2005, 18:32)
          Jag har under åren hunnit jobba med alla möjliga sorters människor; från mentalsjukhus till riktiga jetsettare, och vänner har jag av alla möjliga nationaliteter, med olika handikapp och annat, så jag reagerar inte på särskilt sätt.

Men nånting som gör mej väldigt glad och stolt är, hur våra barn behandlar olika människor med vänlighet och respekt. De tilltalar och svarar vänligt till uteliggare och hjälper hem gamla tanter, som ramlat och annat. De behandlar alla lika och det gör mej glad. sleep.gif

Sådana är mina barn också och det gör mig mycket glad och stolt och tacksam wub.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 08-06-2005, 18:30
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Funktionshindrad och Handikappad betyder väl samma sak... som jag förstår det.

Men jag vill absolut inte säga att jag är funktionshindrad eftersom jag har alla funktioner i behåll.
          Handikappad är jag däremot och eg. har jag väl varit sen barnsben eftersom jag burit glasögon sen 10-års ålder... men nu är jag det på fler sätt.

Som sagt... benämningarna har samma betydelse... men för mig klingar det förstnämnda fel.

Citera
          Kathy
          Inlägg 08-06-2005, 19:32
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Felix matte @ 08-06-2005, 19:30)
          Funktionshindrad och Handikappad betyder väl samma sak... som jag förstår det.

Men jag vill absolut inte säga att jag är funktionshindrad eftersom jag har alla funktioner i behåll.
          Handikappad är jag däremot  och eg. har jag väl varit sen barnsben eftersom jag burit glasögon sen 10-års ålder... men nu är jag det på fler sätt.

Som sagt... benämningarna har samma betydelse... men för mig klingar det förstnämnda fel.

I din beskrivning, så ger du själv svar på skillnaden handikappad vs funktionshindrad. rolleyes.gif

Citera
          Kathy
          Inlägg 08-06-2005, 19:35
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Hannele @ 08-06-2005, 18:49)
          CITAT (Scrollan @ 08-06-2005, 18:40)

Min blinda kompis (säg inte nu att det heter synskadad wacko.gif) har inga hinder,
          han kan göra precis allt utom köra bil.

(Att jag använder "fel" fackuttryck, beror på att mitt vokabulär är från 70-talet.)

vi vågar inte oss ens närma oss och börja prata, för vi kommer säkert att göra "fel" och anväda "fel" ord? wacko.gif sad.gif

"Såna som jag"??? ohmy.gif
          Jösses!!! Jag har aldrig sagt att jag vet bäst...men arbetar man med det här dagligen, så måste man ju få kommentera det, eller hur?
          Det ÄR skillnad på att vara funktionshindrad och handikappad.

Vi kan vända på det:

"Såna som du" gör att vi som jobbar inom det här området får våra kunskaper nedvärderade. unsure.gif

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 07:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon