Hej ni kloka odlare...
Jag har problem med mina grannar... eller snarare att jag känner att de kommer lite nära inpå och att jag skulle behöva insynsskydd. Vet bara inte hur eller vad jag ska hitta på.
Här kommer en liten beskrivning av hur det ser ut. Det blir inte lätt men jag försöker.

2/3 av min tomt är på "gatuplan" ut mot gatan. Där står mitt hus. Baksidan, dvs 1/3 är "en trappa ner", med ca 2 meters höjdskillnad.
Mina grannars tomt som finns på ena sidan av min är ungefär 1.2 m högre än min och de har också fördelningen 2/3 och 1/3. Mellan min gräsmatta och deras skiljer det alltså 1.2 m. Rakt av, ingen sluttning eller så. Själva höjdskillnaden är täckt av en mur - murens lägsta punkt är med andra ord på min gräsmatta och den högsta är på samma nivå som deras gräsmatta.
Det här resulterar alltså i att när de sitter på sin uteplats sitter de på första parkett ca 3.20 m över vår nedre gräsmatta. Mycket störande...

Så nu är vi i stort behov av att skapa något insynsskydd. Jag har funderat lite på någon form av t.ex tuja-häck, men tycker att det blir lite trist. Det kanske i och för sig är det bästa/enda alternativet? Dessutom vet jag inte hur hög den blir. Finns det något annat i växtväg som är relativt snabbväxande och skulle funka? Eller är det någon som har något annat tips?