Madeleine1
Hej ni kloka odlare...

Jag har problem med mina grannar... eller snarare att jag känner att de kommer lite nära inpå och att jag skulle behöva insynsskydd. Vet bara inte hur eller vad jag ska hitta på.

Här kommer en liten beskrivning av hur det ser ut. Det blir inte lätt men jag försöker. biggrin.gif
2/3 av min tomt är på "gatuplan" ut mot gatan. Där står mitt hus. Baksidan, dvs 1/3 är "en trappa ner", med ca 2 meters höjdskillnad.

Mina grannars tomt som finns på ena sidan av min är ungefär 1.2 m högre än min och de har också fördelningen 2/3 och 1/3. Mellan min gräsmatta och deras skiljer det alltså 1.2 m. Rakt av, ingen sluttning eller så. Själva höjdskillnaden är täckt av en mur - murens lägsta punkt är med andra ord på min gräsmatta och den högsta är på samma nivå som deras gräsmatta.

Det här resulterar alltså i att när de sitter på sin uteplats sitter de på första parkett ca 3.20 m över vår nedre gräsmatta. Mycket störande... mad.gif

Så nu är vi i stort behov av att skapa något insynsskydd. Jag har funderat lite på någon form av t.ex tuja-häck, men tycker att det blir lite trist. Det kanske i och för sig är det bästa/enda alternativet? Dessutom vet jag inte hur hög den blir. Finns det något annat i växtväg som är relativt snabbväxande och skulle funka? Eller är det någon som har något annat tips? sad.gif
Lena N
Om du inte tänker dig totalt insynsskydd i hela trädgården så kan det kanske vara en god idé med några strategiskt placerade träd. Jag tänker lösa en liknande situation med ett bigarråträd.

Har du försökt att prata med grannarna om de skulle kunna tänka sig en häck planterad på deras sida om muren. Då vinner ni ju 1,2 m i höjd direkt. Uppgörelsen skulle ju kunna vara att ni betaler plantorna och de släpper till planteringsytan.
Heddas matte
tänkte faktiskt också på en gång - träd!

man kan ju faktiskt köpa ganska stora träd och få bra skydd uppifrån på en gång..
MimE
CITAT (Lena N @ 09-06-2005, 21:20)
... Har du försökt att prata med grannarna om de skulle kunna tänka sig en häck planterad på deras sida om muren. Då vinner ni ju 1,2 m i höjd direkt. Uppgörelsen skulle ju kunna vara att ni betaler plantorna och de släpper till planteringsytan.

Vi har precis denna lösning som du beskriver med våra trevliga grannar.
Klippningen sköter grannen på sin sida och ovansidan medan vi klipper vår sida.

Skönt med "goa" grannar... wub.gif

Att de sedan har ett enormt och vackert körsbärsträd precis på sin sida av tomtgränsen är ju inte helt fel då vi "plundrar" bären ovanför vår tomt. laugh.gif
Cellestine
Har du tänkt på stolp och dragduk, då kan du själv avgöra när och hur mycke du vill dra för ,finns i alla former och längd,blommor som står under klarar sig bra, lite ovanligare än träd och buskar smile.gif smile.gif
pejori
varför inte en snygg avskiljare med växter på, som säljs överallt numera smile.gif smile.gif
också ett par japanska blodlönnar för att lysa upp det hela. rolleyes.gif
netaave
Men något som växer tar ju ganska lång tid att få till, gör en ram så länge och sätt i lister lite snett som en persienn, jag såg något sånt på bild för en tid sen tror det var i "Vi i villa" det var himla snyggt. Där var det satt på kanten av en altan.
När växtligheten sen kommer är det ju bara ta bort det.

Här är det, sitter inte ens i ram såg jag nu. Måste man väl kunna sätta så det går upp över murkanten vid uteplatsen.

http://www.viivilla.se/gordetsjalv.asp?mod...&articleid=2067
MrNorth
Hur långt behöver insynsskyddet vara?

/henrik
Madeleine1
Tack för alla tips! biggrin.gif

Jag har inte riktigt bestämt mig för hur långt skyddet måste vara. Det beror lite på vad vi väljer, så att säga. Minst 3-4 m upp till kanske 20 beroende på hur vi gör.

Träd tror jag nog kan vara en vettig lösning. Ska lura vidare på det.

Någon form av byggd avskiljare behöver ju vara så väldigt hög för att det ska hjälpa eftersom deras tomt är ca 1.20 över vår. Det räcker inte med "vanlig" höjd på t.ex 1.80 för då räcker den lagom till låren på grannen... tongue.gif Så det tror jag att vi får avskriva tyvärr.

Och så gillade jag det du skrev Lena N om att kolla med grannen om DE kan tänka sig att sätta en häck eller liknande... Har faktiskt inte pratat med dem om det, så det kanske vore något.

Tack för alla tips! Kom gärna med fler! smile.gif
Lasse*
Hej Madeleine1,

Försöker slå två flugor i en smäll:
1. Är ny här så jag måste kolla hur det funkar att svara på någons fråga
2. Ge dig ett förslag på snabbväxande insynsskydd

Mitt tips är sibirisk ärtbuske (Taragana). Den växter snabbt och blir dryga tre meter. Den häck som jag satt i värmland tog sig till 3 meter på 3 år och dom buskarna har gula, rätt fina, blommor och ger enligt min morbror (som man kan lita på) kapslar som fåglarna tycker om att äta. Den klarar extremt hårda villkor. Faktum är att de plantor som jag satte på det mest karga avsnittet (sten och grus) tog sig bäst och har växt snabbast. Paradoxalt men sant.

Vänligen,

Lasse
pejori
CITAT (Lasse* @ 11-06-2005, 12:42)
Mitt tips är sibirisk ärtbuske (Taragana). Den växter snabbt och blir dryga tre meter.

den heter caragana aborescens och är rätt fin smile.gif smile.gif
Lasse*
Oj, sorry

Caragana ska det va, helt riktigt. (Hörde fel när jag rådfrågade en vän.)

Märks att man har att göra med proffs här!

Vänligen,

Lasse
Madeleine1
Välkommen Lasse* och tack för ett bra tips! Tror t.o.m att den heter Caragana Arborescens... smile.gif
Jag har haft en sådan för länge sedan men den såg mer ut som en smal stam på en meter eller så och långa hängande grenar. Har du någon bild på hur den ser ut om den släpps upp i höjd? Blir den buskig då?
pejori
här är en.
Kattgräs
Sibirisk ärtbuske kallas också häckkarragan, om du vill söka vidare på Odla eller Google eller nån annanstans. Den är mycket tålig, snabbväxande och kan bli rätt hög rätt snabbt. Men den får också rätt ofta mjöldagg.

Vi har en sån runt vårt hus. Mycket bra insynsskydd. Däremot brer den ut sig på bredden också, kan bli yvig. Den växer så fort så att grenarna gärna böjs utåt-neråt lite så om ni har ont om plats är det bra att tänka på. smile.gif
snofsan
Mina 4 buskar har en benägenhet att få mjöldagg.... rolleyes.gif
Ophelia
CITAT (snofsan @ 11-06-2005, 19:10)
Mina 4 buskar har en benägenhet att få mjöldagg.... rolleyes.gif

Brukar få mjöldagg innan den ens fått blad. Det är synd för den är ju faktiskt fin i växtsätt, tålig, fina blad och fina gula blommor.
Madeleine1
OK. Det låter ju inte så trevligt. Och platsbrist har vi gott om, så yvigheten kanske inte är att föredra. smile.gif
Något annat som passar som häck som är relativt snabbväxande?
Ophelia
Det går inte att sätta upp någon typ av staket/spaljé och klä in den med klättrande växter?

Ginnalalönn är ju fin och kan bli hög. Har sett exempel på att man låtit några stammar växa upp och bli som träd och sedan hållit en del nere så de växt som buskar. Likaså har jag sett detta med häggmispel. Hoppas du förstår vad jag menar. Det blir liksom olika höjd.
Madeleine1
Staketet/spaljen behöver vara så himla hög för att hjälpa - upp emot 3 m från vår markyta eftersom vår tomt är ca 1.20 under deras. En spalje kanske skulle funka i och för sig, den behöver ju inte se så klumpig ut....?
Ophelia
Spaljé kan man ju göra av armeringsjärn, sedan ha en träram runt och lasera den i någon färg. Sedan ha en massa klätterväxter. Väljer man kraftigväxande så tror jag att det kan bli väldigt inbonat.

Jag tycker personligen att armeringsjärn ger en sådan fin patina och är lagom "rutig", trä blir ju lite tjockare och syns mera.

Jag funderade på om det går att bygga högst upp ett litet utskjutande tak? Alltså vinkla kanten högts upp mot er. Jag är dåligt på att förklara så jag hoppas du förstår vad jag menar.
Kattgräs
Åh, en spaljé med klematis kan bli ett väldigt bra insynsskydd. Men det hjälper kanske inte på vintern... smile.gif
Ophelia
CITAT (Kattgräs @ 12-06-2005, 20:53)
Åh, en spaljé med klematis kan bli ett väldigt bra insynsskydd. Men det hjälper kanske inte på vintern... smile.gif

Får be grannarna att inte titta då biggrin.gif

Nämen kan man inte ha klätterväxter som typ klätterhortensia som ger lite tjockare stammar med tiden?
Louise i Göteborg
Om du inte vill ha 20 meter häck utan lite olika lösningar ett träd på rätt plats, lite spalje med eller utan "tak" där det passar och så vidare så har jag ett tips.

Blommande kronärtsskocka! Funkar inte på vintern så detta är för en del där du bara behöver insynskyddet på sommaren. Blir med lätthet tre meter och är en supertålig perenn om man inte vill odla den som grönsak.

Libbsticka är en annan tremetersperenn som doftar mustigt, placeras lämpligen nära grillen....
Xelma
Dela in trädgården lite.

En bit från deras mur, kanske 4-5 meter ifrån, kan ni sätta en spalje/pergola som då skyddar er lite bättre. Sen kan ni ha några träd emellan, med skuggväxter mm under. Fundera på var deras inblickar stör mest och sätt något lite högre där. Fast för grannsämjan inte för högt om det skymmer deras utsikt ÖVER er trädgård.
carol
Jag skulle nog också tipsa om en dialog med grannen, för träd på din tomt eller häck på deras tycker jag känns mest naturligt (efter vad du berättat), men det finns ju risk för att du att du skuggar eller skymmer dom och att dom blir sura för det. Bättre om ni är överens. smile.gif
Madeleine1
Mmm... visst är det bäst om vi är överens. Jag har faktist pratat lite med grannen om häck eller liknande insynsskydd och han var inte helt motig, men det kändes lite som att han sa "varför inte" för att vara snäll... sen om det blir verklighet av idéen... ja ja. rolleyes.gif

Jag är i och för sig lite orolig för att för mycket växlighet på deras sida ska göra att muren ger sig. De förra grannarna odlade något som hade extremt aggressiva rötter/rotskott och nu håller just den delen av muren på att ge sig... sad.gif
MB1965
Cypresser kanske på en del av streckan?
violina
Fläder växer med raketfart, grönskar tidigt och är lätt att föröka med sticklingar om man vill ha många.
Madeleine1
Läste i ett annat inlägg om Avenbok. Skulle det kunna vara något för mig? Bambu? Men den brer väl ut sig ganska kraftigt?
Madeleine1
CITAT (violina @ 16-06-2005, 07:34)
Fläder växer med raketfart, grönskar tidigt och är lätt att föröka med sticklingar om man vill ha många.

Blir flädern "bred"/platskrävande eller kan man begränsa den genom att klippa den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon