Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rent hus..., saknas förråd i England?
          SannaLasso
          Inlägg 11-06-2005, 13:19
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 311
          Medlem nr: 5 324

Jag brukar titta på ett engelskt program på BBC Prime som heter "Cash in the Attic" (Kan väl närmast översättas med "Stålar på vinden") . Där kommer ett värderingsteam hem och letar fram värdefulla prylar som folk har på sina vindar och i sina förråd.

Hur det är med förvaringsutrymmen i vanliga engelska lägenheter vet jag inte, men villorna har vindar och i regel garage och trädgårdsskjul. De äldre väggivägg-husen inne i städerna har vindar - ni har väl sett "Gasljus"? smile.gif

När det gäller att samla på sig prylar har det nog med separationsångest eller uppfostran att göra. JAG har oerhört svårt att bara kasta eller ge bort bra snygga saker som fortfarande är helt användbara. Mina föräldrar var uppfostrade till att ta hand om det som gick att använda och jag har fått samma uppfostran. Tyvärr har jag också svårt att kasta bort minnen - det är väl en psykologisk fnurra i skallen på mig... wink.gif )

Det aktuella programmet görs ihop med ett psykteam som menar att största anledningen till att man samlar på en massa "bra-att-ha-saker" och minnessaker är psykologiska. Själv grät jag faktiskt lite med kvinnan i första avsnittet (det enda jag hittills sett) för jag kände igen mig själv så väl i henne, det framgick inte riktigt i programmet hur ångestfullt det kan vara för vissa att rensa i röran. Jag skulle säkert kunna fylla ett tiotal flyttkartonger med saker som jag inte gillar längre eller har använt under de senaste tio åren - men rensar och fyller kartongerna gör jag en annan dag. Eller en annan...

Och förresten så hittade jag nyligen ett par jättegamla skor som är toppmoderna nu igen. Och nog har jag en hel del annat snyggt som blir modern med ojämna mellanrum. Och snart går jag nog i den dyra klassiska dräkten jag växte ur för tio år sedan...Och barnkläderna kan jag ju inte kasta innan barnbarnen kommer...Och...... sad.gif

Citera
          ninnisky
          Inlägg 11-06-2005, 13:30
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Bodde ett tag i ett nytt flerfamiljshus i Manchester. 3 rum och kök. Ute på den gemensamma gården 150 kvm?? ca fanns ett litet förråd stort som en friggebod och skulle räcka till samtliga nio lägenhetsinnehavare biggrin.gif
          med andra ord ca 1 kvm per trea biggrin.gif Kan bara säga att min cykel hade det trångt! laugh.gif

Hemma har vi ett tvåbilsgarage med plats för minst 3 cyklar och en gräsklippare biggrin.gif och om man anstränger sig - en bil wub.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Magnolia
          Inlägg 11-06-2005, 15:10
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 3 743

CITAT (Posse @ 11-06-2005, 13:42)
          unsure.gif Ingen här som har erfarenhet av lägenheter i England och känner till om de faktiskt i allmänhet saknar ordentliga förråd?

Jag har ju hört påståendet att man i England drar vattenledningarna på husens utsida för att de ska gå lättare att reparera om de fryser sönder, så de kanske också har andra traditioner ifråga om förrådsutrymmen. unsure.gif

Överhuvudtaget tror jag att det är få länder som har så hög boendestandard som vi har i Sverige. I många länder är hemmet mest ett ställe där man har sina saker och sover. Umgås och lever gör man ute på stan - på puben, caféer eller restauranger. Det räcker att åka över till Danmark för att se en helt annan (lägre) standard. Jag känner flera icke-svenskar som tycker att det är komiskt hur mycket tid och pengar vi svenskar lägger på vårt boende.

När jag bodde i England var flera av de få garderoberna fyllda med hyresvärdens grejer. När vi tyckte att han skulle ta bort dem sa han att i så fall skulle han höja vår hyra och då gick vi med på att sakerna stod kvar...

--------------------
          En trädgård! Lycka!

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 11-06-2005, 16:15
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Magnolia @ 11-06-2005, 16:10)
          CITAT (Posse @ 11-06-2005, 13:42)
          unsure.gif Ingen här som har erfarenhet av lägenheter i England och känner till om de faktiskt i allmänhet saknar ordentliga förråd?  

Jag har ju hört påståendet att man i England drar vattenledningarna på husens utsida för att de ska gå lättare att reparera om de fryser sönder, så de kanske också har andra traditioner ifråga om förrådsutrymmen.   unsure.gif

När jag bodde i England var flera av de få garderoberna fyllda med hyresvärdens grejer. När vi tyckte att han skulle ta bort dem sa han att i så fall skulle han höja vår hyra och då gick vi med på att sakerna stod kvar...

Har en ganska stor "släkt" i Skottland (mina barns far kommer därifrån) och har försökt komma på vad dom gör med alla gamla saker.
          Kan inte komma på att jag sett några förråd merän trädgårdsskjul. Har lite svaga minnen av förvaringsutrymmen under trappan om det var ett tvåplanshus.
          Vattenledningarna går utanpå husen, ofta i glada färger samma som runt fönster och dörrar.
          Garderober har jag nog aldrig sett inbyggda i husen utan det är lösa stora möbler.
          Åtminstone förr fanns inga spisar och kylskåp i vanliga hyreshus utan det fick man köpa själv och ta med sig när man flyttade.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Hannele
          Inlägg 11-06-2005, 16:33
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Magnolia @ 11-06-2005, 16:10)
          Överhuvudtaget tror jag att det är få länder som har så hög boendestandard som vi har i Sverige.

Så fina uppvärmda garage som svenskar har för sina bilar,
          har inte många länder ens som bostad.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          ninnisky
          Inlägg 11-06-2005, 16:38
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

CITAT (Anki på Öland @ 11-06-2005, 17:15)
          Garderober har jag nog aldrig sett inbyggda i husen utan det är lösa stora möbler.
          Åtminstone förr fanns inga spisar och kylskåp i vanliga hyreshus utan det fick man köpa själv och ta med sig när man flyttade.
          Anki

Inte i Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Spanien, Italien eller några andra Medelhavsländer heller hittar du inbyggda garerober, kök med spis och kylskåp heller. Vi i Skandinavien är unika ...... biggrin.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Reserv
          Inlägg 11-06-2005, 16:41
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Dom flesta trädgårdsskjulen där är fyllda till bredden med allsköns bråte, bland möbler och andra pryttlar (ett paradis för såna som mig alltså tongue.gif ) förutom skjulen så brukar dom ha oinredda vindar som också funkar som avstjälpningsplats för bråten, och sen även eventuella källare. Dom kan det här med att stuva ihop skiten rolleyes.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 14-06-2005, 12:02
          Länk hit: #28

Medlem

anna_rispan, ikväll har du chansen att se och få lite inspiration. rolleyes.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          groowymama
          Inlägg 14-06-2005, 15:49
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 525
          Medlem nr: 5 989

Egentligen fattar jag inte varför jag stoppar saker i källarförrådet eftersom jag aldrig ta upp sakerna eller sakna dessa saker ohmy.gif Kunde lika gärna tömma förrådet!

--------------------
          Varje dag är en underbar gåva

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 14-06-2005, 17:16
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

mm, vad borde man ha i förrådet, säsongprylar och .....??

Citera
          Posse
          Inlägg 14-06-2005, 18:11
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Endast drygt en kvart kvar till städkonsulten slår till igen.... rolleyes.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 14-06-2005, 18:33
          Länk hit: #32

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag har också för mycket bråte. Är nog också "uppfostrad" till att ta vara på saker. När jag lyckas återanvända nån till synes hopplös gammal bråte som jag haft liggande i nåt hörn så blir jag jättenöjd. Exempelvis om man lyckas laga fästet till motorhuven i en bil med några gamla skruvar som jag inte slängde smile.gif (specialgängade), eller om man kan laga nätaggregatet till datorn genom att ta fläkten från ett annat gammalt nätagg man hade liggande "till ingen nytta".

Jag är likadan med kläder, slänger ingenting förrän det är helt oanvändbart. Beror inte på snålhet, utan på att jag helt enkelt blir sur när jag slösar och glad när jag återanvänder smile.gif

Jag skulle vara en mardröm för hemrensare. Och en hemrensare vore min mardröm.

--------------------
          zon2.5

Citera
          pejori
          Inlägg 14-06-2005, 19:34
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

har precis tittat på ett avsnitt och hjälp vad skräp mäniskan sparade på wacko.gif wacko.gif
          helt utslitna stövlar som var trettio år gamla, som hon skulle ha kvar!!! blink.gif blink.gif
          dom var ju helt galna unsure.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          renate
          Inlägg 14-06-2005, 21:38
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Samma program som går på tv 2 har jag sett tidigare på BBC prime, otroligt vad bråte det fanns i husen.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Hannele
          Inlägg 15-06-2005, 00:03
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Pirum @ 14-06-2005, 19:33)
          slänger ingenting förrän det är helt oanvändbart. Beror inte på snålhet, utan på att jag helt enkelt blir sur när jag slösar
          och glad när jag återanvänder smile.gif

Det är nog skillnad på att återanvända saker
          eller låta grejerna ligga åratal utan att någonsin behöva dem.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Pirum
          Inlägg 15-06-2005, 00:38
          Länk hit: #36

Validating

Jag skulle tro att hälften av sakerna jag har i garderober, lådor, etc, har jag nog inte ens rört på 10 år, och det mesta kommer jag nog aldrig att använda. Men det KAN ju kanske användas, så varför slänga det när det inte är ett måste? smile.gif Detta är ett släktdrag får jag nog säga, min far och farfar var likadana...

Däremot har jag ju inte kvar rent avfall, som en del i denna TV-serie tycks ha rolleyes.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          Bettson
          Inlägg 15-06-2005, 01:18
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Det finns grader i helvetet när det gäller städning.

Periodvis hinner jag inte städa själv utan famlijen får sköta detta. Då blir det städat enligt deras nivå och det får jag faktiskt nöja mig med.

Ibland längtar jag faktiskt efter att få städa. Men klockan almenackan och jag är inte riktigt överenns alla gånger.

Jag var riktigt ordentligt sjuk i ungefär fem år.Barnen var inte så stora och maken jobbade ungefär 600 timmar övertid varje år. När jag var sjuk så behövde vi dessutom övertidspengarna.

Det som jag minns mest från den perioden och som fortfarande kan göra ont är omgivningens kommentarer angående städningen. Man klankade, slog ner på , snackade skit och idiotförklarade riktigt ordentlig.

Min nivå var att barnen skulle ha mat på bordet och rena kläder på kroppen. Putsa förnster var inte att tänka på. Plocka upp från golvet försökte jag göra med hjälp av skaftet på mattpiskaren. Besvärligaste med dammsugningen var att släpa ut dammsugaren från städskåper och "sätta i kontakten".

När man inte kunde var uppe mer än två timmar varje dag totalt och inte kunde gå utan kryckor, hade småbarn och en bortavarande man, så är inte städning så lätt.

Men skam den som ger sig. Allt skitsnack om hur dålig husmor man var höll på att knäcka mig totalt. Till slut blev jag kort sagt förbannad och bestämde mig för att inte ta nån skit.

Nästa gång som en person tex ondgjorde sig över mina oputsade fönster så svarade jag att jag har så ont så dom är inte pustade på flera år. Men du är säkert duktig på att putsa fönster så du kan väl hjälpa mig. SÅ ställde jag fram putsmedel och skrapor.

Inte fick jag några fönster putsade men personen i fråga försvann hem illa kvickt, för lat var hon minsann. Skitsnacket fortssatte men inte i min närvaro vilket var ganska vilsamt.

Med den erfarenheten så skulle det aldrig falla mig in att fälla någon som helst nedsättande kommentar varken till eller om hur någon annan har det hemma. OCh inte tycka att någon är störd heller.
          wink.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 15-06-2005, 01:41
          Länk hit: #38

Validating

Jobbigt, med såna där "Bror/Syster Duktig" som alltid ska veta hur allt ska vara. Jag är övertygad om att du gjorde helt rätt för dina barn, fokuserade på det viktiga och inte på hur fönstren såg ut.

Den som klagar på städning kan städa själv, den som klagar på maten kan laga mat själv, den som klagar på ogräset kan börja rensa...det är min grundåsikt. Skulle aldrig falla mig in heller att kritisera den typen av FAKTISKT ganska oviktiga saker/egenskaper hos någon annan. Sen är det såklart så att om ens partner har en "smutsnivå" som ligger på att dammsuga varenda dag, medan jag tycker att det räcker "ibland"...så får man ju kompromissa. Men aldrig att jag skulle hålla något pedantiskt för någon annan, då är det faktiskt pedanten själv som får se till att hålla det på den nivå pedanten vill. Jag är pedantisk med andra saker kanske. Potatisar exv, de ska vårdas ömt när de gror, jag lägger dem alltid tillrätta så noga som möjligt, skriver upp exakt antal av varje sort jag planterat, var, och när etc smile.gif

Jag tror att en del av fascinationen med denna typ av program är att kunna gotta sig åt att "den där jävla slarvern, han har det iaf mycket värre än jag" smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          Hannele
          Inlägg 15-06-2005, 08:13
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Pirum @ 15-06-2005, 01:38)
          Jag skulle tro att hälften av sakerna jag har i garderober, lådor, etc, har jag nog inte ens rört på 10 år,
          och det mesta kommer jag nog aldrig att använda.

Du måste ha stort hus? tongue.gif
          Vi är sex personer i familjen, tänk om alla sparade allt? unsure.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Magnolia
          Inlägg 15-06-2005, 08:14
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 3 743

CITAT (Bettson @ 15-06-2005, 02:18)
          Nästa gång som en person tex ondgjorde sig över mina oputsade fönster så svarade jag att jag har så ont så dom är inte pustade på flera år. Men du är säkert duktig på att putsa fönster så du kan väl hjälpa mig. SÅ ställde jag fram putsmedel och skrapor.

biggrin.gif

Åh vilket bra knep!!!

Nästa gång någon säger: "Är ni FORTFARANDE inte färdiga med renoveringen?" (vi har hållt på med en TOTALrenovering av vårt hus i ungefär ett halvår) ska jag räcka fram nycklarna till vårt uthus och säga: "Varsågod! Det finns 20 säckar betong i uthuset. Du kan väl bara riva upp det ruttna trägolvet där borta, städa ur grunden och gjuta ett nytt golv till oss"

laugh.gif

--------------------
          En trädgård! Lycka!

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-01-2026, 07:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon