Full version: Rent hus...
Sidor: 1, 2
Posse
Jag har med stort intresse tittat på de hitintills två visade avsnitten på SVT av den engelska serien Rent hus, "...tv-serien om och för folk med släng-ångest. För alla som spar på viktiga prylar som aldrig kommer till användning, som hamstrar grejer på vind och i källare och som vet hur svårt det kan vara att skiljas från vardagens ting. Rent hus blandar heminredning och psykologi, och garanterar hög igenkänning." rolleyes.gif

Men de boende i de visade avsnitten verkar då inte förfoga över några förråd "på vind och i källare ", utan endast över själva lägenhetsytan och någon mindre skrubb inne i lägenheten. Så jag undrar - finns det inga förråd till engelska lägenheter? unsure.gif
Rossi
Jag såg delar av det första avsnittet och det var något av det rörigaste hemmet jag har sett. Hur kan man leva på det sättet? Det måste ju ha varit en störd människa som bodde så.

En annan är ju så noga med att det ska vara snyggt, rent och undanplockat. Eller JAG är sån kanske jag ska skriva. smile.gif
Hannele
CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 15:02)
En annan är ju så noga med att det ska vara snyggt, rent och undanplockat.
Du kanske inte har drös ungar hemma, som glömmer att plocka efter sej...? unsure.gif

Bra program, inspirereande.
Varför ska man ha förråd att fylla skräp med?
Dom gör helt rätt att rensa.
Lite feng shui; sån där röra tjäl din energi.
Man ska inte ha saker, som gör en ledsen heller.
Så mycket oönskade presenter, fula tavlor, trasiga saker man ha.
Rossi
CITAT (Hannele @ 10-06-2005, 15:11)
Du kanske inte har drös ungar hemma, som glömmer att plocka efter sej...? unsure.gif

Helt rätt, det har jag inte. Men det är väl inget fel av mig att vilja ha rent och snyggt och undanstädat, eller hur ska jag tolka din kommentar? unsure.gif
*solis*
CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 15:16)
CITAT (Hannele @ 10-06-2005, 15:11)
Du kanske inte har drös ungar hemma, som glömmer att plocka efter sej...?  :unsure:

Helt rätt, det har jag inte. Men det är väl inget fel av mig att vilja ha rent och snyggt och undanstädat, eller hur ska jag tolka din kommentar? unsure.gif

Varför skulle det vara fel;var ocg en har som man vill i sitt hem!
carol
De flesta tycker väl egentligen om att ha det städat, men det är inte alla som hinner. Precis som Hannele påpekar.

Själv tycker jag att det är hemskt tråkigt, men det är ju ett nödvändigt ont. sad.gif rolleyes.gif

CITAT
Det måste ju ha varit en störd människa som bodde så.

Tyckte jag var lite väl grovt sagt. unsure.gif
*solis*
CITAT (carol @ 10-06-2005, 16:26)
De flesta tycker väl egentligen om att ha det städat, men det är inte alla som hinner. Precis som Hannele påpekar.

Själv tycker jag att det är hemskt tråkigt, men det är ju ett nödvändigt ont. sad.gif rolleyes.gif

CITAT
Det måste ju ha varit en störd människa som bodde så.

Tyckte jag var lite väl grovt sagt. unsure.gif

Man behöver inte vara störd för att ha stökigt.
Rossi
Ursäkta, jag slängde mig lite för lättvindigt med uttrycket "störd". Tar tillbaka det.

Men såg ni programmet? Där var så uppställt så hela huset måste ha varit en sanitär olägenhet. Man kom ju inte åt att städa någonstans. Prylar och kartonger från golv till tak.
pejori
CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 17:16)
Ursäkta, jag slängde mig lite för lättvindigt med uttrycket "störd". Tar tillbaka det.

Men såg ni programmet? Där var så uppställt så hela huset måste ha varit en sanitär olägenhet. Man kom ju inte åt att städa någonstans. Prylar och kartonger från golv till tak.

känner flera sådana personer.*ryys* ohmy.gif ohmy.gif
det är överfullt överallt och dom trivs med att ha det så. huh.gif huh.gif
är inte konstiga på annat sätt, men den ena mannen kan inte utöva sin umgängesrätt med dottern sad.gif
"jag har inte plats här" säger han, men att kasta ut "skräpet" är inte nått för honom inte wink.gif wink.gif wink.gif
Svante, zon 1
CITAT (pejori @ 10-06-2005, 17:22)
känner flera sådana personer.*ryys*   ohmy.gif  :o
det är överfullt överallt och dom trivs med att ha det så. huh.gif  :huh:
är inte konstiga på annat sätt, men den ena mannen kan inte utöva sin umgängesrätt med dottern sad.gif
"jag har inte plats här" säger han, men att kasta ut "skräpet" är inte nått för honom inte wink.gif  ;)  ;)

Kom igen, om har så stökigt att man inte kan umgås med sin dotter men ändå inte röjer upp tycker jag att man kan kallas både konstig och störd!
Sulawesii
Precis vad jag tänkte!
Jasmin
Vilken tid och kanal går detta program? Jag är en sådan person som skulle BLI störd av att ha det så runt omkring mig. Men jag skulle kunna tänka mig att se programet. wub.gif
Hannele
CITAT (Hannele @ 07-06-2005, 16:40)

Bra program på tisdagar kl 19:30 i SVT2 hur proffsen hjälper folk att bli av med sitt skräp.
Man kan få bra tips - och känna, hur välstädat man egentligen har det.  :lol:

CITAT (Jasmin @ 10-06-2005, 17:58)
Vilken tid och kanal går detta program?

Tio program kvar, SVT2 kl 19:30 på tisdagar.
pejori
CITAT (Svante @ zon 1,10-06-2005, 17:31)
Kom igen, om har så stökigt att man inte kan umgås med sin dotter men ändå inte röjer upp tycker jag att man kan kallas både konstig och störd!

nädå, bara konstiga prioriteringar.
för honom var det helt rätt att ha en bilmotor på hallgolvet.
och växellådan i vardagsrummet, men nån bil har han inte
Hannele

Ibland kan det ju bli krus i maskineriet.
I TV-programmet hade det hänt mycket tufft; jobbig skillsmässa och liknande.
Saker hade hopat sej ett par år. Då var det inte så lätt längre.
Tänk om man blir sjuk, lite längre tid och inte orkar?
Man är inte störd för det? unsure.gif
Posse
CITAT (Hannele @ 10-06-2005, 23:29)

Ibland kan det ju bli krus i maskineriet.
I TV-programmet hade det hänt mycket tufft; jobbig skillsmässa och liknande.
Saker hade hopat sej ett par år. Då var det inte så lätt längre.
Tänk om man blir sjuk, lite längre tid och inte orkar?
Man är inte störd för det? unsure.gif

Ja, och var går gränsen för "störd" egentligen? unsure.gif
För mig är det ganska självklart att ordningen i ens hem riskerar att börja förfalla om man "är ur gängorna", vilket man väl kan vara av och på en mängd olika sätt. T.ex. pga sk utbrändhet, som ju tycks vara mycket vanligt förekommande.

För min del är jag övertygad om att det kan förekomma nästan lika många "störda" personer bland de som har verkligt uppröjda och "rena hus".

"Lagom är bäst". rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Posse @ 10-06-2005, 23:56)
För min del är jag övertygad om att det kan förekomma nästan lika många "störda" personer bland de som har verkligt uppröjda och "rena hus".

"Lagom är bäst". rolleyes.gif

Ja, alla med tvångsneurotisk städbeteende och de med basillskräck och... sad.gif blink.gif wacko.gif
zaaritha
Jag städar rejält varje lördag! Hoppas att det är OK? Skämtar!! biggrin.gif
*Felix matte*
I såna program handlar det väl knappast om "riktiga" hem.
Jag har sett en stund av ett progr. men också ett par program i femman där de hade någon sorts städakut.

Vem som helst kunde i de progr. se att skiten var fejkad... t.ex en toalettstol som var brun av ingrodd skit... den blev ren hur lätt som helst med bara en liten svamp och inga missfärgningar blev kvar. Sånt existerar inte i verkligheten.
Posse
unsure.gif Ingen här som har erfarenhet av lägenheter i England och känner till om de faktiskt i allmänhet saknar ordentliga förråd?

Jag har ju hört påståendet att man i England drar vattenledningarna på husens utsida för att de ska gå lättare att reparera om de fryser sönder, så de kanske också har andra traditioner ifråga om förrådsutrymmen. unsure.gif
SannaLasso
Jag brukar titta på ett engelskt program på BBC Prime som heter "Cash in the Attic" (Kan väl närmast översättas med "Stålar på vinden") . Där kommer ett värderingsteam hem och letar fram värdefulla prylar som folk har på sina vindar och i sina förråd.

Hur det är med förvaringsutrymmen i vanliga engelska lägenheter vet jag inte, men villorna har vindar och i regel garage och trädgårdsskjul. De äldre väggivägg-husen inne i städerna har vindar - ni har väl sett "Gasljus"? smile.gif

När det gäller att samla på sig prylar har det nog med separationsångest eller uppfostran att göra. JAG har oerhört svårt att bara kasta eller ge bort bra snygga saker som fortfarande är helt användbara. Mina föräldrar var uppfostrade till att ta hand om det som gick att använda och jag har fått samma uppfostran. Tyvärr har jag också svårt att kasta bort minnen - det är väl en psykologisk fnurra i skallen på mig... wink.gif )

Det aktuella programmet görs ihop med ett psykteam som menar att största anledningen till att man samlar på en massa "bra-att-ha-saker" och minnessaker är psykologiska. Själv grät jag faktiskt lite med kvinnan i första avsnittet (det enda jag hittills sett) för jag kände igen mig själv så väl i henne, det framgick inte riktigt i programmet hur ångestfullt det kan vara för vissa att rensa i röran. Jag skulle säkert kunna fylla ett tiotal flyttkartonger med saker som jag inte gillar längre eller har använt under de senaste tio åren - men rensar och fyller kartongerna gör jag en annan dag. Eller en annan...

Och förresten så hittade jag nyligen ett par jättegamla skor som är toppmoderna nu igen. Och nog har jag en hel del annat snyggt som blir modern med ojämna mellanrum. Och snart går jag nog i den dyra klassiska dräkten jag växte ur för tio år sedan...Och barnkläderna kan jag ju inte kasta innan barnbarnen kommer...Och...... sad.gif
ninnisky
Bodde ett tag i ett nytt flerfamiljshus i Manchester. 3 rum och kök. Ute på den gemensamma gården 150 kvm?? ca fanns ett litet förråd stort som en friggebod och skulle räcka till samtliga nio lägenhetsinnehavare biggrin.gif
med andra ord ca 1 kvm per trea biggrin.gif Kan bara säga att min cykel hade det trångt! laugh.gif

Hemma har vi ett tvåbilsgarage med plats för minst 3 cyklar och en gräsklippare biggrin.gif och om man anstränger sig - en bil wub.gif
Magnolia
CITAT (Posse @ 11-06-2005, 13:42)
unsure.gif Ingen här som har erfarenhet av lägenheter i England och känner till om de faktiskt i allmänhet saknar ordentliga förråd?

Jag har ju hört påståendet att man i England drar vattenledningarna på husens utsida för att de ska gå lättare att reparera om de fryser sönder, så de kanske också har andra traditioner ifråga om förrådsutrymmen. unsure.gif

Överhuvudtaget tror jag att det är få länder som har så hög boendestandard som vi har i Sverige. I många länder är hemmet mest ett ställe där man har sina saker och sover. Umgås och lever gör man ute på stan - på puben, caféer eller restauranger. Det räcker att åka över till Danmark för att se en helt annan (lägre) standard. Jag känner flera icke-svenskar som tycker att det är komiskt hur mycket tid och pengar vi svenskar lägger på vårt boende.

När jag bodde i England var flera av de få garderoberna fyllda med hyresvärdens grejer. När vi tyckte att han skulle ta bort dem sa han att i så fall skulle han höja vår hyra och då gick vi med på att sakerna stod kvar...
Anki på Öland
CITAT (Magnolia @ 11-06-2005, 16:10)
CITAT (Posse @ 11-06-2005, 13:42)

Jag har ju hört påståendet att man i England drar vattenledningarna på husens utsida för att de ska gå lättare att reparera om de fryser sönder, så de kanske också har andra traditioner ifråga om förrådsutrymmen.   unsure.gif

När jag bodde i England var flera av de få garderoberna fyllda med hyresvärdens grejer. När vi tyckte att han skulle ta bort dem sa han att i så fall skulle han höja vår hyra och då gick vi med på att sakerna stod kvar...

Har en ganska stor "släkt" i Skottland (mina barns far kommer därifrån) och har försökt komma på vad dom gör med alla gamla saker.
Kan inte komma på att jag sett några förråd merän trädgårdsskjul. Har lite svaga minnen av förvaringsutrymmen under trappan om det var ett tvåplanshus.
Vattenledningarna går utanpå husen, ofta i glada färger samma som runt fönster och dörrar.
Garderober har jag nog aldrig sett inbyggda i husen utan det är lösa stora möbler.
Åtminstone förr fanns inga spisar och kylskåp i vanliga hyreshus utan det fick man köpa själv och ta med sig när man flyttade.
Anki
Hannele
CITAT (Magnolia @ 11-06-2005, 16:10)
Överhuvudtaget tror jag att det är få länder som har så hög boendestandard som vi har i Sverige.

Så fina uppvärmda garage som svenskar har för sina bilar,
har inte många länder ens som bostad.
ninnisky
CITAT (Anki på Öland @ 11-06-2005, 17:15)
Garderober har jag nog aldrig sett inbyggda i husen utan det är lösa stora möbler.
Åtminstone förr fanns inga spisar och kylskåp i vanliga hyreshus utan det fick man köpa själv och ta med sig när man flyttade.
Anki

Inte i Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Spanien, Italien eller några andra Medelhavsländer heller hittar du inbyggda garerober, kök med spis och kylskåp heller. Vi i Skandinavien är unika ...... biggrin.gif
Reserv
Dom flesta trädgårdsskjulen där är fyllda till bredden med allsköns bråte, bland möbler och andra pryttlar (ett paradis för såna som mig alltså tongue.gif ) förutom skjulen så brukar dom ha oinredda vindar som också funkar som avstjälpningsplats för bråten, och sen även eventuella källare. Dom kan det här med att stuva ihop skiten rolleyes.gif
Hannele
anna_rispan, ikväll har du chansen att se och få lite inspiration. rolleyes.gif
groowymama
Egentligen fattar jag inte varför jag stoppar saker i källarförrådet eftersom jag aldrig ta upp sakerna eller sakna dessa saker ohmy.gif Kunde lika gärna tömma förrådet!
anna_rispan
mm, vad borde man ha i förrådet, säsongprylar och .....??
Posse
Endast drygt en kvart kvar till städkonsulten slår till igen.... rolleyes.gif
Pirum
Jag har också för mycket bråte. Är nog också "uppfostrad" till att ta vara på saker. När jag lyckas återanvända nån till synes hopplös gammal bråte som jag haft liggande i nåt hörn så blir jag jättenöjd. Exempelvis om man lyckas laga fästet till motorhuven i en bil med några gamla skruvar som jag inte slängde smile.gif (specialgängade), eller om man kan laga nätaggregatet till datorn genom att ta fläkten från ett annat gammalt nätagg man hade liggande "till ingen nytta".

Jag är likadan med kläder, slänger ingenting förrän det är helt oanvändbart. Beror inte på snålhet, utan på att jag helt enkelt blir sur när jag slösar och glad när jag återanvänder smile.gif

Jag skulle vara en mardröm för hemrensare. Och en hemrensare vore min mardröm.
pejori
har precis tittat på ett avsnitt och hjälp vad skräp mäniskan sparade på wacko.gif wacko.gif
helt utslitna stövlar som var trettio år gamla, som hon skulle ha kvar!!! blink.gif blink.gif
dom var ju helt galna unsure.gif
renate
Samma program som går på tv 2 har jag sett tidigare på BBC prime, otroligt vad bråte det fanns i husen.
Hannele
CITAT (Pirum @ 14-06-2005, 19:33)
slänger ingenting förrän det är helt oanvändbart. Beror inte på snålhet, utan på att jag helt enkelt blir sur när jag slösar
och glad när jag återanvänder smile.gif

Det är nog skillnad på att återanvända saker
eller låta grejerna ligga åratal utan att någonsin behöva dem.
Pirum
Jag skulle tro att hälften av sakerna jag har i garderober, lådor, etc, har jag nog inte ens rört på 10 år, och det mesta kommer jag nog aldrig att använda. Men det KAN ju kanske användas, så varför slänga det när det inte är ett måste? smile.gif Detta är ett släktdrag får jag nog säga, min far och farfar var likadana...

Däremot har jag ju inte kvar rent avfall, som en del i denna TV-serie tycks ha rolleyes.gif
Bettson
Det finns grader i helvetet när det gäller städning.

Periodvis hinner jag inte städa själv utan famlijen får sköta detta. Då blir det städat enligt deras nivå och det får jag faktiskt nöja mig med.

Ibland längtar jag faktiskt efter att få städa. Men klockan almenackan och jag är inte riktigt överenns alla gånger.

Jag var riktigt ordentligt sjuk i ungefär fem år.Barnen var inte så stora och maken jobbade ungefär 600 timmar övertid varje år. När jag var sjuk så behövde vi dessutom övertidspengarna.

Det som jag minns mest från den perioden och som fortfarande kan göra ont är omgivningens kommentarer angående städningen. Man klankade, slog ner på , snackade skit och idiotförklarade riktigt ordentlig.

Min nivå var att barnen skulle ha mat på bordet och rena kläder på kroppen. Putsa förnster var inte att tänka på. Plocka upp från golvet försökte jag göra med hjälp av skaftet på mattpiskaren. Besvärligaste med dammsugningen var att släpa ut dammsugaren från städskåper och "sätta i kontakten".

När man inte kunde var uppe mer än två timmar varje dag totalt och inte kunde gå utan kryckor, hade småbarn och en bortavarande man, så är inte städning så lätt.

Men skam den som ger sig. Allt skitsnack om hur dålig husmor man var höll på att knäcka mig totalt. Till slut blev jag kort sagt förbannad och bestämde mig för att inte ta nån skit.

Nästa gång som en person tex ondgjorde sig över mina oputsade fönster så svarade jag att jag har så ont så dom är inte pustade på flera år. Men du är säkert duktig på att putsa fönster så du kan väl hjälpa mig. SÅ ställde jag fram putsmedel och skrapor.

Inte fick jag några fönster putsade men personen i fråga försvann hem illa kvickt, för lat var hon minsann. Skitsnacket fortssatte men inte i min närvaro vilket var ganska vilsamt.

Med den erfarenheten så skulle det aldrig falla mig in att fälla någon som helst nedsättande kommentar varken till eller om hur någon annan har det hemma. OCh inte tycka att någon är störd heller.
wink.gif
Pirum
Jobbigt, med såna där "Bror/Syster Duktig" som alltid ska veta hur allt ska vara. Jag är övertygad om att du gjorde helt rätt för dina barn, fokuserade på det viktiga och inte på hur fönstren såg ut.

Den som klagar på städning kan städa själv, den som klagar på maten kan laga mat själv, den som klagar på ogräset kan börja rensa...det är min grundåsikt. Skulle aldrig falla mig in heller att kritisera den typen av FAKTISKT ganska oviktiga saker/egenskaper hos någon annan. Sen är det såklart så att om ens partner har en "smutsnivå" som ligger på att dammsuga varenda dag, medan jag tycker att det räcker "ibland"...så får man ju kompromissa. Men aldrig att jag skulle hålla något pedantiskt för någon annan, då är det faktiskt pedanten själv som får se till att hålla det på den nivå pedanten vill. Jag är pedantisk med andra saker kanske. Potatisar exv, de ska vårdas ömt när de gror, jag lägger dem alltid tillrätta så noga som möjligt, skriver upp exakt antal av varje sort jag planterat, var, och när etc smile.gif

Jag tror att en del av fascinationen med denna typ av program är att kunna gotta sig åt att "den där jävla slarvern, han har det iaf mycket värre än jag" smile.gif
Hannele
CITAT (Pirum @ 15-06-2005, 01:38)
Jag skulle tro att hälften av sakerna jag har i garderober, lådor, etc, har jag nog inte ens rört på 10 år,
och det mesta kommer jag nog aldrig att använda.

Du måste ha stort hus? tongue.gif
Vi är sex personer i familjen, tänk om alla sparade allt? unsure.gif
Magnolia
CITAT (Bettson @ 15-06-2005, 02:18)
Nästa gång som en person tex ondgjorde sig över mina oputsade fönster så svarade jag att jag har så ont så dom är inte pustade på flera år. Men du är säkert duktig på att putsa fönster så du kan väl hjälpa mig. SÅ ställde jag fram putsmedel och skrapor.

biggrin.gif

Åh vilket bra knep!!!

Nästa gång någon säger: "Är ni FORTFARANDE inte färdiga med renoveringen?" (vi har hållt på med en TOTALrenovering av vårt hus i ungefär ett halvår) ska jag räcka fram nycklarna till vårt uthus och säga: "Varsågod! Det finns 20 säckar betong i uthuset. Du kan väl bara riva upp det ruttna trägolvet där borta, städa ur grunden och gjuta ett nytt golv till oss"

laugh.gif
Hannele
CITAT (Magnolia @ 15-06-2005, 09:14)
(vi har hållt på med en TOTALrenovering av vårt hus i ungefär ett halvår)

Kommer ni ihåg programmet med småbarnsfamiljen, som bodde i husvagn,
hur många år var det? Och höll på med att renovera/bygga sitt hus?
(För dem var det enda sättet ekonomiskt.)
carol
Kollade igår. Såg ni hur dom kastade grejerna? ohmy.gif Bara malde ner skiten, ingen sortering, ingen återvinning, ajajaj... blink.gif Eller missade jag något... huh.gif
Hannele
CITAT (carol @ 15-06-2005, 09:46)
Bara malde ner skiten, ingen sortering, ingen återvinning, ajajaj... blink.gif Eller missade jag något... huh.gif

Du missade det mesta, såg bara slutet; det riktiga skräpet.
Det mesta av sakerna går till välgörenhet,
lite säljs på loppis.
Hannele
CITAT (Bettson @ 15-06-2005, 02:18)

Inte fick jag några fönster putsade men personen i fråga försvann hem illa kvickt, för lat var hon minsann.

Hoppas du slipper umgås med denna person idag.

Konstigt att du inte fick hemhjälp av kommunen?
(Efter en trafikolycka kom hemtjänsten till min bror;
handlade mat och städade.)
pejori
kritiserar heller inte någons städning eller matlagning wub.gif wub.gif
jag tror att alla gör så gott dom kan utifrån sina förutsättningar huh.gif huh.gif
jag kastar kläder och saker som jag aldrig kommer att använda igen.
känner igen det där med dammsugning, golvtvätt och kontakter. smile.gif smile.gif
jag klarar heller inte sådana saker, och att tvätta golvlister eller sparklister är helt omöjligt. smile.gif smile.gif
har man en skada som inte syns, så tror folk att man är lat. wub.gif wub.gif
numera får dammsugaren stå framme, med kontakten i sleep.gif sleep.gif
Bettson
CITAT (pejori @ 15-06-2005, 13:18)
kritiserar heller inte någons städning eller matlagning wub.gif wub.gif
jag tror att alla gör så gott dom kan utifrån sina förutsättningar huh.gif huh.gif
jag kastar kläder och saker som jag aldrig kommer att använda igen.
känner igen det där med dammsugning, golvtvätt och kontakter. smile.gif smile.gif
jag klarar heller inte sådana saker, och att tvätta golvlister eller sparklister är helt omöjligt. smile.gif smile.gif
har man en skada som inte syns, så tror folk att man är lat. wub.gif wub.gif
numera får dammsugaren stå framme, med kontakten i sleep.gif sleep.gif

Har du också geografiskt långt till dina golv laugh.gif
pejori
japp...det känns som flera mil dit ner smile.gif smile.gif smile.gif
Ullet
Jag är latent pedant jag! Jag vill mer än jag klarar av helt enkelt.
Med strax tre barn varav en är gravt funktionshindrad på olika sätt, samt att jag själv har ett funktionshinder (medfödd sjukdom) m knäppa leder o en make som är egen företagare, det finns begränsad ork o begränsad tid i vår familj. Vi påbörjade vår renovering för snart sex år sedan o har flera rum som är påbörjade men inte avslutade, vi har inte orkat och inte kunnat helt enkelt.
Vissa dagar är bra, då orkar jag en hel del, andra dagar kan jag inte göra någonting men mitt handikapp syns ju inte utanpå så då är jag bara lat som inte orkar med i andras ögon.

Så tokigt att man ska bli bedömd efter vad man presterar i andras ögon. Jag vill verkligen orka plocka varje dag, jag vill verkligen dammsuga varje dag, jag vill också ha perfekt ordning i mina garderober, men jag orkar inte. Ena dagen gör man det, sedan kommer det en liten hjälpare som drar ut allting från sina hyllor, stjälper ut ur fönstren, springer runt o behöver tillsyn, sortera o ta hand om städning känns inte som första prioritet, vi måste klara vår vardag först o främst, sova, föda våra barn, ge dom rena kläder. Andra dagar kan jag ta mig ur sängen, sköta mina barn men ingenting mer, det får maken göra, hur mkt tid finns det då till allt som andra ser som störtviktigt?
Om då det fattas lister i hallen, ligger kvar brädbitar utomhus från hantverkarna som glasar in vår bro, sopsäckar med utsorterade kläder blir kvar en vecka till tills sopsorteringen är öppen, so what! Vi överlever, men i ett samhälle där de flesta verkar mest se till ytan vilket gör mig bedrövad.

Sedan, ordet störd..... Jag har en son som är "störd", uttrycket gör mig illamående när det används som "skällsord". (parantes)
Hannele
Chans att se repris på onsdag kl 18:00 SVT1.
(Igår regnade & åskade, men idag blir det inget TV)
Posse
Ja, ikväll är det dags igen för ett nytt "Rent hus". smile.gif

Jag tycker det är intressant att de visar såpass många olika "projekt", så att det blir ett antal olika slags hushåll och förklaringar till varför det blivit som det blivit. Och intressant att jämföra alla dessa "sparares" argument med mina egna... rolleyes.gif

Den där metoden de använder, att till synes bära ut allt ur huset och sedan sortera det där, tycker jag verkar suverän. Fast jag skulle nog isåfall vilja ha typ minst ett par veckor på mig att sortera, istället för en ynka dag. huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon