Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rent hus..., saknas förråd i England?
          Hannele
          Inlägg 15-06-2005, 08:22
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Magnolia @ 15-06-2005, 09:14)
          (vi har hållt på med en TOTALrenovering av vårt hus i ungefär ett halvår)

Kommer ni ihåg programmet med småbarnsfamiljen, som bodde i husvagn,
          hur många år var det? Och höll på med att renovera/bygga sitt hus?
          (För dem var det enda sättet ekonomiskt.)

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          carol
          Inlägg 15-06-2005, 08:46
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 419
          Medlem nr: 3 867

Kollade igår. Såg ni hur dom kastade grejerna? ohmy.gif Bara malde ner skiten, ingen sortering, ingen återvinning, ajajaj... blink.gif Eller missade jag något... huh.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 15-06-2005, 09:20
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (carol @ 15-06-2005, 09:46)
          Bara malde ner skiten, ingen sortering, ingen återvinning, ajajaj... blink.gif Eller missade jag något... huh.gif

Du missade det mesta, såg bara slutet; det riktiga skräpet.
          Det mesta av sakerna går till välgörenhet,
          lite säljs på loppis.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Hannele
          Inlägg 15-06-2005, 09:23
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Bettson @ 15-06-2005, 02:18)
          Nästa gång som en person tex ondgjorde sig över mina oputsade fönster så svarade jag att jag har så ont så dom är inte pustade på flera år. Men du är säkert duktig på att putsa fönster så du kan väl hjälpa mig. SÅ ställde jag fram putsmedel och skrapor.

Inte fick jag några fönster putsade men personen i fråga försvann hem illa kvickt, för lat var hon minsann.

Hoppas du slipper umgås med denna person idag.

Konstigt att du inte fick hemhjälp av kommunen?
          (Efter en trafikolycka kom hemtjänsten till min bror;
          handlade mat och städade.)

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          pejori
          Inlägg 15-06-2005, 12:18
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

kritiserar heller inte någons städning eller matlagning wub.gif wub.gif
          jag tror att alla gör så gott dom kan utifrån sina förutsättningar huh.gif huh.gif
          jag kastar kläder och saker som jag aldrig kommer att använda igen.
          känner igen det där med dammsugning, golvtvätt och kontakter. smile.gif smile.gif
          jag klarar heller inte sådana saker, och att tvätta golvlister eller sparklister är helt omöjligt. smile.gif smile.gif
          har man en skada som inte syns, så tror folk att man är lat. wub.gif wub.gif
          numera får dammsugaren stå framme, med kontakten i sleep.gif sleep.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Bettson
          Inlägg 15-06-2005, 13:38
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (pejori @ 15-06-2005, 13:18)
          kritiserar heller inte någons städning eller matlagning wub.gif wub.gif
          jag tror att alla gör så gott dom kan utifrån sina förutsättningar huh.gif huh.gif
          jag kastar kläder och saker som jag aldrig kommer att använda igen.
          känner igen det där med dammsugning, golvtvätt och kontakter. smile.gif smile.gif
          jag klarar heller inte sådana saker, och att tvätta golvlister eller sparklister är helt omöjligt. smile.gif smile.gif
          har man en skada som inte syns, så tror folk att man är lat. wub.gif wub.gif
          numera får dammsugaren stå framme, med kontakten i sleep.gif sleep.gif

Har du också geografiskt långt till dina golv laugh.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 15-06-2005, 13:39
          Länk hit: #47

Medlem

japp...det känns som flera mil dit ner smile.gif smile.gif smile.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Ullet
          Inlägg 15-06-2005, 15:07
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 2 397

Jag är latent pedant jag! Jag vill mer än jag klarar av helt enkelt.
          Med strax tre barn varav en är gravt funktionshindrad på olika sätt, samt att jag själv har ett funktionshinder (medfödd sjukdom) m knäppa leder o en make som är egen företagare, det finns begränsad ork o begränsad tid i vår familj. Vi påbörjade vår renovering för snart sex år sedan o har flera rum som är påbörjade men inte avslutade, vi har inte orkat och inte kunnat helt enkelt.
          Vissa dagar är bra, då orkar jag en hel del, andra dagar kan jag inte göra någonting men mitt handikapp syns ju inte utanpå så då är jag bara lat som inte orkar med i andras ögon.

Så tokigt att man ska bli bedömd efter vad man presterar i andras ögon. Jag vill verkligen orka plocka varje dag, jag vill verkligen dammsuga varje dag, jag vill också ha perfekt ordning i mina garderober, men jag orkar inte. Ena dagen gör man det, sedan kommer det en liten hjälpare som drar ut allting från sina hyllor, stjälper ut ur fönstren, springer runt o behöver tillsyn, sortera o ta hand om städning känns inte som första prioritet, vi måste klara vår vardag först o främst, sova, föda våra barn, ge dom rena kläder. Andra dagar kan jag ta mig ur sängen, sköta mina barn men ingenting mer, det får maken göra, hur mkt tid finns det då till allt som andra ser som störtviktigt?
          Om då det fattas lister i hallen, ligger kvar brädbitar utomhus från hantverkarna som glasar in vår bro, sopsäckar med utsorterade kläder blir kvar en vecka till tills sopsorteringen är öppen, so what! Vi överlever, men i ett samhälle där de flesta verkar mest se till ytan vilket gör mig bedrövad.

Sedan, ordet störd..... Jag har en son som är "störd", uttrycket gör mig illamående när det används som "skällsord". (parantes)

--------------------
          Ullet zon5

Citera
          Hannele
          Inlägg 22-06-2005, 16:27
          Länk hit: #49

Medlem

Chans att se repris på onsdag kl 18:00 SVT1.
          (Igår regnade & åskade, men idag blir det inget TV)

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Posse
          Inlägg 26-07-2005, 11:09
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Ja, ikväll är det dags igen för ett nytt "Rent hus". smile.gif

Jag tycker det är intressant att de visar såpass många olika "projekt", så att det blir ett antal olika slags hushåll och förklaringar till varför det blivit som det blivit. Och intressant att jämföra alla dessa "sparares" argument med mina egna... rolleyes.gif

Den där metoden de använder, att till synes bära ut allt ur huset och sedan sortera det där, tycker jag verkar suverän. Fast jag skulle nog isåfall vilja ha typ minst ett par veckor på mig att sortera, istället för en ynka dag. huh.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 26-07-2005, 16:37
          Länk hit: #51

Medlem

Det tänker jag inte missa, fullständigt osannolikt sannolikt. tongue.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Posse
          Inlägg 31-07-2005, 13:13
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Hannele @ 26-07-2005, 17:37)
          Det tänker jag inte missa, fullständigt osannolikt sannolikt.  :P

Häromdagen såg jag del 5 av den svenska serien "Secondhand", just det här programmet påminde i någon liten mån om "Rent Hus". Storstädning i ett jättevindsförråd på Östermalm har kanske vid första jämförelsen inte mycket gemensamt med att försöka bana väg genom mer eller mindre totalt belamrade hem (med blygsamma förrådsutrymmen) i England. Men ändå handlar det väl i bägge fallen om överflödssamhällen, där mycket av det som sedan slängs bort skulle betraktats som "gudagåvor" i fattigare länder.

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 31-07-2005, 21:25
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Ullet du ska inte ha dåligt samvete för att du inte orkar. Det är ditt liv och din familj.

Jag brukar säga att duger det inte att komma på besök för att det är lite stökigt så behöver de inte komma. Det är vi som bor i det.
          Har haft en mor som var pedant uti fingerspetsarna och det gör att jag (tror jag) inte vill eller tycker om att städa. Men ibland måste man ta tag i det förståss innan det ser för hemskt ut.

Vi har möblerat om i vardagsrummet och då passade jag på att sortera bort en del som aldrig använts som prydnadssaker m.m. Har gjort iordning en låda som jag skall ge till Röda Korset när de öppnar efter semestern. Så nu är det lite tommare i bokhylla m.m.

Ska vid tillfälle rensa i andra skåp också när lusten faller på smile.gif men det dröjer nog.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 31-07-2005, 21:46
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Inga från Närke @ 31-07-2005, 22:25)
          Ullet du ska inte ha dåligt samvete för att du inte orkar. Det är ditt liv och din familj.

Jag brukar säga att duger det inte att komma på besök för att det är lite stökigt så behöver de inte komma. Det är vi som bor i det.
          Har haft en mor som var pedant uti fingerspetsarna och det gör att jag (tror jag) inte vill eller tycker om att städa. Men ibland måste man ta tag i det förståss innan det ser för hemskt ut.

Vi har möblerat om i vardagsrummet och då passade jag på att sortera bort en del som aldrig använts som prydnadssaker m.m. Har gjort iordning en låda som jag skall ge till Röda Korset när de öppnar efter semestern. Så nu är det lite tommare i bokhylla m.m.

Ska vid tillfälle rensa i andra skåp också när lusten faller på smile.gif men det dröjer nog.

Instämmer i vad Inga säger... Du ska inte ha dåligt samvete alls... Man gör så gott man kan och kan man inte så gör man inget smile.gif

Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete. wub.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 03-08-2005, 17:02
          Länk hit: #55

Medlem

Missa inte reprisen i ettan nu, fullständigt osannolikt sannolikt. ohmy.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          andersen
          Inlägg 04-08-2005, 15:58
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 15:02)
          Jag såg delar av det första avsnittet och det var något av det rörigaste hemmet jag har sett. Hur kan man leva på det sättet? Det måste ju ha varit en störd människa som bodde så.

En annan är ju så noga med att det ska vara snyggt, rent och undanplockat. Eller JAG är sån kanske jag ska skriva. smile.gif

Ja säjer det samma,fast visst är det lätt att samla på sig för mycke.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          pejori
          Inlägg 04-08-2005, 17:24
          Länk hit: #57

Medlem

är en samlare jag med. rolleyes.gif rolleyes.gif
          när det blir för mycket tar jag en rensvecka smile.gif smile.gif
          tyvärr går jag till överdrift och kastar alldeles för mycket wub.gif wub.gif
          sen får jag köpa nytt igen sad.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 04-08-2005, 17:47
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Här uppe är det inte så mycket saker, har plockat ner allt, ja, till källaren, så där är det nästan så det är smala gångar man får krypa framåt i. Det ska bli rensat, någon dag, någon gång... man kanske ska anmäla sig till programmet om den kommer till sverige nån gång. tongue.gif

Citera
          Posse
          Inlägg 09-08-2005, 15:21
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Anne R @ 04-08-2005, 18:47)
          Här uppe är det inte så mycket saker, har plockat ner allt, ja, till källaren, så där är det nästan så det är smala gångar man får krypa framåt i. Det ska bli rensat, någon dag, någon gång... man kanske ska anmäla sig till programmet om den kommer till sverige nån gång. tongue.gif

Du får väl "lobba" hos tv-bolagen, för att även Sverige får ett sånt program! rolleyes.gif

Ikväll är f.ö. dax för 11:e programet i serien. smile.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 03:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon