Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dyrt med Tandläkarbesök
          Inga från Närke
          Inlägg 05-01-2006, 20:09
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Ophelia @ 05-01-2006, 13:38)
          Billigaste sättet är att sköta sina tänder och regelbundet gå till tandläkare/hygenist för att slippa få en massa tråkigheter. Sedan är det ju trevligt att vara fräsch i munnen. Lägger gärna pengarna på det.

Jag sköter mina tänder. Går till hygenisten 2 ggr/år och till tandläkaren 1 gång/år och vid behov. Har gjort det ända sedan jag fick börja betala själv. Har sällan hål.
          Borstar flera ggr/dag med eltandborste och små "flaskborstar" men jag hör till dem som det inte hjälper på tyvärr hur mycket jag än sköter mig. Har alltid fått beröm att det är rent och snyggt.
          Att mitt tandben försvinner och mina tänder blir inflamerade så jag inte får behålla dem har inte med min dåliga tandhygien att göra enligt min tandläkare utan andra saker.
          Idag har jag bara 2 tänder som håller en brygga och det är de som snart inte har något fäste i tandbenet och måste tas bort. Sedan har jag en väldigt ojämn gom så en vanlig protes sitter inte kvar, därav denna dyra lösning tyvärr.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 05-01-2006, 20:12
          Länk hit: #22

Medlem

CITAT (pejori @ 04-01-2006, 23:27)
          du behöver bara vara tandlös i tio dagar, medans inplantatets op.sår läker smile.gif  :)
          du får en provisorisk protes så du slipper det.
          har du tur, får du både inplantatet och tänderna samtidigt rolleyes.gif
          det är en ny metod som dom börjat med sedan jag fick mina förra året wub.gif  :wub:
          lycka till

Har en arbetskamrat vars mamma har gått flera månader innan nya tänder sattes på plats. Får hoppas att jag har tur som du säger.

--------------------

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 05-01-2006, 20:14
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Hannele @ 04-01-2006, 23:53)
          Jag har sagt till sönerna, att de ska skaffa en fru med bra tänder - och körkort.  :P

Ett bra förslag Hannele. smile.gif
          För det blir nog inte billigare om inte lågpriskedjorna sprider sig. Eller att man åker till Polen.

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 05-01-2006, 20:17
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Ophelia @ 05-01-2006, 13:38)
          Billigaste sättet är att sköta sina tänder och regelbundet gå till tandläkare/hygenist för att slippa få en massa tråkigheter. Sedan är det ju trevligt att vara fräsch i munnen. Lägger gärna pengarna på det.

För min del handlade det inte om dålig tandhygien... jag bet av en tand när jag skulle få upp korken i en parfymflaska.... dåförtiden alldeles i början av sjuttiotalet så drog min (privat) tandläkare ut det som var kvar av tanden sad.gif
          jag tyckte det var hemskt men han förklarade att det inte var annat att göra.

Ett par år senare fick jag på folktandvården veta att gluggen kunde täppas med en bro... sagt och gjort... men det hade blivit betydligt billigare om jag fått behålla tandbiten m rot och fått dit en krona.

Citera
          Ophelia
          Inlägg 05-01-2006, 20:32
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Nu är det väl inte så att ALLA har jätteproblem med sina tänder p g a att man inte förebygger. Det jahg skrev handlade om mig och de jag känner i min omgivning och våra prioriteringar. Ramlar man och slår av en tand så är det ju skit sak samma hur duktig man är att sköta sina tänder eller om han har en tandsjukdom. Tyvärr har jag upptäckt vid samtal med människor runt omkring mig att det inte är set största problemet utan det är att man bortprioriterar förebyggande tandvård.

Herregud...givetvis kan man ju inte bortse från allt. Det trodde jag att det var uppenbart.

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 05-01-2006, 20:39
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

Har ni inte hört talas om dom polska tandläkarna som kommit till Stockholm. Jag har en bekant som bor uppe i Lappland och hon har bokat tid via internet på City Dental i mars (hon hade kunnat få komma mycket tidigare men det passade inte henne) för undersökning. Själv går jag hos en privattandläkare sen 1974 och har betalat över 700 för att ta bort lite tandsten - det här verkar vara billigare!

/Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 05-01-2006, 20:41
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Ophelia @ 05-01-2006, 20:32)
          Herregud...givetvis kan man ju inte bortse från allt. Det trodde jag att det var uppenbart.

Tandlossning i Sverige beror till största delen på arv inte på slarv!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 05-01-2006, 20:48
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Ophelia @ 05-01-2006, 20:32)
          Det jag skrev handlade om mig och de jag känner i min omgivning

Du får ursäkta men det framgick inte att det handlade om dig snarare att det nästan var ett pyttelitet påhopp att jag (vi) inte sköter tänderna. Men det är OK med din förklaring så det är glömt.

Har haft helbrygga i drygt 20 år (då en kostnad på 30000:-) men har nu fått kapa den undan för undan och det återstår då bara 2 tänder som håller bryggan som består idag av bara 8 tänder framtill. Resten är bortsågat. Det är de 2 som då håller denna brygga som håller på att lossna eftersom de inte har något fäste kvar snart, därför denna åtgärd.
          Nog om mina tänder kanske återkommer den dagen det blir aktuellt med en liten dagbok.

--------------------

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 05-01-2006, 20:52
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Gunvor Nilsson @ 05-01-2006, 20:39)
          Har ni inte hört talas om dom polska tandläkarna som kommit till Stockholm.  Jag har en bekant som bor uppe i  Lappland och hon har bokat tid via internet på City Dental i mars (hon hade kunnat få komma mycket tidigare men det passade inte henne) för undersökning. Själv går jag hos en privattandläkare sen 1974 och har betalat över 700 för att ta bort lite tandsten - det här verkar vara billigare!

/Gunvor

Jo visst har jag hört om detta men när det gäller längre behandlingar så är det ju svårare att åka längre sträckor eftersom det kräver en del återbesök förmodar jag.

Anki på Öland

Tack för att du hjälper till att förklara smile.gif

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 05-01-2006, 20:56
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Inga från Närke @ 05-01-2006, 20:52)
          /Gunvor

Jo visst har jag hört om detta men när det gäller längre behandlingar så är det ju svårare att åka längre sträckor eftersom det kräver en del återbesök förmodar jag.

Anki på Öland

Tack för att du hjälper till att förklara smile.gif

ja det kräver åtskilliga besök smile.gif smile.gif
          tänderna ska ut...avgjutningar ska göras smile.gif
          färgen ska provas och inplantatet läkas innan man får sina läkdistanser smile.gif smile.gif
          sedan ska tänderna sruvas fast i distanserna och vid nästa besök justeras wub.gif wub.gif
          det blir många besök och tar lång tid wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 05-01-2006, 20:59
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (pejori @ 05-01-2006, 20:56)
          tänderna ska ut...avgjutningar ska göras smile.gif
          färgen ska provas och inplantatet läkas innan man får sina läkdistanser smile.gif smile.gif
          sedan ska tänderna sruvas fast i distanserna och vid nästa besök justeras wub.gif wub.gif
          det blir många besök och tar lång tid wub.gif

Nu är det bara 2 st tänder som ska ut så det är lugnt, men sedan är resten av behandlingen kvar.

--------------------

Citera
          Castea
          Inlägg 05-01-2006, 21:02
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

En f d svärfar hade en tandläkare som missat ohmy.gif långt gången tandröta i alla hans tänder. Han fick dra ut varenda tand i munnen och få implantat. Vilken smärta, både fysiskt, psykiskt och för plånboken.

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 05-01-2006, 21:04
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

Om efterfrågan finns så är det väl inte enbart till Stockholm som de polska tandläkarna kan söka sej. Och slår försöket väl ut här så blir det väl de svenska tandläkarna som får sänka sina taxor. Konkurrens ar inte av ondo.

/Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-10-2025, 10:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon