Mina pioner ser ut som Maudans (de på första bilden i den här tråden), fyllda ceriserosa med flera blommor/knoppar på varje stängel. De första blommorna slog ut helt igår och de doftar underbart! Vet dock inte vad sorten heter. Vet Maudan eller någon annan vad det kan vara? Jag vet inte skillnad på bondpion och doftpion, är bondpionen enkel och doftlös?
Det står 5 enormt blomrika plantor på var sida om gången fram till huset så nu har det blivit så trångt att man måste gå runt hela härligheten över gräsmattan för att komma in.
Jag får fundera på hur jag skall hålla dem undan från gången nästa år, kanske med ett staket (men jag kan inte slå i stolpar) eller möjligen kycklingnätrondell kring varje. Annat tips någon?
Framme lite åt sidan vid huset finns ännu en, ändå större, planta som lagt sig som en låg buske över gräset med uppåtvända knoppar, den är ca 2 m i diameter. Den har lite ljusare blommor som är någon vecka senare än de mer upprätta vid gången. När jag flyttade hit hade den såna där gröna metallställningar runt sig men dem tog jag bort. Den är jättefin såhär liggande utbredd och i mitten tittar det upp ljusgul digitalis!