|
Bra & dålig TV-reklam |
|
|
|
20-06-2005, 22:44
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
Bästa nånsin är Åke som vunnit på lotto och käftar upp sig mot chefen...den satt vi och körde stenhårt med när vi festade på den tiden (är nog 6-7 år sen). Klassiker!
Blöjreklamen ger jag inte heller mycket för!
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
20-06-2005, 22:48
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (fruberglund @ 20-06-2005, 23:44) Bästa nånsin är Åke som vunnit på lotto och käftar upp sig mot chefen...den satt vi och körde stenhårt med när vi festade på den tiden (är nog 6-7 år sen). Klassiker! Nämen gick inte den ifjol? det måste den ha gjort för annars skulle jag inte minnas
|
|
|
|
|
20-06-2005, 22:50
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (mamamaggan @ 20-06-2005, 22:18) Den absolut sämsta reklam jag sett har jag inte sett på ett bra tag gudskelov. Ni kanske kommer ihåg den. Den gungande babyn som gråter men skiner upp varje gång gungan är högst upp för då kan han/hon se skylten med den Gyllene Stjärten ( = McDonalds). Javisst , McDonalds mat är den bästa du kan ge ditt spädbarn!  Den har jag nog (tack o lov) missat... Minns bara reklamen där en massa bebisar var med... den var väl Opel bilreklam.
|
|
|
|
|
20-06-2005, 23:36
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
En annan bra reklam är ju den där bilreklamen som ser så utrikisk ut; en välklädd, attraktiv kvinna kör i sin bil, ser sin kostymklädde och välpolerade make i bilen bredvid henne vid ett rödljus, hon hinner dock sänka ner passagerarstolen där hennes toy-boy sitter, och så tar hon fram några skjortor, som om hon vore på väg till kemtvätten. Mannen ser väldigt förstående ut. När mannen sen kör iväg så höjer han sin passagerarstol där hans egen toy-boy sitter Jag tycker iaf den var väldigt kul, även om jag i princip tycker att otrohet är förkastligt. Hoppas bara att inte homosexuella upplever reklamen som kränkande. För vilket bilmärke ovanstående gjorde reklam? Vet ej, har glömt
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
20-06-2005, 23:46
|

Medlem
Antal inlägg: 238
Medlem nr: 3 439

|
CITAT (fruberglund @ 20-06-2005, 23:44) Bästa nånsin är Åke som vunnit på lotto och käftar upp sig mot chefen...den satt vi och körde stenhårt med när vi festade på den tiden (är nog 6-7 år sen). Klassiker!
Blöjreklamen ger jag inte heller mycket för! "Du har ju hela helgen på dig".. Är det den du menar? Den är verkligen kanonbra
|
|
|
|
|
21-06-2005, 07:08
|
Medlem
Antal inlägg: 419
Medlem nr: 3 867

|
Jag har minst sagt lite svårt för den där chipsreklamen med där killen som sitter och äter chips på en parkbänk sen tappar han påsen som damen bredvid fångar upp och börjar slicka på. Äckligt. Och den reklamen med en massa barn som står och petar sig i näsan och sen säger dom att si och så många "sådana här barn" har vaccinerats någonstans i katastrofområdet i Asien.
|
|
|
|
|
21-06-2005, 07:55
|
Medlem
Antal inlägg: 491
Medlem nr: 2 831

|
Den reklamsnutt som får mig att dra på smilbanden är den med alvedon, där man i slow motion ser olika "händelser" där man skall ta en alvedon... tro inte jag är sadistisk eller nåt, men jag antar att den är filmad på ett sånt sätt att den skall vara rolig.... bäst är han som skall installera en kopiator och sedan får hyllan över sig och faller baklänges ut ur bild... Påminner lite om de där gamla engelska filmerna där folk snubblar och triller höger om vänster  /henrik
|
|
|
|
|
21-06-2005, 08:11
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
CITAT (MrNorth @ 21-06-2005, 08:55) Den reklamsnutt som får mig att dra på smilbanden är den med alvedon, där man i slow motion ser olika "händelser" där man skall ta en alvedon... tro inte jag är sadistisk eller nåt, men jag antar att den är filmad på ett sånt sätt att den skall vara rolig.... bäst är han som skall installera en kopiator och sedan får hyllan över sig och faller baklänges ut ur bild... Påminner lite om de där gamla engelska filmerna där folk snubblar och triller höger om vänster  /henrik Jag gillar faktiskt Iprenreklamen som driver med olika musikstilar också... Muskelvärk....du lindrar min...huvudvärk... är så typiskt dansband det bara kan bli, hehe
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
21-06-2005, 13:58
|

Medlem
Antal inlägg: 238
Medlem nr: 3 439

|
Lantchips hade en urkul reklamsnutt.. Här står jag mitt i naturen med en bonde.. Och han odlar chips.. De här bladen friterar vi.....  (plantans blad)
|
|
|
|
|
21-06-2005, 15:51
|

Medlem
Antal inlägg: 150
Medlem nr: 1 050

|
CITAT (Felix matte @ 20-06-2005, 19:48) CITAT (Tjosan @ 20-06-2005, 19:29) CITAT (Felix matte @ 20-06-2005, 18:50) Bregottreklamen är min största favorit, sedan tycker jag att ICAs reklamsnuttar är kuliga. Tina Lejonborg och Vanish.. bland det sämsta jag sett... oftast byter jag kanal då reklamen startar så jag har inte sett så många. Instämmer ang. nakna babystjärtar... blir sååå förbannad när jag ser det... varför får de fortsätta visas trots att det redan för flera år sedan pratades på TV att pedofiler använde bilderna ur reklamen.  Använder de verkligen de bilderna? Aldrig hört något om det.. I mina öron låter det mer som en artikel ur Aftonbladet... Inte alls något ur Aftonbladet... det diskuterades på TV för flera år sedan och då försvann också reklamen där man smekte över nakna stjärtar... nu har de återkommit... vet inte hur länge sedan men för kort tid sedan såg jag den för första gång. Förresten... ni som har hemsidor Tänker ni på att inte lägga in nakenbilder på era småttingar. Det bästa är väl att lösenordsskydda bilder man har på barn på sina sidor. Och bara lämna ut lösen till de som verkligen är intresserade.
|
|
|
|
|
22-06-2005, 13:16
|
Medlem
Antal inlägg: 491
Medlem nr: 2 831

|
Man har väl i alla tider inte varit speciellt noga med att "skydda" småttingar? På badstranderna springer det ju omkring hur många nakna småttingar som helst... varför skulle det vara så farligt att visa nån blöjreklam eller dylikt när man smeker en barnrumpa? För att det finns en liten minoritet som får skumma fantasier av det? Bara i Sverige.....
Angående att lägga ut familjekort.... Det är ju upp till var och en att lägga ut vad man vill på nätet. Bara man vet att lägga upp bild på nätet = du godkänner att ALLA 9 miljarder människor på jorden får titta på den.
Vill du inte att nån skall se ditt barn, din lättklädda sambo, dig själv när du tittar på fåglar... osv så antingen skyddar du bilderna med lösenord eller så låter du bli att lägga upp dem.
Då är det väl betydligt värre med reklamsnuttar som direkt förlöjligar en speciell målgrupp, ex kattmatsreklamen med den kinesiska? tjejen... Den fick mig att må dåligt... och fundera vlika personer som sitter och gör reklam..
jaja, det finns folk till allt, det är bara i sverige man förstorar upp allting till orimliga proportioner.
/henrik
|
|
|
|
|
22-06-2005, 15:11
|

Medlem
Antal inlägg: 3 245
Medlem nr: 43

|
Tror att någon redan nämt den, men iaf.. En snutt som får mej att rysa är den där om nagelsvamp.... Ett litet monster lyfter på stortånageln och kryper under... Det gör ont att se den... Caprice
--------------------
Caprice Stockholm zon 2-3 Vita non est vivere sed valere vita est
|
|
|
|
|
22-06-2005, 15:49
|

Validating

|
Var på apoteket idag för att köpa loratadin (fy för pollen, att man ska vara allerisk mot sånt verkar onödigt) och såg reklam för fästinginformation. (En plansch, inte TV dock) En tuff kvinna säger "Fästingar, det tar man bort med bensin!", det tyckte jag var väldigt tufft och snyggt och bra  . Sen stod det i mindre text nåt om att man skulle kontakta apoteket för att bli av med myter, men, om jag nån gång får en fästing så blir det bensin som ska provas  (Har, såvitt jag vet, aldrig fått en fästing, kanske smakar jag dåligt  Har ju sett ett par krypa på jeansen såklart)
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
22-06-2005, 16:01
|

Medlem
Antal inlägg: 1 244
Medlem nr: 2 003

|
CITAT (Caprice @ 22-06-2005, 16:11) En snutt som får mej att rysa är den där om nagelsvamp.... Ett litet monster lyfter på stortånageln och kryper under... Det gör ont att se den... Caprice ja precis!!  Blir att må illa när han lyfter på nageln...brr Annars håller jag med föregående talare om Åke!! Vikken' kanonreklam!! Den satte sig ju verkligen! Gillar även ICA's reklamsnuttar och Telias är också bra. Pappan i Telias reklam är väl en riktig lirare... som när han skickar upp grabben på taket..."det fixar du.."
|
|
|
|
|
22-06-2005, 16:09
|
Medlem
Antal inlägg: 220
Medlem nr: 3 743

|
CITAT (MrNorth @ 22-06-2005, 14:16) Man har väl i alla tider inte varit speciellt noga med att "skydda" småttingar? På badstranderna springer det ju omkring hur många nakna småttingar som helst... varför skulle det vara så farligt att visa nån blöjreklam eller dylikt när man smeker en barnrumpa? För att det finns en liten minoritet som får skumma fantasier av det? Bara i Sverige..... Jag har inte sett reklamen ni pratar om men jag håller med om att det är överdrivet att vi inte tål nakna barn längre. Jag såg någonstans en annons för duschkabiner som var gjord på 70-talet. I duschen står en naken man, en naken kvinna och ett naket barn och duschar tillsammans. Tänk att försöka använda den annonsen idag...
--------------------
En trädgård! Lycka!
|
|
|
|
|
22-06-2005, 16:35
|

Medlem
Antal inlägg: 572
Medlem nr: 5 267

|
Det beror lite på om jag ska säga vad som är bra reklam för mig personligen eller allmänt talat BRA reklam. Jag kan tycka att nån reklam är suverän, men inte ha en aning om vad de gjorde reklam för, och då är inte reklamen särskilt bra egentligen. De bästa måste vara Lotto-Åke och första Ipren samt dessa olika Ipren-låtar som gått nu på senaste tiden. De fastnar, man minns direkt vad de handlade om och man minns dem flera ååååår i efterhand och varumärket sätter sig så bra så man börjar använda produkten. Jag köpte aldrig Ipren förr, men efter att ha nynnat på Iprenlåten några månader köper jag bara Ipren. Det måste ju vara en klassisk BRA reklam som har den effekten. Dålig reklam är sånt som man inte alls fattar nåt av, varken avsändare eller budskap. Telia är suverän också, och fluorreklamen. Vad jag skrattar varje gång jag ser den killens min, känner igen mig så. Angående tre dialekter i en familj, jag känner flera såna familjer så det är inte helt omöjligt. Mamma från Lund träffar pappa från Karlstad, de flyttar till Gävle och skaffar barn som via kompisar och dagis börjar prata Gävledialekt.  Fascinerande.
--------------------
Murphys lag: Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.
Murphys femte lag: Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.
|
|
|
|
|
22-06-2005, 16:41
|

Validating

|
Ipren-reklamen fick mig att börja köpa Ibumetin  Hatar den. Iaf den gamla reklamen. Den "nygamla" med diverse olika musikgenrer är däremot kul.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
05-07-2005, 06:12
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Nu har det hänt!! En reklam som fick mig att skratta rakt ut i luften:
Ett nyhetsinslag; och nu kommer vädret. Ljudvolymen är då jättelåg och jag sträcker mig automatiskt efter TV-dosan. Speakerrösten: "Om du tycker det här är lågt, ... Glocalnet... någonting."
(I övrigt gillar jag inte det som Glocalnet står för, men reklamen gick in och det är väl det som är syftet.)
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
05-07-2005, 10:44
|

Medlem
Antal inlägg: 505
Medlem nr: 3 819

|
Kom precis på en reklam som helt motverkar sina syften. Sunsilk och reklamen med de animerade hårmonsteren Monstrena är ju hur söta som helst. Shampoot kan jag vara utan och mitt blonda rufsmoster får vara kvar. Det är ju så gullig Synd bara att jag inte hittade en bild på monstret.
--------------------
|
|
|
|
|
05-07-2005, 14:30
|
Medlem
Antal inlägg: 788
Medlem nr: 2 733

|
Nej, körsbäret förstår jag ingenting av. Ingen jag frågat heller.
En annan dålig är "Läkerol, makes people talk" med de töntiga kioskgubbarna och den ännu töntigare engelska nippertippan". Nicotinell med kamelen är rent pinsam.
BRA: Norrlands guld! ICA och Telia. Glocalnet helt ok. Scandia gör ett gott försök med grisarna också.
Kakaduan
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|